Muita reilusti ylipainoisia odottajia?

Hei!

Olen reilun vuoden ikäisen lapsen äiti ja nyt odotan erittäin toivottua pikkukakkosta rv 14. Painoindeksini on hieman yli 40, minkä vuoksi tuntuu, että saan "kakkosluokan kansalaisen" kohtelua neuvolassa. Ensimmäisessä raskaudessa sain raskausdiabetes-diagnoosin rv 26, minkä hoidin erinomaisesti ruokavaliolla, eikä vauvalla syntymän jälkeen ollut alhaisia verensokeriarvoja. Painoni nousi raskausaikana 5 kg ja ne kaikki hävisivät korkojen kera heti synnytyksen jälkeen. Raskausdiabeteksen lisäksi mitään muuta "ongelmaa" ei ensimmäiseen raskauteen liittynyt (ei selkäkipuja, ei liitoskipuja, ei verenpaineen nousua jne) ja synnytys oli säännöllinen alatiesynnytys, kaikki meni loistavasti ja melko nopeastikin. Silti, vaikka mielestäni hoidin kunnialla ensimmäisen raskauden, saan lukea neuvolassa rivien välistä, että "odotapas vaan kun hankaluudet alkaa / pommi räjähtää käsiin", minut nähdään vain ylilihavana odottajana eikä mistään saa vahingossakaan kiitosta/kannustusta. Tässä raskaudessa lähtöpainoni on 8 kg vähemmän kuin silloin, kun aloin odottaa ensimmäistäni, eikä grammaakaan ole painoa tullut lisää sitten ensikäynnin. Ymmärtäisin terveydenhoitajien asennevamman paremmin "oikeutetuksi", mikäli heittäisin kaiken ihan ranttaliksi, keräisin kymmeniä kiloja ja valittelisin, miten heikosti jakselen raskauden kantaa... mutta kun näin ei ole.

Tiedän, että tämä ylipaino-aihe suututtaa monia ja saa varmasti palstahäiriköt liikkeelle, mutta rohkeasti silti kyselen, onko muita odottajia, joilla BMI yli 35 ja jotka kokevat saavansa huonoa kohtelua neuvolassa ja joilla olisi tarvetta purkaa mieltänsä tästä aiheesta?

Konnanmarja
 
Mulla vasta ensimmäinen neuvola takanapäin ja jäi vähä paha maku suuhun :/
Mä olen ensiodottaja ja mun BMI on 35. Nyt ei kuulemma saisi paino nousta yhtään rv 20 mennes... Nyt menossa RV 10+5 Kaiken maailman ruoka esitteitä ja liikunta testejä sain nipun :(
Onneks seuraavalla kerralla on oma terkkari paikalla, eikä toi lastenneuvola täti, mikä sijaisti oman kesälomaa :)
 
Hei! Vastaan nyt, vaikken huonoa kohtelua painoni takia olekaan saanut. Vastaan sen puitteissa, että kaikki voi todellakin mennä hyvin, vaikka sitä painoa onkin.
Itselläni bmi oli 42, kun tulin raskaaksi, ja painoa on nyt kertynyt 10kg ja painoindeksi on tällä hetkellä 46, menossa on rv 31+2. Tottakai tunnen oloni ajoittain raskaaksi tällä painomäärällä, mutta kaiken kaikkiaan kaikki on kuitenkin mennyt hyvin :) Neuvolassa ei ole sanallakaan mainittu ylipainosta ikävässä mielessä, ainut kerta, kun painosta oli puhetta, niin neuvolatäti sanoi, ettei painoa tarviisi hirveästi lisää raskauden aikana tulla, ja että monesti reilusti ylipainoisille käy niin, että paino saattaa jopa pudota raskauden aikana, jos kiinnittää enemmän huomiota siihen mitä suuhunsa pistää. Olin kyllä aivan yllättynyt siitä miten hyvää kohtelua sain, menin nimittäin ensimmäiselle neuvolakäynnille lähinnä korvat luimussa valmiina vastaanottamaan hirvittävän saarnan oikeanlaisesta syömisestä, ja sen vaikutuksesta vauvan kasvuun ym.. ym.. :D
 
  • Tykkää
Reactions: Maizy
Minä myös ilmottaudun :) Ja hyvin arka olen tänne mitään kirjoittamaan, en halua ryöppyä painostani kuunnella. Olen lukenut muiden samassa kuussa kuin minä synnyttävien pinoa, ja hetihän tuolla yksi osasi kertoa ylipainoisten äitien olevan yhtä vastuuttomia kuin alkoholia käyttävät. Joten enpä sitten liittynyt siihenkään porukkaan. Olen aina ollut lihava, välillä vähemmän, välillä enemmän. Vertaisseuraa kaipaisin minäkin, mutta tänne ei lie saa mitään suljettua ryhmää, jossa voisi keskustella kokemuksistaan ja odotuksestaan ilman peloa irvityksi joutumisesta? Mukavat jäljet on jäänyt kiusaamisesta ja nimittelystä, eikä äitiyspoliklinikan henkilökunta ihan asialinjalla aina ole pysynyt :(
 
Täällä myös iso mamma ja raskausviikoilla 24+4 menossa! Painoindeksi on täälläkin +40 ja perussairautena DM2 ja ikäkin alkaa lähestyä 35 vuotta. Niin ja esikoista vasta odotellaan! Kovasti jo ennen raskautta pelkäsin tuota kohtelua neuvolassa ja äitipolilla mutta täytyy sanoa että tähän mennessä en ole saanut kertaakaan epäasiallista kohtelua. Päinvastoin kovasti on tsempattu ja kannustettu sekä neuvolasta että äitipolilta ja oltu iloisia raskaudestani joka on saanut alkunsa inseminaatiolla. Painoa on raskauden alkamisesta tullut +600g eli käytännössä ei lainkaan. Uskon voivani loistavasti loppuun saakka mikäli tuo paino pysyy näissä lukemissa ja teen ihan varmasti kaikkeni että näin tapahtuisi. Tässä vaiheessa jo monella normaalipainoisella on takana jo viikkojen sairaslomat ja itse ainakin olen voinut nämä kohta 25 viikkoa erinomaisesti kokoajan. Mikä tärkeintä pieni on kehittynyt ja kasvanut aivan keskiarvokäyrien mukaan ja vastannut täysin viikkojaan kokoajan.

Noissa kuukausipinoissa porukkaa niin laidasta laitaan että ei kannata noista jutuista mieltään pahoittaa :hug: Uskon että moni ylipainoinen odottaja on paljon tarkemmassa syynissa ja tsemppaa paljon enemmän elämäntapojaan raskauden aikana kuin normaalipainoinen odottaja. Poikkeuksia toki löytyy molemmista ryhmistä. Mun mielestä tärkeintä lapselle on se että vanhempien korvienväli ja arvomaailma on kunnossa.

Pystytään keskustelemaan suljetusti perustamalla suljettu kerho! Mutta odotellaanko hetki jos tähän ketjuun tulisi enemmän kirjoittajia niin saataisiin aktiivinen kerho aikaiseksi!

Tuna ja Sintti 24+4
 
  • Tykkää
Reactions: Niiskuneiti-87
Mukavaa, kun muitakin on ilmoittautunut paikalle :)
Roseanne Itsekin tammikuun odottajien pinoa lueskelin ja huomasin siellä keskustelua siitä, että ylipainoiset olisivat vastuuttomampia odottajia kuin esimerkiksi tupakoivat tai alkoholia käyttävät odottajat, joten minäkään en sinne ole innostunut kirjoittamaan. Ja ymmärrän hyvin sen, ettei tekisi mieli näistä asioista kaikkien nähden kirjoitella. Mikähän tässä mahtaisi olla nyt hyvä ratkaisu jatkaa, ehdotuksia?

blackangel:in kanssa olen ehdottoman samaa mieltä, että ylipainoisen raskaus voi sujua aivan mallikkaasti. Ei siihen raskauden sujumiseen se paino yksinomaan vaikuta onneksi, vaikka neuvolassa niin halutaankin antaa ymmärtää.

Viivojakaksi Toivotaan, että yhteistyö oman terkkarisi kanssa sujuu mukavammin. Itse tässä jo mietin, että jatkossa sanon, etten tule neuvolaan, ellei oma terkkarini ole paikalla ja muutenkin mietin, että jos aina lähtee neuvolasta pois pa*kan maku suussa niin pitäisiköhän pyytää harvennettuja käyntejä. Liian helposti itse ainakin hiljaa otan vastaan sen kohtelun mitä saan ja sitten jälkikäteen suututtaa, miksen avannut suutani ja sanonut napakasti takaisin.
 
Heippa :wave:

Tammikuisista tulen kommentoimaan ja tunnen häpeää siitä, mitä mielipahaa pinon kirjoitukset ovat osalle aiheuttaneet : /

Itse olin alkuraskaudessa tupakoitsija ja voisin verrata itseäni saatanasta seuraavaan ihmiseen... Varmaan samaan kategoriaan laitetaan ilmeisesti myös ylipainoiset, alkoholia ja huumeita käyttävät ihmiset...

Voimia ja tsemppiä teille kaikille raskauksissanne ja olkaa ylpeitä siitä, että olette naisia ja saatte olla osana yhdessä elämän ihmeellisimmistä asioista!! =)
 
  • Tykkää
Reactions: Tunafish-78
Minäkin voisin ilmottautua mukaan! :) Kerrankin sellainen ketju, johon oikeasti tunnun kuuluvani. Ja mielelläni keskustelisin myös suljetussa ryhmässä jahka sellainen saataisiin pystyyn! Itselläni BMI 38 ja viikkoja takana 8+3. Ensimmäisestä neuvolakäynnistä pari viikkoa aikaa ja siellä ei kyllä oikeastaan painoa mitenkään kommentoitu. Lohdutteli vain että yleensä painoa ei kovin paljoa lisää tule jos lähtöpainoakin on reilummasti. Taisin olla itse enemmän huolissaan jo lähdössä olevista kiloista ;) Jännä nähdä miten paino on muuttunut loman aikana, huonoa oloa on ollut nyt pari viikkoa mutta oksentamaan en suostu!! :headwall:

Mutta minulla oikeastaan häiritsee tässä BMI asiassa se, että itselläni ainakin on lihasmassaa myös kovasti urheilun ja salitreenin vuoksi. Toki myös ylimääräisiä kiloja, sitä en kiellä. :LOL: Mutta olisi silti kiva jos ei pelkästään kiloihin ja pituuteen tuijotettaisi, vaan otettaisiin huomioon kehon koostumus muutoinkin. :) Mitäs muut ovat mieltä?
 
Laitanpas lusikkani soppaan vaikkei enää masua olekaan.. :)

Eli meidän rinsessa syntyi 11.7 mutta itsellänikin oli joulukuussa sokerirasituksessa käydessä BMI 35.. Paastoarvo oli pikkuisen koholla, seuraava tunnin arvo sitten jo reilummin ja viimeinen arvo reilusti alle suositusten.
Lähes koko raskausaika meni tosi hyvin ja olo oli mitä mainioin. Loppuraskaudesta vasta alkoivat ongelmat; korkea verenpaine ja valkuainen pissassa josta syystä synnytyskin sitten käynnistettiin.
Ruokavaliolla kuitenkin sain hyvin pidettyä sokerit aisoissa ja neito oli syntyessään 3512g ja 50cm eli ei mikään jättivauva. :) (hän syntyi rv39+2)
Painoa itselleni tuli koko raskausaikana suunnilleen 7kg jotka jäivätkin kyllä jo laitokselle ja nyt painan noin 6kg vähemmän kuin ennen raskautta. :D
Tällä hetkellä BMI 33 eli vieläkin sais kyllä tippua..
Ja itse ainakin jäin kaipaamaan vauvamasua. :ashamed: Nyt on vaan lähinnä kriisi tän mahanahkan kanssa et mitä kehtaa laittaa päälle... Vauvamasun kanssa sai vaan olla reilusti pullukkana. :D

En tiedä oliko tästä kirjoituksesta mitään hyötyä kenellekään mutta halusinpahan nyt jakaa tämän oman kokemukseni. :)
Ihanaa odotusta kaikille masukkaille!! :flower:

Johanna26 & Tytykkä 3vkoa ja 2pvää
 
  • Tykkää
Reactions: Tunafish-78
Minäkin oletin saavani kakkosluokan kansalaisen leiman tai vähintäänkin ihan hirveän nuhdesaarnan ekassa neuvolassa. BMI oli tuolloin 38. Mutta ylläripylläri mitään saarnaa ei sitten tullutkaan. Toki painosta keskusteltiin ja sainkin ohjeen että seitsemisen kiloa saisi paino nousta raskauden aikana. Neuvolassa ja muuallakin on siis suhtauduttu ihan upeasti ylipainooni. Rd minulla todettiin rv15 paastoarvon ollessa juuri rajalla eli 5,3. Ja nyt viikolla 24 paino on itse asiassa pudonnut alkuperäisestä noin 5kg. Ei ole ollut mitenkään tavoitteena, mutta se vaan putoaa! Herkut eivät maistu koska niistä tulee paha olo. Terveellinen ja säännöllinen syöminen pitää huonon olon poissa. Tsemppiä matkaan kaikille!

Anukkio ja Paavo 24+0
 
Minulle nykyinen neuvolantäti on ollut aina aivan ihana, mutta äitipolilla kommentit ovat olleet niin ällistyttäviä, että en usko että aina on ihan sääntöjen mukaan mennyt. Viimeisimmässä synnytyksessä ja osastollaoloaikana ei kukaan huomauttanut mitään painosta, mutta aiemmilla kerroilla joidenkin kätilöiden ja lääkärien kommentit ja toimet ovat olleet sellaisia, etten niitä pysty unohtamaan. En halua täällä niistä kertoa, suljetussa ryhmässä sitten. Siitä tulikin mieleeni että jos kaikki teistä käyttävät Facebookia, voi ryhmän perustaa sinnekkin, mutta jos yksikin vastustaa fb-ryhmää, tai ei fb:iin kuulu, niin sitten se ryhmä tänne, jos tänne voi ryhmän perustaa :)

Mukavan paljon on kertynyt jo meitä tähän ketjuun, ihanaa päästä keskustelemaan muiden "kaltaisten" kanssa <3
 
Mikäli oon ymmärtänyt oikein niin tänne keskusteluihin ei voi suljettua ryhmää tehdä, mutta tuonne kerhon puolelle kylläkin :) Itse en vain kehtaa sitä tehdä, kun en tiedä miten paljon tässä tulee netissä roikuttua kun työtkin jälleen loman jälkeen alkavat...:snotty:

Mukava lukea teidän juttuja ja Johanna26:lle paljon onnea uudesta nyytistä :heart:
 
Täältä löytyy kans BMI 34 ja rv 15+2. Ihan ihmisarvoista kohtelua olen kyllä silti koko ajan saanut että ei mitään valittamista. Neuvolatäti toki käski seurailemaan alkuvaiheessa syömisasioita, ettei tarpeettomasti kerry liikakiloja mutta oon antanut itselleni satunnaisen namimussutuksen kyllä anteeksi kun onnistuin tupakoinnin sentään lopettamaan. Toki jossain ultrassa yms. on saatettu todeta jotain rasvakudoksen vaikutuksesta esim. kun sydänääniä etsittiin, mutta se on nyt ihan fysiologinen fakta, en minä semmoseeta ota nokkiini.

Oon ollu aina onneksi ihan perusterve, oli ylipainoa ollut sitten enemmän tai ei. Tällä hetkellä vaan ahdistaa miten vähälle liikkuminen jäi alkuraskauden aivan jäätävän väsymyksen myötä ja olis tarkoitus kyllä skarpata sen suhteen, jospa ne kilotkin pysyis sit kans paremmin hallinnassa.

Mulla on ollu ihan tunnesyöppöilyä josta nämä kilot on tulleet ja oon kerennyt kaikki syömishäiriötkin elämäni aikana kokeilla :D
 
Viivojakaksi Tsemppiä tulevaan sokerirasitukseen, pidän peukkuja,että tulee hyvät lukemat. Täällä saatu toistaiseksi on puhtaat paperit siltä osin. Paastoarvo oli 5,1 (viitearvojen yläraja 5,3), 1 tunnin arvo oli 7,8 (yläraja siinä 10), ja 2 tunnin arvo oli 5,5 (yläraja 8,6 muistaakseni). Viime raskaudessa alkuraskauden rasituksessa paastoarvo oli sama, tunnin arvo oli 9,6 ja 2 tunnin arvo jotain 7,8. Sitten sainkin siinä myöhemmässä rv 26 rasituksessa tunnin arvoksi 10,3 ja diagnoosi oli sillä "ansaittu".

Sanoin tällä viikolla neuvolalääkärissä, että oli oikein hyvät lukemat alkuraskauden sokerirasituksessa ja että jos nyt tällä kertaa vaikka välttäisi koko raskausdiabeteksen. Siihen lääkäri sanoi oikein "kannustavasti" että "noooo jaa, se nyt vaatii sitten erittäin tiukkaa ruokavaliota jos sen luulet välttäväsi". Siinä taas mieluisaa asennetta. Mutta enpä anna sen haitata, koska itse uskon, että voi olla mahdollista.

Mitäpä muuten tarkoittaa, että kerhon puolelle voisi tehdä suljetun ryhmän?
 
Täällä kanssa yksi bigmamma kauniiseen joukkoonne. Mulla on semmoinen "ihanteellinen" tilanne että minua ei punnita neuvolassa. Esikoista odottaessa syömishäiriöni paheni, kiitos silloisen neuvolatädin ja muiden ilkeiden kommenttien, vaikka bmi oli vain 28! Kohtuudella meni raskausaika, pystyin miettimään vauvan parasta jne, mutta synnytyksen jälkeen tulikin sitten masennus ja bulimia. Onneksi uskalsin hakeutua vihdoin hoitoon ja nyt odotan toista lastamme 35viikolla. :) Hoitooni siis kuuluu, ettei minua punnita jos ei nyt mitään poikkeavaa huomata.
Nyt painoa on reilusti, en tarkkaa painoa tiedä mutta bmi varmaan 37 luokkaa. Ennen raskautta minun piti lopettaa ikuinen laihdutus jne, käyn psykoanalyyttisessa terapiassa ja olen syönyt ihan kaikkea ja paino nousikin paljon kaiken sen kuljottamisen ja oksentamisen jälkeen. Olikin yllätys kun nyt koko raskausajan olen syönyt paljon vähemmän kuin mitä ennen. Ihan luonnostaan ällöttänyt monet ruoat ja vatsalaukku pienentynyt. Painoa ei ole tullut, syömishäiriöisenä asian tiedän ilman puntariakin. Sokeriarvoissa olen käynyt kahdesti, ja ovat olleet normaalit. Eniten on tympäissyt se, että esim. anoppini ei voi uskoa sitä että kaikki arvoni ovat hyvät, verenpaine on itseasiassa laskenut! Ja tässä raskaudessa vatsa on ollut tosi iso, sf-taulukon yläpuolella. Miten teillä muilla mahan kasvu? Ekasta oli keskikäyrillä. Nyt odotankin keskiviikon neuvolaa, passittavatko sinne äippäpolille kokoarvioon. Siellä varmaan saakin painosta kuulla. Iskiasvaivaa on ollut, mutta se oli pahempana jo ennen raskautta.
Tulipas tekstiä.. ;)

Ja mielellään haluaisin teidän kerhoonne, vaikka mulla ei tässä montaa viikkoa jäljellä. ,

Titiina
 
Hei!

Lomalta palatessani huomasin tämmöisen ihanan pinon! :wave:

Täällä olisi yksi joka ei oo ihan keveimmästä päästä!
Mulla bmi oli ennen raskautta 37 ja nyt se on yli 40. Painoa on tullu 6kg tähän mennessä ja nyt mennään rv29.

Tässä raskaudessa olen ihan ok kohtelua saanut, ensimmäisissä en niinkään (tää on viides vauva). Kolmannesta raskaudesta alkaen olen saanut itse punnita itseni neuvolakäynneillä eli kahdessa ekasta th teki punnituksen ja joka kerta se oli ihan hirveää! Ikuiset traumat niistä vaan sain... Nyt olen ilmoittanut th:lle lukemat meidän oman puntarin mukaan.
Kaikki kiloni olen raskauksillani saanut ja niitä en siis ole saanut pois vaikka raskauksien välissä on ollut vuosia! Painoin ennen ekaa vain 50kg ja nyt siis tuplaten eli joka raskaudessa on tullut noin 20kg painoa josta 10kg on jäänyt kannettavaksi.

Eka kerran elämässäni tässä raskaudessa "kärähin" rasituksessa paastoarvolla joka oli juuri viitearvo kaikki muut arvot olivat hyvät. Nyt olen mittaillu arvoja kotona vaikka olen ymmärtänyt että mittauksiin mennään vasta siinä vaiheessa kun kaksi arvoa ylittyy... Viime raskaudessa arvot olivat vielä erinomaisia ja siihen th tokaisikin että miten voi olla mahdollista!

Kaikki lapset ovat olleet suht normaalikokoisia, alle nelikiloisia sekä hiukan päälle (painavin 4070g). Siskolla lapset ovat 4,5kg luokkaa ja hän on ns. "normipainoinen", joten en usko että vauvani ovat kärsineet mun kärsimyksistäni.

Mielelläni kerhoon liittyisin, jos vielä mukaan mahtuu! Tukiverkosto tulisi tarpeeseen..

Vaikka me ollaan isoja niin meillä on myös oikeus nauttia raskaudestamme! Nih! :)

Crocus ja pikkumies 29+0
 

Yhteistyössä