Minulle tuo puoli-istuva asento on myös aivan kammotus. Ensimmäisessäkin raskaudessa ja synnytyksessä toivoin toisenlaista synnytysasentoa, ainoa toiveeni sairaalassa oli että saan ponnistaa ja synnyttää miten tahansa mutta en sängyssä. Sänkyyn minut määrättiin, jälkikäteen ymmärrän että täysin kätilöiden mukavuuden halusta työskennellä heille totutussa asennossa ja mukavimmin. Ponnistus oli helvetillistä, niinkuin se nyt on työntää melkein nelikiloista lasta ylöspäin kun häntäluu pistää vastaan eikä maan vetovoimasta ole mitään apua. Lopulta tehtiin valtava eppari kun en saanut lasta ulos, yksi kätilö työnsi lasta mahan päältä järkyttävän näköisesti ja vauvalta katkesi tullessa solisluu. Nyt olen menossa tekemään toista ja olen käynyt "pelkopolilla" juttelemassa tulevasta synnytyksestä ja sanonut että en aio missään nimessä synnyttää sängyssä enää koskaan. On täysin naurettavaa, että meidät laitetaan niinkin tärkeässä tapahtumassa, jonka jokainen meistä muistaa lopun elämäänsä, toisten armoille ja annetaan lääketieteen ohjata luonnollista tapahtumaan enemmän kuin luonnon itsensä. Uskon täysin siihen, että lääkkeellinen puuttuminen, turha sorkkiminen, synnytyksen jatkuva seuranta monitoreista jne. vaikuttaa synnytyksen normaaliin kulkuun. Enkä tarkoita ettenkö itse tarvittaessa käyttäisi kipulääkettä tai antaisi tutkia sen mikä on tarpeellista, mutta enää minua ei saada uskomaan että minun tai lapsen terveyden takia esim. olisi välttämätöntä synnyttää sängyssä maaten. Se on välttämätöntä vain ja ainoastaan kätilön ja henkilökunnan tähden, mikäli he niin päättävät. On ihan todistettua tietoa siitä, että sängyssä makuultaan synnyttäminen lisää kipulääkkeiden tarvetta, episiotomioita, repeämiä, synnytyksen kestoa, äidin passiivisuutta, vauvan sydänäänten seurannan tarvetta koska asento aiheuttaa sen ettei vauva saa happea (eihän raskauden loppuvaiheessa suositella muutenkaan olemaan selällään ja itse en edes pysty olemaan) ja sydänäänissä tulee usein häikkää tämän takia. pidä vaan pintasi ja olisi kiva kuulla jos joskus tulet myöhemmin kertomaan miten synnytys sujui! Itselläni se on edessä aivan hetkenä minä, toivottavasti kaikki sujuu hyvin. Aktiivisen synnytyksen puolesta! :wave: