Muistutuksena kaikille, jouluun n.3kk aikaa, nyt viimeistään ruvetaan laittaan rahaa sivuun, että

"emppu"
Varmaan ärsyttävin aloitus ikinä. On todellakin ihmisiä joilla ei ole varaa laittaa latin latia säästöön etukäteen. Toki on niitäkin joiden rahapula johtuu vain kykenemättömyydestä hoitaa raha-asioitaan, mutta pahalta tuntuu niiden puolesta jotka, syystä tai toisesta, ovat oikeasti köyhiä. Hyvä se on irvailla jos itsellä on asiat kunnossa. Elämä ei ole niin musta-valkoista kuin mitä jotkut tuntuvat kuvittelevan. Joskus saattaa teillekin totuus valjeta, ehkä jopa joudutte omakohtaisesti kokemaan vähän kovempaa elämää.

• Tykkää
Reactions: Wolt
"alma"
[QUOTE="vieras";27141432]Ketju, missä vingutaan miten huonosti menee ja sen ja sen ikäisille lapsille/itselle pitäisi saada jotain jouluksi. Hyväsydämiset palstalaiset sitten lahjoittavat tai tarjoavat samaisessa ketjussa lahjoja tarvitsijoille.[/QUOTE]

ja eikös sitten joulun jälkeen tule se "sain väärän legopaketin ja ankean barbinuken"- ketju?

[QUOTE="alma";27141786]ja eikös sitten joulun jälkeen tule se "sain väärän legopaketin ja ankean barbinuken"- ketju?[/QUOTE]

tulee...ihan joka vuosi. Tai mikä pahinta, valitetaan siitä mitä on saatu Joulupuu-keräys paketeista. Tämäkin on joka tammikuu pinnalla. :(

• Tykkää
Reactions: Katylina
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;27140508:
Saadaan ostaa niitä lahjoja! Ettei sitten tule sellaista talvi yllätyi autoilijat-tilannetta!
No mutku ei oo rahaa mistä säästää, ja jos saan joskus kympin sivuun niin kuitenki hajoo jotai, tai joudun lääkäriin, ja ei pysty käymään töissä eikä opiskeleen, ja ei se nyt vaan oo niin helppoo.

:xmas:

"vieras"
[QUOTE="alma";27141786]ja eikös sitten joulun jälkeen tule se "sain väärän legopaketin ja ankean barbinuken"- ketju?[/QUOTE]

Saisikohan senkin tuonne nostoihin sen lahjoitusketjun seuraan tänä vuonna, niin kaikki voisivat ruikuttaa yhdessä ja samassa ketjussa, ei tarvitse koko ajan uusia avata.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Opiskeleva yh
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;27141248:
On olemassa ihmisiä, joilla vuoden jokainen kuukausi on yhtä tiukka eli eletään kädestä suuhun. Heidän kohdallaan säästämiset ei auta, koska ei ole missään kuussa mahdollisuutta laittaa rahaa säästöön.
Ja jos jotakin onnistuu vähän säästämään, niin aivan takuuvarmasti tulee jotakin yllättävää kuten pesukoneen hajoaminen, hammas hajoaa tms.

Olen kuitenkin aina onnistunut hankkimaan lapselle lahjoja ja ruokaakin meillä on jouluksi. Kuusi on muovinen ja samat koristeet menee ihan hyvin monta vuotta. Aina ollaan joulu saatu aikaiseksi.

Nyt olen opiskelija ja sitä ennen olin työtön.

Opiskeleva yh
Kädestä suuhun eläminen ei katso sitä miten isot tulot on vaan sitä että osaako käyttää rahaa. 4000euron nettotuloilla onnistuu toisella perheellä kädestä suuhun eläminen, ja toinen saa rahaa säästöön puolet pienemmästä.

Jos missään kuuussa ei ole mahdollista laittaa rahaa säästöön, pitää alkaa etsiä vaihtoehtoisia tapoja. Lisätyötä, lehdenjakoa? Löytyykö kotoa jotain mitä voisi myydä?

Onko mahdollista opiskella uutta ammattia joka työllistäisi paremmin?
Voi kun saisikin tuon puolet 4000 eurosta eli 2000€! Mutta kun ei. Me saamme n.1200€ josta pitää maksaa kaikki vuokrasta lähtien. Ei siinä kyllä pahemmin säästöön jää rahaa.

Keittiönoita
[QUOTE="vieras";27142105]Saisikohan senkin tuonne nostoihin sen lahjoitusketjun seuraan tänä vuonna, niin kaikki voisivat ruikuttaa yhdessä ja samassa ketjussa, ei tarvitse koko ajan uusia avata.[/QUOTE]
Toivottavasti tulee, mutta mielellään kuten viime vuonna eli että siellä ilmoittautuvat vain lahjoittajat. Voipi sitten palstalaiset halutessaan kivittää lahjoittajia, niin ei tarvitse kivittää niitä, joilla joulumieli on muutenkin kateissa.

"juu"
[QUOTE="emppu";27141697]Varmaan ärsyttävin aloitus ikinä. On todellakin ihmisiä joilla ei ole varaa laittaa latin latia säästöön etukäteen. Toki on niitäkin joiden rahapula johtuu vain kykenemättömyydestä hoitaa raha-asioitaan, mutta pahalta tuntuu niiden puolesta jotka, syystä tai toisesta, ovat oikeasti köyhiä. Hyvä se on irvailla jos itsellä on asiat kunnossa. Elämä ei ole niin musta-valkoista kuin mitä jotkut tuntuvat kuvittelevan. Joskus saattaa teillekin totuus valjeta, ehkä jopa joudutte omakohtaisesti kokemaan vähän kovempaa elämää.[/QUOTE]

Minäkin ymmärrän, että osalla menee joka ikinen kuukausi kaikki rahat. Mutta kun sitten joulun alla ei ole 5e / lapsi lahjoihin, voisiko nyt nipistää jostain vähän? Se ei ole iso tavoite. Jostain halpahallista sillä saa varmasti enne joulua lapselle vaikka pienen lelun ja karkkia tai vaatteen ja suklaa patukan. Köyhän lapsi ilostuu vähästä ja se muutama euro, sen saa vuoden aikana säästöön. Mielummin 1-2 pientä lahjaa kun ettei mitään. Ja nyt puhun oikeasti pienistä lahjoista.

---
Jos ei vois säästää niin miksi ei voi ostaa lahjoja pikku hiljaa pitkin syksyä? Tämä kysymys siis niille, jotka itkevät joulukuussa ettei ole rahaa. Itse olen tehnyt näin ja nyt muutamia paketteja jo kaapissa. Alennuksista ym. Kuukausi tulot kun ei valtavat mutta kyllä joka kuukausi jää rahaa kuitenkin johonkin ylimääräiseen, meillä ainakin. Vaikka tällä hetkellä jää vajetta niin että saataisiin varmaan muutama kymppi sossustakin jos jaksaisimme hakea :) Ei ne tulot vaan ne menot.

"vieras"
[QUOTE="nuuh";27140599]Ja voita hamstraamaan jääkaappitolkulla!! Kun taisi monen joulu mennä viime vuonna pieleen ko ei sitä voita saanu laatikoihin!!![/QUOTE]

Hyvä, että muistutit. Viime jouluna jäi leipominen vain tärkeimpiin, kun voita oli niin nihkeästi saatavilla. Tahdon leipoa koko joulukuun lapsille kaikenlaisia ihania pikkuleipiä.

Missä syötte?
Mitä syötte?
Miltä mun joulumenyy kuulostaa?
Onko luvallsita juoda maitoa joulupöydässä?
Entä viiniä? Olutta? Light Colaa?
Mitkäköhän lautaset sitä kattaisi?
Pitääkö olla liina?
Pitääkö pönöttää?
Eikä lapsille saa keittää makaronia?
Onko lipeäkala luvallista raskaana ollessa?
Mistä kaikesta pitää kieltäytyä raskaana ollessa joulupöydässä?
Mistä kaikesta pitää kieltäytyä karpatessa joulupöydässä?
Onko Pandan konvehtirasia ihan out?
Onko pakko kysyä kaikki joulunviettoon liittyvä palstalta?
Montako joulupiparia lapsi saa syödä?
Kanelin vaarat- lue joka jumalan joulu.....
Kinkku jäässä, huomenna aatto- APUA!?
Onko kinkunpaistoa valvottava?
Minkälaiseen joulupaperiin saa kääriä?
Mikä on wt joulukortti?
Joko tuli ekat kauheat valokuvakortit?
Tipautanko joulupukkipatsaan pää edellä partsilta vai en?

Katso huominen jakso!!

• Tykkää
Reactions: Lilith
"emppu"
Jos ei vois säästää niin miksi ei voi ostaa lahjoja pikku hiljaa pitkin syksyä? Tämä kysymys siis niille, jotka itkevät joulukuussa ettei ole rahaa. Itse olen tehnyt näin ja nyt muutamia paketteja jo kaapissa. Alennuksista ym. Kuukausi tulot kun ei valtavat mutta kyllä joka kuukausi jää rahaa kuitenkin johonkin ylimääräiseen, meillä ainakin. Vaikka tällä hetkellä jää vajetta niin että saataisiin varmaan muutama kymppi sossustakin jos jaksaisimme hakea :) Ei ne tulot vaan ne menot.
Ja millä rahalla niitä lahjoja nyt ostellaan jos ei säästöönkään saa yhtään?!

• Tykkää
Reactions: Wolt
mä...
[QUOTE="emppu";27142395]Ja millä rahalla niitä lahjoja nyt ostellaan jos ei säästöönkään saa yhtään?![/QUOTE]

Tässä maassa ei ole yhtäkään, ei todellakaan yhtäkään sellaista perhettä, joka ei pystyisi paria euroa kuussa tinkimään menoistaan. Moni on ostanut nyt jo lapsille leluja alekoreista ja poistoista eurolla, parilla.

Usein nämä, joilla ei muka ole sentin senttiä laittaa sivuun, polttavat tupakkaa, ottavat alkoholia silloin tällöin, syövät karkkia, ostavat lehtiä, meikkaavat, käyttävät kalliimpaa shampoota kuin se halvin on jne. Jokainen voi jostain tinkiä. Tässä maassa jokaisella on mahdollisuus säästää muutama euro kolmen kuukauden aikana.

[QUOTE="emppu";27141697]Varmaan ärsyttävin aloitus ikinä. On todellakin ihmisiä joilla ei ole varaa laittaa latin latia säästöön etukäteen. Toki on niitäkin joiden rahapula johtuu vain kykenemättömyydestä hoitaa raha-asioitaan, mutta pahalta tuntuu niiden puolesta jotka, syystä tai toisesta, ovat oikeasti köyhiä. Hyvä se on irvailla jos itsellä on asiat kunnossa. Elämä ei ole niin musta-valkoista kuin mitä jotkut tuntuvat kuvittelevan. Joskus saattaa teillekin totuus valjeta, ehkä jopa joudutte omakohtaisesti kokemaan vähän kovempaa elämää.[/QUOTE]
Joojoo...ja lässynlää.... Tässä ei oo irvailtu kellekkään, ja mä en usko tuohon, etteikö kaikilla olis mahdollisuus säästää, summat vaan vaihtelee.

Alkuperäinen kirjoittaja mä...;27142564:
Tässä maassa ei ole yhtäkään, ei todellakaan yhtäkään sellaista perhettä, joka ei pystyisi paria euroa kuussa tinkimään menoistaan. Moni on ostanut nyt jo lapsille leluja alekoreista ja poistoista eurolla, parilla.

Usein nämä, joilla ei muka ole sentin senttiä laittaa sivuun, polttavat tupakkaa, ottavat alkoholia silloin tällöin, syövät karkkia, ostavat lehtiä, meikkaavat, käyttävät kalliimpaa shampoota kuin se halvin on jne. Jokainen voi jostain tinkiä. Tässä maassa jokaisella on mahdollisuus säästää muutama euro kolmen kuukauden aikana.
Näin mäkin uskon...sillon, kun opiskelin ja olin yksin lasten kanssa, olisin voinut säästää seuraavista asioista, JOS OLISIN HALUNNUT...karkit ja siiderin kittaaminen baareissa, en halunnut =)

Yhteistyössä