muisteleppa kun sinä aloitit koulun

70-lukulainen
Ja iltapäivällä menin päiväkotiin pariksi tunniksi ja 3. luokalta lähtien olin yksin himassa iltapäivät. Mutsi ei koskaan tehny eväitä ja söin mitä kiinni sain, se oli ainoa huono asia jonka muistan.

Naapurin täti lähetti kouluun (tuli herättämään mut, äiti oli siinä vaiheessa jo työpaikallaan )ja koulusta tulin tyhjään kotiin (naapurille olisin voinu mennä mutten halunnu ). Näin eka luokalla, toka luokalla lähdin ihan yssissein kouluun.

Yksin lähdin kouluun aamulla, äiti oli laittanut kaksi herätyskelloa soimaan. Toisen mihin herään ja toisen milloin pitää lähteä kouluun.
Myöskin kotona olin yksin tai kavereiden kanssa koulun jälkeen.
Samalla systeemillä menin päiväkotiinkin joka aamu yksin 5-vuotiaasta lähtien.

-minni
Minulla oli koulumatkaa 200m ja naapurin tytön kanssa se kuljettiin. Isä tuli aamun kahvitunnille aina niin, että patisti lähtemään kouluun, äiti lähti töihin aina noin puoli tuntia aiemmin. Koulun jälkeen isä taas satutti kahvitaukonsa niin että tuli käymään kotona. Äidin työpaikka näkyi meille, ja saatoin soittaa tarvittaessa. Naapurin äiti oli kotona ja sisko tuli toisinaan lukiosta sellaiseen aikaan, että oli kotona jo ennen minua. Eipä tuosta traumoja jäänyt, vaikka yksin olinkin. Lähellä oli kuitenkin aikuisia.

Kaverin kanssa kävelin kouluun samaa matkaa ja iltapäivällä menin niille. Sain siellä välipalan ja läksytkin tehtiin porukalla, joskus olin siellä vielä päivällisaikaankin. Mutsi joutu soitteleen millon suostusin tuleen kotia, kun oli niin kiva leikkiä siellä. :D Joskus haki mut töistä tullessaan, kun oli melkein matkan varrella.

Joskus olin yksin kotona siihen asti, ku isosiskot tuli koulusta.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kevytmelankolia:
Yksin lähdin kouluun aamulla, äiti oli laittanut kaksi herätyskelloa soimaan. Toisen mihin herään ja toisen milloin pitää lähteä kouluun.

Kauheeta mitä heitteillejättöä:(

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kevytmelankolia:

Onneksi nykyään pienillä pitää olla saattaja päiväkotiin vietäessä ja haettaessa:(

Vieras
Äitini oli onneksi kotiäiti, en joutunut olemaan ikinä yksin kotona. Kuten ei myöskään sisarukseni.
Nyt kun omat lapset on koulussa, äiti tekee neljä tuntia päivässä töitä ja isä on eläkkeellä. Lapset voivat mennä koulun jälkeen mummolaan, kunnes haen heidät sieltä töistä päästyäni. Voin myös viedä heidät sinne aamulla ennen töihin menoa, jolloin heidän ei tarvitse olla aamuisinkaan yksin elleivät halua. Mummolasta kouluun on n. 100 metriä matkaa.

Yhteistyössä