Mua ahdistaa. Auttakaa ja kertokaa nukutuksesta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nukutettava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nukutettava

Vieras
Eli millaista se on? Esilääkityksen kai saa aina? Laitetaanko katetri aina? Laitetaanko se ennen vai jälkeen nukuttamisen? Miten se nukutus tapahtuu? Entä kun herää? Mua pelottaa :/

Esilääkityksen saa mikäli siitä ei kieltäydy itse. Nukutus laitetaan kanyylilla menemään suoneen tai sit voidaan maskilla humauttaa riippuen siitä mitä operoidaan. et ehdi laskemaan varmaan ku viiteen kun se nukkumatti on katetrin laittanu ja alkaa sulle ainetta siihen ruiskulla laittamaan, Herääminen on yksilöllistä ja olo on pääsääntöisesti uneliaan tokkurainen ja hoitaja on sillon kyllä vieressä rauhotamassa.

Ei syytä paniikkiin sanon minä joka on nukutettu monenmonta kertaa.

Mut on nukutettu..öö..4 kertaa. Aina on ollu tippa kädessä. Sen kautta on nukutusaine laitettu ja hyvin nopeesti on pimenny. Sit heräämössä oon seuraavan kerran jotakin tajunnu. =) Esilääkityksen oon kaks kertaa saanu ja kaks kertaa en.
Katetrista en tiedä..tais pisimmässä leikkauksessa olla, mut nukutuksen jälkeen oli laitettu.

Alkuperäinen kirjoittaja Nukutettava:
Eli millaista se on? Esilääkityksen kai saa aina? Laitetaanko katetri aina? Laitetaanko se ennen vai jälkeen nukuttamisen? Miten se nukutus tapahtuu? Entä kun herää? Mua pelottaa :/

riippuu vähän mitä tehdään..Mulle laitettiin tippakäteen(siis juuri tuo kanyyli siis :D ) ja sitä ennen annettiin jotain esilääkitystä..Nukahdin leikkaus salissa ja heräsin heräämöstä,paleli vähän ja oli tokkurainen olo..

Mulla on erittäin hauska muisto yhdestä leikkauksesta, joka tehtiin epiduraalipuudutuksessa. Pelkäsin sitä etukäteen, ja sanoinkin siitä henkilökunnalle. Lupasivat sitten antaa mulle jotain rauhoittavaa ja sainkin... tuli ihana hälläväliä-olo, semmoinen, että tehkää mulle ihan mitä vaan. Leijuin pilvissä :D

Tarkoitatko katetria joka laitetaan virtsaputkeen, vai kanyylia joka tulee tuohon käteen(suoneen) ? Kanyyli laitetaan nukutuksessa aina, humautuksessa ei. Katetrista en tiedä, ei oo omalle kohdalle sellaista operaatiota osunut

Alkuperäinen kirjoittaja 4-kerroksen väkeä:
Alkuperäinen kirjoittaja samperi:
Öö, mun pitäs mennä hammaslääkäriin nukutukseen, kesto 3, 5tuntia, siis eikai siellä mitään katetria laiteta..? :o :o

mitä sulle tehdään sen nukutuksen aikana? onko kallista lystiä?

Poistetaan viisurit,yks takahammas, paikataan 4 reikää ja hammaskivi pois..
Ite joutuu n. 1600 euroa siitä maksamaan
:whistle:

Käteen laitetaan kanyyli, katetri sitten taas virtsarakkoon.
Kanyylin kautta nukutusaineet verenkiertoon. Jos kyseessä vatsaleikkaus, gynekologinen toimenpide tai selkäleikkaus, virtsetiekatetri voidaan laittaa vasta nukutuksessa tai sitten valmiiksi osastolla. Leikkausalissa nukutetaan ja samassa paikassa herätetään. Usein nukutuksen jälkeen heräämöajasta ei muista mitään tai sitten pieniä välähdyksiä.

Jee sekosin jo nimimerkkinikin kans :D niin siis tarkoitin et tuleeko virtsakatetri aina? Hassulle kyl kuulostaa et hamppilääkärit alkais katetria laittaan. Mut siis kai se joku suoja pitää olla ettei pisut lirahda? Vai senkö takia pitää syömättä ja juomatta olla ettei lirahtaisi :P

Alkuperäinen kirjoittaja 4-kerroksen väkeä:
Öö, mun pitäs mennä hammaslääkäriin nukutukseen, kesto 3, 5tuntia, siis eikai siellä mitään katetria laiteta..? :o :o

mitä sulle tehdään sen nukutuksen aikana? onko kallista lystiä?

Poistetaan viisurit,yks takahammas, paikataan 4 reikää ja hammaskivi pois..
Ite joutuu n. 1600 euroa siitä maksamaan
:whistle:

Ok, onhan siinä sitten toimenpiteitä yhdelle nukutuskerralle...

[quote="hihhei
Tarkoitatko katetria joka laitetaan virtsaputkeen, vai kanyylia joka tulee tuohon käteen(suoneen) ? Kanyyli laitetaan nukutuksessa aina, humautuksessa ei. Katetrista en tiedä, ei oo omalle kohdalle sellaista operaatiota osunut[/quote]

On varmasti sairaalakohtaista mutta meidän leikkausosastolla kaikilla potilailla on kanyyli, oli sitten kunnon nukutus tai humautus. Usein siinä humautuksessakin annetaan kipulääkettä suoneen vaikka ei varsinaista nukutusainetta tarvittaisikaan

Alkuperäinen kirjoittaja SH:
[quote="hihhei
Tarkoitatko katetria joka laitetaan virtsaputkeen, vai kanyylia joka tulee tuohon käteen(suoneen) ? Kanyyli laitetaan nukutuksessa aina, humautuksessa ei. Katetrista en tiedä, ei oo omalle kohdalle sellaista operaatiota osunut

On varmasti sairaalakohtaista mutta meidän leikkausosastolla kaikilla potilailla on kanyyli, oli sitten kunnon nukutus tai humautus. Usein siinä humautuksessakin annetaan kipulääkettä suoneen vaikka ei varsinaista nukutusainetta tarvittaisikaan

[/quote]

Oot varmaan oikeessa, alalla kun olet, mulle on vaan jostain jäänyt sellanen kuva ettei humautuksessa kanyylia olisi..mistälie sen niin ymmärtänyt.. :)

Jee sekosin jo nimimerkkinikin kans :D niin siis tarkoitin et tuleeko virtsakatetri aina? Hassulle kyl kuulostaa et hamppilääkärit alkais katetria laittaan. Mut siis kai se joku suoja pitää olla ettei pisut lirahda? Vai senkö takia pitää syömättä ja juomatta olla ettei lirahtaisi :P

Ei tule virtsakatetria aina. Jos leikkaus kestää poikkeuksellisen pitkään tai anestesian aikana pitää antaa runsaasti nesteitä, voidaan potilas kertakatetroida jos tarve vaatii. Virtsakakteri laitetaan siinä tapauksessa jos potilaalla on epiduraalinen kipulääkitys tai joutuu leikkauksen luonteen vuoksi olemaan paikoillaan esim. vuorokauden.

Eli saan siis kipulääkettä suoraan suoneen? No entä onko se virtsakatetri aina? Ja onko 3-4h nukutus nukutus vai humautus ja mikä ihme on humautus? :o toivottavasti mäki saan kivat esilääkkeet niinku wilkins, vaikken epiduraali puudutuksella selviäkään...

Ei tule virtsakatetria aina. Jos leikkaus kestää poikkeuksellisen pitkään tai anestesian aikana pitää antaa runsaasti nesteitä, voidaan potilas kertakatetroida jos tarve vaatii. Virtsakakteri laitetaan siinä tapauksessa jos potilaalla on epiduraalinen kipulääkitys tai joutuu leikkauksen luonteen vuoksi olemaan paikoillaan esim. vuorokauden.

ok kiitos. Eli mulle ei kai sit katetria laiteta ku pääsen kotiinkin seuraavana päivänä jo enkä joudu jäämään vuoteeseen potilaaksi. Mut entä jos mä pissaan tai kakkaan siel :o ei kai sitä sit kerrota mulle? :D

no joo. Nuo asiat ei oikeasti pelota. Vaan se, että enhän herää leikkauksen aikana ja kai herään kuitenkin leikkauksen jälkeen. Ja mitä ongelmia siinä voi olla? Ja apua!

Mut on itseasiassa herätetty leikkauksen aikana, mut en itse muista siitä mitään. Olin kuulemma tehny käskyjen mukaan, eli liikutellu jalkoja ja käsiä. Ite pelkäsin tuota etukäteen, kun se kerrottiin mulle, mut mitään muistikuvaa ei todellakaan oo. :D

ok kiitos. Eli mulle ei kai sit katetria laiteta ku pääsen kotiinkin seuraavana päivänä jo enkä joudu jäämään vuoteeseen potilaaksi. Mut entä jos mä pissaan tai kakkaan siel :o ei kai sitä sit kerrota mulle? :D

no joo. Nuo asiat ei oikeasti pelota. Vaan se, että enhän herää leikkauksen aikana ja kai herään kuitenkin leikkauksen jälkeen. Ja mitä ongelmia siinä voi olla? Ja apua!

Ei sun anneta herätä leikkauksen aikana. Eikä sulle kerrota jos pissaat tai kakkaat eikä sulle kerrota siitäkään mitä mahdollisesti höpöttelet kun heräät siellä heräämössä.

Yhteistyössä