Muita vl-äitejä jotka haluaisi pois yhteisöstä, mutta rohkeus ei riitä?

• Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti
"Mymy"
Jos ei usko, niin sitä aiheuttaa itselleen vain mielenterveysongelmia esittämällä muuta. Joka uskoo, uskoo täysillä, joka ei usko, sanoo sen. Pakotus on kiinni vain itsestänne. Yksin jääminen - kyllä ja ei. Uusia ystäviä voi aina etsiä, jos tuntuu että ei voi entisten kanssa enää olla. Kyllä se puolisokin huomaa, että joku (uskomisessa) närästää. Tuo on kuitenkin niin iso asia. Parempi kertoa kuin teeskennellä.

• Tykkää
Reactions: EliEli
"aito ammattivalittaja"
Rohkeutta toivon teille poslähtemiseen. Itse lähdin vapaaseurakunnasta ja kyllä siinä kaikki vanhat uskovaiset ystävät jäi pois. He eivät tietenkään halunneet pitää yhteyttä ihmiseen joka ei enää heidän lahkossaan ole. Tuo on todella surullista koska se elämä pyörii hyvin paljon sen seurakunnan ympärillä. Minäkin olin työtön ja tein paljon vapaaehtoistyötä mm myyjäisissä olin osallisena,kesäleirin keittiössä yms ja siellä oltiin kaikki niin hyvää kaveria ja sitten yhtäkkiä ei ollut enää ketään ystävää.

"Mymy"
Sanonpa vielä, että eihän siellä yhteisössä pidä olla yhteisön vuoksi, vaan siksi jos sattuu uskomaan! Muille mukana roikkuville on vain haittaa. Uskoo ken tahtoo ja muut sitten, miksi tuhoatte itseänne esittämällä muuta? Terapiaan menkää, jos ette muuten osaa päättää mitä tehdä. Turha siitä on yhteisöä syyttää, ettei uskalla itse lähteä. Oma päätöksenne se on!

"a.p"
Tietenkin se on oma päätös lähteäkkö vai ei. Sitä lähtemisen vaikeutta ei vain voi ymmärtää kukaan muu kuin saman kokenut. Turha on muiden sanoa että senkun vaan lähdet... siihen liittyy niin paljon kaikkea!

• Tykkää
Reactions: EliEli
"a.p"
[QUOTE="Surusilmä";30426010]Täällä…. Olen ajatellut jo pidempään, mutta en uskalla ottaa puheeksi miehen kanssa, ei ymmärtäisi. Tulisin jäämään aivan yksin.[/QUOTE]

Ymmärrän sinua. Meillä mies tietää tilanteen. Voisitkohan hiljalleen herätellä miestäsi ajattelemaan...

"aito ammattivalittaja"
[QUOTE="a.p";30426219]Tietenkin se on oma päätös lähteäkkö vai ei. Sitä lähtemisen vaikeutta ei vain voi ymmärtää kukaan muu kuin saman kokenut. Turha on muiden sanoa että senkun vaan lähdet... siihen liittyy niin paljon kaikkea![/QUOTE]

Mutta jos yhdessä miehen kanssa lähtee niin on sitten edes mies tukemassa vaikka muut hylkäisivät.

kJjw
Muq järkyttää joka kerta ajatus että vapaassa maassamme on tuhansittain jo lapsesta aivopestyjä ihmisiä joilla ei ole kokemans aivopesun ja yhteisön painostuksen vuoksi mahdollisuutta vapaaseen ja yksilölliaeen elämään, tai on mutta jiutuvat lahkoista erotessaan maksamaan isot lunnaat sukulaisten ja ystävien menethksenä. Joka kerta asemalla pönöttävät jehovat mähdessäni tekisi mieli mennä sakomaan wttä se 'usko' mitä he harrastavat on henkistä bäkivaltaa ja aivopesua joka pitäisi lailla kieltää., uskon vapaus missä se näissä lahkoissa kuten vl ja jt tapahtuu?

"Marissa"
Olen ent.vl-äiti. Olen iloinen, kun yhteisöstä eronnut, nautin elämästä vapaammin ja lapsista.
En silti ole muuttunut miksikään, sama ihminen. Ripsaria käytän joskus, hiuksia sävytän, tv hankittu ja ehkäisy käytössä :) Mutta sisimmältään en ole muuttunut.

lähtenyt
miehen kanssa lähettiin yhdessä ja tehtiin päätös. sinänsä helpotti tilannetta paljon. ollaan onnellsia ja kaikki on paremmin kun päästiin eroon siitä ja ei tarvitsen miettiä enää koko asiaa. elämä on vapaata ja ihanaa. koittakaa rohkaistua lähtemään jos siltä tuntuu ja ottamaan asian puheeksi miehenne kanssa jotka sitä miettiin.

"xxx"
Lähteneitä on paljon ja varmasti monet muutkin tarvitsevat tukea ja uusia ystäviä. Ehkäpä sinäkin voit olla ystävä jollekin muulle lähteneelle? Kuinka luulet että ystäväsi, sisarukset, äiti tai isä suhtautuisivat lähtöösi? Onko joku muu lähipiiristä lähtenyt?

Tiedätkö jotain keskustelupalstaa jossa ex vl voisi jutella asioista? Onko tapaamisia tai muuta tukea saatavilla?

En usko että ihminen siinä mihinkään muuttuu kun jättää yhteisön. Uskovainen voi olla, vaikka ei olisikaan vl ja olisi hiukan armollisempi itselleen.

"Pippuriina"
[QUOTE="Mymy";30426186]Sanonpa vielä, että eihän siellä yhteisössä pidä olla yhteisön vuoksi, vaan siksi jos sattuu uskomaan! Muille mukana roikkuville on vain haittaa. Uskoo ken tahtoo ja muut sitten, miksi tuhoatte itseänne esittämällä muuta? Terapiaan menkää, jos ette muuten osaa päättää mitä tehdä. Turha siitä on yhteisöä syyttää, ettei uskalla itse lähteä. Oma päätöksenne se on![/QUOTE]

Tai sitten voi jatkaa uskomista esimerkiksi Martti Lutherin oppien mukaan, yksin armosta jne.

Budha
JEESUS TULEE KOHTA UUDESTAAN MAAN PÄÄLLE JA KAIKKI ERONNEET SAAVAT TUOMION! JEESUS SAAPUU LENTÄVÄLLÄ LAUTASELLA TAI LENTÄVÄLLÄ MATOLLA, TUON? PUOLEISESTA? Uskonnot ovat kyllä jälkeenjääneintä paskaa jolle aikanamme voimme nauraa.

vl-äiti
Mikä teitä ahdistaa? Ihmiset vai itse usko?
Olen itse vl-äiti, ja tuntuu surulliselta lukea tälläista. Itselle usko tuo turvaa ja iloa elämään, niin tuntuu käsittämättömältä, että jollekin se tekee aivan päinvastaista.

Olen alle kolmekymppinen, viiden lapsen äiti, enkä koe olevani pakotettu vain synnyttämään ja tekemään ruokaa, vaikka pienten lasten kanssa härdelli on melkoinen. Nautin elämästäni, vaikka lasten sairaudet siitä tekevät välillä haasteisen ja toisinaan väsyttää. Sitä varten on vapaa-aika, jotta voi ladata omia akkujaan, jotta jaksaa. Ei uskovaisenkaan äidin ole määrä istua kotona vain uhraamassa elämänsä ja unohtaa omat kiinnostuksensa ja toiveensa.

Budha
Aika sairasta lisääntyä veljensä kanssa. Taitaa lakikin tuon jo kieltää vaikka satukirjanne sen sallisikin. Olen nähnyt näitä rauhanyhdistyksiänne ja kaikkihan siellä ovat toisilleen sukua.

Itse en voi liittyä mihinkään uskontoihin koska pidän niin sairaana että viime vuosituhannella(vuosina1400-1600) suomessakin poltettiin kaikki vääräuskoiset rovioilla.

Yhteistyössä