Muistutus palstalaisille! (kesäkissoista)

Nyt alkaa olemaan taas se aika vuodesta, että pienille kevään kissanpennuille pitäisi pikku hiljaa uudet kodit etsiä.

Ikävä kyllä moni pentu otetaan lapsille lemmikiksi kesän ajaksi ja mökkikauden päätyttyä kissa jätetään oman onnensa nojaan
Kissa ei luonnossa pärjää yksinään.

Tässä linkkejä/tekstejä jotka ovat vapaasti kopioitavissa sekä tulostettavissa kunhan vain materiaalin lähde mainitaan.
http://www.sey.fi/elaintieto/kissakesaksi.html
http://www.sey.fi/arkisto/kesakiskamp.html
http://www.sey.fi/arkisto/kesakiskampjul.html

Julisteissa on vanhat vuosiluvut, mutta sisältö on ajankohtainen edelleen.

Itse aion tänään käydä laittamassa infoa asian tiimoilta kylämme ilmoitustaululle.

Lisäksi päätimme miehen kanssa, että joka ikiselle kalastusluvan ostajalle (Pyhänkosken kalastusalue) jaetaan sey:n julkaisema "Vapaa-ajan kalastajan huoneentaulu"
(meidän vastuulla on alueen kalastuslupa asiat sekä kalanistutukset ynm. Täällä kun on niin "ahkeria" vapaaehtoisia näihin kalahommiin...)

Tässä vielä koskettava ja surullisen kaunis Liisa Aaltosen kirjoittama runo.

Mökille jätetty

Tuijotti ovea pieni kissa, oli aivan hädissään.
Minä se täällä, avatkaa ovi, onhan jo pimeää.
On nälkä ja jano, unikin jo, minua paleltaa.
Tuo metsäkin huokuu pelottavasti, on jo kuurassa maa.

Ovi aukeni silloin, kun mansikat tuoksui, säteili taivas ja maa.
Ilo kaikui kallion kupeelta, sirkat soitteli viuluaan.
Aurinko hitsasi ahjossaan, lintujen kuoro soi.
Kelli kissa nurmella selällään ja onnen maljasta joi.

Nyt pysyy ovi suljettuna, nukkuu portailla vainaja.
Sillä jäätynyt pisara poskellaan ja silmät suljettuna.
Se pisara hyljätyn kyynel on, se itkunsa itkenyt on.
Vain yksi ovi armahti hyljätyn, pääsi lämpöön ja valohon.

Nyt kissojen taivaassa hyljätty, siellä kyynel on pyyhitty pois.
Saa nukkua helmassa armahtajan, mikä parempi olla vois.
Via dolorosa oli viimeinen polku kesäisen lemmikin.
Muistele lähditkö mökiltä Sinä puhtain sydämin.

Muistuttaisin minäkin sellaisesta asiasta että kaikki vastuuntuntoiset kissan omistajat jotka antavat kissojensa kulkea ulkona vapaana ymmärtäisivät leikkauttaa kissansa ettei tulissi näitä "yllätyspentuja" joita sitten vastuuntunnottomat ottavat kesälemmikeiksi. Näin me olemme ainakin tehneet omien kollipoikiemme kohdalla.

Hyvää kesää kaikille!

tossuliini
Itse olen sitä mieltä että kissoja ei pitäisi kaupunkialueella pitää vapaana ollenkaan ja mun mielestä kaikissa kaupungeissa on järjestyssäännöt joitten mukaan kissa niinkuin koirakaan ei saa olla irti, maalla se on vähän juttu toinen. Kaupungissa kissaa vaanivat sellaiset vaarat kuin autojen alle jääminen, kissojen vihaajat ym asiat. Meillä on 3-vuotias leikattu kolli joka ei ole vapaana ollut koskaan paitsi vahingossa päässyt irti vanhassa asunnossa mutta ollaan saatu kiinni ja laitettu se taas hihnan päässä, nykyisessä kissa on juoksulangassa joka joittenkin mielestä voi olla aika alentavaa kissalle mutta meidän poika nauttii kun saa olla kuitenkin ulkona päivisin kun on hyvä ilma ja pääsee terassille jos sataa.

Yhteistyössä