Taas eilen mietittiin, että miten on mahdollista, että tänäkin vuonna rokotetut ovat sairastaneet influenssan kaltaisen flunssan, mutta rokottamattomat eivät. Se ei ole tilastollisesti mahdollista mutta niin se vain käytännössä on. Ja siis tämän keskustelun aloitti kaksi rokotettua, jotka ihmettelivät sitä, miksi olivat terveempiä ennen kuin alkoivat ottaa influenssarokotteen, ja miksi sen jälkeen on joka syksy mennyt kuumeessa ja rajussa flunssassa.
Minä olen nähnyt tämän jo niin monta kertaa, että osaan kertoa miten tämä vuosi menee ja ensi vuosi ja vuosi sen jälkeen. Ensimmäinen pöpö, jonka rokotettu saa rokotteen jälkeen, on raju ja siitä tulee jälkitautina viikkojen ylähengitystievaikeudet ja sitkeä keuhkoihin pakkaantuva lima. Rokote näyttää alentavan immuniteettia niin, että jos et nyt saakaan juuri sitä influenssaa, jota vastaan rokote oli, niin saat taatusti jonkun muun influenssan, joita joka vuosi kuitenkin kiertää tässä maassa. Ne, joilla ei ole rokotetta, selviävät näistä taudeista lievimmillä oireilla, toipuvat nopeammin ja ovat sitä kautta vastustuskykyisempiä myös loppuvuoden. Ne, jotka aloittavat syksyn sairastelemalla, kulkevat koko loppuvuoden puoliteholla.
Influessan tarttumista ehkäistään parhaiten hyvällä käsihygienialla, jäämällä kotiin jos on kipeä ja käyttämällä suusuojaa niiden henkilöiden lähellä joilla on alentunut immuniteetti jos kokee olonsa yhtään kipeäksi. Eli samalla tavalla kuin toimitaan muidenkin tautien kanssa, koska muutkin taudit voivat olla vaarallisia kuin juuri se influenssatyyppi, johon sinä vuonna rokotetaan.