MTV3doc: Köyhät lapset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "asiaa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"asiaa"

Vieras
Millaisia ajatuksia teille herää tämän kuvauksen perusteella?

Koskettava brittidokumentti aiheesta, joka ei ole vieras myöskään eriarvoistuvassa Suomessa: Millaista on elää ihan tavallisen perheen tavallisena lapsena, joka ei rahanpuutteen vuoksi voi harrastaa kuten muut lapset, saada yhtä hyviä vaatteita kuin muut tai päästä joskus lomamatkalle? Millaista on arki, kun kunnon leikkipaikkoja ei ole, kun kotona kärsitään homeesta, tai kun ruokakaan ei aina riitä? Kolme lasta kertoo oman tarinansa, ihan omin sanoin.

[QUOTE="asiaa";26562272]Millaisia ajatuksia teille herää tämän kuvauksen perusteella?

Koskettava brittidokumentti aiheesta, joka ei ole vieras myöskään eriarvoistuvassa Suomessa: Millaista on elää ihan tavallisen perheen tavallisena lapsena, joka ei rahanpuutteen vuoksi voi harrastaa kuten muut lapset, saada yhtä hyviä vaatteita kuin muut tai päästä joskus lomamatkalle? Millaista on arki, kun kunnon leikkipaikkoja ei ole, kun kotona kärsitään homeesta, tai kun ruokakaan ei aina riitä? Kolme lasta kertoo oman tarinansa, ihan omin sanoin.[/QUOTE]
Ekana tulee mieleeni, että mihin sitten perhe rahansa laittaa, jos kerran muiden tavallisten perheiden tavallisilla lapsilla on noihin asioihin mahdollisuus? Ja heti samantien ajatus, että ei taida olla ihan tavallisten perheiden tavallisia lapsia, jos tavallisella tarkoitetaan keskivertoa. Dokkarin otsikko lienee oikeampi kuin tuo kuvaus.

Minkäikäisestä lapsesta voi sanoa, että kertoo omin sanoin? Eihän maailmassa ole mitään ajattelun vapautta. En mä suhteellistakaan köyhyyttä halua väheksyä, mutta loppujen lopuksi rikkaus on myös kurjaa ja helpompi on varmaan lapsenkin löytää todellista onnea ja rauhaa elämäänsä, jos sille ei oo alusta asti uskoteltu, että onni on mammonassa.

_Vanhempien asenne on tärkeä, mutta nekin on tietenkin perinyt asenteensa omiltansa. Sellainen se maailma on. Silti aina voi valita toisin.

Nyt on dokkari katsottu. Täytyy sanoa, että noi brittien hometalot olivat aivan järkyttäviä! Tosin ihmetytti myös, täytyykö seinille kirjoitella ja piirtää, vaikka olisivat miten homeessa ja huonossa kunnossa? Kun ei tunne sikäläistä sosiaalijärjestelmää lainkaan, on vaikea ottaa kantaa dokkarin esittämiin totuuksiin.

Se vaan, mitä tuosta esittelystä tuli ensimmäisenä mieleen: Noiden kolmen ensimmäisen kysymyksen perusteella minäkin olin lapsena varmaan köyhä! Ei rikkaita toki oltukaan, muttei aivan köyhiäkään. Silti minulle ei tullut mieleen edes vakavissaan pyytää päästä soittotunnille tai ratsastuskurssille, kun mielestäni ne olivat niin kalliita, että vain rikkailla oli varaa. Ulkomailla ei käyty ikinä, ei edes laivalla! Enkä silti kokenut olevani köyhä. Onneksi siihen aikaan oli ilmaisiakin tai lähes ilmaisia harrastuksia. Nykyään kai Suomessakin on menty siihen, että jokaisen lapsella on ainakin yksi maksullinen harrastus.

Koskettava dokumentti ja surullista että tällaista tapahtuu ihan hyvinvointivaltiossakin. En minäkään sure niitä puuttuvia lomamatkoja tai kalliita harrastuksia, mutta ne asuinolot ja ruuan puute järkyttivät.

[QUOTE="mufasa";26564323]Mua häiritsi sekin, että vaikka miten köyhä olisi, niin eikö niitä kämppiä voi edes siivota?[/QUOTE]

Joo tätä mäkin mietin...se hometalo oli kamala..oon asunut aikoinaan tuossa lähellä ja nähny noi talot siis ulkoapäin, enpä ois voinut kuvitella miltä sisällä näyttää, vaikka tiesin ettei tuo alue mitään luksusta ollut...

[QUOTE="minä";26564326]Koskettava dokumentti ja surullista että tällaista tapahtuu ihan hyvinvointivaltiossakin. En minäkään sure niitä puuttuvia lomamatkoja tai kalliita harrastuksia, mutta ne asuinolot ja ruuan puute järkyttivät.[/QUOTE]

Englannissa se hyvinvointi sijoittuu enemmän yksilön kuin valtion vastuun piiriin.

Kosketti. Onneksi suomessa ei sentään asuta noin homeisissa taloissa vaikka rahat olisivatkin todella tiukilla. Jonkinlaista ruokaa meillä on joka päivä, vaikka päivää ennen rahojen tuloa se onkin EU-avustuksen juustopastaa jota ei niellä lähes itkemättä.

Lapseni kysyi muutama päivä sitten että ollaanko me köyhiä. Kerroin että vähävaraisia ja nyt katsottiin tuo dokkari yhdessä. Lapsi ei vielä osaa lukea, vaan kun luin tekstitykset ääneen, oli kerrankin elämässään hyvin hiljaa kuunnellen ja katsellen. Tuumasi ohjelman jälkeen että on se ihanaa kun sinä äiti teet joka päivä ruokaa ja tänään oli hänen lempariruokaa, perunaa ja jauhelihakastiketta. :)

[QUOTE="vieras";26564822]Joo tätä mäkin mietin...se hometalo oli kamala..oon asunut aikoinaan tuossa lähellä ja nähny noi talot siis ulkoapäin, enpä ois voinut kuvitella miltä sisällä näyttää, vaikka tiesin ettei tuo alue mitään luksusta ollut...[/QUOTE]

Omiinkin silmiini pisti se sotku jo muutenkin asunnoissa :(
Mutta..
nuo hometalot, ne oli kirjaimellisesti ulkopäin rempattu ihan siistiksi mutta karu totuus oli toista.

Surullista, ja tilannetta sääliminen ja kategorisointi vain huonontaa. En nähnyt dokumenttiakaan, enkä tiedä miten tehty. Kaipa jos seiniin piirrellään taustalla on ettei ole paperia, on masennusta sekä lapsilla että vanhemmilla tai kukapa tietää. Ikävä että ei ole avustuksia, jos ei muuta toimeentuloa ole, hankkia perheelle edes ruokaa tarpeeksi. :(

Yhteistyössä