Muistihäiriöt, kuinka nuorella voi esiintyä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut sisko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut sisko

Vieras
Mun sisko ei muista vähän aikaa sitten puhuttuja asioita, liittyykö se yleensä alzheimeriin vai voiko olla jotain muuta? Netistä koitin ettiä ja aina törmäsin siihen alzheimeriin.. Hän on 53v. niin ajattelin että voiko ton ikäsellä jo puhjeta se? Lisäksi hän on usein kiukkunen ja negatiivisesti suhtautuu joka asiaan..

Äitini oli työharjoittelussa paikallisessa vammaisten ja dementikkojen laitoksessa, ja sanoi että siellä oli n. 50 vuotias dementoitunut nainen. Tosin hän oli juonut viinalla muistinsa...

Olen hoitanut nuorempiakin alzheimeriin sairastuneita, mutta voihan olla muutakin. Onko siskosi itse huomannut muutoksia itsessään? "Katoaako" sanat? Muistamattomuutta voi myös aiheuttaa esim. unettomuus ja masennus...

Muistihäiriöitä ja -sairauksia voi esiintyä minkä ikäisillä tahansa. Stressi, uupumus, ahdistus ja monet elämänmuutokset lisäävät riskiä. Samoin jotkut lääkitykset, puhumattakaan päihteistä.

Minulla on 48-vuotias ystävätär, joka käy muistihoitajan luona säännöllisesti.

masennustakin se vois kyllä olla ja hän syö tällä hetkellä nukahtamislääkkeitä. En ole vielä asiasta hänelle sanonut mutta juttelin hänen avomiehensä kanssa ja hän on huomannut saman asian. Täytyy ottaa puheeks siskon kanssa.. Kiitos vastauksista

Ööö, mä jo luulin että mun sisko on tänne kirjottanu :D

Itse olen miettinyt mikä mulla on kun olen 30kymppinen ja asiat tuppaa unohtumaan tyon tuosta.

Siis yksi päivä ei tullut mieleen että minkä vuosimallin auto meillä on??!! Miehen syntymäaika,Ihmisten nimet unohtuu, kuinka monta viikkoa oli viimeisestä kokouksesta, mitä siellä puhuttiin vai oliko se asia esillä edellisellä kerrallajne.

Ja jos minulla ei olisi kalenteria, en muistaisi mennä mihinkään sovittuun tapaamiseen.

Tämä on jo häiritsevää, huonomuistisuus. Jos jotain pitää opetella niin saan tahkota sata kertaa ennenkuin jää päähän.

Onko syy amalgaamipaikoissa?? :) tsernobylin onnettomuudessa? huonot geenit, vanha jo valmiiksi?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
masennustakin se vois kyllä olla ja hän syö tällä hetkellä nukahtamislääkkeitä. En ole vielä asiasta hänelle sanonut mutta juttelin hänen avomiehensä kanssa ja hän on huomannut saman asian. Täytyy ottaa puheeks siskon kanssa.. Kiitos vastauksista

Hyvä, että siskollasi on välittävät omaiset. Jutelkaa asiasta hienovaraisesti ja pohtikaa yhdessä apukeinoja arkeen.

Hyvin voi johtua muustakin. Itselläni oli 25v tilanne, että isä kuoli yllättäen. Piti muuttaa kotiin hysteeristä äitiä hoitamaan. Samalla töissä sain ison kaupan, joka tarkoitti kuukausiksi työpäivän jälkeen konen ottamista mukaan. Yöisin heräilin ja valvoin. Jossain vaiheesa sitten rupesi asiat unohtumaan. Alkoi sillä, etät joka päivä jäi lompakko, kännykä tai avaimet kotiin ja lopulta saatoin unpohtaa ihan laittamiani meilejä. Kävin työterveyslääkärillä ja kuulema unohtaminen yleinen suru/stressireaktio.

Toisaalta suvussni on myös tapaus, jossa 50+ nainen sairastui alzheimer tautiin. Tuossa aikainen diagnoosi olisi ollut todella tärkeä, kun nykyään lääkkeet niin kehittyneet. Meillä tapaus oli 90-l, jolloin vielä ei oikein osattu hoitaa. Olen kuitenkin ollut tukiyhdistyksen toiminnassa mukana ja siitä oppinut, että nykyisin hoidetuna aika eri tauti kuin ennen.

Summa summarum, kyllä tuo kannattaisi selvittää, mistä kyse.

olen 17-vuotta nukun hyvin, mutta minulla on rankkoja muistihäiriöitä en muista enään kavereitteni nimiä vaikka sattuisin näkemään heitä päivittäin minulla ei ole stressiä ja olen kaikin puolin onnellinen. Onko tämä vakavaa?

Alkuperäinen kirjoittaja entiedä;26147697:
olen 17-vuotta nukun hyvin, mutta minulla on rankkoja muistihäiriöitä en muista enään kavereitteni nimiä vaikka sattuisin näkemään heitä päivittäin minulla ei ole stressiä ja olen kaikin puolin onnellinen. Onko tämä vakavaa?
Joku syy siihen täytyy olla. Jos väsyttää, niin voi olla vaikka anemia tai kilpirauhasen vajaatoiminta tai sitten on esim. B12-vitamiinin puute.

Alkuperäinen kirjoittaja entiedä;26147697:

Syöt kuitenkin! Tässä kysymys mitä syöt?

Mun sisko ei muista vähän aikaa sitten puhuttuja asioita, liittyykö se yleensä alzheimeriin vai voiko olla jotain muuta? Netistä koitin ettiä ja aina törmäsin siihen alzheimeriin.. Hän on 53v. niin ajattelin että voiko ton ikäsellä jo puhjeta se? Lisäksi hän on usein kiukkunen ja negatiivisesti suhtautuu joka asiaan..

En kuulma nähnyt? Niin et varmaan! Tiedän mitä näin jos valehtelet on sinun vika!

Yhteistyössä