Mua ottaa niin lujaa päähän ihmiset jotka pitää koiriaan vapaana!!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermona
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hermona

Vieras
Mulla on tällä hetkellä kaksi koiraa, toinen ongelmakoira joka tullut siis mulle sellaisena. Kamala remmirähjä ja ollaan ihan alkutekijöissään sen kanssa lenkkikäyttäytymisen kanssa. Toisia narttuja ei siedä ollenkaan ja en menis takuuseen etteikö ihan oikeesti kävis päälle jos tilaisuus tulis.

Asun itse väliaikaisesti asunnossa mikä sijaitsee ihan keskustassa, joten mulla on tapana pakata koirat autoon ja lähteä jonnekin vähän rauhallisempiin maisemiin reenaan lenkkikäyttäytymistä.

Mun lempipaikkoja on olleet edellisen koiran kanssa mun porukoiden lähellä oleva metsätie, missä sillointällöin tulee muita vastaan ja meidän mökki missä saa rauhassa treenata.

No, nyt on kumpikin poissuljettu koska molemmissa paikoissa on naapurit jotka pitää toinen koiraansa ja toinen koiriansa vapaana.
Olen asiasta sanonut ja mitään vaikutusta ei ole ollut.

Ärsyttää ihan perkeleesti, kun niitä koiria nyt ei vaan pidetä vapaana!!!!! Ainakaan jos niitä ei hallitse ihan täysin, kuten näissä tapauksissa. Ne tulee vaan päin ja "tervehtimään" vaikka mulla toi toinen suu vaahdossa riehuu ja räyhää hampaitaan näytellen.

Kai se on keksittävä joku kolmas paikka että pääsee itsekin nauttimaan siitä ulkoilusta ja treenaamisesta eikä tarvi koko ajan pelätä että tulee irtokoiria vastaan.

IHMISET PITÄKÄÄ NE KOIRANNE KYTKETTYINÄ! Kiitos..

Minä pidän koiraani vapaana mökillä yms. Se on sen koiran omistajan vika jos oma koira räyhää hihnassa.

enkä kyllä tästä päivästä lähtienkään kytke koiraani metsäteillä tai missään missä ei ole autotietä vieressä.

Minä pidän koiraani vapaana mökillä yms. Se on sen koiran omistajan vika jos oma koira räyhää hihnassa.

enkä kyllä tästä päivästä lähtienkään kytke koiraani metsäteillä tai missään missä ei ole autotietä vieressä.

no siinä tapauksessa oletan, että sun koiras tottelee sua kun käsket sen luokse? eikä mee toisten jalkoihin pyörimään. on myös ihmisiä jotka pelkää kuollakseen koiria eikä halua niitä luokseen.

mutta metsäteitä ja mökkipaikkojakin on erilaisia....

no siinä tapauksessa oletan, että sun koiras tottelee sua kun käsket sen luokse? eikä mee toisten jalkoihin pyörimään. on myös ihmisiä jotka pelkää kuollakseen koiria eikä halua niitä luokseen.

mutta metsäteitä ja mökkipaikkojakin on erilaisia....

kyllä tulee luokse, ellei toinen ole fasaania tai jotain muuta lintua ulkoiluttamassa. Sillon ei meidän neiti kuule eikä näe mitään muuta.

En halua olla epäkohtelias, mutta remmirähjääjät ovat poikkeuksetta johtajia. Kun saat vaan itsesi johtajan asemaa ei koirasikaan enää rähise ja näin puolusta sinua ja muuta laumaansa muilta koirilta/ihmisiltä.

Meidän miehen mökillä jossa siis yleensä ollaan on monta mökkiä samassa pihapiirissä.

Ymmärrän täysin. Ja silloinkin , kun koira on kiinni, olisi kohteliasta pitää se poissa, kun näkee kuitenkin että toinen koittaa omaansa hillitä.
Meillä on kanssa" hivenen" hankala iso koira, ja ärsyttää ne flexiulkoiluttajat jotka päästää sen pienen mussukkansa siihen ihan viereen, tai antaa sen hyökkiä fleksin päässä metrin pari kohti..

kyllä tulee luokse, ellei toinen ole fasaania tai jotain muuta lintua ulkoiluttamassa. Sillon ei meidän neiti kuule eikä näe mitään muuta.

En halua olla epäkohtelias, mutta remmirähjääjät ovat poikkeuksetta johtajia. Kun saat vaan itsesi johtajan asemaa ei koirasikaan enää rähise ja näin puolusta sinua ja muuta laumaansa muilta koirilta/ihmisiltä.

Meidän miehen mökillä jossa siis yleensä ollaan on monta mökkiä samassa pihapiirissä.

Samaa mieltä. Mä pidän myös omaani vapaana metsässä ja syrjäisillä lenkkipoluilla (missä oikeesti juuri koskaan tule ketään vastaan). Oma koira EI mene vieraiden ihmisten ja koirien luokse, juoksee ennemmin kyllä karkuun. Ja osaa luokse-käskyn.

Mä kannan tottelemattomien irtokoirien varalta kolinapurkkia, eli jos joku koira tulee meidän luokse -> häädän sen purkilla pois. Suosittelen! Tämä vahvistaa myös sinun ja koiran suhdetta, sinun bojot koiran silmissä nousee heti kun se huomaa että hallitset vaarallisen tilanteen. Samalla teet palveluksen irtokoiran omistajalle (vaikka nämä ei sitä tajua yleensä), koska irtokoiralle tulee kuva että vieraisiin ei kannata mennä ja ne palaa häntä alhaalla omistajan kintereille.

Ja teillä johtajuus kuntoon ja luottamus, älä päästä vieraita koiria sun koiran luokse.

Kyllä sen koiran on tultava käskystä luokse vaikka sillä ois strutsi haukussa/seisonnassa/ajossa! Eli aika tottelematon teidän koira...

[QUOTE="lintukoira";28362709]Kyllä sen koiran on tultava käskystä luokse vaikka sillä ois strutsi haukussa/seisonnassa/ajossa! Eli aika tottelematon teidän koira...[/QUOTE]

Mulla on kyllä oma koira aina irti mutta kun näen että tulee muita koiria/lenkkeilijöitä niin kutun koiran sivulle, ja jos tulee tuollainen remmirähjääjä vastaan niin yleensä kytken koirani kiinni niin toisen koiran omistaja saa varmuuuden siitä ettei meidän koira hyökkää.

Kolinapurkki voi aiheuttaa myös ongelmia lisää,joten kannattaa perehtyä asiaan ennenkuin alkaa heittelemään kolinapurkkia oman tai muiden koirien viereen.

Joo siis älä sitä OMAAN koiraan käytä, vaan nimenomaan vain muiden irtokoirien häätämiseen. Siihen sitä voi aina käyttää. Usein riittää pelkkä ravistelu ja tiukka huuto, jos on hyvin tehty purkki.

[QUOTE="noo";28362706]Mutta eikös siellä maallakin ole tietty aika vuodesta jolloin koirat EI SAA olla vapaana?[/QUOTE]

On, tällöin ei yksikään koira koulutettu tai ei koulutettu saa olla irti, vaan sen on oltava välittömästi kytkettävissä. (Tästä pois lukien tietysi selkeästi omalla maallaan olevat ja pysyvät vahtitehtävissä olevat koirat.)

Koiran kiinni pitämisestä säädetään sekä järjestyslaissa että metsästyslaissa.Kuva: Sonja Nurmi

Järjestyslain mukaan koira on pidettävä taajamassa yleisesti kytkettynä (14§) – poikkeuksen muodostavat koirapuistot, koirien harjoituspaikat sekä suljetut piha-alueet. Vapaana olevan koiran on oltava näissäkin paikoissa omistajan tai haltijan valvonnassa.

Metsästyslaissa on säädetty, että koira voi olla vapaana luonnossa vain ajalla 20.8 – 28.2.

Keväisin ja kesällä koira tulee pitää kytkettynä tai sen on oltava välittömästi kytkettävissä (8 luku 51§).

Keväällä monet luonnonvaraiset poikaset ovat vaarassa jäädä innokkaiden tai muuten vahinkoa aiheuttavien koirien uhriksi.

Luonnossa liikkuvan on hyvä kuitenkin muistaa, että ilman maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa koiraa ei saa pitää irti toisen alueella (53§).

Meidän koira on ainakin niin hyvin koulutettu, että on ihan sama onko sillä hihnaa vai ei. Ei sitä kukaan yleensä edes huomaa. Osaa käskytyksen ja kauko-ohjauksenkin. Mutta tuollaisia ongelmakoiria en ymmärrä, sosiaalistaminen nuorena ainoa konsti ja tietenkin sukupuun oltava kunnossa :/

[QUOTE="lisbet";28363154]Meidän koira on ainakin niin hyvin koulutettu, että on ihan sama onko sillä hihnaa vai ei. Ei sitä kukaan yleensä edes huomaa. Osaa käskytyksen ja kauko-ohjauksenkin. Mutta tuollaisia ongelmakoiria en ymmärrä, sosiaalistaminen nuorena ainoa konsti ja tietenkin sukupuun oltava kunnossa :/[/QUOTE]

Hassu juttu, meillä on koira sosiaalistettu ihan ohjeiden mukaan ja on erittäin hyvistä vanhemmista mutta koira siltikin rähjää :o

Älä nyt jauha paskaa. Meidän koirasta tuli remmirähjä sen takia että meillä kotona sen kimppuun hyökkäsi yhden tuttavamme koira. Ihan yllättäen. koirat oli ylimpiä ystävyksiä, sit yhtäkkiä tämä koira hyökkäsi meidän koiran kimppuun ja puri tosi pahasti. Sitä ennen meillä oli koira joka rakasti toisia koiria. Nykyään ei voi sietää.

Kotona on kiltti, tottelevainen ja rakastaa ihmisiä yli kaiken. Mikään johtaja se ei todellakaan ole.

Mä pelkään koiria niin paljon et tekee tiukkaa mennä ihmisen ohi kellä useampi koira. Luulis kyllä jos pitää koiraa vapaana et se sitten ei lähde ihmisiä kohti ja pysyy vierellä. Ja mielestäni ei ole AP:n vika jos hänen koira menee toisen koiran kimppuun jos vapaana oleva koira nimenomaan tulee päin. Eikä AP myös sanonut että yrittää etsiä syrjäisen paikan jossa opettaa ongelmakoiraa...

Muoks. Lisään vielä että voisihan sitä huutaa vastaantuleville ulkoiluttajille että ei päästä koiraa omien lähelle. Näin mun sisko tekee ja toimii.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä