Muiden vauvat heräilee öisin vähän väliä?

Hei,

Minun on nykyään viimeisen viikon aikana ollut mahdotonta saada 6kk vauvani nukkumaan öitä heräilemättä koko ajan. Siis 15-50 minuutin välein heräily on äidille aika rankkaa, kun meillä nuo yösyömisetlkin on vielä mukana 2-3 kertaa yössä. Illalla nujkkumaan mentyä vauva saaattaa nukkua hyvin ensimmäiseen syöttöön asti, tai sitten ei- välillä nukkumaan menoa seuraa heräilyt ensimmäisen parin tunnin ajan. Kello 23 pääsen siis itse ihan viimeistään nukkumaan kun ei tarvitse pomppia ylös koko ajan.

Yöllä sitten heräilyt alkaa 3-4-5 viiden jälkeen aamuyöstä jolloin poikaa on vaikea saada nukumaan pitkää jaksoa. Väsynyt kyllä on, sen huomaan sillä kun työnnän tutin suuhun ja unirätin kainaloon, niin poika kiepsahtaa heti kyljelleen ja nukahtaa. Hän siis ei vlttämättä herää tutin putoamiseen, vaan hän valittelee ja lähes itkee kunnolla tutti suussa kun saavun huoneeseen. en juokse heti ensi-inahduksesta, vaan odotan nukahtaisiko hän itsekseen - aniharvoin nukahtaa!

Hampaita ei tee, tai ainankaan en usko niiden vaivaavan, sillä poika ei muuten valittele ollenkaan. vain aamuyöstä ja ja iltayöstä! meillä oli rankka samanlainen jakso myös 3-4kk ikäisenä jolloin sitä kesti kuukauden. Toista samanaista en jaksaisi!

Illalla mennään nukkumaan klo 8 maissa, herätys aamula jopa 6.30-7.30. joskus 8.
 
Meillä oli aivan samaa kaksi viikkoa. Ja päivällä oli oikea aurinko. Nukkui hyvin ja oli iloinen. Yöllä saattoi heräillä 30 min välein ja oli itkuinen. No hammashan sieltä tuli. Yöt parani puhkeamisen jälkeen niin että heräsi enään kerran ja söi silloin (alusta asti menty kylläkin näin) mutta nyt taas samaa. No eilen tuli sitten toinen hammas. :) Poika 5 kk 3 viikkoa. :heart:
 
Hammasta mäkin veikkaisin... Meillä jätkällä meni noin jossain vaiheessa, vaikka hammasta ei vielä edes näkynyt ja uudestaan sitten jo hampaan näkyessä. Nyt on taas levoton jakso ja ootellaan ylähampaita näkyviin. Päivällä on tyytyväinen poika, mut jostain syystä yöaikaan vaivaa kovasti... Mut eikös se kasvu muutenki painotu sinne uniaikaan, joten johtusko siitä?

Voimia! :hug:
 
Entäs ne tutit niinkuin jo otsikko sanoo? Käyttääkö lapset tuttia ja herääkä joka kerta kun tutti utoo? MInusta tuntuu että vauvani ei herää tutin putoamisen vaan muutenkin on häiriöitä unessa ja sit ei pysty nukahtamaan ilman tuttia takaisin.
 
Meidän poika on nyt 6,5kk ja yöt on nyt ollut n. viikon samanlaisia kuin muumimamma77lla! Nukkumaan mennään klo8, nukkuu yleensä hyvin klo23 asti millon havahtuu ja pitää tutti laittaa takaisin suuhun! Joskus nukahtaa suoraan,joskus jää kitisemään tutti suussa ja nukahtaa jossain vaiheessa!Tämä toistuu tästä eteenpäin 15-60min välein. Viime yönä kitinäjakso kesti klo 2.30-4.00! :ashamed: Sitten heräs klo5 millon yön ainut syöttökerta (200ml)! Sen jälkeen nukkuu ilman tuttia aina klo8 asti joilloin pojan huoneesta alkoi kuulumaan iloista kiljahtelua!!!! :D Ja veikkaan että meillä kanssa hampaat vaivaa poikaa...2 hammasta on tullut alas eteen näkyviin! Eli voimia vaan kaikille kohtalotovereille...Kyllä me vielä joskus saadaan nukkua! :D
 
Krjoitus voisi olla kun minun kynästäni! Meillä ihan samanlainen meno, poika täyttää ensi viikolla 7kk. Ainut eroavaisuus on se, että meillä tätä on jatkunut jo aika monta kuukautta :/ Ja minä alkaan olla todella väsynyt..... Poika ei vain nuku, ei sitten millään. Hän ei tosin itkekään öisin (harvoi sellaista suoraa huutoa), mutta yhtä kitinää ja kiemurtelua yöt läpeensä :headwall: Viime yönä esim. pääsin itse nukkumaan klo 00.30, herätys oli 6.30 ja poika heräsi sen kuuden tunnin aikana ainakin toistakymmentä kerta :eek: Päivällä ei ole ongelma, poika iloinen ja päikkäreidenkin nukkuminen on alkanut luonnistua.
Olen yrittänyt rytmittää päivä erillaila, jättänyt iltanokoiset pois, rauhoittanut illat, mutta tuloksetta. Itselläni alkaa olla todella pahoja univaikeuksia: jos poika ei sinä hetkenä kitisee, odotan jännittyneenä, että milloin kitinä taas alkaa. Inhoan itse jo nukkuma menemistä, koska se sama rumpa toistu joka yö.....
Onko kellään kokemuksi unikoulusta ja onko tuottanut tuloksia?
 
Meillä poju 8kk. Yöt olleet alusta asti rikkonaisia vähintään kolmella yösyötöllä. Viime viikolla aloin todella olla puhki. Viikon poju halusi tissille joka tunti. Nyt olemme viikon unikouluttaneet pojua. Alussa heräili usein huhuilemaan sängyssään. Tassuttelimme sänkyyn , emmekä nostaneet pois vaikka itku olikin välistä voimakasta. Rauhoittui silittelyyn helposti. Paremman rytmin kiinnisaaminen kesti kolme yötä.

Nyt laitetaan nukkumaan omaan sänkyyn meidän huoneeseen n. kl 19.30 iltapalan ja pesujen jälkeen. Protestoi omaan sänkyyn jäämistä 2min-30 min. Tassuttelen ja silittelen välillä. Toinen herätys usein nyt kl 02, jolloin sama toistuu. Kuulostelen ensin meneekö itku yksin ohi. Jos ei ,niin tassuttelemme. Viime yönä nukahtaminen kesti yöllä tunnin, yleensa n5-15 min. Tissiä saa aamusta 5-8. Riippuen moneltako herää seuraavan kerra. Yöt siis vielä hiukka rikkinäisiä, mutta humattavasti paremmin kuin yösyömisten aikaan. Yösyöttöjen jäätyä pois,on parempi ruokahalu myös päivällä! Voimia kaikille. Vaatii kärsivällisyyttä. ps. Jätimme tutin pois viikko sitten, koska sen putoamiseen usein havahtui.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kukeseen:
Krjoitus voisi olla kun minun kynästäni! Meillä ihan samanlainen meno, poika täyttää ensi viikolla 7kk. Ainut eroavaisuus on se, että meillä tätä on jatkunut jo aika monta kuukautta :/ Ja minä alkaan olla todella väsynyt..... Poika ei vain nuku, ei sitten millään. Hän ei tosin itkekään öisin (harvoi sellaista suoraa huutoa), mutta yhtä kitinää ja kiemurtelua yöt läpeensä :headwall: Viime yönä esim. pääsin itse nukkumaan klo 00.30, herätys oli 6.30 ja poika heräsi sen kuuden tunnin aikana ainakin toistakymmentä kerta :eek: Päivällä ei ole ongelma, poika iloinen ja päikkäreidenkin nukkuminen on alkanut luonnistua.
Olen yrittänyt rytmittää päivä erillaila, jättänyt iltanokoiset pois, rauhoittanut illat, mutta tuloksetta. Itselläni alkaa olla todella pahoja univaikeuksia: jos poika ei sinä hetkenä kitisee, odotan jännittyneenä, että milloin kitinä taas alkaa. Inhoan itse jo nukkuma menemistä, koska se sama rumpa toistu joka yö.....
Onko kellään kokemuksi unikoulusta ja onko tuottanut tuloksia?
Ootko kokeillu antaa särkylääkettä? Onhan allergian mahdollisuus suljettu pois?

Meillä oli tollasta kauan, allergisesta refluksista johtui osittain ja hampaat toisena syynä. Nyt rauhallisempi vaihe, mut edelleen useemman kerran herättääk itinällään tai ihan itkulla. Nukkuukin viekussa ainakin osan yöstä, ettei mun tarvi aina nousta tutia antamaan.

Ja vastaus kysymykseen... Ei herää tutin putoamiseen, sillä välillä pudottaa tutin ennen nukahtamistaan. Herää muusta syystä ja haluaa tutin lohduksi ennen kuin voi nukahtaa uudestaan. Mutta siis ei aina nuku tutti suussa, vaikka haluaa sen ennen nukahtamista.
 
Oisko jokin uusi taito nyt juuri työn alla? Meillä ihan sama homma nyt kun on toi konttaamaan lähtö ihan hilkulla, yöt on olleet unissaan itkeskelyä ja vääntelehtimistä jo yli viikon. Käytin meinnaan pojan (7,5kk) jo lääkärissäkin, ettei vaan olis uusi korvatulehdus mutta oli fyysisesti erinomaisen terve. Lääkäri sitten sanoi, että erittäin todennäköisesti tuo uuden tärkeän taidon opettelu vaivaa pientä unissaankin. Niinhän meitä aikuisillakin joillain tulee tärkeät tapahtumat uniinkin, sama pätee pienillä. Niin ja tosiaan ennen meillä nukuttiin ihan kokonaisia öitä rauhallisesti ja ilman syöttöjä jo monta kuukautta.. sitä edelsi tosiaan samanlainen levoton jakso 3-4kk iässä kuin ap:lläkin! Että kaitpa tääkin menee ohi.
 
Meillä kanssa tuollainen tilanne kuin Kaukomaijalla ja poika 8 kk. Eilisessä neuvolassa lääkäri ehdotti unikoulua Tammisaaren sairaalassa, tai sitten kotiunikoulu MLL:n ohjeilla. Meillä kaikki lapset olleet huonoja nukkujia, joten osasin kyllä varautua tähän. Mä en mistään huudatushommeleista tykkää (paitsi esim. tuo Kaukomaijan kuvaus kuulosti ihan vauvamyönteiseltä). Meillä vauva ei nuku enää lainkaan omassa sängyssä,ja syö vähän väliä. Itse yritän toteuttaa tämän "unikoulun" asteittain, vaikka neuvottiin rysäyttämään kerralla muutokset. Eli ekana opetan pois yösyönneistä. Vaikka mikä olisi, pullo jätetään pois öisin. Viikonloppu ollaan reissussa, mutta maanantaina tämä. Katsotaan miten se vaikuttaa nukkumiseen, jos saa yösyötöt pois.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Myy-80:
Alkuperäinen kirjoittaja kukeseen:
Krjoitus voisi olla kun minun kynästäni! Meillä ihan samanlainen meno, poika täyttää ensi viikolla 7kk. Ainut eroavaisuus on se, että meillä tätä on jatkunut jo aika monta kuukautta :/ Ja minä alkaan olla todella väsynyt..... Poika ei vain nuku, ei sitten millään. Hän ei tosin itkekään öisin (harvoi sellaista suoraa huutoa), mutta yhtä kitinää ja kiemurtelua yöt läpeensä :headwall: Viime yönä esim. pääsin itse nukkumaan klo 00.30, herätys oli 6.30 ja poika heräsi sen kuuden tunnin aikana ainakin toistakymmentä kerta :eek: Päivällä ei ole ongelma, poika iloinen ja päikkäreidenkin nukkuminen on alkanut luonnistua.
Olen yrittänyt rytmittää päivä erillaila, jättänyt iltanokoiset pois, rauhoittanut illat, mutta tuloksetta. Itselläni alkaa olla todella pahoja univaikeuksia: jos poika ei sinä hetkenä kitisee, odotan jännittyneenä, että milloin kitinä taas alkaa. Inhoan itse jo nukkuma menemistä, koska se sama rumpa toistu joka yö.....
Onko kellään kokemuksi unikoulusta ja onko tuottanut tuloksia?
Ootko kokeillu antaa särkylääkettä? Onhan allergian mahdollisuus suljettu pois?

Meillä oli tollasta kauan, allergisesta refluksista johtui osittain ja hampaat toisena syynä. Nyt rauhallisempi vaihe, mut edelleen useemman kerran herättääk itinällään tai ihan itkulla. Nukkuukin viekussa ainakin osan yöstä, ettei mun tarvi aina nousta tutia antamaan.

Ja vastaus kysymykseen... Ei herää tutin putoamiseen, sillä välillä pudottaa tutin ennen nukahtamistaan. Herää muusta syystä ja haluaa tutin lohduksi ennen kuin voi nukahtaa uudestaan. Mutta siis ei aina nuku tutti suussa, vaikka haluaa sen ennen nukahtamista.

Olen antanut särkylääkettä. Pojalle tulivat ensimmäiset hampaat 5kk ikäisenä ja sen jälkeen on kuolaminen ja ikenten nyhtääminen vaan kiihtynyt. Minusta se kyllä huomasi, milloin hän kitisi ihan särkyynsä ja silloin särkylääke auttoikin. Mutta ei kuitenkaan aina :/

Mitään allergiatestejä ei ole kyllä tehty. Voisiko tosiaan olla joku allergia kyseessä :eek: ? Oliko teillä mitään muita oireita, että allergiaa ruvettiin tutkimaan? Poitsu on ollut suht huonouninen aina, mutta tuntuu että yöt muuttuvat aina vaan pahemmaksi :/

Uuden taidon oppiminen voi tietysti omalta osalta vaikuttaa. Poika lähti muutama viikko sitten ryömimään. Mutta mielestäni se ei sinäänsä öihin vaikuttanut muulla tavalla, kun että nyt hän pääse eteenpäin sänkyssä.
 
Täällä oli muutama yö ihanan rauhallisia, siis vain ja ainoastaan nälkään herättiin 3 kertaa unien aikana. MInulle tuo on jo ruhtinaallista. Meinasin jo kuvitella että nyt se helpotti, mutta nyt tuli taas sellainen yläs-alas yö että... POika heräilee koko ajan ja nukahtamiseen tarvitsee tutin. Parhaimmillaan siis vartin välein olin pystyssä.

Nyt olen lukenut ELIZABETH PANTLEYN kirjan ''no-cry sleep solution'' nukkumisesta ja yöheräilevistä vauvoista. Siinä on paljon asiaa, suosittelen! Itkettämistä minä en pysty harrastamaan, en koskaan. Olen todella yllättynyt kuinka moni sitä harrastaa ja pitää sitä täysin normaalina ja hyväksyttävänä. Neuvoo sitä jopa minulle...

Nyt otin tutin pois, katsotaan miten iltanukuttaminen menee ilman tuttia:) ! Kokeilen miten auttaa, ja panostan erityisesti hyvin nukuttuihin pitkiin päikkäreihin. Rauhallinen päivä (2 pitkää päikkäriä, yht.3-4h) takaa rauhallisen yön... asiantuntijat sanovat. Katsotaan jos onnistuu.
 

Yhteistyössä