Muita joita ärsyttää hoitajien ruinaus palkasta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Asiaa seurannut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aivan. Mutta opettajan on pystyttävä nykyään ottaa yksilöinä kaikki 25 ja samanaikaisesti osattava opettaa kutakin eri tavalla. kullekin oppilaalle oikealla tavalla. siihen ollaan menossa. Pystytkö sinä tehdä 10 -25 asiaa samanaikaisesti? Opettajilta vaaditaan sitä ja se kuormittaa.
sinä käyt kunkin potilaan luona erikseen, opettajalla on 25 oppilasta koko ajan.
Jokainen, jolla on vähintään 2 lasta luulisi ymmärtävän eron kuormittavuudessa.
Miten ihmeessä itsekin äidit eivät osaa kunniottaa opettajan työtä? He ovat ihmisiä vain, eivät mitään ihmeolentoja, mutta moni äiti vaatii omalle lapselleen erikoiskohtelua, mutta palkkaa sille ei tarvitse maksaa.
Tähän kuitenkin sen verran, että jos opettaja mokaa kunnolla, oppilas ei kuole, mutta jos hoitaja mokaa kunnolla, potilas kuolee.

Alkuperäinen kirjoittaja Sleepyhead:
Ja sille joka kommentoi, että potilaiden olisi varmaan parempi kotona...
Niin niin varmasti olisikin. Saisivat varmasti huomattavasti enemmän aikaa ja huomiota, ansaitsemaansa aikaa ja mahdollisesti säilyttää oman kotinsa. Mutta... ihmiset jotka ovat valmiita hoitamaan esim. omat vanhempansa loppuun asti kotona on kuule aika harvassa. Se on ikävä tosi asia, että laitokset on niin täyteen tuupattu, että ei siellä ole juurikaan aikaa muuhun kuin siihen välttämättömään perushoitoon....

Ja näihin kommentteihin, että mitäs hakeudutte niin huonosti palkatulle alalle voisin sanoa, että jos KUKAAN ei hakeudu, kun kaikki tahtoo vaan hyvää palkkaa niin KUKA tätä työtä sitten tekee??? Jos tämän hetken tai tulevaisuuden nuoriso ajattelee samoin (kuten sijaispulasta voi jo jotain päätellä...) niin ei meitä oikeesti ole juurikaan kukaan hoitamassa sitten, kun me itse olemme siinä pisteessä, että apua tarvitsemme niin eikö se ole ihan hyvä, että näistä palkka-asioista jaksetaan vääntää, koska jos ei toisesta ihmisestä huolehtiminen ole arvokasta niin mikäs sitten on??
Hoitoalalla kun ei tunneta käsitettä edes ylityöt, sä vedät joustoilla...
ai joku ei pääsekkään iltavuoroon, kun on sairastunut, mistään ei saada sijaisia, mitä vaihtoehtoja sulle jää?? Jäädä töihin, tehdä pitkää päivää, koska ethän sä ihmisiä voi jättää hoitamatta vaan sen takia, että SULTA nyt sattui päättymään työaika... ja rahallisesti se ei näy juurikaan missään, koska täällä pelaa joustot, otat sitten vapaana joskus takaisin... se joskus kun on vaan välillä vähän vaikea järjestää....

Itse en ole hoitaja,kunhan tähän soppaan nyt sotkeuduin...
Mua raivostuttaa nää alentuvaiset suhtautumiset sairaanhoitajiin, kun tätäkin palstaa lukee niin ompa vain yksi sun toinen sh.n apuja tarvinnut aikas useasti. Ehkä sen huomaa sitten kun palvelut supistuu hoitajapulan vuoksi.
Ja jotenkin naurettavaa,että IT-alan ihminen täällä isottelee ja muita älykkäämpää keskiarvoineen ja tilastoineen esittää. :)

Onneksi nuoret jotka hakeutuvat alalle EIVÄT VIELÄ HAKEUTUESSAAN edes tiedä mihin ryhtyvät!!! Koska kukapa kolunpenkiltä suoraan tullessaan voisikaan tietää mitä se työ todellisuudessa on.

Alkuperäinen kirjoittaja .....:
Oletteko tietoisia että opettajat saavat lähes kolmen kuukauden kesälomansa aikana täyttä palkkaa?? Se on se syy miksi kuukausipalkka on "pieni". Eli jos vaikka lasketaan että opettajan palkka muuten on 2000 kuussa, laitetaan siihen vielä kesäajan palkka, niin summahan nousee jo monta sataa kuukautta kohden. Ja näin siis vakituisilla opettajilla. Plus että toki saavat lomarahat siinä missä muutkin.(Tiedän tämän koska paras ystäväni on opettaja) Joten eiköhän se hoitajille kuulu se korotus. Lähihoitajatkin sitäpaitsi ovat sen korotuksen saamassa, ja heilläkin raskas työ ja pieni palkka. Saikkareilla kuitenkin ihan kohtuu palkka, enkä ymmärrä miksei se 300? korotus niille riittänyt.

Koulujen kesälomat ovat nykyään alle 2½ kk. Ja oikeasti, opettajan työstä ei ehdi palautua edes tuossa ajassa. Ja moni joutuu hermolomalle ennen varsinaista eläkeikää. Jos loma olisi lyhyempi, opettajia ei suomen maassa olisi. Palkka on niin huono kuormittavuuteen nähden.

Alkuperäinen kirjoittaja Anselmi Avaruusapina:
Sanonpahan -taas- että mua niin riepoo se, että vähätellään muiden alojen työtä! Kukaan, joka morkkaa, että "niillä nyt on niin paljon helpompaa" jne. ja samalla vertaa, kuinka itse ovat siinä suhteessa mm. tärkeämpiä, ei saa sympatioitani.

Siinä missä hoitajat tässä kirjoittavat, että ei kukaan muu kuin hoitaja voi ymmärtää heidän työnsä raskautta, voisivat muut työntekijät vastaavasti kysyä, että tiedättekö te hoitajat sitten varmasti kaikkien muiden työtaakasta?

On mullakin paska palkka ja töitä saa painaa hiki hatussa, hirveä stressi ja kiire ja vastuu painaa, mutta luultavasti monikin veikkaisi, että tää on kevyttä, helppoa ja siistiä toimistotyötä. Niinpä, ei tätäkään tiedä muu kuin sellainen joka kokeilee. Ja veikkaanpa, että on monen monen eri alan työntekijää, joilla on ihan samoin että pelkkä nimike ei kaikkea kerro eikä luulo ole tiedon väärti ;)

Kysehän on kuitenkin siitä, että rakas Florence, joka tiemme viitoitti sai aikaan ihmisille sen uskon, että emme tee työtä vaan kutsumusta. Minä en kovinkaan usein kuule, että muiden alojen palkankorotusvaateiden kohtuuttomuutta perustellaan sillä, että kun teet kutsumustyötäsi tai olet itse alasi valinnut, pärjää sillä mitä on aikaisemmin määrätty.

Sh:t voivat olla kärkkäästi teilaamassa muita aloja, mutta osin se voi kyllä johtua siitä, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Naiset jos jotakin vaativat, sitä pidetään naurettavana pelleilynä. Senpä takia tämä mollaus voi ajaa meitäkin lapsellisuuteen ja vajota muiden tasolle.

Sanonpahan -taas- että mua niin riepoo se, että vähätellään muiden alojen työtä! Kukaan, joka morkkaa, että "niillä nyt on niin paljon helpompaa" jne. ja samalla vertaa, kuinka itse ovat siinä suhteessa mm. tärkeämpiä, ei saa sympatioitani.

Siinä missä hoitajat tässä kirjoittavat, että ei kukaan muu kuin hoitaja voi ymmärtää heidän työnsä raskautta, voisivat muut työntekijät vastaavasti kysyä, että tiedättekö te hoitajat sitten varmasti kaikkien muiden työtaakasta?

On mullakin paska palkka ja töitä saa painaa hiki hatussa, hirveä stressi ja kiire ja vastuu painaa, mutta luultavasti monikin veikkaisi, että tää on kevyttä, helppoa ja siistiä toimistotyötä. Niinpä, ei tätäkään tiedä muu kuin sellainen joka kokeilee. Ja veikkaanpa, että on monen monen eri alan työntekijää, joilla on ihan samoin että pelkkä nimike ei kaikkea kerro eikä luulo ole tiedon väärti ;)

Peesi.

Kuin myös. Tuo minuakin ärsyttää, että milloin mikin ammattiryhmä tekee niin paljon kamalempaa työtä kuin mikään muu ja kovemmalla koulutuksella sekä huonommalla palkalla kuin mikään muu. Kertoo enemmän mielestäni ihmisten tyytymättömyydestään elämäänsä ja ratkaisuunsa, sekä toisten ihmisten ja arvostuksen puutteesta.

Alkuperäinen kirjoittaja mimomamo:
mua lähinnä ihmetyttää että miksi kaikki opiskelee hoitsuiksi?? ja sitten vaatii lisää palkkaa.. ei ole loogista.. *raapii päätään*

No, meillä päin hoitsuiksi rupesivat aika lailla ne, jotka eivät olleet "lukioainesta". Tämä ilmiö romutti ainakin mun uskoni siitä, että kaikki hoitajat olisivat kutsumuksensa vuoksi ammattinsa valinneet.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
mua lähinnä ihmetyttää että miksi kaikki opiskelee hoitsuiksi?? ja sitten vaatii lisää palkkaa.. ei ole loogista.. *raapii päätään*

No, meillä päin hoitsuiksi rupesivat aika lailla ne, jotka eivät olleet "lukioainesta". Tämä ilmiö romutti ainakin mun uskoni siitä, että kaikki hoitajat olisivat kutsumuksensa vuoksi ammattinsa valinneet.

Mutta onhan näiden täytynyt kuitenkin lukio läpikäydä ennen sh-opintoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Aivan. Mutta opettajan on pystyttävä nykyään ottaa yksilöinä kaikki 25 ja samanaikaisesti osattava opettaa kutakin eri tavalla. kullekin oppilaalle oikealla tavalla. siihen ollaan menossa. Pystytkö sinä tehdä 10 -25 asiaa samanaikaisesti? Opettajilta vaaditaan sitä ja se kuormittaa.
sinä käyt kunkin potilaan luona erikseen, opettajalla on 25 oppilasta koko ajan.
Miten ihmeessä itsekin äidit eivät osaa kunniottaa opettajan työtä? He ovat ihmisiä vain, eivät mitään ihmeolentoja, mutta moni äiti vaatii omalle lapselleen erikoiskohtelua, mutta palkkaa sille ei tarvitse maksaa.
Tähän kuitenkin sen verran, että jos opettaja mokaa kunnolla, oppilas ei kuole, mutta jos hoitaja mokaa kunnolla, potilas kuolee.

Mutta montako ihmistä opettaja pitää hengissä? Opettaja voi olla huonoista kotioloista tulevalle se ainoa joka antaa toivoa? On ystävällinen ja kannustava.
Ja jos opettajien koulutus olisi huonompi, lapset eivät oppisi, eivät pääsisi jatkokoulutuspaikkoihin, eivät oppisi oppimaan. Elämä pilalla. Kyllä se itsetunnon vie ja ehkä pitkällä tähtäimellä hengen.

Kysehän on kuitenkin siitä, että rakas Florence, joka tiemme viitoitti sai aikaan ihmisille sen uskon, että emme tee työtä vaan kutsumusta. Minä en kovinkaan usein kuule, että muiden alojen palkankorotusvaateiden kohtuuttomuutta perustellaan sillä, että kun teet kutsumustyötäsi tai olet itse alasi valinnut, pärjää sillä mitä on aikaisemmin määrätty.

Sh:t voivat olla kärkkäästi teilaamassa muita aloja, mutta osin se voi kyllä johtua siitä, että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.
Naiset jos jotakin vaativat, sitä pidetään naurettavana pelleilynä. Senpä takia tämä mollaus voi ajaa meitäkin lapsellisuuteen ja vajota muiden tasolle.

Ei tässä ole kukaan puhunut kutsumuksesta kuin sairaanhoitajat. Hoitajalla on iso palkka. Ei tarvitse pyhällä hengellä tehdä töitä kuten vaikka perhepäiväihoitjat, jotka vastuussa ihmishengistä, pesevät kakkaa ja vanhemmat vaatimassa niskassa kerhoilua ym. (säälin heitä, kun itselläkin lapsia).

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja Sleepyhead:
Ja sille joka kommentoi, että potilaiden olisi varmaan parempi kotona...
Niin niin varmasti olisikin. Saisivat varmasti huomattavasti enemmän aikaa ja huomiota, ansaitsemaansa aikaa ja mahdollisesti säilyttää oman kotinsa. Mutta... ihmiset jotka ovat valmiita hoitamaan esim. omat vanhempansa loppuun asti kotona on kuule aika harvassa. Se on ikävä tosi asia, että laitokset on niin täyteen tuupattu, että ei siellä ole juurikaan aikaa muuhun kuin siihen välttämättömään perushoitoon....

Ja näihin kommentteihin, että mitäs hakeudutte niin huonosti palkatulle alalle voisin sanoa, että jos KUKAAN ei hakeudu, kun kaikki tahtoo vaan hyvää palkkaa niin KUKA tätä työtä sitten tekee??? Jos tämän hetken tai tulevaisuuden nuoriso ajattelee samoin (kuten sijaispulasta voi jo jotain päätellä...) niin ei meitä oikeesti ole juurikaan kukaan hoitamassa sitten, kun me itse olemme siinä pisteessä, että apua tarvitsemme niin eikö se ole ihan hyvä, että näistä palkka-asioista jaksetaan vääntää, koska jos ei toisesta ihmisestä huolehtiminen ole arvokasta niin mikäs sitten on??
Hoitoalalla kun ei tunneta käsitettä edes ylityöt, sä vedät joustoilla...
ai joku ei pääsekkään iltavuoroon, kun on sairastunut, mistään ei saada sijaisia, mitä vaihtoehtoja sulle jää?? Jäädä töihin, tehdä pitkää päivää, koska ethän sä ihmisiä voi jättää hoitamatta vaan sen takia, että SULTA nyt sattui päättymään työaika... ja rahallisesti se ei näy juurikaan missään, koska täällä pelaa joustot, otat sitten vapaana joskus takaisin... se joskus kun on vaan välillä vähän vaikea järjestää....

Mua raivostuttaa nää alentuvaiset suhtautumiset sairaanhoitajiin, kun tätäkin palstaa lukee niin ompa vain yksi sun toinen sh.n apuja tarvinnut aikas useasti. Ehkä sen huomaa sitten kun palvelut supistuu hoitajapulan vuoksi.
Ja jotenkin naurettavaa,että IT-alan ihminen täällä isottelee ja muita älykkäämpää keskiarvoineen ja tilastoineen esittää. :)

Onneksi nuoret jotka hakeutuvat alalle EIVÄT VIELÄ HAKEUTUESSAAN edes tiedä mihin ryhtyvät!!! Koska kukapa kolunpenkiltä suoraan tullessaan voisikaan tietää mitä se työ todellisuudessa on.

Ei ole esittänyt mitään. Jos on joutunut korjaamaan, hän saa sen sanoa, vaikka se sinua suututtaisi, että joku on fiksumpi kuin sinä.

Miksi pitää TAPELLA? Joka alassa on omat raskaat juttunsa...

Tässä hoitajien palkkavaatimuksessahan on kyse siitä kun vaalien alla politikot LUPASI korottaa hoitajien palkkoja ja nyt niitä lupauksia aletaan kiertämään... mielestäni lupaukset pitäisi pitää! Vaikka edes jonkin verran nostaa palkkoja. Ja parantaa määräaikaisten asemaa alalla kuin alalla.

Itse valmistun pian lähihoitajaksi ja kyllä olen onneni kukkuloilla kun ensimmäinen palkka tilille napsahtaa, mieskin on nimittäin töissä. Ei valittamista...

Ei tässä ole kukaan puhunut kutsumuksesta kuin sairaanhoitajat. Hoitajalla on iso palkka. Ei tarvitse pyhällä hengellä tehdä töitä kuten vaikka perhepäiväihoitjat, jotka vastuussa ihmishengistä, pesevät kakkaa ja vanhemmat vaatimassa niskassa kerhoilua ym. (säälin heitä, kun itselläkin lapsia).

Tässä ketjussa on muutamaan otteeseen todettu, että mitä valitatte olette itse valinneet alanne.
Pph:n palkat ovat naurettavia kyllä, samaa mieltä olen.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Mutta onhan näiden täytynyt kuitenkin lukio läpikäydä ennen sh-opintoja.

Terveydenhuolto-oppilaitokseen ei ainakaan tarvita. Eikös sieltä valmistu mm. näitä lähihoitajia?

"Aivan. Mutta opettajan on pystyttävä nykyään ottaa yksilöinä kaikki 25 ja samanaikaisesti osattava opettaa kutakin eri tavalla. kullekin oppilaalle oikealla tavalla. siihen ollaan menossa. Pystytkö sinä tehdä 10 -25 asiaa samanaikaisesti? Opettajilta vaaditaan sitä ja se kuormittaa.
Miten ihmeessä itsekin äidit eivät osaa kunniottaa opettajan työtä? He ovat ihmisiä vain, eivät mitään ihmeolentoja, mutta moni äiti vaatii omalle lapselleen erikoiskohtelua, mutta palkkaa sille ei tarvitse maksaa."

Hei......minähän nimenomaan ajan sitä takaa, että MOLEMMILLA aloilla on omat rankat paikat ja niistä on ihan turha väitellä! Mä en voi tietää kuin rankkaa opettajalla on etkä sä sitä kuinka rankkaa hoitajalla on, eikö? Ja tuohon sen verran, että hoitajanki on hoidettava ne potilaat yksilöinä eikä minkään kaavan mukaan. Siinä on myös otettava huomioon kotiolosuhteet, tukiverkot, omaiset ja kaikkea muutaki..... mutta todellaki olen sitä mieltä, että molemmat alat OMALLA TAVALLA vaativia ja niitä on turha vertailla keskenään. Plääh, nyt nukkumaan.

Opettajat valmistelee KERRAN ja käyttävät samoja iänikuisia kalvoja opetuksessa. Kokeiden tarkastus, kopiointihommat yms on työnnetty avustajille, jopa lapsien henk.koht. avustajille. Koulukiusaamiseen ei puututa, haukutaan kiusattu ja vanhemmat siihen päälle jos vaatii jotain toimia järkyttävän koulukiusaamisen loppumiseksi. Opetetaan suoraan kirjastakin, ei tarvi päätä käyttää. Paikallisessa kapakassa viihdytään, nukutaan tunneilla krapulassa, laitetaan lapset tekeen vaan tehtäviä tai video pyörimään ja ei ku torkuille. Jos opelle sanoo jotain mistä ei tykkää, tai ei oo jouluna/keväänä työntämässä vähintää kukkapuskaa kouraan ni se näkyy lasten numeroissa. Pitkäaikaisena *opettajana* on vanha ylioppilas, ei oo tarvinnu muita kouluja käydä. Juoksutetaan märässä syvässä lumihangessa astmaatikkoja liikuntatunnilla, ja sit lapset onki sairaita. Juoksutetaan kahden tunnin lenkkiä, ope ajaa autolla vieressä, sataa tihuuttaa vettä.Lomat on pitkät ja rahaa tulee. Näin meidän rakkaassa koulussa.

Alkuperäinen kirjoittaja pikku-lumikko:

Ap:lle ja mimomamolle
Kaikki ei todelakaan lue hoitsuiksi ja teinä olisin todella huolestunut kun hoitajia ei ole. Pelkästään tehyn viimeisimmässä lehdessä oli liki 120 sh paikkaa haussa!!!!Ja kohta suuret ikäluokat jää eläkkeelle ja sen jälkeen tämä maa onkin ihan pississä kaulaansa myöten. Jo nyt ei sijaisia löydy mistään.

Ja mikään työ ei ole niin vaativaa kuin ihmishenkien kanssa olevat ihmiset!!!! Tähän luen hoitsut,lastenhoitajat, palomiehet ja poliisit.

Mutta ei nää hei tajua.. ei tajua jos ei ole hoitaja itse. Nyt sen jo nään työssäni että EI OLE HOITAJIA.. katsotaan vielä 5 vuotta niin ai ai kuinka käy. Onneksi voin itse hoitaa lapseni ja läheiseni. ihmisiä kuolee varmasti vaan pelkästään sen takia että on suuri hoitajapula. ja silloin on enää turha vikistä niistä omista verorahoista sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyyntynyt ihmisten sokeuteen:

Kaikki ei todelakaan lue hoitsuiksi ja teinä olisin todella huolestunut kun hoitajia ei ole. Pelkästään tehyn viimeisimmässä lehdessä oli liki 120 sh paikkaa haussa!!!!Ja kohta suuret ikäluokat jää eläkkeelle ja sen jälkeen tämä maa onkin ihan pississä kaulaansa myöten. Jo nyt ei sijaisia löydy mistään.

Ja mikään työ ei ole niin vaativaa kuin ihmishenkien kanssa olevat ihmiset!!!! Tähän luen hoitsut,lastenhoitajat, palomiehet ja poliisit.

Mutta ei nää hei tajua.. ei tajua jos ei ole hoitaja itse. Nyt sen jo nään työssäni että EI OLE HOITAJIA.. katsotaan vielä 5 vuotta niin ai ai kuinka käy. Onneksi voin itse hoitaa lapseni ja läheiseni. ihmisiä kuolee varmasti vaan pelkästään sen takia että on suuri hoitajapula. ja silloin on enää turha vikistä niistä omista verorahoista sitten.

Oikeasti, ei itketä ei. ne koneet ja laitteet ja lääkkeet ne ihmiset pitävät hengissä, enkä halua sellaista mitä on nykyään hoitotiede. En halua itselleni sitä. pidetään aivokuolleet hengissä.

ja varmasti osaa apteekki neuvoa lääkkeen sairauteen. pas.kat osaan pestä itse.

Oikeasti, ei itketä ei. ne koneet ja laitteet ja lääkkeet ne ihmiset pitävät hengissä, enkä halua sellaista mitä on nykyään hoitotiede. En halua itselleni sitä. pidetään aivokuolleet hengissä.

Ja kuten sanottua, noin iso palkka 2500, vetää puoleensa ahneita kuin magneetti. sen näkee tästäkin ketjusta. työ on kakkaa, mutta rahaa pitäisi saada lisää... oma työ ei kiinnosta ollenkaan, ei ihmiset.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttää:
Tekeehän he toki mahtavaa ja elintärkeää työtä, mutta tuskin ketään on väkisin pakotettu siihen ammattiin opiskelemaan ja toisaalta, jos on opiskellut siihen vain euron kuvat silmissä, niin eipä ole hääppöiset edellytykset sellaisella hoitsulla tehdä työtään sillä moraalilla millä pitäis...
Itse olisin onneni kukkuloilla jostain 1700-1800 euron bruttopalkasta.

Ei ole pätevä argumentti tuo, että itse on valinnut alansa. Jokaisella meistä on oikeus yrittää saada parempaa elintasoa, palkkaa ja mitä tahansa tilpehööriä. Jos olet tyytymätön, tee asialle jotain. Toivottavasti myös sinä ymmärrät tällaisen tosiasian. Kunnianhimoa pitää olla. Ilman sitä, jää sinne pöydän alle makaamaan ja toisten tallottavaksi.

Toki on oikeus vaatia vaikka kuu taivaalta, eri asia onko se kovin realistista. Kovin järkevää kuvaa tuo jatkuva vouhkaus ei hoitajista anna. Semmonen olo tulee mattija maija meikäläiselle, että toivottavasti ei ikinä tule tarvista mennä sairaalaan makaamaan kun tietää millä mielellä siellä työntekijät ovat....
Tämähän on siis vain sinun mielipiteesi siitä, että mikä kuva hoitajista on, toki ahdinkoa täytyy jollain tavalla purkaa, onko se sitten nämä julkiset vaateet, vai huomaamatta tehdyt insuliinipiikitykset, jokainen voi miettiä, että mikä on se paras ratkaisu.
Ja jos muuten huomasit, niin nämä oli poliitikkojen temmellyskenttä, jossa ratsastettiin tällä asialla ääniä, jolloin suurimman vouhkauksen aikaan eivät saaneet hoitajat, vaan poliitikot, joiden sanoja nyt käytetään hyväksi. Vaaditaan pysymään sanojensa takana.

Suomessa on sillä tavalla kuitenkin hyvät olosuhteet, että voit valita myös yksityisen puolen, jolloin voit rahalla saada paremman palvelun.

No huh, huh, jos vaihtoehtona on palkankorotuksen jälkeen heti insuliini... Aika järkyttävää uhkailua ja puolustelua. Todellakin toivon etten sinun hoiviisi ainakaan joudu, tiedä mitä teet jos ei tule tarpeeksi liksaa!

Asia on monitahoisempi kuin se mitä luet. Kyse oli kärjistyksistä, mutta sitä tietenkin on vaikea ymmärtää. Insuliinitapaukset ovat mitä luultavammin jotain muuta kyllä kuin ahdinkoa hoitajien palkoista, mutta käytin julmaa esimerkkiä siitä, että mitä tapahtuu jos hoitoalalla ei ole houkutusta uusille hoitajille. Jos hoitajaksi hyväksytään ketä vain pulan takia, ei pysytytä pitämään seulaa yllä, koska hakijoita ei ole tarpeeksi ja jokainen pääsee joka vain haluaa.
Olet voinut kokea asian uhkailuna, käyttäisin mieluummin sanaa uhkakuvana. Pienoinen ero, mutta merkittävä. Puolustuksena?? Minä en missään nimessä halua puolustaa ketään, joka vahingoittaa tahallaan potilaita, vai ymmärsinkö nyt jotakin väärin?

Ei, en minäkään toivo sinun kaltaisiasi potilaita, joilla jo valmiiksi ärsyttää minun pärstäni pelkän hoitajan tittelini takia. Sinä toki voit aina vaatia toista hoitajaa, mutta minä en voi loputtumiin tyrkätä rasittavia potilaita toisille hoitajille. Minä joudun (ja korostan sanaa joudun) kohtamaan niitäkin, joille me olemme ne heittosäkit, joiden pitää kestää kaikki vain sen takia, että olemme valinneet alamme. Monille tämä tosiaan on kohta pelkkää työtä. Se sydän jää pois.

No puolustukselta se kuulosti, että jos ei marssi ja vouhkaa "lisää liksaa"-tyyliin, niin sitten tekee jotain kauheaa, vaikka oli miten kärjistetysti. Luulenpa kuitenkin että nämä myrkyttäjät ovat aika lailla muuten sairaita mieleltään, eivätkä tee näitä tekoja pienen palkan takia, toki niihn on nyt hyvä vedota kun aihe on pinnalla.
Ja missään kohdassa en ole sanonut että hoitajan pärstät ärsyttää, ja vaikka ärsyttäisikin, eihän se tee minusta rasittavaa potilasta.
Toivoin vain etten juuri SINUN hoitoosi joudu, kun asenne on jo valmiiksi tuollainen. Mutta itsehän sen sanoitkin, toisille se on vain pelkkää työtä, ja sitä se tuntuu sinulle olevan.

Opettajat valmistelee KERRAN ja käyttävät samoja iänikuisia kalvoja opetuksessa. Kokeiden tarkastus, kopiointihommat yms on työnnetty avustajille, jopa lapsien henk.koht. avustajille. Koulukiusaamiseen ei puututa, haukutaan kiusattu ja vanhemmat siihen päälle jos vaatii jotain toimia järkyttävän koulukiusaamisen loppumiseksi. Opetetaan suoraan kirjastakin, ei tarvi päätä käyttää. Paikallisessa kapakassa viihdytään, nukutaan tunneilla krapulassa, laitetaan lapset tekeen vaan tehtäviä tai video pyörimään ja ei ku torkuille. Jos opelle sanoo jotain mistä ei tykkää, tai ei oo jouluna/keväänä työntämässä vähintää kukkapuskaa kouraan ni se näkyy lasten numeroissa. Pitkäaikaisena *opettajana* on vanha ylioppilas, ei oo tarvinnu muita kouluja käydä. Juoksutetaan märässä syvässä lumihangessa astmaatikkoja liikuntatunnilla, ja sit lapset onki sairaita. Juoksutetaan kahden tunnin lenkkiä, ope ajaa autolla vieressä, sataa tihuuttaa vettä.Lomat on pitkät ja rahaa tulee. Näin meidän rakkaassa koulussa.

Voisin kertoa tarinoita myös yhtä motivoituneineista sairaanhoitajista, mutta empä viitsi. Sen vaan halusin sanoa, että eiköhän joka ammatissa löydy noita alisuorittajia, kuin myös huipputyyppejä. Mieheni, joka on lääkäri, vaan kerran totes että hyvä hoitaja on kullan arvoinen ja on suuri merkitys, ketkä hoitajista sattuu olemaan vuorossa. Toiset pörrää marmattamassa huonosta palkasta laumassa eikä oo mailla halmeilla, kun heitä tarvittaisiin. Toiset taas on kuin ajatus... Eli eiköhän olla jo niin aikuisia, ettei yleistetä mitään ammattia jonku katkeroituneen työntekijän kautta. Ainakin meidän lasten koulun opettajat ovat todella ammattitaitoisia ja olen heidän työstään kiitollinen, kuten myös aikoinaan päiväkodin väelle. Tuskin kukaan saa liikaa palkkaa, mutta nämä ihmiset näyttävät aidosti pitävän työstään.

No entäs siinä vaiheessa, kun et enää pysty pesemään niitä p.askoja itse tai pysty/jaksa pitää huolta itsestäsi, etkä kuitenkaan ole vielä niin huonossa kunnossa että koneet pitäisi sinut hengissä.Kuka sinut silloin hoitaa?

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja PrincessOfAcco:
opettajan palkat on ihan eri luokkaa, peruskoulun opella esim. se peruspalkka on monta sataa enemmän kuin meillä (meillä älä laske lisiä) ja sit työtunnit viikossa vähempiä jne...siivojat, kassat yms ansaitsee myös, mut esim onko kassoilla 3,5v ammattikorkeatutkintoa :whistle: sen enempää kuin puhelinmyyjillä yms...

Peruskoulun opettajan, aloittavan sellaisen peruspalkka on 2000 euroa ja heillä ei tule ilta- ja yötyölisiä. Vasta paikallislehdessä oli nuoren opettajan kirjoitus, jossa hän kertoi, että lisätunneilla voisi palkkaa nostaa, mutta että niitä annetaan virkavuosien mukaan, ja kuinka täällä pääkaupunkiseudulla tuo palkka on hirmuisen vähän.

Sairaanhoitajan keskipalkka lisineen on 2500 euroa. Hoitajat myös täällä ovat maininneet peruspalkan olevan n. 1800 euroa. Se on vain 200 euroa vähemmän, kuin korkeakoulutetulla opettajalla. Opettajalla, joka kerralla opettaa 25 lasta minunkin lapseni luokalla.

Minusta opettaja on alipalkattu!

Ei oikein voi noin verrata kun ilmoitit opettajan ALKUpalkan ja sh:n KESKIpalkan, ovat siis aivan eri asioita tiesitkö? Sh:n alkupalkka on tällä hetkellä kai jotain 1700 egen kieppeillä. Ja kyllä nuo opettajan työajat ovat aivan luksusta hoitajiin verrattuna.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

No entäs siinä vaiheessa, kun et enää pysty pesemään niitä p.askoja itse tai pysty/jaksa pitää huolta itsestäsi, etkä kuitenkaan ole vielä niin huonossa kunnossa että koneet pitäisi sinut hengissä.Kuka sinut silloin hoitaa?

Kodinhoitaja? Kuka vaan ahkera, jonka palkkaan pesemään kakat. Huonot on palkat kodinhoitajilla, ei vedä vertoja sairaanhoitajalle.

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Tämä nyt menee jo loukkauksen puolelle. Jokaisen suomen peruskoulun suorittaneen pitää tietää, mitä keskiarvo tarkoittaa. Ja keskipalkka on se ainoa mittarilla millä voimme mitään mitata.

Minä en ole täällä nimitellyt ketään, olen myöntänyt, että sairaanhoitajat ansaitsevat palkankorotuksen, samoin kuin monet muut julkisen puolen matalapalkka-alat. Minusta on erittäin ikävää, että matalasti palkatut naiset ovat sitä mieltä, että jollekin ryhmälle kuuluu suurempi korotus, kun toisille, ja ne perusteet eivät minun mielestäni ole riittäviä.

Sen sijaan minua, ja toista kirjoittajaa, joka uskaltaa ottaa tilastot esiin, nimitellään nörtiksi, joka minun mittapuussani on kyllä loukkaus.

Tässä taas yksi esimerkki joka ei tiedä oikeasti mistään mitään. Ei ole koskaan ollut todella sairas tai kukaan hänen rakkaista läheisistään. Mutta kyllä sekin päivä joskus koittaa..

Yhteistyössä