Muita joiden vauvat huonoja päiväuninukkujia...? Tai ovat olleet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yks vaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yks vaa

Vieras
Mun vauva on 4kk ja nukkuu päivisin tosi huonosti. On selvästi väsynyt, mutta nukkuu kerralla 30-45 minuuttia. Ja nukuttamiseen menee aika kauan, kun tuntuu että on ihan yliväsynyt. Olen yrittänyt nukuttaa uudestaan, kun herää mutta ei nukahda... Eikä ole hereillä kuin 1-2 tuntia, kun pitää päästä jo nukkumaan. Pidempään ei nuku missään, ei ulkona, ei liikkuvissa vaunuissa. Autossa en ole uskaltanut kokeilla, kun vihaa autossa olemista ja huutaa siellä vaan... Lisäksi on huono nukahtaja, nukutussessiot kestää 5-30 minuuttia, jonka jälkeen nukkuu sen 30 minuuttia : /

Onko muilla vastaavia kokemuksia? Oletteko pystyneet tekemään asialle jotain? Mitä? Mä haluaisin päivään jotain rytmiä, nyt menee syklillä ylös, oleillaan, syödään, vaihdetaan vaippa, leikitään, nukutetaan ja nukutaan pätkä ja aloitetaan alusta. Pystyykö noihin päiväuniin jotenkin vaikuttamaan? Siitä olemme onnellisia, että yöt menee hyvin jo. Vauva nukkuu kahdella herätyksellä 20:30-06:30 pääasiassa :) Mutta sitten siis haluaa ekoille päiväunille jo klo.08:00... Ja päiväunia ehtii kertyä noin viidet per päivä kaikkine nukutussessioineen.

Apuja?

tutulta kuulostaa..meilläkään ei nukuta päiväunia, mutta yöt onneksi menee nukkuessa..neuvolassa asiaan todettiin, että kaikki lapset eivät nuku päikkäreitä=) olen tyytynyt siihen ja nauttinut sitten hyvistä yöunista..en minä ainakaan pystynyt pojan rytmiä muuttamaan, ikää nyt 10kk

Mun esikoinen nukkui nelikuisena tasan 30 min 3 tunnin välein päivisin ja yöt kuin tukki. Alkoi sitten vaan yhtäkkiä nukkua noin puolivuotiaana kahdet päiväunet joista toiset 45 min aamupäivällä ja toiset 3 h iltapäivällä. Meillä ei tosin ollut koskaan nukuttamisongelmia, lapsi vaan yksinkertaisesti nukahti vaikka ruokapöytään kun 3 h valveillaolojakso tuli täyteen, oli kellontarkka.

Minulla nyt yksivuotias ja 4kk iässä oli ihan tavallisia kuvailemasi päiväunisyklit. Ole iloinen, että teillä menee yöt niin hyvin. oletko kokeillut kantoliinaa tai kantoreppua? Omani alkoi viihtyä repussa vasta n. 4kk iässä (jotkut vauvat ei koskaan) juuri niin, että imetin sylissä repun >(manduca) lantiovyö kiinni ja kun lapsi nukahti, kiinnitin repun loppuun.

Lisäisin vielä, että (täys)imetetyllä lapsella päiväunet on tutkimustenkin mukaan keskimäärin paljon lyhyempiä, kuin pullolapsilla. Jos elämä on kuitenkin ihan siedettävää muuten, niin en alkaisi vain sen takia korviketta/pulloa antamaan. Olisihan se kiva jokaisen pikkuvauvan äidille, että olisi vähän pidempiä päiväunijaksoja, aina se vaan ei onnistu.

Ajan kanssa meillä on päikkärit pidentyneet. Nyt nukkuu n. 1,5 tuntia kerrallaan ,joskun "vain" 45min ja satunnaisesti harvoin 2-3 tuntia.

Yksi, mikä meillä on välillä pidentänyt päikkäreitä on, jos on ollut vieraita, nähty kerhossa toisia lapsia tms. Lapseni tykkää toisten lasten seurasta ja vieraista ylipäätään, mutta on aika väsynyt näiden tapaamisten jälkeen ja unta riittää silloin pidempään.

Kiitos vastauksista! En oo koittanut liinaa tai reppua kun on niin raskas kantaa, iso lapsi. Toivottavasti meilläkin aika auttaa. Hän on tosiaa täysimetetty... Mutta ei kai tässä auta muuta kuin nauttia öistä. Päivisin vain tuntuu, ettei mitään kotitöitäkään ehdi ja tuntuu pahalta kun kaiken maailman superäidit mainostaa miten koti on tiptop aina vaikka vauvan kanssa kotona onkin... :(

:laugh:

Ai huonosti nukkuva? :laugh: Toi on ihan normi mukelo. :D

Niitä kotitöitä ei muuten todellakaan tehdä unien aikana, silloin elbataan iteki. :D Ota muksu hommiin mukaan. Ja niin isoa vauvaa ei ookaan, etteikö vois esim manducassa tai liinassa kantaa. Vai joko on yli 20kg painoa? :D Toki seki menee, muttei koviin pitkiä aikoja, jos on ruippa äiti.

Asennevammaa liikkeellä kenties? :D

Meillä kaksi lasta kolmesta ollut tuollaisia, ovat saaneet itsestään homman haltuun alle 1-vuotiaana (en nyt enää valitettavasti muista tarkempaa ikää...) ja siirtyneet kaksiin kunnon päikkäreihin. Rankkaa se oli välillä, kun lapsi kuitenkin on väsynyt ja tyytymätön :( Tosin siltä itkuisemmalta löytyi sittemmin myös allergia.

Tsemppiä ja kärsivällisyyttä!

Meillä esikoinen nukkui kanssa päivisin vain 15 - 30 min. päiväunet. Aina jos satuin menemään vaikka suihkuun, heräsi juuri silloin. Muistan elävästi, kuinka raskasta oli, kun ei mitään pystynyt koskaan tekemään. Lapsi oli otettava vessaankin mukaan. Viihtyi hereillä ollessakin vain sylissä tai lattialla´, jos itse oli läsnä. Olin myös katetellinen tuttavalle, jonka lapsella oli selvä "rytmi" jo 2 kk ikäisenä. Vaikka kuinka teimme aamut ja illat ja ruokailut samaan aikaan, ei se vaikuttanut päivänukkumiseen. Kun lapsi tuli 10 kk ikäiseksi, hän aloi elää "rytmissä". Nukkui päivisin 3-4 tunnin päikkärit jä kunnon yöunet. Päiväunia nukkui 5 vuotiaaksi asti, nyt on jo koululainen.

Kiitos kaikille, jotka ymmärtää :) Ihanaa kuulla että nähtävästi hoituu ajan kanssa. Itkuisen ja tyytymättömän lapsen kanssa on rankkaa, ei siitä mihinkään pääse eikä sitä tarvitse jeesustella.

[QUOTE="aapee";25708007]Kiitos kaikille, jotka ymmärtää :) Ihanaa kuulla että nähtävästi hoituu ajan kanssa. Itkuisen ja tyytymättömän lapsen kanssa on rankkaa, ei siitä mihinkään pääse eikä sitä tarvitse jeesustella.[/QUOTE]

Meillä hoitui myös ajan kanssa. Alkuun (ekat kuukaudet) vauva nukkui vain max. 30 min pätkiä joko rintarepussa, heiluvassa sitterissä, liikkuvissa vaunuissa tai autossa. Sitten alkoi kelvata myös paikallaan olevat vaunut ja pikkuhiljaa unet piteni. Nyt poika on kohta 8kk ja nukkuu kahet päiväunet. Vaihtelevan pituiset ja vaihtelevan hyvin :) Pituutta 1,5 h-3h, joskus nukkuu ne kertalaakista, joskus saa hyssytellä useammankin kerran uneen. Ja ainakin toisten unien aikaan mä lepään. Teen sitten vauvan kanssa niitä hommia. Tai illalla, ku isäntä on vauvan kanssa. Ei kannata ressata muitten superäiti-suorituksista, tärkeintä on mun mielestä se äitiys, ei ne tiskit, pyykit tai villakoirat. Tsemppiä! :)

Poikani nukkui 4 x 40 min päivisin tuonne lähemmäs puolen vuoden ikää asti. Sen jälkeen nukkui kahdet päiväunet yht. noin 2 h tuonne 10 kk:n ikään asti. Sitten jäi yksille päiväunille ja nukkuu 1 - 2,5 h.

Kyllä tuntui noilla pätkäunilla, että yhtäkyytiä saa olla nukuttamassa... Se oli vierasta , koska vanhemmat lapset nukkuivat vauvana kahdet lyhyemmät unet ja yhdet pitkät unet päivässä.

Ajan kanssa asiaan tulee muutosta ja aika menee nopeasti :)

Kiitos vielä tsemppaavista kommenteista! En ole kokeillut vieressä nukkumista, kun tuntuu että on niin paljon muita hommia sille ajalle. Tiedän, että tärkeää on vauvan hoito ja oma jaksaminen, mutta yleensä tahtoisin siksi hoitaa päivän kotityöt alta ensin, että pääsen illalla jumppaan tai salille kun mies vahtii lasta sen aikaa. Miehen ollessa kotona siis kotityöt onnistuvat myös aika huonosti kun hänellä on tosi tiukka vaihe opiskeluissa ja joutuu illatkin tekemään kotona opintoja... Mutta arvostan, kun hän joka ilta haluaa olla vauvan kanssa että minä saan tehdä mitä haluan ja se auttaa minua jaksamaan, ei niinkään ne päiväunet. Vaikkakin ehkä niitäkin voisi joskus koittaa :)

Aika menee kyllä nopeaan, täytyy yrittää vain olla kärsivällinen! :)

Meillä oli kuopuksen kanssa vähän samantyyppistä ongelmaa imetyksen lopettamisen jälkeen (oli silloin 4kk) mutta kun tajusin, että jos vaavin kanssa pelleilee, höppöttelee ja niin sanotusti "uuvuttaa" niin nukahtaa paljon nopeammin! Tosin hän ei koskaan nukkunut tuntia kauempaa ennen kuin vasta nyt, ikää 2v, vetelee vain yhdet päikkärit iltapäivällä ja nukkuu parhaimmillaan 3h :)

Eipä itselläni käynyt mielessäkään, että imetyksestä olisi voinut johtua lapsen "päiväunettomuus" silloin vauva-aikana, mutta varmasti jotain tekemistä asialla on kun mietin sitä milloin alkoi nukkumaan niitä päiväunia: kun siirryttiin korvikkeeseen.

Meillä 2 vkon ikäisenä loppui päiväunet, aika väsyttävää kun joka puolella toitotettiin kuinka vastasyntyneet vaan nukkuu :D Nukkui 15-30 minuuttia kerrallaan, parhaimmillaan nukutin 45 minuuttia ja nukkui sen 15 minuuttia.. Päivästä meni aina tosi paljon aika juuri siihen, että yritti saada nukkumaan ja neuvolastakaan ei mitään ohjeita tippunut, ainoa vaan että sanottiin että kyllä noin pienen pitäisi nukkua päivälläkin enemmän.

Korvikkeet aloitettiin 4 kk iässä ja jossain siinä main alkoi ne päiväunetkin maistumaan. Oli se luksusta, kun sitten sai sitä omaa aikaa :) Toivottavasti teilläkin jossain vaiheessa tilanne muuttuu!

Yhteistyössä