Muita ylipainoisia odottajia?

Kovin on hiljaista täällä! Siitä huolimatta haluan mukaan tähän keskusteluun. Mun on vaikea uskoa, että olisin ainoa uusi odottaja, jolla on ylipainoa (164cm ja 94kg). Yritän pitää itseni kurissa ja olen päättänyt, että painonnousuni saa pysyä ihan miniluvuissa. Tsempataan toisiamme :)

T. Eemas 6+4
 
Liitynpä mäkin niin saadaan ketjuun eloa, tai sit voitas alottaa kokonaan uusi ketju kun tämä venähtänyt näin pitkäksi. Kaksi lasta ennastaan ja paino tällä hetkellä 82kg ja pituus 161cm joten ylipainoo on. Kakkosta odottaessa viimeisillään raskaana vaaka näytti 107kg ja siihen en aio tällä kertaa päästä kun painoa on lähtenyt hyvin pois. Nyt rv 14+0 ja 6kg on alkuraskauden pahoinvointien ansiosta tullut, eli söin mitä vaan kuhan ei ollut huono olo. Jos siis kiinnostusta niin voisi perusta oman ketjun meille tonne "laihdutus" puolelle. Aikaan oon siellä kuulunut sokeriklubiin vaikkei mulla ollutkaan odotusajan diabetestä mut niillä ruoka-ohjeilla pysyi paino edes vähän kurissa siihen nähden mitä esikoista odottaessa. Sillon siis tuli reilu 30kg painoo lisää.

Oon ite aika aktiivinen kiloklubeilija ja siellähän voi myös olla vaikka olisi raskaana joten sen avulla koitan nyt hallita painoani :)
 
Hei pitkästä aikaa!

Yhtäkkiä tuli mieleeni, että tämä pino on aivan unohtunut. Sain maailman ihanimman ja suloisimman peikkotytön 2.11. (40+5), joten tuossa vieressä potkuttelee siis nyt pian jo 2kk vanha neitokainen :) Kokoa tytöllä oli syntyessään 4525g ja 53cm, pipo 36cm. Synnytys käynnistettiin vauvan ison koon vuoksi. Synnytys oli rankka ja varmasti tytön koko vaikutti asiaan. Sokereissa ei koko raskausaikana ollut moittimista, joten ns, sokerivauva hän ei kuitenkaan ole. Kiloja ehti sitten alun tsemppauksesta huolimatta tulla 15-16, mutta kahden viikon kuluttua synnytyksestä niistä oli jäljellä enää 600g, kiitos täysimetyksen, huonon ruokahalun ja nopean turvotusten laskemisen (nyt joulun jäljiltä paino tosin on vähän plussalla tuosta, hyi minua).

Mutta tällaisia kuulumisia täältä, en tosin tiedä lukeeko tätä ketjua enää kukaan :)

Tsemppiä kuitenkin kaikille painosta stressaaville ja kärsiville!

T: Manna* ja Mytty-neiti 8vk ja 3 pv
 
Huhuu! Onko tämä ketju elossa? Yritetäänkös? :)
Täällä 26+6 viikoilla heiluva äippä, 164kg ja paino 103kg, BMI 38. Raskauden myötä kiinnostus kaikenlaiseen liikuntaan on jotenkin hiipunut - mä olen sellainen kaikki tai ei mitään -tyyppinen liikkuja, ja kun raskauden alkupuoliskolla alkoi samanlaiset alavatsakivut (kiinnikkeistä johtuvaa tms.) kuin esikoisesta, eikä kävelylenkkiä pysty ripeään tahtiin tekemään korttelia pidemmälle, niin ei vaan nappaa lähteä tonne pihalle lampsimaan. Esikoinen taas pitää arki-illat sen verran kiireisenä, ettei uimaankaan ole tullut lähdettyä kuin lastenaltaaseen lillumaan pikkuneidin kanssa. :D Ja valinta sen välillä, viettääkö arki-iltoja yhdessä perheen kanssa vai yksin salilla tai uimassa, on mun osalta ollut selkeä: nyt kun lapset on pieniä, haluan viettää aikaa yhdessä perheen kanssa enkä buukata arki-iltoja harrastuksilla. Ei toki tarvis olla kuin pari iltaa viikossa, mutta miehen vaihtuvat työajat vesittää vielä sen, että pystyis säännöllisesti pitämään jotkut tietyt päivät.

Olen harrastanut liikuntaa aktiivisesti ennen pikkuneitiä, n. 5 kertaa viikossa (kuntosalia, uintia, kuntonyrkkeilyä ja kahvakuulaa), ja paino oli pitkään n. 80-85kg, mutta lapsen tulon myötä tää perhe-elämä on vienyt omasta ajasta ja omasta treenaamisesta voiton. Tykkään liikunnasta, mutta kuten sanoin, se on sellasta on-off -tyyppistä. Joko treenaan ja pidän yllä sitä tukevat elämäntavat kaikkiaan tai sitten jos on tämmöinen kausi, ettei jostain syystä sitä pysty pitämään päällä, niin kiinnostus kaikkoaa tyystin.
Tärkeetä olis tietysti pitää huolta syömisistä silloinkin ja varsinkin silloin kun liikuntaa on vähemmän. Me kyllä syödään monipuolisesti ja vain harvoin tosi harvoin einesruokia (tyyliin kerran viikossa pinaattilettuja), mutta mun kompastuskivi on hiilarit: leipä, puuro, jogurtti ja annoskokoihin pitäs kiinnittää enemmän huomiota ja tyyliin, jos ottaa ruoan lisukkeena perunaa niin jättäis leivän silloin pois. Eli tiedostan omat ongelmakohdat, mutta osaltaan on niin saamaton ettei vaan tee asialle mitään.

Onneksi kaikki arvot (sokeri ja verenpaine) on olleet hyvät, vaikka diabetesta on sukurasitteena ja onhan tää tämmöstä riskin ottoa, kun painoa on näin paljon.

Mutta odotan sitä aikaa, että tää mahakumpu tästä on taas ihan "omaa" kumpua vaan ja pääsee kunnolla reenimään. Ja toinen mitä odotan, on se kun kevättä kohden valoisuus lisääntyy: tää pimeys tekee musta liikunnan suhteen myös tosi apaattisen. Kun pihalla on pimeää (ja kylmää tai sitten märkää kurakeliä mitä tässä nyt on ollut), ei mua kinnosta lähteä tuonne ollenkaan.

Miten teillä muilla fiilikset ulkoliikunnan suhteen tämmöisenä pimeänä ja kuraisena talvena on ollut?

Tässä tilitys omasta elopainosta ja siihen johtaneista seikoista. Nyt raskauden ajan olen kuitenkin päättänyt olla miettimättä asiaa ja palata tähän sitten kun tästä kevään mittaan poksahdetaan. ;) Me odotellaan siis pikkukakkosta, poika on näillä näkymin tulossa, laskettu aika 1.4. Esikoinen täytti juuri pari päivää sitten 3v. ja tytteli odottaakin kovasti että hänestä tulee keväällä isosisko! :)

Hyvää uutta vuotta ihanaiset, nautitaan olosta ja elosta! :)
 
Täällä eräs 21 v odottaja. Viikkoja on vasta sen 8+6 tänään, kirjoittelen tuolla elokuisissa:) Painoa on tämän raskauden alussa 133 ja pituutta 180. Viimeksi kun katsoin niin BMI oli 42 laitamilla:)
Esikoisen raskausaika meni oikein loistavasti, ilman erityisiä oireita tai mitään. Sokerit oli oikein hienot. Syntyi käynnistettynä 42+1, ja oli 4115g mikä mun mielestä on normaalin kokonen vauva:)
Tää on siis vähän geeneissä. Oma äiti on myös erittäin ylipainoinen, samoin kuten hänen äitinsä. Nyt yritän parhaani mukaan katkaista kierteen oman tyttäreni kohdalla, mutta niin yritti oma äitinikin..
Itse en niinkään ole herkkujen ja makean ystävä, vaan roskaruoan ja yleensäkin pasta jne, ja annoskoot on tietysti valtavat:p
Nyt olen jopa onnellinen kun pariin viikkoon ruoka ei ole maistunut ollenkaan, ehkäpä paino on jopa tullut alat hieman! Viime raskaudessa sitä tuli kuitenkin kiitettävät 25kg:p

Sokerirasituksiin en aio mennä tässä raskaudessa, se kokemus oli mulle niin hirveä. Lupasin alkaa jossain vaiheessa seuraamaan verensokereitani kotona ihan muodon vuoksi, mutten pysty edes ajattelemaan sen litkun nielemistä.
Täällä Hyvinkäällä on RD potilaille ja ylipainoisille oma äippäpoli!
NLA:sta sanottiin että voin alkaa käymään sielä sitten joskus rv.25 jälkeen seurannassa:) Lähinnä kuulemma äidin painoa seurataan, sekä vauvan..

Olipas sekava raapustus..

Onnellista Uutta Vuotta 2012
T.Jenny ja Papu 8+6
 
Mun pitäs kans tsempata ja nyt 26+4 ja laskettu aika huhtikuun 4 ja poikaa kans lupailtiin. Kirjottelinkin tossa ja yritin ehdottaa et tehtäs ihan uusi pino kun tää alkaa olla jo aika pitkä.. Itsellä on ihan mopo karannut käsistä ja noin 20kg painoo tulut jo lisää ihan kuten kahdessa aiemmassakin odotuksessa. En tiä mistä tää kaamee syömishimo tulee mut vielä jos tsemppais niin paino ei ehkä nousis yli 100kg mut aika paljon sais tehdä töitä sen eteen ja suroaan sanoen en tiedä pystynkö. Sain rd ohjeet neuvolasta vaikkei mulla sitä olekkaan mut suosittelivat kokeileen ja ajattelin et huomisesta voisi stratata 1600-1800kcal ruokavalio käyntiin rd ohjeiden mukaisesti. Iso vauvaa meille povaillaan, kiitos painon nousun. Paino arvio on tällä hetkellä ehkä kilon verran kun 24 viikolla oli jo 760g ja sitä on veikkailtu et 5kg painas laskettuna aikana. Ei se mua sinänsä pelota mut olis vauvalle parempi jos en sitä lihottas tähän tahtiin.. :ashamed:

Mulla on yksi lenkkikaveri ja tykkään kyl mennä lenkille MUTTA häpyluu kipeytyy lenkeistä avan mielettömän kipeäksi ja kaveri ei aina oikein ymmärrä etten pääse niin kovaa enää kuin ennen raskautta ja se ärsyttää. Tekee kipeetä mennä kovin nopeesti joten tarttisin sellaisen hiljaisen vauhdin lenkkikaverin.

Champion ja Martti 26+4
 
Minä voisin kanssa ilmottautua mukaan! Tähän tai uuteen pinoon, miten vaan. Täällä esikkoa ootetaan, nyt rv 20+1. Raskauden alusta bmi 40 kieppeillä. Painoa ei oo tullu vielä lisää ja siinä yritänkin pysyä koko raskauden. Raskausdiabetes on täällä riesana, siihen on ylipainon lisäksi sukurasitetta monesta sukupolvesta. (Niin on tosin myös ylipainoon :D)

Hieman taustoja kerron, eli vuoden 2011 alussa onnistuin karppaamalla pudottamaan painoa n. 8-10 kiloa, mutta mutta.. Nepä tuli kaikki takaisin ennen tämän raskauden alkua, kun alkuvuodesta meillä koettiin kaksi keskenmenoa. Raskaaksitulo on ollut helppoa ja yksityisen gynen mukaan ylipainolla ei oo ollu tekemistä keskenmenojen kanssa. Tämän raskauden tukena oli alussa lugesteronit ja disperiini.

Mukava olisi jos juttua täälläkin riittäisi!

Naive ja Sissi 20+1
 
ok! :D eli täällä olisi yksi ylipainoinen odottaja lisää! BMI on 37, oon 161cm ja 96kg.
sairastan diabetestä ja kilpirauhasen vajaatoimintaa. nyt menossa rv 6+1,clomeilla saatiin alkuun tämä epeli.
Diabeteslääkäri aina varovasti ehotteli painonpudotusta,että raskauskin sitten helpommin alkaisi. Laihuttamalla en laihuttanut mutta hyötyliikuntaa tuli kun muutettiin omakotitaloon syksyllä ja pari,kolme kiloa karisi huomaamatta. en tiijä oliko siitä sitten apua (ja clomeista tietty) mutta tässäpä ollaan! :) ultrassa on jo käyty ja diabeteslääkärillä tietty ja kummassakaan ei puhettakaan painosta. saas nähä mitä neuvolan täti tuumaa... : /
koko ikäni olen ollut enemmän ja vähemmän ylipainoinen,"laihimmillani" olin ylä-asteella kun painoin 65kg. siitäpä sitten seurustelun alkaessa ja suhteen vakiintuessa paino alkoi hiipiä ylös päin! ja eikä lähe millään!!
tämä on toinen raskaus,ensimmäinen päättyi rv22+3 keskeytykseen sikiön munuaisvian takia. silloin muistan että äippäpolin lääkäri tuskaili ultrassa huonon näkyvyyden kanssa joka kuulemma johtui vatsanpeitteistäni ja munuaisvika olisi voitu huomata jo ennemmin jos ei olisi ollut tätä "näköestettä".(ja myöhemmin selvisi että huono näkyvyys johtui lapsiveden vähäisyydestä...) tuntui aika pahalta kuulla se silloin,ihan kun se olisi ollut oma vikani että nykyajan vehkeillä ei nähdä läskin läpi! olisi ultrannut alakautta.
tässä raskaudessa jos sattuu kohdalle sama lääkäri,ja rupeaa urputtamaan,sanon kyllä sanottavani!:kieh:
edellisessä raskaudessa painoni tippui alussa eikä sitä kerennyt paljon kyllä tulemaakaan niille viikoille. Nyt en ole vaa`alla käynyt,en jaksa ressata painosta hirveesti,kunhan ei älyttömyyksiin nouse! enempi huolehdin verensokereista!
sellainen sekava sepustus! :whistle:

kaktuspiikki ja tyyppi 6+1
 
kaktuspiikki, anteeksi jos kuulostan tyhmältä tietämättömyyttäni, mutta voiko kilpparin vajaatoiminta tulla myöhemmin elämässä vai onko se jotenki synnynnäinen tai puhkeaako aina esim. teini-iässä? Kun mulla tehtiin testit joku 4 vuotta sitten, eikä niissä ollut mitään ja oon bongannut nyt viimisen puolen vuoden aikana paljon siihen liittyviä oireita ja mietin vaan voiko se tulla yhtäkkiä vai kuvittelenko mulle nyt vaan jonkun taudin. Huoh kun kuulosti oudolta sepustukselta..
 
Hei! Ompa mukava kun löysin tämän ketjun. Täällä myös Big Mamma ja vasta 4+6 menossa. Mittaa löytyy 174cm ja painoa 114kg..voi itku mikä luku. Kun odotin tuota esikoispoikaani 4v, painoin 85kg ja silloinkin sain kuulla koostani sekä neuvolassa että tuttavapiirissä. Monet muutkin seikat vaikuttivat siihen että olen sairastanut bulimian joka oli pahimmillaan kun lopetin pojan imetyksen hänen ollessa 1v ja painoni alkoi nousta. Onneksi hain viimein apua ja tilanne on nyt suht hyvä. Parantumisen myötä olen lihonut huikeasti kun olen pyrkinyt olemaan stressaamatta syömisitä ja tässä tulos. Laihduttanut olen useita kertoja komeitakin määriä mutten enää ole saanut itseäni niskasta kiinni. Mutta nyt olen onnellisesti raskaana, vaikka siitäkin auottu päätä etteivät ylipainoiset voi tulla raskaaksi, hohoijaa.:stick: Onko teillä muilla muuten ollut iskias tai muita selkävaivoja? Itsellä on jonyt pahana iskias, saas nähä kun vauvamasu alkaa kasvaa. Haluan vielä sanoa että tosi ihanaa että muitakin kurvikkaita äitejä löytyy täsätä maailmasta. Kirjoitellaan ja tsempataan! :)

Titiina
 
jenny90 ei ole synnynnäinen,mulla ollu nyt n 3 vuotta. osaksi siitäkin voi johtua ylipaino!
titiina83 mulla tulee iskias aina silloin tällöin,varsinkin talvella kun kävelee epätasasella lumella esim. kelkanjäljellä ja kesälläkin joskus vaivaa jos käy lenkillä pururadalla tms. saas nähä miten käy kun maha kasvaa!
mukava että tämä pino on aktiivinen! saa vaihtaa kuulumisia!
 
No onhan täällä edes vähän elämää! Hienoa. :)

Itse asun Kangasalla ja täällä ainakin neuvolantäti on ollut ihan paras mahdollinen. Sanoi kyllä, että painoa on nyt sen verran liikaa, ettei yhtään tarvitsisi raskauden aikana tulla, mutta 5-7kg on kohtuullista. Kun itse sanoin pelänneeni sitä, että miten neuvolassa suhtautuu hän sanoi, ettei halua leimata mun odotusaikaa ja neuvolassa käyntejä pelkästään painoon. Ja eipä siitä olla kyllä oikeastaan sen ekan kerran jälkeen edes juteltu! Ja ultrat meillä on ulkoistettu terveystalolle ja ihan normisti näkee vatsanpeitteiden päältä! ;) Mulla on Kaktuspiikki suakin enemmän sitä "pehmikettä" tossa ja rakenneultra vallan hienosti tehtiin päältä. Joten no worries!

Raskausdiabetes oli pitkään hyvässä tasapainossa, mutta nyt kun viikkoja kertyy, niin on taas vähän ruvennut heittelemään arvot. :( Onneks on jo ens viikolla äippäpolilla käynti. Mutta rakenneultrassa käydessä parisen viikkoa sitten pieni vastasi täysin viikkoja, joten ei ainakaan vielä ole sokerit päässeet kasvattamaan.

Painoa ei oo tullu vieläkään yhtään lisää ja siitä yritetään pitää kiinni. Hyvin huomaa, että neiti alkaa viemään sen verran tilaa, ettei enää mene semmosia annoksia kun ennen :LOL: Annoskoot ainakin mulle on varmasti pääasiallinen ongelma.

Naive ja Sissi 23+2
 
Titiina mäkin painoin esikoisen odotuksen alussa 115 ja nyt lähtölukemat oli 134 että huoh! Turha sitä oli tossa välissä yrittää laihduttaa :D

kaktuspiikki hyvä tietää. Voisin käydä tarkistuttamassa:)

Naive hienoa jos ei vielä oo tullu painoa lisää, pyrin itekki siihen, mutta nyt on alkanu kauhea syöminen. Eilen meni paketti lihapiirakoita + pari lihapasteijaa, monta vanukasta jne. Tuntuu etten voi hillitä itseäni:DD

Jenny ja Papu 13+0 POKS
 
Ihanaa, että tällekin "otsikolle" on tullut elämää! Mun mitat oli ennen raskautta 94kg ja 164cm. BMI siis n.35. Raskaus on edennyt ja viikkoja on nyt 22+3. Painoa on tullut 2,5kg ja yritän pinnistellä, ettei ihan hirvittäviä määriä tulisikaan. Tunnistan itsessäni ihan outoja ruokailuajatuksia/tapoja; syön salaatteja ja välttelen herkkuja. Osaltaan tähän vaikuttaa raskausdiabetes (toistaiseksi ruokavaliohoitoinen). Olen kuitenkin huomannut, että olen sitä väsyneempi, mitä terveellisimmin syön...mikähän tähänkin vaikuttaa? Kaipaan välillä oikein kunnon sokeriherkkuja, että energiaa olisi enemmän touhuta. En ole vieläkään päässyt eroon pahoinvoinnista ja päänsäryistä, joten odottelen edelleen sitä seesteistä ja energistä keskiraskautta...

Ultrat ovat onnistuneet eli niihin vatsanpeitteeni eivät ole vaikuttaneet...Neuvolassakaan painooni ei ole takerruttu negatiivisella tavalla.

t. Eemas 22+3
 
kannattaa jenny90 tarkistuttaa,ei ole hyvä jos raskausaikana heittelee ne kilppariarvot.
menin sit tilaamaan sen angel sounds dopplerin vaikka ensin ajattelin että en tilaa kun ultria on useesti diabeteksen takia! saas nähä millä viikoilla saadaan äänet kuulumaan läskin läpi :LOL:
voih,tuntuu ettei viikot mene tarpeeks nopeesti,haluisin olla jo pidemmällä,edes rakenneultran kohalla menossa jotta tietäs onko kaikki ok ja uskaltas nauttia odotuksesta! ei kai se auta kun kärvistellä...onnes jo torstaina äippäpolille!

kaktuspiikki ja tyyppi 6+2
 
Joo aika matelee täälläkin, perseestä suoraan sanoen. Raskaus on ihanaa kaikin puolin, paitsi odottamisen kannalta. Kyllä se "kantoaika" sais lyhentyä vaikka puoleen vuoteen:p

Eemas mullakin on tapahtunu ihan yllättäviä muutoksia. Mulla alkaa kaikki maistua pahalta jos syön liikaa. Söin sellasta King Size tuplaa autossa ja ennen se on ollu pieni välipala vaan, mutta nyt sen toisen puolikkaan kohdalla jouduin sylkäsemään palan ulos, koska en saanu sitä nieltyä enää, kun maistui puulta! :eek: Ihan hyvä vaan!:D

Lopetin nyt vuoden vaihteessa tupakan polton raskauden kunniaks, ja odotan, että paljon se tulee vaikuttamaan tähän painon nousuun. Mun mielestä oon ainaki napostellu enemmän.
 
Täällä on aivan hirveä himo appelsiineihin, että joku terveysihme tämä raskaus on. :LOL: Ainoa vaan, että mulla noi appelsiinitkin tuntuu sitten heilauttelevan noita sokereita vähän sillain sun tälläin. Muuten makeet syömiset on jääny aika vähälle, koska jos sokerit nousee yli 10 niin meen ihan veltoks ja väsyneeks. Roskaruokaa enemmänkin tekee mieli.... Joskus on myös makeenhimo oikein ja sit pitää ittelleen antaa vähän anteeks. :D

Dopplerilla saatiin täällä äänet kuulumaan jostain 10+ viikolta alkaen!

Liikunta on jääny luvattoman vähälle kun käveleminen, jota muuten tekisin mielelläni kipeyttää nyt selkää/lonkkaa tuolta jostain pakaran yläpuolelta ja kyljestä. Uiminen ois kivaa kun vaan ehtis ja jaksais käydä. :)

Naive ja Sissi 23+2
 
Hei :wave:

Minäkin voisin liittyä mukaan, BMI 39, joten painoa on liikaa. Esikoisen odotuksen alussa painoa oli melkein 10 kiloa vähemmän. Painosta ei ole tullut nyt sanottavaa vielä, toivottavaa on, ettei nousisi. Tänään oli toinen neuvola ja paino oli aavistuksen laskenut, niin th vain totesi, että hyvä, että olet saanut painon pidettyä kurissa. Samaa linjaa pyrin jatkamaan. Viikkoja minulla kasassa 14+4.
Esikoisen raskausaikana painoa tuli yli 20 kiloa lisää, mutta ei onneksi tuonut juuri ongelmia. Nelikiloinen tyttö syntyi viikoilla 41+2.

Nyt tosiaan tavoitteena, ettei hirveästi painoa tulisi. Yhdessä sokerirasituksessa kävin jo ja kaikki arvot tosi hyvät, paastoarvo korkein. Toinen rasitus on tulossa keskiraskaudessa.

Kattiina ja pirpana 14+4
 
moikka!! tämä pino jäi kokonaan huomiotta raskauden lopussa, mutta jos pikaisen tilanne katsauksen kertois ennenku pikku prinsessa heräilee tuolta :) eli prinsessa näki päivän valon 17.11 49 cm ja 3385 kg!!!! :) raskauskiloja tuli 17 ja niistä noin 4 kiloa vielä jäljelllä ja toivotaan että lähtee piakkoin nekin ja pikkuisen ylimääräistä muutenkin, kiloja vielä löytyy kuitenkin pikkusen yli sata... :( Neiti on aivan ihana ja meidän silmäterämme totta kai, yöt valvottu vielä ja maha vaivojen takia jouduttu jopa vyöhyketerapiassa käymään mutta pikku hiljaa alkaa helpottamaan.. Ristiäiset tulossa lauantaina joten katsotaan miten menee herkkujen suhteen mutta jospa sitä pystyisi hillitsemään kun imetys ei salli juuri minkään syömistä kun pienokaisella niin herkkä massu... mutta nythän prinsessakin jo heräilee joten pitänee lähteä päivää jatkamaan, tsemppia kaikille sekä raskauden suhteen että myös kilojen kans!!!! :)

Marrasmamma ja neitokainen :)
 

Yhteistyössä