Muita joita ärsyttää hoitajien ruinaus palkasta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Asiaa seurannut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja birdie:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja PrincessOfAcco:
opettajan palkat on ihan eri luokkaa, peruskoulun opella esim. se peruspalkka on monta sataa enemmän kuin meillä (meillä älä laske lisiä) ja sit työtunnit viikossa vähempiä jne...siivojat, kassat yms ansaitsee myös, mut esim onko kassoilla 3,5v ammattikorkeatutkintoa :whistle: sen enempää kuin puhelinmyyjillä yms...

Peruskoulun opettajan, aloittavan sellaisen peruspalkka on 2000 euroa ja heillä ei tule ilta- ja yötyölisiä. Vasta paikallislehdessä oli nuoren opettajan kirjoitus, jossa hän kertoi, että lisätunneilla voisi palkkaa nostaa, mutta että niitä annetaan virkavuosien mukaan, ja kuinka täällä pääkaupunkiseudulla tuo palkka on hirmuisen vähän.

Sairaanhoitajan keskipalkka lisineen on 2500 euroa. Hoitajat myös täällä ovat maininneet peruspalkan olevan n. 1800 euroa. Se on vain 200 euroa vähemmän, kuin korkeakoulutetulla opettajalla. Opettajalla, joka kerralla opettaa 25 lasta minunkin lapseni luokalla.

Minusta opettaja on alipalkattu!

Ei oikein voi noin verrata kun ilmoitit opettajan ALKUpalkan ja sh:n KESKIpalkan, ovat siis aivan eri asioita tiesitkö? Sh:n alkupalkka on tällä hetkellä kai jotain 1700 egen kieppeillä. Ja kyllä nuo opettajan työajat ovat aivan luksusta hoitajiin verrattuna.

Opettaja kun ei saa paljon mitän muuta kuin tuon peruspalkan kun aloittaa työn. Sh voi heti tehdä noita öitä ja lisiä. Kun taas opettaja ei saa ikälisää kun aloitta atyöt, eikä useimmiten edes ylityötunteja, ne menvät niille, joilla on myös ikälisät.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja ärsyyntynyt ihmisten sokeuteen:
Alkuperäinen kirjoittaja pikku-lumikko:
Alkuperäinen kirjoittaja mimomamo:
mua lähinnä ihmetyttää että miksi kaikki opiskelee hoitsuiksi?? ja sitten vaatii lisää palkkaa.. ei ole loogista.. *raapii päätään*

Ap:lle ja mimomamolle
Kaikki ei todelakaan lue hoitsuiksi ja teinä olisin todella huolestunut kun hoitajia ei ole. Pelkästään tehyn viimeisimmässä lehdessä oli liki 120 sh paikkaa haussa!!!!Ja kohta suuret ikäluokat jää eläkkeelle ja sen jälkeen tämä maa onkin ihan pississä kaulaansa myöten. Jo nyt ei sijaisia löydy mistään.

Ja mikään työ ei ole niin vaativaa kuin ihmishenkien kanssa olevat ihmiset!!!! Tähän luen hoitsut,lastenhoitajat, palomiehet ja poliisit.

Mutta ei nää hei tajua.. ei tajua jos ei ole hoitaja itse. Nyt sen jo nään työssäni että EI OLE HOITAJIA.. katsotaan vielä 5 vuotta niin ai ai kuinka käy. Onneksi voin itse hoitaa lapseni ja läheiseni. ihmisiä kuolee varmasti vaan pelkästään sen takia että on suuri hoitajapula. ja silloin on enää turha vikistä niistä omista verorahoista sitten.

Oikeasti, ei itketä ei. ne koneet ja laitteet ja lääkkeet ne ihmiset pitävät hengissä, enkä halua sellaista mitä on nykyään hoitotiede. En halua itselleni sitä. pidetään aivokuolleet hengissä.

ja varmasti osaa apteekki neuvoa lääkkeen sairauteen. pas.kat osaan pestä itse.

No entäs siinä vaiheessa, kun et enää pysty pesemään niitä p.askoja itse tai pysty/jaksa pitää huolta itsestäsi, etkä kuitenkaan ole vielä niin huonossa kunnossa että koneet pitäisi sinut hengissä.Kuka sinut silloin hoitaa?

Kodinhoitaja? Kuka vaan ahkera, jonka palkkaan pesemään kakat. Huonot on palkat kodinhoitajilla, ei vedä vertoja sairaanhoitajalle.

Eipä nykyään enää kodinhoitajia valmistu. Kaikki ovat lähihoitajia nimikkeeltään. Toki työelämässä on vielä kodinhoitajia, jotka ovat aikanaan sillä nimikkeellä valmistuneet.

[ Ja kyllä nuo opettajan työajat ovat aivan luksusta hoitajiin verrattuna.

Ja entäs jos ovatkin? :o Pitäisikö muiden ammattialojen ihmisten olla häpeissään kun tienaavat leipänsä muutoin kuin olemalla (suoranaisesti) vastuussa ihmishengistä? Vai mitä näillä vertailuilla nyt lopulta halutaan sanoa? Jos sitä, että palkkaa pitää saada lisää, niin sen taatusti voi tehdä vertaillen muutenkin kuin samalla toisia tölvien ja mitätöiden :/

Pakko kommentoida tähän ketjuun. En lukenut kuin muutaman kommentin mutta voin kuvitella millaisia kommentteja ketjusta löytyy.

Itse hoitajana en aliarvioi enkä hauku muiden alojen ihmisiä ja heidän palkkojaan. Ainut asia mitä itse peräänkuulutan on meidän hoitajien työnarvostus. Se tuntuu olevan tässä maassa kadonnutta kansanperinnettä. Jatkuvasti saa lukea yleisönosastoista ja keskustelupalstoilta kuinka hoitajat vain istuvat kahvihuoneessa, viilaavat kynsiään ja laiminlyövät potilastyön. Hoitajien koulutusta ei arvosteta, me olemme niitä jotka emme muuallekkaan päässeet opiskelemaan jne jne. Itse jokapäivä työssäni ajattelen potilaan parasta ja haluan antaa heille parhaan mahdollisen hoidon olemassa olevien resurssien puitteissa. Potilaita varten minä joka aamu sinne työpaikalle raahaudun ja heidän hyvinvointinsa eteen teen töitä 8 tuntia päivässä. Onneksi sentään potilailta saan välitöntä palautetta ja AINA positiivista!!

Olen jo huomannut että nuoret hoitajat hakeutuvat joko hoitotieteen pariin tai sitten muille aloille töihin. Johtuuko se sitten palkkauksesta vai työnvaativuudesta, sitä en tiedä. Tämä ala vaatii jonkinlaista kutsumusta koska hyvän palkan takia tätä ei kukaan ainakaan tee. Eikä hyväksi hoitajaksi voi tulla jos ihmiseltä ei löydy luontaista halua toisen ihmisen auttamiseen. Teistä plussalaisistakin lähes kaikki ovat olleet raskaana ja synnyttäneet. Eli olette pakostakin olleet tekemisissä hoitohenkilökunnan kanssa. Onko näiden teitä hoitaneiden ihmisten työ täysin merkityksetöntä? Työtä johon jokainen Maija Meikäläinen suoraan kadulta kykenee?

Ei oikein voi noin verrata kun ilmoitit opettajan ALKUpalkan ja sh:n KESKIpalkan, ovat siis aivan eri asioita tiesitkö? Sh:n alkupalkka on tällä hetkellä kai jotain 1700 egen kieppeillä. Ja kyllä nuo opettajan työajat ovat aivan luksusta hoitajiin verrattuna.

Sopii katsoa vaikkapa Espoon kaupungin sivuilta, ensimmäinen hoitajan paikka, jota klikkasin, alkupalkka oli 2000 euroa.

https://www.tyonhaku.espoo.fi/

Ja taasen Länsiväylässä Espoolainen opettaja parin vuoden työkokemuksella kertoi bruttopalkkansa olevan 2.000 euroa. Kerro mitä minun pitäisi uskoa sitten. Koska sairaanhoitaja saa työstään myös niitä lisiä, hän tulee täällä Espoossa huomattavasti paremmin toimeen tuolla palkallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Betty Boop:
Pakko kommentoida tähän ketjuun. En lukenut kuin muutaman kommentin mutta voin kuvitella millaisia kommentteja ketjusta löytyy.

Itse hoitajana en aliarvioi enkä hauku muiden alojen ihmisiä ja heidän palkkojaan. Ainut asia mitä itse peräänkuulutan on meidän hoitajien työnarvostus. Se tuntuu olevan tässä maassa kadonnutta kansanperinnettä. Jatkuvasti saa lukea yleisönosastoista ja keskustelupalstoilta kuinka hoitajat vain istuvat kahvihuoneessa, viilaavat kynsiään ja laiminlyövät potilastyön. Hoitajien koulutusta ei arvosteta, me olemme niitä jotka emme muuallekkaan päässeet opiskelemaan jne jne. Itse jokapäivä työssäni ajattelen potilaan parasta ja haluan antaa heille parhaan mahdollisen hoidon olemassa olevien resurssien puitteissa. Potilaita varten minä joka aamu sinne työpaikalle raahaudun ja heidän hyvinvointinsa eteen teen töitä 8 tuntia päivässä. Onneksi sentään potilailta saan välitöntä palautetta ja AINA positiivista!!

Olen jo huomannut että nuoret hoitajat hakeutuvat joko hoitotieteen pariin tai sitten muille aloille töihin. Johtuuko se sitten palkkauksesta vai työnvaativuudesta, sitä en tiedä. Tämä ala vaatii jonkinlaista kutsumusta koska hyvän palkan takia tätä ei kukaan ainakaan tee. Eikä hyväksi hoitajaksi voi tulla jos ihmiseltä ei löydy luontaista halua toisen ihmisen auttamiseen. Teistä plussalaisistakin lähes kaikki ovat olleet raskaana ja synnyttäneet. Eli olette pakostakin olleet tekemisissä hoitohenkilökunnan kanssa. Onko näiden teitä hoitaneiden ihmisten työ täysin merkityksetöntä? Työtä johon jokainen Maija Meikäläinen suoraan kadulta kykenee?

Minä en ole ikinä koskaan missään saanut niin huonoa kohtelua osakseni kuin juuri synnyttäessäni. ja laitoksella. Ei koskaan missään kaupassa tai koulussa tai missään. Terveydenhoitoalalla huonoin kohtelu.

Inhottavaa ja en aio sairaalaan koskaan mennä kuolemaan. jalat edellä aion lähteä, ei mitään nykyajan höpöhöpölääketiedettä. aivokuolleiden pitämistä väkisin hengissä

En jaksa lukea ketjua, mutta vastaan silti alkuperäiseen kysymykseen että arsyttää... On paljon TÄRKEITÄ ja VAATIVIA pienipalkkaisia töitä, mutta silti ihmiset ei ole ensimmäisenä huutamassa lisää liksaa (varmaankin monesta syystä) . Arvostan hoitajia siinä missä muitakin ammatteja ja omaa ammattiani.

Minä en ole ikinä koskaan missään saanut niin huonoa kohtelua osakseni kuin juuri synnyttäessäni. ja laitoksella. Ei koskaan missään kaupassa tai koulussa tai missään. Terveydenhoitoalalla huonoin kohtelu.

Inhottavaa ja en aio sairaalaan koskaan mennä kuolemaan. jalat edellä aion lähteä, ei mitään nykyajan höpöhöpölääketiedettä. aivokuolleiden pitämistä väkisin hengissä

Teet niin lastesikin kohdalla, pidät kotona viimeiseen asti etkä hae apua, annat vain KUOLLA! Sairas olet sitten. Entä jos lapsesi saa esim. vaikean allergisen reaktion vaikkapa antibiootista niin kuin palstalla joku kertoi juuri omalle lapselle tapahtuneen, KATSOT VAIN VIERESTÄ JA ANNAT TUKEHTUA! lapset pois tuollaisilta.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyyntynyt:

Teet niin lastesikin kohdalla, pidät kotona viimeiseen asti etkä hae apua, annat vain KUOLLA! Sairas olet sitten. Entä jos lapsesi saa esim. vaikean allergisen reaktion vaikkapa antibiootista niin kuin palstalla joku kertoi juuri omalle lapselle tapahtuneen, KATSOT VAIN VIERESTÄ JA ANNAT TUKEHTUA! lapset pois tuollaisilta.

Niinpä. Kaikenlaisia myrkkyjä nykylääketiede lapsillle syöttää. vievät vastustuskyvyn ihmisiltä nuo antibiootit. 99% niistäkin turhia esim. korvatautipotilaille. jotta lääkefirmat rikastuisivat ja muut firmat, jotka niitä koneita tekevät. tietysti myöslääkärit ja sairaanhoitajat rikastuvat siinä samassa, kun kaikesta on tehty sairautta.

Mun äiti on sairaanhoitaja ja on kouluttanut itseään koko ajan ja sanoo, että palkka on huono.. Onhan se huono jos vertaa esim. lääkärin palkkaan... Se on vähän mihin vertaa.. Mutta mun äidilläki on nyt sellainen tilanne, että on velkasaaneerauksessa ja on joutunut pyytämään pomolta, että ei voi tehdä niin paljon töitä kuin oikeasti vois ja jos tienaa liikaa, niin sen pitää ottaa se sitte vapaa-aikana, että mun korvaan tuo kuulostaa ainakin ihan siltä, että palkka on ihan hyvä jos pitää sanoa, että nyt en voi tehdä niin paljon kuin olis mahdollista.. No ei mua haittaa yhtään, että äidillä menee hyvin, kun on niin paljon saanut kärsiä... Mutta kai se on ihan oikein, että vaatii lisää liksaa.. Ja kuka on kieltänyt esim. siivoojien ruinaavan lisää palkkaa.. Voihan nekin sanoa, että niiden työ on tärkeää (ja onkin), että ilman niitä pöpöt jylläis paljon pahemmin mitä nyt ja tällöin hoitsujen työ olis vielä vaativampaa.. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyyntynyt:

Niinpä. Kaikenlaisia myrkkyjä nykylääketiede lapsillle syöttää. vievät vastustuskyvyn ihmisiltä nuo antibiootit. 99% niistäkin turhia esim. korvatautipotilaille. jotta lääkefirmat rikastuisivat ja muut firmat, jotka niitä koneita tekevät. tietysti myöslääkärit ja sairaanhoitajat rikastuvat siinä samassa, kun kaikesta on tehty sairautta.

ÄLÄ ANNA sitten lääkettä jos lapsesi sairastuu vaikka esim. HMMMM tuberkuloosin, leukemiaan , diabetekseen, keuhkokuumeeseen...ym. katso mitä tapahtuu sitten. Lääkäri määrää lääkkeen, mutta ei anna sitä, voithan itse kokeilla antaa sädehoitoa tai solunsalpaajia tai sekoitella oikeita määriä antibiootteja keittikseen ja pistää neulan suoneen ja pistää tipan tippumaan oikealla aika-määrä suhteella. Jos et lääkettä anna lapsesi kuolee, SINUN VALINTA. Kestätkö sen tosiasian kanssa elämisen.. TUSKIN.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttää:
No puolustukselta se kuulosti, että jos ei marssi ja vouhkaa "lisää liksaa"-tyyliin, niin sitten tekee jotain kauheaa, vaikka oli miten kärjistetysti. Luulenpa kuitenkin että nämä myrkyttäjät ovat aika lailla muuten sairaita mieleltään, eivätkä tee näitä tekoja pienen palkan takia, toki niihn on nyt hyvä vedota kun aihe on pinnalla.
Ja missään kohdassa en ole sanonut että hoitajan pärstät ärsyttää, ja vaikka ärsyttäisikin, eihän se tee minusta rasittavaa potilasta.
Toivoin vain etten juuri SINUN hoitoosi joudu, kun asenne on jo valmiiksi tuollainen. Mutta itsehän sen sanoitkin, toisille se on vain pelkkää työtä, ja sitä se tuntuu sinulle olevan.

Ai, sinä tajusit väärin. Katsos, kun nykyisellään sh:n koulutukseen on pääsykokeet ja hakijoita. Kun tämä puhe huonoista oloista kirii, hakijat vähenee, jolloin koulutukseen pääsee aivan kuka haluaa, jolloin tulee lisää hoitajiksi niitä, joilla on noita päänsisäisiä ongelmia, jotka purkautuu noina yliannostus insuliinipistoksina.

Älä huoli, en usko että hoitooni joudutkaan. Ja jos joudutkin, et tajua, että se olisin minä, joka silloin kaksplussalla kirjoitin =) Et vain yksinkertaisesti pystyisi erottamaan minun henk.koht. mielipiteitäni, työkäyttäytymisestäni.

Ja kerrohan, miksi minulle pitäisi edes sairaanhoito olla muuta kuin työtä? Tämä on työ siinä missä muukin.
En minä ajattele potilaita vapaa-ajalla. Se on hyvän hoitajan merkki, jotta pystyy jättämään ne duunit sinne sairaalan sisäpuolelle ja ei märehdi jokaisen kohtaloa. Toki on asioita, jotka koskettavat, mutta nekin täytyy käsitellä heti pois, ei se pää kestä pitempään.

Alkuperäinen kirjoittaja hoitsun tytär:
Mun äiti on sairaanhoitaja ja on kouluttanut itseään koko ajan ja sanoo, että palkka on huono.. Onhan se huono jos vertaa esim. lääkärin palkkaan... Se on vähän mihin vertaa.. Mutta mun äidilläki on nyt sellainen tilanne, että on velkasaaneerauksessa ja on joutunut pyytämään pomolta, että ei voi tehdä niin paljon töitä kuin oikeasti vois ja jos tienaa liikaa, niin sen pitää ottaa se sitte vapaa-aikana, että mun korvaan tuo kuulostaa ainakin ihan siltä, että palkka on ihan hyvä jos pitää sanoa, että nyt en voi tehdä niin paljon kuin olis mahdollista.. No ei mua haittaa yhtään, että äidillä menee hyvin, kun on niin paljon saanut kärsiä... Mutta kai se on ihan oikein, että vaatii lisää liksaa.. Ja kuka on kieltänyt esim. siivoojien ruinaavan lisää palkkaa.. Voihan nekin sanoa, että niiden työ on tärkeää (ja onkin), että ilman niitä pöpöt jylläis paljon pahemmin mitä nyt ja tällöin hoitsujen työ olis vielä vaativampaa.. :)

Tästä vaan tuli mieleen, kun keskustellaan sitten hoitajien peruspalkasta - verrataan sitten lääkärien palkkaan. Ei se lääkärienkään peruspalkka (ilman päivystyksiä eli ylitöitä) niin kummonen ole - kun tuon erikoistuvan lääkärin määräyskirja on tuossa pöydällä, niin voin sanoa, että kakkosella se kuukausipalkka alkaa. Tutkinto on LT, työkokemusta n. 10v...

Alkuperäinen kirjoittaja Anselmi Avaruusapina:

Ja entäs jos ovatkin? :o Pitäisikö muiden ammattialojen ihmisten olla häpeissään kun tienaavat leipänsä muutoin kuin olemalla (suoranaisesti) vastuussa ihmishengistä? Vai mitä näillä vertailuilla nyt lopulta halutaan sanoa? Jos sitä, että palkkaa pitää saada lisää, niin sen taatusti voi tehdä vertaillen muutenkin kuin samalla toisia tölvien ja mitätöiden :/

No ei tietenkään, sulta meni nyt ohi kovaa ja korkealta!!! :headwall: Mun vastaus oli vain tuohon jonkun muun aloittaamaan vertailuun sh/opettaja, ja palkan lisäksi työtyytyväisyyteen vaikuttaa kyllä vahvasti työajat!
Ja mikä siinä on että ikinä ei saa sanoa ääneen sitä opettajilla on hyvät työajat? Millä tavoin se on sun mielestä loukkaavaa?

Tiedoksi sulle en ole ammatiltani kumpikaan, mutta kannatan silti hoitajien korotuksia, jostainhan se on aloitettava ja mun mielestä hoitajista, se ei tarkoita etteikö myös opettajien palkkausta pitäisi nostaa.

No ei tietenkään, sulta meni nyt ohi kovaa ja korkealta!!! :headwall: Mun vastaus oli vain tuohon jonkun muun aloittaamaan vertailuun sh/opettaja, ja palkan lisäksi työtyytyväisyyteen vaikuttaa kyllä vahvasti työajat!
Ja mikä siinä on että ikinä ei saa sanoa ääneen sitä opettajilla on hyvät työajat? Millä tavoin se on sun mielestä loukkaavaa?

.

No sanoinhan minä sen, mikä mulla tässä vaivaa. Juurikin tuossa, mitä lainasit.

Alkuperäinen kirjoittaja myö:
Alkuperäinen kirjoittaja Cathryn:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja PrincessOfAcco:
opettajan palkat on ihan eri luokkaa, peruskoulun opella esim. se peruspalkka on monta sataa enemmän kuin meillä (meillä älä laske lisiä) ja sit työtunnit viikossa vähempiä jne...siivojat, kassat yms ansaitsee myös, mut esim onko kassoilla 3,5v ammattikorkeatutkintoa :whistle: sen enempää kuin puhelinmyyjillä yms...

Peruskoulun opettajan, aloittavan sellaisen peruspalkka on 2000 euroa ja heillä ei tule ilta- ja yötyölisiä. Vasta paikallislehdessä oli nuoren opettajan kirjoitus, jossa hän kertoi, että lisätunneilla voisi palkkaa nostaa, mutta että niitä annetaan virkavuosien mukaan, ja kuinka täällä pääkaupunkiseudulla tuo palkka on hirmuisen vähän.

Sairaanhoitajan keskipalkka lisineen on 2500 euroa. Hoitajat myös täällä ovat maininneet peruspalkan olevan n. 1800 euroa. Se on vain 200 euroa vähemmän, kuin korkeakoulutetulla opettajalla. Opettajalla, joka kerralla opettaa 25 lasta minunkin lapseni luokalla.

Minusta opettaja on alipalkattu!

Näin on! (vaikken ope olekkaan)

Yksi sairaanhoitaja saattaa vastata 40 potilaan lääkkeistä ja niiden jakamisesta :whistle: Että miettikää ihan rauhassa, kuinka vaativaa on jakaa 40 potilaan lääkkeet, kun lähes jokaisella on kymmentä eri lääkettä. Tähän päälle käyt viemässä kipupiikit, iv antibiootit ym.

Niin, mutta sairaanhoitaja ei ole vastuussa siitä, mitä lääkkeitä annetaan. ne määrää joku muu. sairaanhoitaja tekee mitä käsketään.

Opettaja on itse vastuussa yksin aina. pakko jaksaa ja tietää. pakko kuunnella vanhempien valituksia iltaisin. Kuinka moni sairaanhoitaja suostuisi puhumaan työasioista kotonaan potilaiden omaisten kanssa?

Edellisessä viestissä on juuri täysin selvä kuva siitä, miten ihminen ei tiedä mitä on sairaanhoito.

Itse olin töissä sairaanhoitajana vanhushuollossa. Olin siis ainoa sairaanhoitaja vuorossa. Yhden illan aikana saattoi tulla kolme akuuttia hoitoasiaa ja miljoona rutiinihommaa päälle. Joku menetti tajuntansa, joku kaatui, joku meni insuliinishokkiin, joku pyörtyi muuten vain, jollain on sydänvikaa.. jne. Tällöin on suuri vastuu kyseessä. Siihen päälle omaisten nalkutus ja miljoona rutiinihommaa ja selvä pää, että muistaa antaa lääkkeet eikä unohda mitään.

Sairaanhoitajalla on vastuu sairauksien ja tilanteiden tunnistamisessa sekä reagoiminen niihin. Myös lääkkeistä on vastuu. Tänä päivänä lääkärit käyvät osastolla vain pyörähtämässä, mutta hoitajat siellä työtä tekevät. Koko ajan pitää käyttää teoriatietoa suuren aikapaineen keskellä.

Ja mitä ajattelet lääkärien tekevän sitten muuna aikana - silloin kun eivät vain "pyörähdä osastolla" - juovan kahviako? Usko pois, kyllä hekin sitä työtä tekevät, vaikkeivät niitä potilaita nostele tai kakkoja pese. Tekevät ratkaisuja, kantavat vastuun ja - kyllä hoitavat potilaita ja kuuntelevat omaisia ja heidän nalkutustaan. Joku muukin listasi ammatteja, jotka ovat vastuussa ihmishengistä, siitäkin lääkärit puuttui. Tulee kohta vaikutelma, ettei lääkäreitä tarvitakaan, koska hoitajathan tekevät kaiken, lääkärit vaan pyörivät siellä muodon vuoksi...mutta kovin usein heillä tekee tiukkaa ehtiä päivystysvuorolla syömään eväitään.

.

Niin mutta MIKÄ siinä on että on loukkaava todeta että opettajilla on hyvät työajat? Vai onko ne sun mielestä kuitenkin huonot, vai mikä on se loukkaava kohta?

.

Niin mutta MIKÄ siinä on että on loukkaava todeta että opettajilla on hyvät työajat? Vai onko ne sun mielestä kuitenkin huonot, vai mikä on se loukkaava kohta?

Luitko sinä tuota mun kirjoitustani edes, ennen kuin lainasit sitä?

Loukkaavaa on se, että omalle alalle yritetään saada nostetta katsomalla muita nokkavartta pitkin, ts. tekemällä vertauksia tyyliin "ME sentään tehdään sitä ja tätä, te vaan tuota".

Alkuperäinen kirjoittaja Koulutusta kun ajatellaan:
Ja mitä ajattelet lääkärien tekevän sitten muuna aikana - silloin kun eivät vain "pyörähdä osastolla" - juovan kahviako? Usko pois, kyllä hekin sitä työtä tekevät, vaikkeivät niitä potilaita nostele tai kakkoja pese. Tekevät ratkaisuja, kantavat vastuun ja - kyllä hoitavat potilaita ja kuuntelevat omaisia ja heidän nalkutustaan. Joku muukin listasi ammatteja, jotka ovat vastuussa ihmishengistä, siitäkin lääkärit puuttui. Tulee kohta vaikutelma, ettei lääkäreitä tarvitakaan, koska hoitajathan tekevät kaiken, lääkärit vaan pyörivät siellä muodon vuoksi...mutta kovin usein heillä tekee tiukkaa ehtiä päivystysvuorolla syömään eväitään.

Mut hei, nythän sinä huomasit sen, että jos sinun työpanostasi väheksytään, niin se nostaa puolustusreaktion. (viittaan tässä siihen, kun joku sanoi, että miksi aina pitää mollata toista ammattikuntaa)
Syy varmasti siihen, että miksi sinun ammattikuntaasi ei edes listattu noihin listoihin vastuussa olevista on se, että se on itsestäänselvyys.
Minä en pidä niistä lääkäreistä, jotka ajattelevat olevansa parempia (noin niinku ihmisinä) kuin sh:t tai niistä sh:sta, jotka ajattelevat olevansa parempia kuin lh:t jne. Ajattelen mieluummin, että yksi ei voi toimia ilman toista, jolloin olemme työkavereita (toki täytyy tietty hierarkia säilyttää), mutta nokkaansa nostelevat tri:t ja sh:t on rasittavia työyhteisössä.
Kukaan ammattiryhmistä ei tee yksin siis mitään, joten kaikkia tarvitaan.

Anselmi avaruusapina: luitko minun kirjoituksiani? EN ole sh, enkä liioin opettaja! Vertailun näiden kahden ammatin palkasta oli aloittanut jo joku muu, johon toin oman näkökantani, eli palkan lisäksi työtyytyväisyyteen useimmilla ihmisillä vaikuttaa myös työajat, tämän halusin tuoda esille.
Ja itse teen päivätöitä ma-pe virka-aikaan, mutta enpä ole kyllä älynnyt vielä ikinä loukkaantua kun joku vuorotyöläinen on "kadehtinut" säännöllisiä työaikojani. Eikä ole tullut vielä huono omatuntokaan, Toivottavasti säkin nyt toivut tästä! :flower:

Anselmi avaruusapina: luitko minun kirjoituksiani? EN ole sh, enkä liioin opettaja! Vertailun näiden kahden ammatin palkasta oli aloittanut jo joku muu, johon toin oman näkökantani, eli palkan lisäksi työtyytyväisyyteen useimmilla ihmisillä vaikuttaa myös työajat, tämän halusin tuoda esille.
Ja itse teen päivätöitä ma-pe virka-aikaan, mutta enpä ole kyllä älynnyt vielä ikinä loukkaantua kun joku vuorotyöläinen on "kadehtinut" säännöllisiä työaikojani. Eikä ole tullut vielä huono omatuntokaan, Toivottavasti säkin nyt toivut tästä! :flower:

Ja vastaavasti minä otin vain sinun lauseesi esimerkiksi monien joukosta siitä vertailusta ja sen tarpeellisuudesta :flower: Että rauhoitu, se ei ollut henk.koht. :hug:

Mut hei, nythän sinä huomasit sen, että jos sinun työpanostasi väheksytään, niin se nostaa puolustusreaktion. (viittaan tässä siihen, kun joku sanoi, että miksi aina pitää mollata toista ammattikuntaa)
Syy varmasti siihen, että miksi sinun ammattikuntaasi ei edes listattu noihin listoihin vastuussa olevista on se, että se on itsestäänselvyys.
Minä en pidä niistä lääkäreistä, jotka ajattelevat olevansa parempia (noin niinku ihmisinä) kuin sh:t tai niistä sh:sta, jotka ajattelevat olevansa parempia kuin lh:t jne. Ajattelen mieluummin, että yksi ei voi toimia ilman toista, jolloin olemme työkavereita (toki täytyy tietty hierarkia säilyttää), mutta nokkaansa nostelevat tri:t ja sh:t on rasittavia työyhteisössä.

Niin - siis minä en ole lääkäri enkä sairaanhoitaja (mieheni on lääkäri, mutta se ei ollut se tässä se pointti), mutta olen samaa mieltä että kaikkia tarvitaan. Sitähän tässä juuri oli tarkoitus peräänkuuluttaa, eli minua häiritsi tuossa siteeraamassani viestissä se sävy, että sairaanhoitajat tekee osastoilla kaiken työn - lääkärit käy sielä vaan "pyörähtämässä". Mitä noissa aikaisemmissakin viesteissä yritin tuoda esiin, minkään ammatin arvostus ei parane sillä, että mollaa toisia ammatteja tuomalla esiin, kuinka me sentään tehdään raskasta ja kamalaa työtä, toiset vaan laiskottelee...

Ja vastaavasti minä otin vain sinun lauseesi esimerkiksi monien joukosta siitä vertailusta ja sen tarpeellisuudesta :flower: Että rauhoitu, se ei ollut henk.koht. :hug:

Ok. Nähtäväksi jää miten tämä asia päätyy irl, mua vaan jänskättää tässä se, että saako kukaan loppujen lopuksi mitään...

Niin - siis minä en ole lääkäri enkä sairaanhoitaja (mieheni on lääkäri, mutta se ei ollut se tässä se pointti), mutta olen samaa mieltä että kaikkia tarvitaan. Sitähän tässä juuri oli tarkoitus peräänkuuluttaa, eli minua häiritsi tuossa siteeraamassani viestissä se sävy, että sairaanhoitajat tekee osastoilla kaiken työn - lääkärit käy sielä vaan "pyörähtämässä". Mitä noissa aikaisemmissakin viesteissä yritin tuoda esiin, minkään ammatin arvostus ei parane sillä, että mollaa toisia ammatteja tuomalla esiin, kuinka me sentään tehdään raskasta ja kamalaa työtä, toiset vaan laiskottelee...

Näin juuri....

Alkuperäinen kirjoittaja .....:
Oletteko tietoisia että opettajat saavat lähes kolmen kuukauden kesälomansa aikana täyttä palkkaa?? Se on se syy miksi kuukausipalkka on "pieni". Eli jos vaikka lasketaan että opettajan palkka muuten on 2000 kuussa, laitetaan siihen vielä kesäajan palkka, niin summahan nousee jo monta sataa kuukautta kohden. Ja näin siis vakituisilla opettajilla. Plus että toki saavat lomarahat siinä missä muutkin.(Tiedän tämän koska paras ystäväni on opettaja) Joten eiköhän se hoitajille kuulu se korotus. Lähihoitajatkin sitäpaitsi ovat sen korotuksen saamassa, ja heilläkin raskas työ ja pieni palkka. Saikkareilla kuitenkin ihan kohtuu palkka, enkä ymmärrä miksei se 300? korotus niille riittänyt.

Tuollasta korotusta ei oikeasti luvattu. Lainaus tehyn sivulta: Työnantajan todellinen tarjous toisi noin 180 euroa lähi- ja perushoitajien palkkoihin ja noin 200 euroa sairaanhoitajien palkkoihin 2,5 vuoden aikana.

Suomen lähi- ja perushoitajaliiton SuPerin jaTehyn yhteinen neuvottelujärjestö TNJ toteaa, että kuntatyönantajan keskiviikkona tekemä esitys palkankorotuksista ei korjaa hoitoalan palkkojen jälkeenjääneisyyttä. TNJ muistuttaa, että keskustelu ns. tasa-arvotuposta lähti liikkeelle huolesta varmistaa koulutetun sosiaali- ja terveysalan henkilöstön riittävyys kilpailukykyisellä palkkauksella.

Työnantajan julkisuuteen esittämät luvut hoitoalan palkkojen korotuksista ovat perättömiä ja itse neuvotteluissa ei kyseisiä lukuja esitetty.

Ns. tasa-arvokorotus eli tasokorotus palkkojen jälkeenjääneisyyden korjaamiseksi olisi jäänyt vain 40 - 50 euroon hoitohenkilöstön osalta. Työnantajan todellinen tarjous toisi noin 180 euroa lähi- ja perushoitajien palkkoihin ja noin 200 euroa sairaanhoitajien palkkoihin 2,5 vuoden aikana. Hoitoalan peruspalkat olisivat jääneet alle kuntasektorin keskipalkan. Kuntatyönantajan esitykset eivät ratkaise hoitoalan ongelmia ja korjaa palkkatasoa kilpailukykyiseksi eikä näin saada riittävästi osaavaa hoitohenkilöstöä palveluiden turvaamiseksi ikääntyvässä Suomessa.

Yhteistyössä