Muita masuun piikittäjiä? (marevan, fragmin, tms)

helba onnittelut +:ta :flower: toivottavasti raskautesi menee hyvin vaikka nyt onkin ongelmia.
Täällä pistokset jatkuvat. Mainitsitte että kun omavastuu ylittyy niin sitten halpenee. Harmi vain että en kerkii sinne asti koskaan. Jää juuri alle kun lopetan piikittelyn. :( no ei pidä valittaa sillä eihän tuota pistämistä ole kiva jatkaa loputtomiin
mulle kanssa on sanottu että piikki ei voi vahingoittaa lasta, mutta silti pistän mieluummin sinne missä vauva ei juuri majaile.Vaikka loppuvaiheessa se tuntuu liki mahottomalta. Ikävä vaan jos vauva potkii just samaan kohtaan ku mihin piikitän. Mites te saatte piikin helposti menemään ihon alle? Musta tuntuu välillä että pistän piikin ihoon vaikka pistänkin loivassa kulmassa. Taitaa läskikerros olla vaan liian paksu ettei neula riitä :LOL:

Ai niin piti mainita vielä tuosta hinnasta että meillä saa apteekista piikit halvemmalla kun ostaa ne jotenkin erillisenä isosta pakkauksesta. eli kun ostin nyt viimeksi 30 piikkiä (fragminiä) niin täti laski isosta pakkauksesta yksikköhinnan ja kerto sen kappale määrällä. Hinta jäi tällöin alle 90e kun muuten olisi mennyt yli 100e. Et kysykääpä mikä halvin tapa teitin apteekissa.

mintsi + lepakkovauva 32+2
 
onnittelut helballe plussasta!

mintsi, eikö se piikki pidä työntää kohtisuoraan? miulle ainakin sillon neuvottiin niin.
Ja tuosta vauvan potkimisesta, miula sillon esikoisen odotuksen loppuvaiheessa kerran potkais juuri siihen kohtaan mihin olin piikittämässä, ja kipeetä teki!
Ja eiks tuo siun piikkierä tuu suht samanhintaseks ku mitä mieki sillo ostelin? 25piikin paketille jäi hintaa 75? suunnilleesa.
 
Tänään taas tuli uudet lääkeohjeet. Eli taas nostettiin annosta, ei meinaa sit millään laskea tarpeeksi nuo arvot. Nyt sit pistän aamulla 80mg ja illalla 100mg.
Hitto ku tuo Kelxane kirvelee mulla välillä niinpaljon, että itku meinaa päästä. Piikin laitto vasemmalle puolelle myös tekee tustaa, mutta pakkohan tuota puolta on vaihtaa. Mutta sattukoot niinpaljonkun tarttee jos vain saan pitää tän lapsen.
Tänään siis tuli ruskeaa vuotoa. Lääkäri kyllä edellisellä kerralla sanoi, että nuo lääkkeet saattaa aiheuttaa sitä myöskin, nyt toivon todella että se on vain sitä. Eilen illalla nipisteli aika lailla vatsaa niin yritän pitää mielen silti korkealla, että ei tämä mitään vakavaa ole.

Mulla tulee lääke ja piikit kaikki samassa paketissa. Nyt näköjään ois maksanu lääkkeet n.88e ja 81e(kummatkin paketit sisältää 10 annosta), onneks oon maksanu omat osuudet ajat sitten.
 
Mamina mulle on neuvottu aikanaan että lievässä kulmassa pitäisi pistää, mutta välillä kyl pistän ihan suoraan. Et en sitten tiedä mikä oikea käytäntö. Ja tosiaan uohan on niitä kerta-annos juttuja joten piikki on tosi pieni.

Helba Oletkos ottanut yhteyttä lääkäriin tuon vuodon takia? Mulle ainakin sanottiin että jos tulee vuotoja niin pitää ottaa yhteyttä äippäpoliin ja lopettaa piikitys. Toivottavasti sinulla ei ole mitään vakavaa.

Ja hinnasta vielä.. en tiiä miten se täti laski mutta sain kuitenkin edullisemmin tuon erän. Ja reseptiinkin täti merkkasi että pitää laskea ison erän mukaan..
 
Mintsi Kyllä mun on pakko piikittää itteäni koska mulla on veritulppa jalassa. Suuri riski itselle kuin myös sikiölle jos ei piikitä. Tuo tulppahan voi siis siirtyä sikiöön ja kuolla sit siihen. Mutta nyt jos lääkitys nousee tästä niin sitten vähän kyseenalaistan sitä, että ei nyt mun veriä laittais ihan vedeksi.
Kävin tänään yhellä lääkärillä tukisukka asiasta ja hän kun kuuli mun annostuksen niin vähän "kauhisteli", mutta nyt mennään näin ja torstaina taas uudestaan kokeisiin.
 
Tämä mamma sai eilen hyviä uutisia sisätautilääkäriltä: hyytymisentsyymi (d-dimeer) oli laskenut normaalille tasolle ja kun supparitkin ovat lakanneet niin riskejä vauvalle ei pitäisi enää olla, siis tukoksen muodossa!!!! Taustasta sen verran, että itsellä ollut laskimotukos jalassa ja rv 25 huomattiin tuon d-dimeerin yht'äkkinen nousu ja samaan aikaan alkoi aikamoiset supistelut. Klexane aloitettiin samantien uhkaavan keskenmenon estämiseksi ja nyt viimein lääke on tehonnut ja tilanne ns.normaali! =)

Seuranta loppui tähän, Klexanea jatkan alkuperäisen ohjeen mukaan 6 viikkoa synnytyksen jälkeen (40mg eli pieni annostus). Ja niin; kysyin siitä epiduraalista ja lääkäri sanoi, että puudutuksen käyttöön vaikuttaa annostus. Eli ne, joilla esim. geenivirheen takia annostus on suurempi (80-120mg/vrk), on joissain tapauksissa asiallista kieltää epiduraali, mutta tällaisella 40mg:n annostuksella sen 12 tunnin säännön pitäisi olla ok (eikä lääkäri ollut nähnyt ongelmia tällaisessa tilanteessa koko 20 vuoden uransa aikana). Ja worst-case-scenario tosiaan on se, että epiduraalitilaan tulisi vuotoa, joka sitten pahimmillaan aiheuttaisi halvaantumisen. Riski kuitenkin kuulemma paljon suurempi ortopedisissa leikkauksissa kuin raskauksissa.
Itse olen kuitenkin valintani tehnyt eli en aio ottaa epiduraalia, jos se vain voidaan jollakin lailla välttää. Eli kaikki muut keinot kokeillaan ennen!

Muoks: Ja nyt siis menossa 35+5.
 
Carmen, mahtavaa että olette molemmat kunnossa. Kyllä nuo on ikäviä asioita, mutta onneksi huomattiin ajoissa!!!

Mä piikitän nyt ens viikon ti. asti 80mg+100mg, sit katellaan taas uus annostus. Tukisukista olen saanut nyt päävaivan ja olenkin nyt sitten omakustanneisesti menossa ostaan sellaiset kun tuo kunnallinenpuoli ei sitä näköjään korvaa. Pakkohan ne on hankkia, vaikka mukavathan ne ei ole näin kesää ajatellen.

rv 8+3
 
Alkuperäinen kirjoittaja helba:
Tukisukista olen saanut nyt päävaivan ja olenkin nyt sitten omakustanneisesti menossa ostaan sellaiset kun tuo kunnallinenpuoli ei sitä näköjään korvaa. Pakkohan ne on hankkia, vaikka mukavathan ne ei ole näin kesää ajatellen.
Hain jossain raskauden puolivälissä Instrusta tukisukkahousut ja alkuun ne olivatkin ihan kivat. Jossain vaiheessa alkoi käyttö olemaan tosi hankalaa, kun a) oli niin leuto talvi, että hikoilin kuin porsas ne päälläni (matsku on sellaista sekoitetta, jossa paljon tekokuituja) ja b) kun maha kasvoi oikein kunnon kokoiseksi niin en saa enää vedettyä sukkiksia mahan päälle vaan sauma jää painamaan tuohon puoleen väliin. Nyt olenkin lintsannut käytöstä melkein pari kuukautta, kun en ole käynyt töissä - ainoastaan automatkoille ja päivinä, jolloin olen paljon liikkeessä, otan ne käyttöön.

Helballe suosittelisin kesää vasten ennemmin sellaisia nivusiin saakka tulevia sukkia, en sukkahousuja. Ne polven alle tulevat taas ovat oman lääkärini mukaan tulppariski melkeinpä itsessään, kun blokkaavat verenkierron.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rinzessa:
Mitä tarkoittaa et on geenivirhe ja miten se on huomattu ja miten se vaikuttaa elämään ilman raskautta?
miulla geenivirhe todettiin teini-iässä. Silloin polttelin tupakkaa ja aloitin e-pillereiden käytön. Sitten ihmettelin kun käsi alkoi olla päivä päivältä kipeempi ja meni sinertäväksi, sekä turpos. Kävin moneen otteeseen terveyskeskuksessa, epäilivät aluksi reumaa tms.. sitten vihdoin laittoivat keskussairaalaan, jossa sitten asiantuntevampi lääkäri määräsi varjoainekuvauksiin (verisuoneen ruiskutetaan jotain ainetta joka näyttää suonet röntgenkuvassa). Siellä sitten paljastui jo ollut tukos/suonen ahtauma. Spr:n verikokeilla todettiin geenivirhe joka altistaa laskimotukoksile.

Elämä on tän sairauden kanssa ihan normaalia "ilman" raskautta. Tietenkin ois suotavaa (kaikille muillekin ku geenivirheisille) liikkua ja olla polttamatta tupakkaa.
Tai no ei tää aivan normaalia ole, en saa käyttää minkäänlaista hormonaalista ehkäisyä. Eli käytännössä saan käyttää ehkäsynä vaan kuparikierrukkaa ja kumeja.. E-pilleritön elämä oli joskus aiemmin tosi inhottavaa, mutta nyt vakikumppanin kanssa oon tottunut elämään "ilman ehkäsyä".
 
Mullakin edessä nämä napapiikit, kunhan jossain vaiheessa tulee raskauden mahdollisuus ajankohtaiseksi. Kovasti oon jo asiasta stressannut, mutta miksipä se siitä muuttuu... Lääkärin mukaan piikit ei ole este raskaudelle, mutta omalla kohdalla ainakin suhteellisen iso hidaste. Oli se sen verran epämiellyttävä kokemus silloin aikanaan niitä pistellä. No, aika näyttää... :wave:
 
Jouduin piikittelemään raskauden alussa ja viikolta 32 eteenpäin klexanella.
Minulla tuli ison leikkauksen yhteydessä trombi vasempaan pohkeeseen. Spr:n tutkimuksissa ei löydetty syytä joten lääkärien mukaan johtui leikkauksesta. Kuitenkin kun kerran on tulppa ollut, otetaan se aina huomioon.


Nyt jos tulen raskaaksi (PAS juuri tehty), joudun viimeistään viikolta 32 piikittelemään.
 
Kiva kun löysin tän ketjun. Mulle aloitettiin Klexane 60mg viime viikolla (rv 32) geenivirheen vuoksi (Protombiini II), joka löytyi nyt alkuraskaudesta ihan sattumalta. Pistelen nyt siis kerran päivässä ja jatketaan 6 vk synnytyksen jälkeen. Mullekaan ei Jorvissa mainittu mitään, että estää puudutuksen saanniin...Mulla on toinen raskaus ja viime raskaus sujui ongelmitta ja siinä sain epiduraalin. No, voin mä ilmankin sitä olla jos sikseen tuleen. Enemmän mua huolettaa tietoa jonka löysyin lääkelaitoksen sivuilta, että Klexane estäisi imetyksen. Tähän mä en kyllä suostu! Onko jollain tarkempaa tietoa? Seuraavaan kontrolliin on vielä 2,5 viikkoa. Tuntuu pitkältä ajalta odottaa epätietoisuudessa...

Susang rv 33+3
 
susang En ole minäkään kuullut, että Klexane estäisi imettämisen, enkä ole mistään asiasta edes lukenut. Esikoista ainakin imetin ihan normaalisti Klexanesta huolimatta. Jouduin siis myös kuusi viikkoa synnytyksen jälkeen vielä piikittelemään. Olen menossa ensi viikolla ultraan keskussairaalaan, ja samalla olen aikeissa muutenkin puhua Klexanesta, milloin tässä raskaudessa aloitetaan jne. Tarvii laittaa lapulle oikein ylös, mitä kaikkea tarvii muistaa kysyä, tuo epiduraali ja imetys kovasti mietityttää/ihmetyttää, kun ei ole aikaisemmin minulle kummastakaan asiasta mitään sanottu. Voin tulla ilmoittelemaan sitten mitä minulle lääkäri asiasta sanoo..

gibbon rv 12+1
 
Tänään olin ultrassa ja kaikki oli niinkuin pitääkin :)

Piikitys minulla aloitetaan taas joskus rv 30 jälkeen, aikaisemmin ei ole kuulemma tarvetta. Kyselin lääkäriltä Klexanesta ja epiduraalin saannin mahdollisuudesta. Sanoi, että epiduraalin saa jos viimeisestä pistokerrasta on vähintään 12 tuntia, jos vähemmän niin ei ole turvallista laittaa.

Imetyksen otin myös puheeksi kun luin täältä ja lisäksi lääkeoppaasta (pharmaca fennica) että Klexane hoidon aikana tulisi imetystä välttää. Lääkäri sanoi että voi imettää normaalisti, että vastasyntyneen vauvan on tärkeämpää saada äidinmaitoa Klexanesta huolimatta kun ettei imettäisi ollenkaan. On kuulemma niin pieni määrä mitä SAATTAA äidinmaitoon imeytyä, ettei vauvalle siitä ole haittaa. Ei ole kuulemma kovin tutkittu.. Itse ainakin meinaan imettää, jos vain onnistuu. Klexanea on kuitenkin pakko pistää, sen pois jättäminen ei ole mahdollista, enkä halua olla imettämättäkään. Luotan lääkärin sanaan, että uskaltaa imettää.

gibbon rv 12+4
 
Kiitos Gibbon kun kysyit tuosta imetyksestä! Niin mäkin vähän ounastelin, että imetystä neuvotaan välttämään koska tutkimustuloksia ei juuri ole. Lääkeyhtiöt vain haluavat turvata oman selustansa. Kyllä mäkin aion imettää ihan normaalisti. Jos lääkäri olisi sanonut, että Klexanen kanssa ei voi imettää, niin sitten olisin jättänyt lääkkeet ottamatta synnytyksen jälkeen vaikka veritulpan uhalla. Tuota epiduraalin ottoa pitää vielä miettiä vaikka sen saisikin. Esikoisen synnytyksessä (käynnistetty) sain epiduraalin ja tehosi tosi hyvin, mutta selkää särki aivan älyttömästi neljä päivää. Ajattelin, että jos tällä kertaa pärjäisi ilman, niin se olisi tietty hyvä, mutta turha näitä on pahemmin etukäteen pohtia, sillä synnytys sujuu niin kuin sujuu eikä sitä voi suunnitella.

susang rv 33+6
 
Hei

Mie en voi ymmärtää, että jotkut voisi jättää lääkkeet ottamatta veritulpan tulemisen uhallakin. Ei vissin ole silloin oikeasti mitään hätää jos näin voi ajatella.

Mun pitää pistää kokoajan ja olen pistänyt suuria annoksia monta viikkoa, nyt sitten annostus väheni 60mg+60mg. Yritetään sillä jos tuo veritulppa ei tulisi takaisin kun nyt se on saatu liuotettua pois. Mutta kyllä mä pistän itteeni niinpaljon tuota ainetta että saan olla hengissä ja jos ja kun saan lapsia niin en halua kuolla samantien veritulppaan juuri kun olen saanut kovien hoitojen jälkeen lapsen.

Nyt mulla on ollut paljon veristä vuotoa ja sen runsauden määrä saattaa johtua myös tuosta lääkkeestä. Olenkin sairaslomalla puoltoista viikkoa ja toivotaan, että sikiö jaksaa pysyä sisällä. Olen siis käynyt tarkistamassa pariin otteeseen sikiön voinnin ja sydän lyö ja sillä ei tällähetkellä ainakaan ole mitään hätää.

Viikonloppuja

helba rv 10+3
 
Heippa kaikille! :wave:

Ja kiitos mamina vinkistä - löytyihän tämä pinkka =)

Täällä yksi piikittäjä vm -68 jolla takana syvä laskimotukos vas. sääressä (2006). Syytä tukoksen syntyyn ei 100% varmuudella tiedetä, mutta se on selvinnyt, että liian sakea veri + tukos (tai tukokset) ovat ilmeisesti olleet ainakin osasyynä lukuisiin keskenmenoihini.

Nyt menossa elämäni ensimmäinen rv 10+6 kestänyt raskaus ja Klexanea olen pistänyt viikon. Joudun piikittämään käsittääkseni raskauden loppuun asti, sillä TAYSin sisätautilääkäri + kätilö kertoivat, että annos jaetaan lopussa kahtia eli pistetään aamuin, illoin... Nyt piikitän siis vain aamuisin. Sitä en vielä tiedä, miten pitkään joudun piikittämään, sillä minulla on ensimmäinen vastetesti (vai mikä sen nimi nyt on) vasta heinäkuun alussa kun olen puolessa välissä raskautta ja sitten katsellaan miten edetään.

Käytin veritulpan liuotuksen aikana aluksi Klexanea ja sittemmin Marevania ja elän nyt toivossa, ettei raskausaikanakaan syntyisi suurempia verenvuotoja kun silloin meni niin hienosti. Toistaiseksi kaikki ainakin hyvin.
 
Täällä yksi piikittäjä myös. Tänään aloitettu Klexane ja kestää synnytyksen jälkeen sen kuusi viikkoa myös. Miulla on todettu hyytymistekijämutaatio yli 12 vuotta sitten. Tutkittiin, koska isäni sai veritulppia ja hänellä todettiin mutaatio.

Onerva ja vaavi 32+3
 
Moikka!
Ja ihana lukea, että on muitakin, jotka ovat tai ovat olleet samassa tilanteessa. Itselläni todettiin syvä laskimotukos pohkeessa tiistain, syytä ei tiedetä vielä ja nyt sitten opettelen elämään piikkien kanssa. Aika ikävältä tuntuu ajatuskin, mutta mitäpä sitä ei tekisi vauvan ja oman terveyden eteen. Hassua, että itsensä pistäminen on niin paljon vaikeampaa, kuin pistoksen antaminen muille. Olen kuitenkin työni puolesta antanut pistoksia muille ihmisille päivittäin...
Jotenkin tuntuu epäreilulta, että raskauden alulle saaminen oli ensin hankalaa ja nyt sitten raskauskin siirtyi kertaheitolla hankalamman puolelle, alkuraskaus kun sujui hyvin, oli ainoastaan pientä pahoinvointia. Vielä aika sekaisin asian kanssa kun en ollut osannut tähän valmistautua... Mutta kiva huomata, että asian kanssa eläviä on muitakin. Ja ehkä hieman helpottaa purkaa mieltään tänne, jos tuo mieskin pääsisi välillä helpommalla.

Kuume82 rv18+6
 
Hei!
Täälä kanssa yksi piikittäjä.. Piikitys alkoi viikolla 8 ja nyt takana 11+3..
Minä sairastin puoli vuotta esikoisen syntymän jälkeen massiivisen moleminpuoleisen keuhkoembollian ja sen takia nyt pisto hoito... Eli klexan tuttu lääke entuudestaan mutta silti joka pistos inhoittaa minua suuresti... Mutta kai se tästä helpoittaa kun vaan jaksaa ajatella loppu tulosta..
 
Moikka!

Tää pino sattui silmiini vahingossa, kiva kun en ole yksin!
Mulla siis syvä laskimotukkotulehdus nivusessa viime kesänä ja nyt raskaana viikolla 10+5.
Oli järkytys mennä eka kertaa neuvolaan pari viikkoa sitten ja kuulla että napapiikkirumba alkaa uudelleen...ja kestää koko raskauden! Inhoan ja pelkään muutenkin piikkejä joten mulle tää on tosi iso juttu. Mies kuitenkin hoitaa homman, itse en voi edes katsoa koko piikin suuntaan. Mulla menee siis fragminia. Ja kyllä kirvelee!
Nyt tuli entistäkin isompi paniikki kun luin teidän jutuista että epiduraalia ei saisi tän lääkityksen takia!? Ei voi olla totta?! Ihan kauhea ajatus! Täytyy kysyä lääkäriltä josko sen piikityksen voisi lopettaa vähän ennen synnytystä...

Tsemppiä kaikille napapiikkiläisille!
 
Jasmin, miulakin menee Fragminia, alussa kirveli tosi paljon, mutta äkkiä se tunne kaikkosi.
Nyt kun maha on jo hurjan iso, niin välillä tulee vertakin, tai sitten lääkeainetta osa ulos.. Eikä aina oo helppoa löytää kohtaa mihin ei koskisi niin kauheesti.. mutta ei auta kun jaksaa:) hyvän syyn takiahan tässä piikitellään, oman pienen nyytin :heart:

mamina 32+6
 

Yhteistyössä