Muita joita ärsyttää hoitajien ruinaus palkasta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Asiaa seurannut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
minua ärsyttää!!!!!! viime aikaisten tapausten jälkeen kuinka kehtaavat!!!!!! olisko jo turvallisempaa ottaa hoitajat ulkomailta!!!!!!! minulla on hoitajille oma nimitys mutta olkoon kertomatta!!!!!!!

Olen ihan samaa mieltä. Hoitajien olisi nyt parempi keskittyä miettimään omaa mainettaan palkankorotuksien sijaan.

Itselläni ainakin luottamus ja usko mennyt kaikkiin hoitajiin. MIten ihmeessä sitä enää uskaltaa sairaalaan mennä edes synnyttämään? Kammottaa pelkkä ajatuskin siitä, että pitää olla niiden armoilla ja syödä hoitajien kiikuttamia lääkkeitä tietämättä mitä ne oikeasti ovat!

Meneekö luottamuksesi myös esim. opettajiin jos vaikka yks opettaja sattuis lyömään lasta. Etkö laittas lastas enää ollenkaan kouluun. Voi maailma on julma ja "hulluja" löytyy joka ammatista, ei ainoastaan hoitajista.

No olisikin ollut vain yksi, mutta tämä toinen identtinen tapaus oli näin nopeasti vähän liikaa. Jos kummassakaan tapauksessa ei selviä mitään selvää motiivia, niin eikö se vaan vahvista teoriaa siitä, että niillä on jokin kytkös toisiinsa?

Alkuperäinen kirjoittaja pikku-lumikko:
Alkuperäinen kirjoittaja Cathryn:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja PrincessOfAcco:
opettajan palkat on ihan eri luokkaa, peruskoulun opella esim. se peruspalkka on monta sataa enemmän kuin meillä (meillä älä laske lisiä) ja sit työtunnit viikossa vähempiä jne...siivojat, kassat yms ansaitsee myös, mut esim onko kassoilla 3,5v ammattikorkeatutkintoa :whistle: sen enempää kuin puhelinmyyjillä yms...

Peruskoulun opettajan, aloittavan sellaisen peruspalkka on 2000 euroa ja heillä ei tule ilta- ja yötyölisiä. Vasta paikallislehdessä oli nuoren opettajan kirjoitus, jossa hän kertoi, että lisätunneilla voisi palkkaa nostaa, mutta että niitä annetaan virkavuosien mukaan, ja kuinka täällä pääkaupunkiseudulla tuo palkka on hirmuisen vähän.

Sairaanhoitajan keskipalkka lisineen on 2500 euroa. Hoitajat myös täällä ovat maininneet peruspalkan olevan n. 1800 euroa. Se on vain 200 euroa vähemmän, kuin korkeakoulutetulla opettajalla. Opettajalla, joka kerralla opettaa 25 lasta minunkin lapseni luokalla.

Minusta opettaja on alipalkattu!

Näin on! (vaikken ope olekkaan)

Yksi sairaanhoitaja saattaa vastata 40 potilaan lääkkeistä ja niiden jakamisesta :whistle: Että miettikää ihan rauhassa, kuinka vaativaa on jakaa 40 potilaan lääkkeet, kun lähes jokaisella on kymmentä eri lääkettä. Tähän päälle käyt viemässä kipupiikit, iv antibiootit ym.

Niin, mutta sairaanhoitaja ei ole vastuussa siitä, mitä lääkkeitä annetaan. ne määrää joku muu. sairaanhoitaja tekee mitä käsketään.

Opettaja on itse vastuussa yksin aina. pakko jaksaa ja tietää. pakko kuunnella vanhempien valituksia iltaisin. Kuinka moni sairaanhoitaja suostuisi puhumaan työasioista kotonaan potilaiden omaisten kanssa?

Itse asiassa sairaanhoitaja ON VASTUUSSA antamistaan lääkkeistä. Sairaanhoitajan tulee tuntea joka tavalla lääkkeet, niiden vaikutukset sekä hyvät että huonot, ulkonäkö jne. Sairaanhoitaja toteuttaa lääkärin lääkemääräykset, mutta on velvollinen tietämään ja tuntemaan että kyseistä lääkettä saa ja voi antaa kyseiselle potilaalle, ettei tule esim. haittavaikutuksia yhdistettynä johonkin toiseen lääkkeeseen jne. Sairaanhoitaja on jo ihan konkreettisestikin vastuussa, koska sairaanhoitajahan ne lääkkeet jakaa ja potilaan suuhun kippaa. Ei lääkäri tiedä onko potilas saanut oikean lääkkeen, ei lääkäri ole lääkettä nähnyt.

opettajan palkat on ihan eri luokkaa, peruskoulun opella esim. se peruspalkka on monta sataa enemmän kuin meillä (meillä älä laske lisiä) ja sit työtunnit viikossa vähempiä jne...siivojat, kassat yms ansaitsee myös, mut esim onko kassoilla 3,5v ammattikorkeatutkintoa :whistle: sen enempää kuin puhelinmyyjillä yms...

Peruskoulun opettajan, aloittavan sellaisen peruspalkka on 2000 euroa ja heillä ei tule ilta- ja yötyölisiä. Vasta paikallislehdessä oli nuoren opettajan kirjoitus, jossa hän kertoi, että lisätunneilla voisi palkkaa nostaa, mutta että niitä annetaan virkavuosien mukaan, ja kuinka täällä pääkaupunkiseudulla tuo palkka on hirmuisen vähän.

Sairaanhoitajan keskipalkka lisineen on 2500 euroa. Hoitajat myös täällä ovat maininneet peruspalkan olevan n. 1800 euroa. Se on vain 200 euroa vähemmän, kuin korkeakoulutetulla opettajalla. Opettajalla, joka kerralla opettaa 25 lasta minunkin lapseni luokalla.

Yksi sairaanhoitaja saattaa vastata 40 potilaan lääkkeistä ja niiden jakamisesta :whistle: Että miettikää ihan rauhassa, kuinka vaativaa on jakaa 40 potilaan lääkkeet, kun lähes jokaisella on kymmentä eri lääkettä. Tähän päälle käyt viemässä kipupiikit, iv antibiootit ym.

Niin, mutta sairaanhoitaja ei ole vastuussa siitä, mitä lääkkeitä annetaan. ne määrää joku muu. sairaanhoitaja tekee mitä käsketään.

Opettaja on itse vastuussa yksin aina. pakko jaksaa ja tietää. pakko kuunnella vanhempien valituksia iltaisin. Kuinka moni sairaanhoitaja suostuisi puhumaan työasioista kotonaan potilaiden omaisten kanssa?

En ole lääkäri tai perushoitaja, mutta jos sairaanhiotaja/lähihoitaja lähtee tuosta, että tekee niinkuin käsketään, ei ole luottaminen siihen ihmiseen. Lääkäritkin tekevät virheitä, määrätään usein vääriä lääkeannoksia, vääriä määriä jne. Ei lääkärin resurssit riitä esim. siihen, että sh soittaa joka kipulääkkeestä ja nitronapista apua, voiko antaa vai ei. Ei ole ammatillista, että työasioista on valmis puhumaan kotona.

sairaanhiotaja on vastuussa myös lääkärin määräämästä lääkkeestä, eikä voi vain tehdä niinkuin lääkäri määrää. Hoitajat kokevat henkistä ja fyysistä väkivaltaa erittäin paljon työssään.

Alkuperäinen kirjoittaja ella:

Itse asiassa sairaanhoitaja ON VASTUUSSA antamistaan lääkkeistä. Sairaanhoitajan tulee tuntea joka tavalla lääkkeet, niiden vaikutukset sekä hyvät että huonot, ulkonäkö jne. Sairaanhoitaja toteuttaa lääkärin lääkemääräykset, mutta on velvollinen tietämään ja tuntemaan että kyseistä lääkettä saa ja voi antaa kyseiselle potilaalle, ettei tule esim. haittavaikutuksia yhdistettynä johonkin toiseen lääkkeeseen jne. Sairaanhoitaja on jo ihan konkreettisestikin vastuussa, koska sairaanhoitajahan ne lääkkeet jakaa ja potilaan suuhun kippaa. Ei lääkäri tiedä onko potilas saanut oikean lääkkeen, ei lääkäri ole lääkettä nähnyt.

pitää osata seurata lääkkeen vaikutuksia ja kirajata ne ja tunnistaa vakavat oireet, anafylaktisen reaktion, jne

Ei minua varsinaisesti ärsytä, mutta kyllä henk.koht. harmittaa, jos hoitoala saa taas korotuksia ja oma alani ei saa taaskaan mitään. Meillä on vähintään yhtä vastuullinen työ, vuosia pitempi opiskeluaika ja palkka nuorella työntekijällä vain hitusen hoitajia parempi. Mielestäni kaikkien kunta-alan alipalkattujen pitää saada työstään kunnon vastine. Perustelut jostain kutsumusammateista on naurettavia. Tai siis tosi hyvä, jos työ kutsuu, mutta ketä se tänä päivänä p...palkalla innostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja salla:
Joka ammatissa on puolensa, onko sinulle soitettu iltaisin, viikonloppuisin, lomalla tai vaikkapa äitiyslomalla, miten joku homma hoidetaan, tai miten tässä tilanteessa jatketaan eteenpäin, joskus ihan niin, että lähdet käymään töissä, minä olen jopa mennyt kesken loman päiväksi töihin, koska homma olisi muuten seissyt kuukauden, jopa ylikin, kun vastapelurit olisivat olleet lomalla. Stressaavassa tilanteessa minun työni tulee jopa uniin, kiireisinä aikoina työpäivät venyvät, ja juu on meillä ruokatunti, mutta on tilanteita, jolloin akuuttihomma pitää hoitaa, ja syömättä jää.

Kysymys ei ollut mulle osoitettu, mutta koska olen hoitaja, vastaan silti. Kyllä, minulle on useasti soitettu viikonloppuisin, iltaisin, myös öisinkin ja kollega on kysynyt neuvoa/apua. Olen lähtenyt käymään töissä kesken viikonlopun vieton, myöskin yöllä kesken unien kun töistä on soitettu ja pyydetty tulemaan apuun. Eikä tämä ole ollut ainakaan meidän työpaikassa mitenkään harvinaista.
Työt tulevat jatkuvasti uniin, mieltä painaa vapaa-ajallakin potilaiden vointi, sekä erilaiset onnettomuudet, sairaudet ja ihmiskohtalot, mitä työssä joutuu näkemään. Omat ruokataukoni kestävät max 15 minuuttia, koska kauemmin ei kertakaikkiaan ehdi syödä. Ja ruokailu tapahtuu töiden lomassa, mitään säädettyä ruokatuntia ei ole. Jos on paljon töitä etkä ehdi syödä - voi voi. Sitten ollaan syömättä. Ei mitenkään harvinaista.
Palkkaa saan 1900 e kk brutto. Ilman mitään lisiä.

Esim. ne siivoojat esmes sairaaloissa joutuu siivoon kaikki paskat, veret yms. ripulit ja kuset sairaaloiden lattioilta, hinkaan päivät pitkät ja mitä ne saa? (Siis en tiedä itsekkään, mutta olettaisin, että vähemmän kuin sairaanhoitajat tai lähihoitajat.)

Sori vaan mutta kyllä se sairaanhoitaja tekee sen ensiapusiivouksen, jonka jälkeen kutsutaan ne siivoojat tekemään loppusiivous desinfointiaineineen. Että ei ne sairaala-apulaiset hirveesti joudu oleen tekemässä erinäisten eritteiden kanssa. Niillähän on kaiken maailman säädökset mm. pussilakanoiden laitosta, että niitä ei voi yksin laittaa kun kuluu olkapäät. Kovasti me sairaanhoitajat tehdään asioita yksin, jotta potilas pääsee sänkyyn peiton alle jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Hoitaja:
Millä hinnalla lähtisitte esim. jouluaatoiltana tai yönä siivoamaan kakkaa, pissaa, oksennusta, räkää, kuuntelemaan huorittelua ym.muuta uhkailua????
On työssäni paljon hyviäkin puolia, nämä vaan kuuluu samaan pakettiin...
Kyllä iloisemmin siivolisin sitä oksennusta kello puoli neljä yöllä jos tilille tulee muutama satanen enemmän..
Ja hei.. teistäkin monista tulee allenne päästeleviä, muistamattomia vanhuksia..
Mutta silloin jo taidetaan lähettää vanhukset työvoimapulan takia kiinaan..

Ei montaakaan ihmistä kiinnosta siivota vieraiden ihmisten kak.kaa. Mutta jos sen kakan siivoamisesta pitää maksaa korkeaa palkkaa, silloinhan lähihoitajalle pitäisi maksaa enemmän kuin sairaanhoitajalle. Siivoojalle enemmän kuin tutkijalle tai lääkärille.

sh tietää mihin työhön ryhtyy kun hakee kouluun ja työstä saa paljon isomman palkan kuin muut saavat kakan pesemisestä (perhepäivähoitaja, kotiäiti, siivooja). 2500 on suomalaisesa mittapuussa valtavan iso palkka.

Niinhän se opettajakin tietää!

Pystytkö sinä tehdä 10 -25 asiaa samanaikaisesti? Opettajilta vaaditaan sitä ja se kuormittaa.

Jos joskus olisikin noin vähän asioita joita pitäisi tehdä samanaikaisesti, mutta kun niitä on enemmän...

Mun mielestani hoitajat ansaitsevat tuntuvan korotuksen, varsinkin jos vaalien alla sellaisia on lupailtu. Seuraavalla kerralla toisten vuoro.

Ihme kilpailuasetelma taas taalla, ei tunnu miesvaltaisilla aloilla tallaista kaakatusta kuuluvan palkankorotus aikaan..

minua ärsyttää!!!!!! viime aikaisten tapausten jälkeen kuinka kehtaavat!!!!!! olisko jo turvallisempaa ottaa hoitajat ulkomailta!!!!!!! minulla on hoitajille oma nimitys mutta olkoon kertomatta!!!!!!!

Olen ihan samaa mieltä. Hoitajien olisi nyt parempi keskittyä miettimään omaa mainettaan palkankorotuksien sijaan.

Itselläni ainakin luottamus ja usko mennyt kaikkiin hoitajiin. MIten ihmeessä sitä enää uskaltaa sairaalaan mennä edes synnyttämään? Kammottaa pelkkä ajatuskin siitä, että pitää olla niiden armoilla ja syödä hoitajien kiikuttamia lääkkeitä tietämättä mitä ne oikeasti ovat!

Jää toki kotiin kun hoitoa tarvitset, jos uskot näin olevasi paremmassa turvassa.

Alkuperäinen kirjoittaja jenna:

peruskoulun luokanopettajan peruspalkka on noin 2000. Sairaanhoitajalla noin 1800 tietääkseni, ja opettaja on korkeakoulutettu. Eikä heillä mahdollisuutta saada sunnuntaina palkkaa kaksinkertaisena, vaikka seuraavaa viikkoa suunnittelevat ja kokeita viikonloppuisin korjaavat.

Ne ei oo mitään kivoja ne sunnutai työt saati yövuorot ja muut pyhätyöt vaikka niistä vähän enemmän rahaa saakin. Jossain mainittiin keskipalkka 2500 euroa. No eipä oo tälle tytölle semmosia summia maksettu vaikka välillä teen kolmea neljää viikonloppuakin putkeen töitä. Todella pieni prosenttiosuus (voisi sanoa jopa promilleosuus) hoitajista saa tuon keskiansion. Kun ottaa huomioon kuinka paljon meikäläisiä on päivätyössä poleilla jne. Ei sielläkään mitään lisiä maksella ja se palkka on se 1800 euroa ja ehkä muutama euro ikälisiä.

Kenen palkka hoitoalalla noin suuri?? Itse en ole saanut tuollaista summaa edes silloin kun on lomarahoja tullut, kauaksi on jäänyt silloinkin. Meillä viikonloppuvapaa on keskimäärin joka 5. viikko, välillä on tehty kahtakin kuukautta ilman viikonloppuvapaata. Ja vakituisena olen, eli onneks on kesäloma kuitenkin. Sijaiset tekevät koko kesän ilman lomaa ja usein myös paljon viikonloppuja. Kolmivuoroa teen. Joillain aloilla ulosteiden ja veren siivoamisesta saa lisäpalkan! vitsinä joskus mietitty että silloinhan mekin elettäis herroiksi.

Miks täälä erotellaan kodinhoitajat ja lastenhoitajat erikseen? Eikös nää kaikki ole nykyään lähihoitajia. myös pph:issa on lähäreitä, tosin eivät saa silti hoitajan palkkaa. Meillä kyllä kodinhoitajat saavat suunnilleen samaa palkkaa kuin lähihoitajakin, ovat saaneet korotuksia palkkaansa, kun työskentelevät yksin.

Ja kyssäri, paljonko olisi opettajan palkka, jos sen ylimääräisen loma-ajan palkka jaettaisiin niille työkuukausille? En tarkoita varsinaista vuosiloma aikaa, mikä on palkallista, sillä opettajallahan lomaa on enemmän.

juuri sama mitä Anselmi sanoi. Hoitajat aliarvioivat muita ja heidän mielestään vain he tekevät raskasta työtä ja ansaitsevat palkankorotuksen. Mielestäni sairaanhoitajien palkkoja pitäisi nostaa muutamalla satasella, mutta lähihoitajan palkkoja ei! Lähihoitajan lähtöpalkka on ainakin median mukaan 1650 euroa, joka on TODELLA hyvä koulutukseen nähden. Luuletteko te ( lähihoitajat) tosiaan olevanne ainoita huonopalkkaisia, jotka joutuvat tekemään raskasta työtä ja olemaan pitkiä vuoroja ja iltojam pyhiä ja jouluja töissä. Avatkaa jo silmänne!
Mieheni on ajoneuvoasentaja yksityisellä ja palkka 1370 euroa! Mutta sehän ei tietenkään ole teidän mielestänne tarpeeksi raskasta ja vastuullista työtä.
Itse olen keittiöalalla, teen 6 tuntista työpäivää ja bruttopalkka 1050 euroa.
Sitä nostaa tuosta jonkin verran sunnuntaityö. Lauantailta emme mitään lauantailisiä saa. Iltalisä on 0,7 euroa ja yölisä 1,3 euroa.
Teillä taitaa olla "hieman" paremmat lisät. Työ on fyysisesti raskasta ja stressaavaa. Aina menee ylitöiksi ja joka päivä ollaan töissä. Niin jouluna kuin juhannuksena.

Ette te suinkaan ole ainoita!

Olen mielestäni hyväpalkkainen, sillä bruttoni on lehtorina noin 3500 euroa. Tässä on kaikki ikälisät ja ylitunnit, mutta ajatelkaa kaikki kesät olen vapaa kuin taivaan lintu. Lisäksi pystyn iltapäivällä hoitamaan asioitani esim. virastoissa.

Julkisuudessa esitetään opettajien palkat pieninä, koska puhutaa juuri valmistuneen opettajan peruspalkasta. Voin valaista, että peruspalkka on vain murto-osa opettajan palkasta. Palkkanauha on melkein 10-rivinen kaikkinen taito- ja taideaineiden lisineen, kuntakohtaisine jne.

Eipä näy meikäläisen ammattia lehdissä, kun puhutaan matalapalkka-aloista. Itse teen vaativaa työtä 1400 e peruspalkalla. Valmistelen työssäni esimiehille päätöksiä joita he allekirjoittavat. Teen paljon ylitöitä ja joskus työn töitä kotiin. En toki vastaa kenenkään hengestä, mutta vastaavatko kansanedustajat ja ministerit jos tässä mielessä asiasta keskustellaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Ei mua:
Ei mua ainakaan ärsytä. Annapa esimerkkejä aloista, joilla tehdään vaativaa/vaativampaa työtä matalammalla palkalla. Onko se jotenkin sulta pois, jos hoitajien palkat nousisivat lähemmäs yleistä eurooppalaista tasoa? Kateelliselta vaikutat lähinnä...

Illanjatkoja sullekin!

Tässä yksi esimerkki, palomies-sairaankuljettaja. Palkka on pienempi kuin hoitajilla ja varmasti ainakin yhtä vaativa ellei vaativampikin työ.

ja muillakin palstoilla :( Lääkärien pikkuapulaisina (joilla ei ole mitään vastuuta mistään) ja aivott0mina palvelijoina vaan pidetään.

On selkeästi nähtävissä etteivät monetkaan hoitajien palkkavaatimuksien arvostelijoista tiedä hoitotyöstä ja sairaaloiden nykytilanteesta yhtikäs mitään.

Olen iloinen että pääsin vaihtamaan alaa jo 6 vuotta sitten, tilanne oli kamala jo silloin, voin vain kuvitella mitä se on tänään.

Mutta tsemppiä hoitajat, toivotaan hyviä tuloksia. Minäkin harkitsen alalle paluuta jos kunnon korotus tulee, suurten ikäluokkien jäädessä eläkkeelle on vara valita minkä paikan valitsee (no jo nyt voi pk-seudulla valita).

miksette hyvät ihmiset ala hoitoalalle, jos palkkamme on niin suuri! Töitä varmasti löytyy, muakin kosiskeltiin toiselle puolelle suomea töihin, kun on pula koulutetuista lähihoitajistakin. Mulla vakipaikka, eli pysyn täällä, pienemmällä palkalla kyllä tekisin päivätyötä jollain muulla alalla, mut kun tää toisista huolehtiminen verissä. Pidän työstäni, ehkäpä pääsen tälläkin alalla päivätyöhön kun noita paikkoja alkaa aukeamaan. Kyllä narisisi mikä hyvänsä muukin ala jos ensin luvataan ja sitten kun päättäjät saaneet paikkansa niin aletaan perua lupauksia...

ja muillakin palstoilla :( Lääkärien pikkuapulaisina (joilla ei ole mitään vastuuta mistään) ja aivott0mina palvelijoina vaan pidetään.

On selkeästi nähtävissä etteivät monetkaan hoitajien palkkavaatimuksien arvostelijoista tiedä hoitotyöstä ja sairaaloiden nykytilanteesta yhtikäs mitään.

Olen iloinen että pääsin vaihtamaan alaa jo 6 vuotta sitten, tilanne oli kamala jo silloin, voin vain kuvitella mitä se on tänään.

Mutta tsemppiä hoitajat, toivotaan hyviä tuloksia. Minäkin harkitsen alalle paluuta jos kunnon korotus tulee, suurten ikäluokkien jäädessä eläkkeelle on vara valita minkä paikan valitsee (no jo nyt voi pk-seudulla valita).

Anteeksi nyt vain, mutta minusta tämä on hyvinkin usein mennyt juurikin niin, että hoitajat eivät pidä monia muita ammattialoja minään... eli kun alkaa keskustelu, että hoitajille lisää liksaa (joka sinänsä on ok ja suotavaa) niin seuraavaksi asiaa perustellaan sillä, että MEILLÄ on paljon vaativampaa, TEILLÄ muilla niin helppoa, noin kärjistetysti.

Voihan olla, että vain kirjoitus tai pari on luonut minulle sen mielikuvan ja olen väärässä eikä keskustelun kulku olekaan aina tuo... Vai miten on, olenko ainoa jolle on tällainen kuva jäänyt?

Ja huom! Arvostan hoitotyötä tekeviä, ei ole kyse siitä. Ja toivon että saavat palkankorotuksen. Ja saman soisin mm. siivoojille, pph:ille, jne. Mutta edelleenkään en arvosta sitä, että vähätellään ketään työnsä takia.

Alkuperäinen kirjoittaja Sihteerinä taloustoimistossa:
Eipä näy meikäläisen ammattia lehdissä, kun puhutaan matalapalkka-aloista. Itse teen vaativaa työtä 1400 e peruspalkalla. Valmistelen työssäni esimiehille päätöksiä joita he allekirjoittavat. Teen paljon ylitöitä ja joskus työn töitä kotiin. En toki vastaa kenenkään hengestä, mutta vastaavatko kansanedustajat ja ministerit jos tässä mielessä asiasta keskustellaan...

Minua kanssa on usein harmittanut, että matalapalkka-aloina mainitaan vain hoitajat, perhepäivähoitajat ja opettajat (!). Koskaan ei puhuta toimistotyöntekijöistä, jotka raatavat niska limassa ja joustavat joka käänteessä. Ja tosiaan valmistelevat päälliköiden vastaukset joiden ei tartte muuta kuin pistää nimi alle.

Loppujen lopuksi olen sitä mieltä ja HUOM! tämä ei ole riidan haastamista vaan faktan kertomista, että; naiset eivät suo kellekään toiselle naisryhmälle palkankorotuksia! Palkkakehitys kaatuu tähän samaan ilmiöön nimeltään kateus joka kerralla. Otan nyt esimerkiksi paperi- ja metalliteollisuuden;silloin kuin näillä aloilla on taisteltu palkankorotuksista ei mikään muu miesvaltaisen alan ryhmä ole samaan aikaan alkanut kateellisena kinuta itselleenkin lisää palkkaa "kun nuo toisetki sai", mutta joka kerran kun naiset jollain alalla tekee saman alkaa tämä kinastelu "miksi nuo saa ja me ei". Siksipä miehet saavat ja tulevat saamaan aina vuorotellen kullakin alalla palkankorotukset, mutta naisaloilla jää jälleen kerran toteutumatta-ja syy löytyy naisista itsestään!

Alkuperäinen kirjoittaja Ope:
Olen mielestäni hyväpalkkainen, sillä bruttoni on lehtorina noin 3500 euroa. Tässä on kaikki ikälisät ja ylitunnit, mutta ajatelkaa kaikki kesät olen vapaa kuin taivaan lintu. Lisäksi pystyn iltapäivällä hoitamaan asioitani esim. virastoissa.

Julkisuudessa esitetään opettajien palkat pieninä, koska puhutaa juuri valmistuneen opettajan peruspalkasta. Voin valaista, että peruspalkka on vain murto-osa opettajan palkasta. Palkkanauha on melkein 10-rivinen kaikkinen taito- ja taideaineiden lisineen, kuntakohtaisine jne.

Tässä taas asiaa vaihteeksi! Sama koskee esimerkiksi vastavalmistuneita lakimiehiä, heidänkin palkkansa voi aluksi olla hoitajien palkkoja pienempi. Palkkakehitys vain on pienessä ajassa ihan toinen kuin hoitajilla (jos verrataan esim. sitä, mitä tienaavat 3 vuoden kuluttua valmistumisestaan). Täällä otetaan todella valikoivasti huomioon palkassa hoitoalan palkkojen lisät, muiden alojen erilaisista lisistä vaietaan kokonaan.

Tää on ikuisuusaihe...mutta otetaan nyt kantaa vielä viimeisen kerran. Mä olen vakavasti ottaen sitä mieltä, että naisvaltaisten alojen palkat eivät tällä menolla tule koskaan nousemaan. Naiset kun eivät osaa vetää yhtä köyttä - valitettavasti! Kyräily ja kateellinen panettelu sen sijaan hallitaan. Näkeehän sen tästä ketjustakin...tämä koskee muuten niin hoitajia kuin muitakin.

Itse olen sh:na tehnyt töitä vanhuspuolella vuosia ja meillä ainakin vastuuta riittää, sitä ei ehkä ulkopuolinen tosin osaa ajatella. Sen lisäksi, että kuulumme vuorossamme osaston vahvuuteen perushoidossa (siis vaihdamme vaippoja, syötämme, pesemme yms.) teemme sairaanhoidolliset asiat (esim. haavahoidot), otamme kaikki labranäytteet itse, pidämme yhteyttä eri tahoihin, jaamme lääkkeet (sekä dosetteihin että niistä asukkaille), hoidamme lääkärin kierrot ja kirjalliset työt (meillä sh:t kirjaavat auki myös lääkäreiden sanelut), soitamme sijaisia (johtaja ei aina paikalla) jne jne. Lääkäri käy meillä muuten vain kerran viikossa tunnin pari kerrallaan, muun aikaa langat ovat sh:n käsissä. Ja kyllä siinä sairaanhoitajakin vastuuseen joutuu, jos esimerkiksi lääkäri on huolimattomuuttaan kirjoittanut morfiiniannoksen määrän kuolettavaksi ja sh siitä huolimatta toteuttaa lääkkeenannon. Talon kaikki vanhukset (40 asukasta ) ovat tietyissä vuoroissa loppupeleissä yhden sh:n vastuulla. Plus vielä läheisen palvelutalon asukkaat (n. 15 asukasta). Eli jos ja kun jotain tapahtuu, sh kantaa vastuun.

Oman lisänsä ahdinkoon tuovat vuokrafirmoista tulevat eri hoitajat, jotka paikkaavat äkillisiä sairaslomia. Olen aina kuvitellut, että vuokrafirmoissa on asiantuntevia ja sopeutuvia hoitajia. Todellisuus on ollut ihan toinen. Ainakin vanhainkotiin sieltä voidaan lähettää ihan millainen tyyppi tahansa. Ja taustoja ei välttämättä kyllä tutkita ollenkaan. Meille lähetetty sairaanhoitajaksi esim. lääkkeitä väärinkäyttävä ja niitä eri laitoksista varastanut hoitaja, yhdeksännellä kuulla raskaana ollut hoitaja (joka iltavuorossa istui vain kansliassa jalat ylhäällä ja minä hoidin koko osaston yksin), baarityöntekijä (jolla oli 20v sitten hankittu hoitoalan koulutus, muttei ollut tehnyt sitä työtä päivääkään) jne. Eli aikamoista on meno. Harvoja todella hyviäkin kokemuksia joukkoon mahtuu.

Hlökohtaisesti kaipaisin (ainakin omalle työpaikalleni) ensin lisää hlökuntaa vuoroihin. Uupuneet, väsyneet ja jatkuvasti saikulla olevat hoitajat ovat nykyään enemmän sääntö kuin poikkeus. Toiseksi haluaisin pitää ne vapaapäivät, jotka minulle kuuluvat. Eli risoo se, kun töistä soitellaan vapaapäivinä jatkuvasti töihin, samoin se, että tuplavuorot (eli töissä klo 7-21.30) ovat yleisiä ainakin meillä. Käytännössä välillä tuntui siltä, että asuin töissä surkealla palkalla. Ja tosiaankin, kunhan nuo epäkohdat olisivat ensin korjattu, haluaisin lisää sitä palkkaa! (joka bruttona kaikkine lisineen alle 2200e)

Joskus ei kuitenkaan kannata jäädä odottelemaan ihmettä tapahtuvaksi, vaan ottaa vastuu omasta elämästään omiin käsiinsä... siksipä itsellä alanvaihto meneillään.

Yhteistyössä