Muita odottajia joilla kohdunsuu sormelle auki rv.29? Kokemuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jalat ristissä.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jalat ristissä.

Vieras
Haluaisin kovasti kuulla kuinka teillä muilla joilla näin lopulta on käynyt. Itse makoilin reilu viikon sairaalassa sisällä... toinen munuaisallas oli niin laajentunut, että lisäsi kovasti supistuksia, jota kättärin lääkärit tosin sanoi ettei tekisi ellei ole tulehdusta.

Minulle kuitenkin asennettiin katetri suoraan munuaiseen ja pissa tulee nyt pussiin... supistukset vähenivät huomattavasti/katosivat lähes kokonaan... Toimenpiteen aikana tuli kamalia vatsakipuja / supisteluja ja eilen sitten todettiin että pehmoista kohdunkaulaa jäljellä 2,5cm mutta kohdunsuu sormelle auki. Kotiuttivat kuitenkin ja nyt täällä jalat ristissä kauhulla odottelen miten käy... Sairaalassa käynti jo seuraavan kerran pe... saa nähdä mitä tämä kotonaolo tekee... eipä täällä täysin tekemättä pysty olemaan niinkuin sairaalassa.

Lapsukaisia ennestään kaksi ja edellisestä vasta reilu vuosi aikaa... kuinkahan helposti masuasukki ulos tulee. Hiukkasta pelottaa =/ Ja hiukkasta hankalaa...

Onko muita joilla näillä viikoilla jo paikat auki...

mulla kohdunsuu ei ole pehmennyt, mutta mittaa 2cm. eli asiat ei ole niin huonosti kun sulla :hug: (sormet ristissä :saint: ) silti jokaine päivä ja jokainen supistus/alavatsan kipu pelästyttää. seuraava lääkäri viikon päästä.

tahtoisin myös kuulla kokemuksia näillä viikoilla tapahtuneista kohdunkaulan muutoksista/suppareista :heart:

viikot 28+5

Itse makoilin sairaalassa tosiaan reilu viikon... ja ennen sisään joutumista olin edellisenä ke käynyt kanssa kättärilllä kääntymässä. Silloin kohdunkaula 2,9cm, Sunnuntaina 2,4cm seuraavana ke.3,3cm ja nyt eilen ti 2,5 ja sormelle auki. Lääkäri sanoi että levossa kohdunkaulan tilanne saattaa muuttua... Nämä mitat siis ultralla.

Minulta muuten istuminenkin kiellettiin... pitää makoilla takakenossa. Niin ja matkat jotka on pakko tehdä tulee tehdä taxilla tai autolla... ei julkisilla. Kiva kun ei ole autoa.

paikat oli sormelle auki ja kohdunkaulaa 1,5cm jäljellä, myös pehmenneet. poika yritti syntyä jo 36+0 mutta sain estolääkityksen. lopullinen synnytys oli 39+2 viikolla. supisteli koko raskaus ajan, kotona olin kuitenki loppuun asti. eivät etes laittaneet äitiyspolille näytille missään vaiheessa.

juu kyllä tuo sun tilanne pahemmalle kuulostaa :( mulla mitat otettu ihan käsikopelolla. ultraan lähettivät, mutta sieltä vastaus ettei tilanne kuulemma paha :/ nyt seurataan neuvolassa kahden viikon välein (jetenkin niihin neuvolalääkäreihin en vaan luota)

tiesitkö että uudelleen synnyttäjillä saattaa olla auki paikat aiemmin, ilman mitään pahempaa..? nyt vaan lepoa, mikä ei varmasti helppoa ole jos kaksi lasta hoidettavana..

pistä hei tämä alotus tuonne odotuspuolelle, saatat saada helpommin vastauksia, muakin nimittäin kiinnostaisi :D

Juu tiedän kyllä että paikat saattavat olla aiemmin jo auki kun noita synnytyksiä takana... Tilanne vaan tosi nopsaan näyttää muuttuvan kohdallani.

Minulle kättärillä sanottiin että nykyään ei enään ole estolääkitystä jota voisi käyttää kotioloissa... sanoivat että jos estolääkitys otetaan käyttöön, sitä käytetään sairaalassa seurannan alla... kysyin sitä meinaan jo sairaalassa ollessani. Onkohan näin? Harmittaa vaan maata siellä sairaalassa...tosin sielä on varmaan se ainoa paikka jossa voi olla totaalilevossa. Sairaalassa söin estolääkitystä, joten saa nähdä miten noi supparit palailee... minullakin supistellut jo viikosta 15 lähtien välillä tosi kipeesti, mutta niihinkin tottuu... kaikissa raskauksissa näin.

Tietäiskö joku näistä estolääkityksistä

Mulla supisteli rv 17 lähtien - täysin kivuttomasti mutta runsaasti, ilmeisesti kohtu ei pysynyt mukana rajussa kasvussa. Päivystykseen menin rv 27+ kun alkoi tuntua menkkamaisia suppareita, silloin sormelle auki ja kohdunkaula pehmeä ja ultralla 2,6cm. Ekan kortisonipiikin sain silloin päivystyksessä ja jäin osastolle lepäilemään suppariestolääkityksellä. Siitä viikon kuluttua kotiin kun tilanne pysyi hallinnassa. Kotona jatkoin estolääkitystä. Silti alkoi taas supistamaan kipeästi parin päivän päästä ja takas osastolle. Kohdunkaula taas lyhentynyt ja sisäsuu alkanut avautumaan (pahempi kuin ulkosuun avautuminen). Kotiin pääsin rv 34 kun synnytystä ei olisi enää estelty. Lääkäri sanoi että päivistä on kiinni, mutta vauvat syntyivät vasta rv 36+3. Ilman lepoa olisivat varmaan tulleet reilusti aikaisemmin. Mut pidettiin osastolla siksi kun kohdunkaula alkoi lyhentymään heti kun supisti kipeämmin ja kun oli riskiraskaus muutenkin. Rankkaa se oli se sairaalaelämä (vaikkakin sen arvoista kun niin pitkälle raskaudessa päästiin), varsinkin kun osan ojasta makasin muualla kuin omassa sairaalassa kun omassa ei olisi ollut valmiuksia hoitaa niin pieniä keskosia jos olisivat lähteneet syntymään. Mutta mieluummin olisin makoillut kotona.

Ap:lle sanoisin että yrität vaan pysyä vaakatasossa. Silloin kun mut kotiutettiin silloin ekan kerran sanoivat että pystyssä saa olla vaan kun käy vessassa, suihkussa ja kun lämmittää ruokaa (eli valmisruokaa tai mies/muut läheiset kokkaamaan suuria satseja). Istumista piti välttää myös kun istuminen tuo painetta kohdunkaulalle.

Mulla on kummassakin raskaudessa ollut, mutta ihan täysiaikaisina ovat syntyneet, vaikka loppuajan supistelikin ihan riittävästi. Lepäilin ja koitin ottaa rauhallisesti.
Ekassa raskaudessa olin ensi osastolla ja sitten lääkkeiden kanssa kotona. Tokassa raskaudessa sain lääkkeet, mut en voinu syödä kun aiheutti niin hirveän migreenin. Vuonna 2007 siis ainakin viel määrättiin Adalat oros -nimistä lääkettä kotihoitoon. Voi tietysti olla, että enää ei määrätä jos on tullu jotain uusia tutkimustuloksia...
Sulla on tietysti tuo munuaisongelma tuossa - mulla itellä on vaan "supistelu herkkä kohtu".

Yhteistyössä