MS-taudin ensioireet?

Onko kellään kokemuksia MS-taudista?

Olen rampannut lääkärissä mitä erilaisimmista nivel- ja lihaskivuista, jotka eivät varsinaisesti tunnu johtuvan oikein mistään tietystä tekemisestä tms. Lihakset ja nivelet vain ovat kipeitä ja jäykkiä ja toisinaan liikkeetkin tuntuvat kömpelöiltä, olen ikäänkuin "hidastunut" kaikissa toiminnoissani (esim. kirjoittaminen, ajatteleminen ylipäätään). Lisäksi minulla tuntuu olevan pohjaton väsymys, ennen olin todella aktiivinen ja aikaansaava, nyt en tunnu jaksavan oikein mitään, väsyn nopeasti. Mieliala on hyvä enkä ole masentunut tms. Verikokeissa ei ole löydetty mitään poikkeavaa.

Nyt muutamana päivänä kädet ja jalat ovat olleet yhtämittaa puutuneen tuntuiset ja niitä pistelee, viime yönä en nukkunut kunnolla näiden puutumistuntemusten vuoksi. Multippeliskleroosi.fi -sivuilta luin taudin ensioireista ja siellä kuvailtiin tuonkaltaisia oireita, mutta todettiin myös, että oireisto voi olla moninainen. Lukisin mielenkiinnolla muiden kokemuksia ja kommentteja oireistani, mistä tässä voi olla kysymys? Kohta en enää kehtaa mennä lääkärillekään, kun olen siellä useasti käynyt näistä epämääräisistä oireistani joita lääkäri ei oikein tunnu ottavan todesta, mutisee vaan että "no onpas kummallisia oireita..."
 
Vaadi lähetettä magneettikuvauksen aivojen ja kaularangan, siitä näkee sitten jo onko ms-tauti tai jokin muu sen tyyppinen. Itselläni juuri samanlaisia oireita, alkoi tosin puutumisella ensin jalat ja sitten kädet. Voimattomuutta oli jne. Minulla oli kaikki aivojen ja kaulaytimen kuvat normaalit, nyt sitten tutkitaan muita sairauksia. Jokin selkäranka juttukin saattaa aiheuttaa, esim. nivel pois paikaltaan. Erilaiset reumasairaudet, fibromyalgia...
 
taa
ap:n kirjoitus oli kuin omani, lisäksi vaan selkä ym särkyjä. Pitkän pitkän tutkimuksen jälkeen syykin selvisi: selkäreuma. Pikku hiljaa elämä voittaa, mutta väsymys ei......

vaadi vaan tutkimuksia niin kauan että syy selviää. Meinaavat helpolla jättää kesken, kun on nuorista ihmisistä kyse......
:hug:
 
Niin, taisin tosiaan unohtaa mainita "vaivalistastani" alaselkäkivut ja -jäykkyyden. Niiden vuoksi lekuri otatti jo reumakokeet pari viikkoa sitten ja ne olivat ok. Mutta ymmärtääkseni selkärankareuma ei aina näy edes verikokeissa...?
Viime viikolla lekuri laittoi lähetteen fysiatrille selkävaivojen selvittämiseksi (aika sinne on vasta tammikuussa), mutta näitä muita nivel- ja lihaskipujani ei oikein noteerannut mitenkään, kuten ei jatkuvaa väsymystänikään. Tämä puutumis- ja pistely- juttu käsissä ja jaloissa onkin nyt ihan uusi ilmiö, samoin käsien "kömpelyys" ja hitaus (kolmas päivä nyt menossa tätä oiretta) joten tästä en ole vielä lekurille ehtinyt mainita.

Hävettää vaan rampata siellä lääkärissä koko ajan; kolmen viikon aikana olen käynyt omista selkä- ja nivelvaivoistani, vanhimman lapsen korvatulehduksesta ja keskimmäisen lapsen yökasteluongelmasta... Ne varmaan aattelee että mä oon luulosairas tai muuten vaan tekemisen puutteesta kärsivä tylsistynyt kotiäiti... :(

Ja oikeesti kun tässä kolmen lapsen äitinä TODELLAKIN haluaisi voida keskittyä johonkin muuhun kuin omiin vaivoihinsa!!!
 
Jos mahdollista niin mene toiselle lääkärille ja vaadi lähetettä magneettikuvaukseen tai neurologille. Itselläni oli vuonna -98 näköhermontulehdus ja silloin asialle ei tehty mitään. Vuonna -05 oli uusi näköhermontulehdus ja silmäpolilta laittoivat lähetteen magneettikuvaukseen ja neurologille. Kuvissa todettiin poikkeavuutta aivokudoksessa ja tuli lähete selkäydinnäytteen ottoon. Näytteessä todettiin tulehduksen viittaavia merkkejä eli näköhermontulehdus joka ei ole viruksen eikä bakteerin aiheuttama. Näiden perusteella sain diagnoosin, että minulla on 50% riski sairastua MS-tautiin. Näiden vuosien aikana ei ole ollut muita oireita kuin tuo tulehdus. Näkö on ollut kyllä koko ajan ihan normaali.
Neuvona antaisin että älä etsi netin kautta oireillesi syytä vaan vaadi lääkäriltä lähetettä tutkimuksiin.
Kun itse sain diagnoosin ja menin netistä lukemaan kyseisestä sairaudesta tuntui kun maailma olisi kaatunut niskaan ja kaikki oireet olisi iskenyt saman aikaisesti minuun. Kun sitten viikkoja surressani ja miettiessäni asiaa olo helpottui.
Nyt on vaan mentävä päivä kerrallaan ja ajateltava positiivisesti ettei tämä tästä pahentuisi.
Toivotan sinulle rauhaisaa joulun odotusta ja koita jollain tavalla saada ajatuksesi pois oireiden syyn miettimisestä. :hug:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.12.2006 klo 14:52 Vieras kirjoitti:
Jos mahdollista niin mene toiselle lääkärille ja vaadi lähetettä magneettikuvaukseen tai neurologille. Itselläni oli vuonna -98 näköhermontulehdus ja silloin asialle ei tehty mitään. Vuonna -05 oli uusi näköhermontulehdus ja silmäpolilta laittoivat lähetteen magneettikuvaukseen ja neurologille. Kuvissa todettiin poikkeavuutta aivokudoksessa ja tuli lähete selkäydinnäytteen ottoon. Näytteessä todettiin tulehduksen viittaavia merkkejä eli näköhermontulehdus joka ei ole viruksen eikä bakteerin aiheuttama. Näiden perusteella sain diagnoosin, että minulla on 50% riski sairastua MS-tautiin. Näiden vuosien aikana ei ole ollut muita oireita kuin tuo tulehdus. Näkö on ollut kyllä koko ajan ihan normaali.
Neuvona antaisin että älä etsi netin kautta oireillesi syytä vaan vaadi lääkäriltä lähetettä tutkimuksiin.
Kun itse sain diagnoosin ja menin netistä lukemaan kyseisestä sairaudesta tuntui kun maailma olisi kaatunut niskaan ja kaikki oireet olisi iskenyt saman aikaisesti minuun. Kun sitten viikkoja surressani ja miettiessäni asiaa olo helpottui.
Nyt on vaan mentävä päivä kerrallaan ja ajateltava positiivisesti ettei tämä tästä pahentuisi.
Toivotan sinulle rauhaisaa joulun odotusta ja koita jollain tavalla saada ajatuksesi pois oireiden syyn miettimisestä. :hug:
jos olet ollut näköhermon tulehduksen vuoksi sairaalahoidossa niin ainakin silmäpolilla lähete tehdään aina neurologille ,lähinnä MS-diagnoosin selvittämiseksi.miten tulehdus sitten huomattiin jos ei näkö mennyt edes osittain?

joillakin ms-tauti ei oireile muuten kun näin ja saattaa olla poissa jopa 10-15 vuotta.
 
taa
Joo, ei näy selkäreuma verikokeissa, ainoa koe joka osoittaa että on mahdollista sairastua on hla-27b ja sekään ei kaikilla selkäreumaisilla näy.. ja kaikki joilla se on ei sairastu. Magneettikuvissa tauti saadaan suht koht alussa selville, muttei aivan alussa joten aika moista salapoliisin työtä tämänkin sairauden löytäminen on. Mutta kannattaa vaan vaatia jatkotutkimuksiin.

eikä kannata vaipua masennukseen, minulla on ystäviä jotka sairastaa ms-tautia (jo kymmeniä vuosia) ja ovat ihan ok.

 
dumdum
EI EHKÄ MS-TAUTIIN KUOLE, MUTTA SEN AIHEUTTAMIIN TULEHDUKSIIN TAI TULEHDUKSIIN JOITA TAUTI PAHENTAA VOIPI KUOLLA. Sinänsä hassu tauti, itelläni todettiin pari vuotta sitten. magneettikuvaus ja selkäydinpunktio varmasti selvittää onko tautia vai ei. Ja jos on niin minkä tasonen. Älkää hyvät immeiset menkö lueskelemaan niitä lääkärikirjoja ja pelottelemaan itteänne.
 

Yhteistyössä