Mua ärsyttää kun mies ei anna etukäteen ostaa vaatteita lapselle!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
esikoisen kohdallla ostin lapsen vaatteet aina vain tarpeeseen, silloin en ennakoinut yhtään. tosin monesti keväällä uusimman malliston vk puvun sai "keväthaalari päivillä" -15% joka on sekin jotain kuitenkin ulkovaatteiden hinnoissa.

nyt toisen kohdalla (eri sukupuolta kuin esikoinen) ostan varastoon alesta tai kirppikseltä, hyödynnän kirppistäkin ihan eri tavalla kuin esikoisen aikaan. toisaalta sitten kun käy töissä aikaa ei ole harstrata ja kirppistellä vaatteita ennakkoon. työttäkäydessä mä melkein ostan vaan tarpeeseen ehkä talvipuvun osan edl vuoden alesta jos niitäkään.

[QUOTE="vieras";27279598]Minä ostan lapsille vaatteet alesta jq silloin kun sopiva osuu kohdalle. En minä sitä erikseen miehelle näytä.. Saatan käyttöönotto hetkellä sanoa, että hyvä kun löysin tämän -50% alennuksesta tai kirpoarilta halvalla kun nyt ostettuna uutena maksaisi sen XXX euroa. Mies on tyytyväinen.. Tosin eipä hänellä ole nokan koputtamista asiaan kun omilla rahoillani ostan. Jos jonkun mielestä on kohtuutonta, että minun vastuulla on kokonaan lastenvaatteet niin mies puolestaan vastaa kahden auton kaikista kuluista bensoja myöten..[/QUOTE]

Tämä teksti on kuin minun näppikseltä lähtöisin.

Kerran kuulin sivusta, kun mies ylpeänä kertoi kaverilleen kuinka fiksusti "meidän äiti" ostaa lastenvaatteita ja säästyy pitkä penni, kun aleista ostelee. :D :D

Ymärsinkö oikein. AP mies ei halua ennakko-ostelua. EI SIIS arvon mammat ole kieltänyt ostamasta tarpeeseen vaatteita. VAAN sen että ostetaan kaappi pullolleen vaateita joita ei voi käyttää seuraavaan 1/2-1 vuoteen.

Ihan perusteltu mielipide miehellä. Näin saa sitä kulutustakin vähennettyä (ihan noin teille ego-muka-tietäväisillekin). Ei ole yksi eikä kaksi äiti jotka ensin ostaa ennakkoon ja sitten vielä tarpeeseen, kun uusi kevät mallisto olikin niiin ihana ettei voinnut ohittaa. Sitten perustellaan että jokaiselle vaatteelle on ollut käyttöä. Varmasti. Mutta kysymys kuuluukin, olisko pärjännyt vähemmälläkin ;)

Sitä mä ihmettelen miks ap nyt sitä välikausipukua ei ole ostanut, tarpeeseenhan se olisi nyt tullut.

Mielestäni on täysin järkevää ja perusteltua ostaa vaatteita tarpeen mukaan, silloin kun niitä oikeasti tarvitaan. Näin meillä on toimittu ja se toimintatapa hyväksi todettu. Ei tule tehtyä hutiostoksia ja vaatteiden säilytykseen ei tarvita niin paljon tilaa. Ja käytössä on kulloinkin tarvittava määrä vaatetta, ei turhia tai ylimääräisiä.

Meitä on 5 henkeä asuttamassa 88 neliön asuntoa ja monet ihmettelevät, että miten ihmeessä me oikein mahdumme ja miten saamme tavarat säilöttyä. No jaa, meillä on ihan tyhjillään osa vaatekaapeista... Oliskohan tässä kulutustottumuksessa syy siihen, miksi vähemmälläkin neliömäärällä tullaan toimeen...

[QUOTE="mies";27279726]"Miehellä" oli pointti siinä että krääsän ja tavaran määrä on jotenkin päässyt olennaiseksi osaksi lapsen kanssa vuorovaikuttamista. Omalla lapsellani olisi yhtä tyhjän kanssa, millaiset vaatteet on päällä, kunhan tarvittava löytyy. Sama juttuhan on vaikka noissa lastenvaunuissa. Aivan sama kunhan eteenpäin pääsee. Keskittyisin johonkin paljon olennaisempaan, tuostahan saa hirveän stressin ja pohdinnan halutessaan.

Tuote-äitiyden pauloissa ei varmaan ole viihtyisä olla. Jos muut dissaa sinua, vaihda maisemaa.[/QUOTE]

No, ei se aina miehilläkään niin vaatimatonta ole. Ei kaikille miehille riitä autoksi se kärry millä vaan eteenpäin pääsee, jos mies on elekroniikan perään niin kyllä hän saattaa olla vaihtamassa niitä ikivanhoja -mutta vielä toimivia- telkkareita, tietokoneita, strereoita yms uusiksi. Harrastusvälineiksi ja vaatteiksi ei aina riitä ne halvimmat vaihtoehdot ja siä rataa.

Ja jatkan sen verran - haalari on kallis sijoitus jonka voi ostaa halvemmalla alesta. Mutta kun hamstrataan ihan kaikkea ennakkoon. Ihan kaikkea. Siinä ei ole tolkulla rajaa. Tai no silloin joo, jos TODELLAKIN tekee vain ennakkoon ostamista. Ei niin että ostaa ensin ennakkoon kymmenet housut. Ja sitten kun ne on sopivat - on vielä pakko ostaa lisää tarpeeseen kun kaupassa oli niiiiiin ihania housuja, ne aiemmin ostetut on niin last season.

[QUOTE="vieras";27279517]Yleensä kiertelen vaatekaupoissa töiden jälkeen ja ostelen alesta 1-2 kokoa isompia vaatteita. No viime viikolla sitten mies sanoi ettei siinä ole mitään järkeä ja että vaatteet ostetaan käytön mukaan. Nyt on sitten tilanne ettei lapsella ole sopivia yöpukuja, ei välikausipukua eikä toppapukua (siitäkin mies sanoi että ostetaan vasta kun tulee lunta). Nyt mennään sitten miehen kanssa yhdessä shoppailemaan ja saa sitten kuulla koko ajan jupinaa. : /[/QUOTE]

Tämähän on provo, jos mies on viimme viikolla kieltänyt ostamasta lapselle vaatteita, niin miten välikausipukukin on jo pieni, vai onko sinulla eri välikausipuvut keväälle ja syksylle? Sitäpaitsi kuka nykyään olisi tuollaisessa suhteessa, jossa mies sanelee säännöt, 50-luvun juna meni jo...tuut tuut:laugh:

[QUOTE="tinttara";27279760]Ymärsinkö oikein. AP mies ei halua ennakko-ostelua. EI SIIS arvon mammat ole kieltänyt ostamasta tarpeeseen vaatteita. VAAN sen että ostetaan kaappi pullolleen vaateita joita ei voi käyttää seuraavaan 1/2-1 vuoteen.

Ihan perusteltu mielipide miehellä. Näin saa sitä kulutustakin vähennettyä (ihan noin teille ego-muka-tietäväisillekin). Ei ole yksi eikä kaksi äiti jotka ensin ostaa ennakkoon ja sitten vielä tarpeeseen, kun uusi kevät mallisto olikin niiin ihana ettei voinnut ohittaa. Sitten perustellaan että jokaiselle vaatteelle on ollut käyttöä. Varmasti. Mutta kysymys kuuluukin, olisko pärjännyt vähemmälläkin ;)

Sitä mä ihmettelen miks ap nyt sitä välikausipukua ei ole ostanut, tarpeeseenhan se olisi nyt tullut.[/QUOTE]

Toisaalta en teidä mitä hamstraamista ap on harrastanut jos viimeviikolla tuli se "ostoskielto" ja nyt jo lapsella on vaatteet liian pieniä. Luulisi että jos niitä vaatteita on varattu se 1/2-1v eteenpäin niin niillä pärjäisi ainakin ensi kevääseen, syksyynkin.

Meillä ostetaan kyllä vaatteet etukäteen, juttu mitä mieskin pitää hyvänä, ja käyttöä on kyllä kaikille itse ostetuille ollut (poislukien joitain vaatteita mitä autisti ei sitten ole suostunut päälleen pukemaan, ovat jääneet joko pikkusiskoa odottamaan tai serkulle). Jotkut lahjavaatteet ovat jääneet käyttämättä kyllä.

Jos mies rupeaisi noista valittamaan että vaatteita on liikaa koska pienemmälläkin pärjäisi niin siinä siirtyisi samoin tein pyykkihuolto miehelle kokonaan. Varmasti pärjäisi mutta itselleni riittää se 1-3 pyykkikoneellista päivässä, samoin en ole innokas lähtemään ostamaan uusia vaatteita heti kun yksi menee rikki.

ja vastaavasti miespiireissä vaimo muuttuu akaksi tai emännäksi ja naisen puhe on aina "nalkutusta".

Emäntä on kuule vielä ihan kiltti sana. Kyllä ne omat vaimokullat on takanapäin vähintäänkin akkoja ja ÄMMIÄ (muista haukkumanimistä puhumattakaan), jos on jotain negatiivista sanottavaa... :(

Voi ah taas kerran tätä yh-äidin elämän autuutta, kun saa ihan ite päättää mitä vaatteita sitä lapselleen omilla palkkarahoillaan ostaa ja koska! =) Ei kukaan narise vieressä yhtään mistään! Mutta joo, jos itse suostutte tossun alle, niin eipä sitä sitten voi muuta, kun olla ja valittaa... Mä ymmärrään jonkun jumalattoman hamstrauksen, että siitä sanotaan, mutta jos tarpeeseen koittaa ostaa ja mies sen kieltää, niin voi hyvää päivää. Ehkä joku pieni aviolittopalaveri ois paikallaan, että mikä määräysvalta kumpaisellakin toiseensa on...

[QUOTE="vieras";27279813]Emäntä on kuule vielä ihan kiltti sana. Kyllä ne omat vaimokullat on takanapäin vähintäänkin akkoja ja ÄMMIÄ (muista haukkumanimistä puhumattakaan), jos on jotain negatiivista sanottavaa... :(

[/QUOTE]

Totta :) ja kyllähän tää nimimerkki "mies" jo itse siteerasi naisia täällä "palstaÄMMIKSI", ja sit kehtaa vinkua jos joku puhuu miehestä ukkona. Itsekin puhuin omasta "ukosta", ja kyllä se tuohoon ämmään verrattuna ainakin on lähinnä hellittelynimi.

No, ei se aina miehilläkään niin vaatimatonta ole. Ei kaikille miehille riitä autoksi se kärry millä vaan eteenpäin pääsee, jos mies on elekroniikan perään niin kyllä hän saattaa olla vaihtamassa niitä ikivanhoja -mutta vielä toimivia- telkkareita, tietokoneita, strereoita yms uusiksi. Harrastusvälineiksi ja vaatteiksi ei aina riitä ne halvimmat vaihtoehdot ja siä rataa.

Totta, paitsi lapsi ei ole harrastus. Lapsi ei ole brändäyksen tarpeessa. Aivan muut asiat merkitsevät siinä, että lapsella on turvallinen ja hyvä olla ja että hänestä kasvaa hyvä kansalainen ja eheä ihminen.

[QUOTE="mies";27279841]Totta, paitsi lapsi ei ole harrastus. Lapsi ei ole brändäyksen tarpeessa. Aivan muut asiat merkitsevät siinä, että lapsella on turvallinen ja hyvä olla ja että hänestä kasvaa hyvä kansalainen ja eheä ihminen.[/QUOTE]

Ja se että lapselle ostaa nätin haalarin x 3, ei poissulje sitä että lapsella voi myös olla hyvinkin turvallinen olo ja hyvä olla, ja hänestä kasvaa normaali ihminen.

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="vieras";27279849]Ja se että lapselle ostaa nätin haalarin x 3, ei poissulje sitä että lapsella voi myös olla hyvinkin turvallinen olo ja hyvä olla, ja hänestä kasvaa normaali ihminen.[/QUOTE]

Ei toki, tarkoitin vain että asia on aika vähämerkityksinen näiden isompien asioiden rinnalla eikä sillä siksi kannata vaivata liikaa päätään. Toki rahatilanne kannattaa huomioida.

[QUOTE="mies";27279857]Kyllä mies voi käyttää valtaa suhteessa toisinaan. Ei tämä toki sulje pois neuvottelemista. Kaikki asiat kun eivät vain koskaan mene tasan kuin halkaistu omena.[/QUOTE]

Jep, mies saa käyttää valtaansa vaimon luvalla :D

Hyvä puoli tuossa tarpeeseen ostamisessa on se, että nyt saatte pipot ja hanskat samoja sävyjä. Jos haalari on aikaisemmin ostettu, asusteet ovat ihan eri värejä. Katsokaa nyt samalla, että lapsella on kengät, jotka suojaavat nilkkoja.

Miksi mies tulee mukaan kun ei pidä vaatteiden ostamisesta, miksi hän ei jää kotiin katsomaan formulaa?

[QUOTE="mies";27279841]Totta, paitsi lapsi ei ole harrastus. Lapsi ei ole brändäyksen tarpeessa. Aivan muut asiat merkitsevät siinä, että lapsella on turvallinen ja hyvä olla ja että hänestä kasvaa hyvä kansalainen ja eheä ihminen.[/QUOTE]

Mutta miehen kuuluu saada hankkia ne pelit ja vehkeet mitä "tarvitsee" vaikka ne vaimon mielestä ovat turhia. Vaimo taas jos tykkää että hänen arkeaan helpottaisi kunnolla toimivat rattaat ja se että lapsella on vaatteita niin ettei tarvi kiireellä kiikuttaa jokaista likaantunutta pesukoneeseen seuraavan päivän käyttöä varten ja että ne kivannäköiset ja toimivat lastenvaatteet piristävät jo omaakin mieltä (kotona on joskus tylsää ja se lapsenhoito voi muodostua harrastukseksi, joidenkin mielestä jopa työksi), se on turhaa.

Ei sillä, en itsekään ymmärrä sitä että kaapit haalitaan niin täyteen vaatetta ettei lopulta ole edes itsellä tietoa mitä sieltä löytyy ja 2/3 ainakin jää käyttämättä. Tai että hurahdetaan johonkin ylihinnoiteltuun vaatemerkkiin niin että niitä on pakko saada vaikkei varaa (eikä järkeä koko touhussa) olisi.

Mutta jos nyt puhutaan siitä että vaatteita hankitaan sellainen määrä että tulevat käyttöön, ovat perheen taloudelle ihan sopeutetun hintaisia ja plussana toimivia -erityisesti ulkoiluvaatteet- sekä äidin mielestä kivan näköisiä niin en sitä pahana pidä. Ihan järkevänäkin jos ne vaatteet saadaan etukäteen ostettua hyvään hintaan, kierrätys toimii jne. Vaikka sitten miehen mielestä vähemmälläkin pärjäisi eikä vaatteiden ulkonäöllä tms ole väliä.

Välikausipuku on ostettu viime keväänä, ostin reilumman että menee tän syksyn. Viime viikolla sanoin miehelle että alkaa kohta käydä pieneksi. Isompi välikausipuku on kyllä odottamassa, mutta se on TOOSI ISO!

Yöpuvuista mies sanoi jo aiemmin että "ihan sopivia on, ei tarvii ostaa uusia".

Mä myönnän että ostelen paljon, vaatteita ja leluja, alesta. Aina kun mies on mukana, hän kieltää ostamasta ja sanoo ettei halua tehdä meidän lapsesta samanlaista materialistia kuin meistä on tehty. Mutta vaatteet tulee tarpeeseen!!

[QUOTE="Vieras";27279880]Hyvä puoli tuossa tarpeeseen ostamisessa on se, että nyt saatte pipot ja hanskat samoja sävyjä. Jos haalari on aikaisemmin ostettu, asusteet ovat ihan eri värejä. Katsokaa nyt samalla, että lapsella on kengät, jotka suojaavat nilkkoja.

Miksi mies tulee mukaan kun ei pidä vaatteiden ostamisesta, miksi hän ei jää kotiin katsomaan formulaa?[/QUOTE]

Koska hän itse HALUAA tulla mukaan! :O

Kyllä noi hatut ja hanskat on sopivia, osa jopa liian isoja. :D

[QUOTE="mies";27279639]Se on hauska kuinka palstalla aina palstaämmän närkästyessä "mies" muuttuu "ukoksi". "Nyt näytät sille ukolle". "Nyt pistät sen ukon tekemään". "Se ei sille ukolle kuulu". Ikäänkuin sanomisiin tulisi enemmän voimaa ja mielipiteisiin oikeutusta sen kautta.

Lastenvaatteet ovat naisille oikeasti joku pakkomielle, vähän kuin pesänrakennus ja vauvakuume. Lähes jokainen jolla varaa on ostaa niitä AINA enemmän kuin on oikeasti tarpeen ja lähest jokainen aviomies jonka tunnen ei voi käsittää sitä. Sitten niitä kiikutetaan säkkikaupalla kirpputoreille tai lahjoitetaan ilmaiseksi kavereille tai sukulaisille.

Itse saatiin aikanaaan aivan järkyttävä määrä kavereilta kaikenlaisia vaatteita eri-ikäisille vauvasta kolmevuotiaaseen ja osa niistä täysin käyttämättömiä, osa ehkä muutaman kerran pidettyjä. SILTI uusia vastaavia vaatteita piti ex-vaimon mielestä haalia ja ostaa roppakaupalla lisää jatkuvasti ja SILTI tuli riita aina kun yritin esittää mielipidettäni jonkun vaateostoksen tarpeellisuudesta. "MITÄ SÄ MUKA MISTÄÄN LASTENVAATTEISTA TIEDÄT KUN OLET AINA TÖISSÄ". Ikäänkuin mies olisi täysidiootti joka ymmärtää vain työssäkäynnistä ja autoista ja sellaisista.[/QUOTE]

Tyrsk!

Mä kyllä lähes poikkeuksetta puhun aina ukosta. Mun ukko sitä, mun ukko tätä jne. Eli ei se ukko ole mikään "voimasana" vaan mä nyt vaan satun käyttämään (meidän huudeilla tapana) käyttämään miehestäni (ja isästäni) sanaa ukko.

Jotta se siitä.

Välikausipuku on ostettu viime keväänä, ostin reilumman että menee tän syksyn. Viime viikolla sanoin miehelle että alkaa kohta käydä pieneksi. Isompi välikausipuku on kyllä odottamassa, mutta se on TOOSI ISO!

Yöpuvuista mies sanoi jo aiemmin että "ihan sopivia on, ei tarvii ostaa uusia".

Mä myönnän että ostelen paljon, vaatteita ja leluja, alesta. Aina kun mies on mukana, hän kieltää ostamasta ja sanoo ettei halua tehdä meidän lapsesta samanlaista materialistia kuin meistä on tehty. Mutta vaatteet tulee tarpeeseen!!

Eli ilmeisesti et ole osannut mitoittaa noita lastenvaatehankintoja oikein. Jos lapsella oli keväällä "syksyn varalta" turhan iso puku ja nyt syksyllä se onkin jo liian pieni ja seuraavaksi varattu vaate yhä liian iso. Sinänsä ymmärrän kyllä miestä.

Samoin ymmärrän jos niitä vaatteita ja tavaroita oikeasti ostellaan (turhan) paljon ja miehen silmissä olette materialisteja. Ihan tervekin ajatus ettei halua lapsesta samanlaista.

Eiköhän sitä miestä lähinnä ärsytä se, että ap "yleensä ostelee töiden jälkeen". Ainakin minun korvaan tuo kuulostaa siltä, että siellä shoppailemassa käydään jatkuvasti. Ja aika harva oikeasti ostaa fiksusti niitä alekamoja, moni tekee niin, että ostaa ihan älyttömästi kaikkea turhaa, kun kerran halvalla saa.
Itse en juuri hamstraamista harrasta varsinkaan ulkovaatteissa, ne kun voi jäädä kkonaan käyttämättä, kun se talvihaalari onkin kesäkuussa sopiva.

Yhteistyössä