Mun on pakko puuttua tohon sanaan mukautettu, jota ei periaatteessa pitäisi olla käytössä.. Nykyään pitäs puhua yksilöllistämisestä, eli yksilöllistetään joku oppiaine. Jäi ap sun viestistä vähän sellanen kuva, että kotiväelle ei oo kerrottu tarpeeks, mitä yksilöllistäminen on :/
Mutta jotakuinkin homma menee näin (kuntakohtaisia eroja voi olla!), että pojalle laaditaan HOJKS (henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma) KOULUpsykologin tutkimusten ja lausunnon jälkeen. HOJKSiin kirjataan tavoitteet ja menetelmät ja keinot enkun oppimiseen, yleensä oppilas saa helpotetun työkirjan, ja sen mukaan edetään, kunnasta riippuen joko oman luokan kanssa tai sitten pienryhmässä, ja ne pienryhmätunnit on sitten niiden lukujärjestykseen merkattujen enkun tuntien aikana, uskoisin että se käytäntö tavallisin... Ei tarvi pelätä, että poika nyt jotenkin syrjäytettäisiin omasta luokasta.
Yleensä kun päätös yksilöllistämisestä tehdään, se on suuri helpotus, varsinkin lapselle! Hän oppii englantia ihan varmasti, opiskelee perusasiat ja sanaston, ei mennä "hienouksiin" ja saa edetä omaan tahtiin. Kannattaa muistaa, että kodin asenne vaikuttaa tosi paljon! Todistukseen tulee * merkintä yksilöllistteyn aineen kohdalle, yhteishaussa nro on samanarvoinen, kuin "normaalin" oppimäärän numerot hakuvaiheessa, eikä sulje automaattisesti pois lukioo! Käytännössä kyllä usein on niin, että lukiossa tulisi liikaa haastetta...
Yksilöllistäminen tehdään aina lapsen parhaaksi ja esim. läksyjenkin teko on yleensä mukavampaa, kun ne ei oo ylivoimasen vaikeita. Kysele rohkeasti koulusta, miten pojan koulussa toimitaan, koulu- ja kuntakohtaisia eroja varmasti on... Tsemppiä