MPR-rokotteesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rouva huu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rouva huu

Vieras
Hei! Täällä oli pari iltaa sitten joku th, joka vastusti MPR-rokotetta. Olisin kysellyt mihin käsitys perustuu? Omalleni samainen piikki tulisi huomenna, ja en oikein tiedä miten siihen suhtautuisin. Muutkin voi toki vastata, siis mitä mieltä rokotteista?

Ilmeisesti noihin haittavaikutuksiin kyseinen th sitten pohjasi käsityksensä? Oon kyllä ottanut lapsilleni sen kummempia ihmettelemättä aiemmat rokotteet, ja ehkä siis myös tämän. Jäi vain mietityttämään, että miksi th sitä noin vastusti?! Oliko jotain "sisäpiirin" tietoa :)

Alkuperäinen kirjoittaja rouva huu:
Ilmeisesti noihin haittavaikutuksiin kyseinen th sitten pohjasi käsityksensä? Oon kyllä ottanut lapsilleni sen kummempia ihmettelemättä aiemmat rokotteet, ja ehkä siis myös tämän. Jäi vain mietityttämään, että miksi th sitä noin vastusti?! Oliko jotain "sisäpiirin" tietoa :)

En tiedä kyseistä keskustelua, mutta mpr rokotehan on joissain tutkimuksissa yhdistetty autismiin. Oisko ollut siksi??

Meillä on tytölle sillon eka MPR laitettu mutta en anna enää uusia sitä. Sai sen verran rajun reaktion siitä, että meidän neuvolan terkkarin kanssa todettiin, että siinä oli tän lapsen MPR:t.

Niin mutta oon kuvitellut, että toi autismipeikko on sittemmin jo monessa tutkimuksessa kuopattu. En itse ainakaan usko syy-yhteyteen. Jotenkin sitä haluaa uskoa kyllä, että joku "virallinen taho" on nää asiat meille jo valmiiksi miettinyt, ja että voisi luottaa th-järjestelmään tässä asiassa... mutta epäilijöitä löytyy kai kaikkialta sitten ;)

surffailun tulosta kansanterveyslaitoksen sivuilta:
MPR-rokotukset aloitettiin Suomessa 1982. Kaikkia kolmea tautia vastaan oli aiemmin käytössä erilliset rokotteet. Viimeisimmän tutkimuksen mukaan MPR-rokotteen rokotuskattavuus oli 96,6 %. MPR-taudit vähenivätkin oleellisesti 1990-luvun alkuun mennessä. Kuitenkin 1980-luvun lopulla Suomessa ilmeni vielä pieniä MPR-tautiepidemioita, lähinnä rokottamattomissa kouluikäisissä. Vuoden 1987 alusta lähtien on vaadittu MPR-tautiepäilyjen serologinen varmennus sekä rokotetuilta että rokottamattomilta. KTL tekee edelleen näitä vasta-ainemäärityksiä ilmaiseksi. MPR-tautien esiintymisen endeemisenä maassamme katsotaan loppuneen vuonna 1994. Yksittäisiä tautitapauksia on raportoitu ulkomailta tartunnan saaneilla henkilöillä ja heidän lähikontakteillaan. Viime vuosina ei ole ilmoitettu yhtään kotimaista alkuperää olevaa tuhkarokko-, sikotauti- tai vihurirokkotapausta, vaan esimerkiksi vuosina 2002-2003 todetut MPR-tautitapaukset, yhteensä viisi sikotautia ja kolme vihurirokkoa, olivat kaikki ulkomailta tuotuja.

MPR-tauteja esiintyy vielä runsaasti kehitysmaissa sekä monissa Keski-, Etelä- ja Itä-Euroopan maissa. MPR-rokotusten kattavuus Suomessa on tämän vuoksi pidettävä korkeana. Näin voidaan estää yksittäisten suomalaisten matkailijoiden sairastuminen sekä mahdollisten ulkomailta tuotujen tautien leviäminen epidemioiksi.

joop, että kyllä tosiaan näin matkailun aikana rokote on syytä sitten lapselleen laittaa varmaan

KTL:n sivut on semmoista propagandaa, ettei niitä kannata lukea liian sinisilmäisenä. Meidän pojalle tuli sekä MPR:stä että influenssarokotuksesta korvatulehdukset. Koskaan muulloin hänellä ei ole ollut korvatulehdusta, mutta viikko molempien rokotuksien jälkeen alkoivat vaivat.

Olisin halunnut ilmoittaa MPR-rokotuksen haittavaikutuksesta KTL:ään, mutta siellä ei otettu haittavaikutusilmoitustani vastaan lainkaan. Minulle vain sanottiin, ettei MPR:stä voi tulla korvatulehdusta. Juttelin asiasta lääkärimme kanssa ja hän sanoi, että "Kyllä näitä influenssarokotuksen aiheuttamia korvatulehduksia on ollut - ja MPR:n aiheuttamia korvatulehduksia vielä enemmän". Siinä meni uskoni KTL:ään ja jatkossa suhtaudun erittäin kriittisesti kaikkiin - etenkin ylimääräisiin - rokotuksiin. :(

olen otattanu kaikki rokotteet ja otatan ne tuleville mahdollisille jälkikasvuille myöskin.. ei olla saatu mitään jälkivaikutuksia. Ymmärrän sen et jos on jotain terveydellisiä syitä olla antamatta kyseistä rokotetta niin toki! mutta pelkän "vakaumuksen" takia ja se mitä netis lukee jossain uberpropagandasivustolla nii ohhoh..

Yhteistyössä