Moukka yövieras

  • Viestiketjun aloittaja Paha mieli
  • Ensimmäinen viesti
Enkgkkg
En ottaisi kylään ihmisiä, joista en pidä, mutta jos otan jonkun kylään, katson aivan varmasti, että saa täyden kestityksen. Oletan kyllä esimerkiksi kahvipakettia tai jotain pientä huomionosoitusta tullessa, se on kohteliasta, mutta sitäkään en vaadi. Enkä laita tekemään kotitöitä meillä ollessaan! En todellakaan oleta, että laittaa itse astiansa koneeseen! Minähän se moukka olisin, jos vieraan töihin laittaisin!
 
serkku
Et osaa itsekään asiaa selittää, no minäpä osaan.

Jos emäntä on vartavasten leiponut ja hankkinut tarjottavaa vieraalle niin on hyvin töykeetä viedä mukanaan omat eväät joita sitten kuuluukin syödä hyvän tavan mukaan. Tämä on ajattelematonta isäntäparia kohtaan, asia jota sinä et nähtävästi pysty ymmärtämään.
Voi kuinka sinä oletkin väärässä :)
Luulisi sinun jo tajuavan kun suurin osa palstallakin sen tajuaa ;)
(ainii he ei taida olla samoilta juntti suunnilta kuin sinä, eli muut osaa perus käytöstavat)
On kohteliasta näyttää isäntäperheelle ettei ole tultu täysin siivellä loisijoiksi, ja kohteliasta on emännän laittaa tuo tuominen päytään näyttäen näin vieraille olevan kiitollinen tuomisista ja hyväksyvän sen (olettaen nyt vaikka jonkun piiraan) kahvipöytään.
Ei se yksi piiras tai mitä ikinä onkaan paljon siellä pöydässä tilaa vie ;)
Toki eri asia on sitten tilanteet jos vieras tuo jonkun tuomisen ja sanoo sen sitten olevan vain henk.kohtaisesti tälle isäntäperheelle ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Björn ja plörö
mä....
Miksi suomalaiset eivät millään halua puhua asioista? Tuntuu, että kaikki menisi ihan näppärästi, jos puhuttais odotuksista, mutta vaikeus on sitten nämä hulluudet tyyliin: Me juomme tuliaisviinat perheen kesken. piste.
 
Voi kuinka sinä oletkin väärässä :)
Luulisi sinun jo tajuavan kun suurin osa palstallakin sen tajuaa ;)
(ainii he ei taida olla samoilta juntti suunnilta kuin sinä, eli muut osaa perus käytöstavat)
On kohteliasta näyttää isäntäperheelle ettei ole tultu täysin siivellä loisijoiksi, ja kohteliasta on emännän laittaa tuo tuominen päytään näyttäen näin vieraille olevan kiitollinen tuomisista ja hyväksyvän sen (olettaen nyt vaikka jonkun piiraan) kahvipöytään.
Ei se yksi piiras tai mitä ikinä onkaan paljon siellä pöydässä tilaa vie ;)
Toki eri asia on sitten tilanteet jos vieras tuo jonkun tuomisen ja sanoo sen sitten olevan vain henk.kohtaisesti tälle isäntäperheelle ;)
Sun käytöstavat tulevat kyllä hyvin selvästi esille miten tässä minusta kirjoitat ;)
 
Voi kuinka sinä oletkin väärässä :)
Luulisi sinun jo tajuavan kun suurin osa palstallakin sen tajuaa ;)
(ainii he ei taida olla samoilta juntti suunnilta kuin sinä, eli muut osaa perus käytöstavat)
On kohteliasta näyttää isäntäperheelle ettei ole tultu täysin siivellä loisijoiksi, ja kohteliasta on emännän laittaa tuo tuominen päytään näyttäen näin vieraille olevan kiitollinen tuomisista ja hyväksyvän sen (olettaen nyt vaikka jonkun piiraan) kahvipöytään.
Ei se yksi piiras tai mitä ikinä onkaan paljon siellä pöydässä tilaa vie ;)
Toki eri asia on sitten tilanteet jos vieras tuo jonkun tuomisen ja sanoo sen sitten olevan vain henk.kohtaisesti tälle isäntäperheelle ;)
Mä vien tullessani yleensä kukkia, mutta ei kävisi mieleenkään puuttua tarjoiluihin.
Meille ei myöskään koskaan kukaan tuo mitään syötävää, vieraat tietävät että tänne tulaan tyhjällä vatsalla ja lähdetään täydellä ulos.
 
vieraa.
Ei tämäkään aina mun mielestä noloa ole. Tutuilla lähin kauppa 30km päässä, ja en pidä ollenkaan nolona, jos kysyttäessä sanovat tarvitsevansa kaupasta jotain. On meinaan melkonen matka sinne kauppaan.
Entäs sitten kun sanoisikin että oikeastaan tarvitaankin kahvia ja jotain pullaa, niin vieras sitten tullessaan ja ostokset pöytään laittaessaan ilmoittaisi kuinka paljon ne maksoi :D
 
vieraa.
Tai jos vieras nostaisi kattilan kantta että aijai, täällähän on mun herkkuani, kotitekoisia lihapullia, ja kävisi sieltä salaa ennen ruokailua napsimassa suurimman osan parempiin kitusiin :rolleyes:
 
vieras..
En ole kyllä mitään ruokakasseja vienyt kenenkään luo mennessäni, jos pidempään olen ollut, niin olen ruoka ostoksilla käynyt. Korkeintaa kahvi paketin vien mennessäni. Minusta on loukkaavaa jos vieraat tulee ruokakassien kanssa, ihan niin kuin talon eväät ei kelpais. Luonnollisesti olen kyydistä kiittänyt, mutta en ole kyllä ajatellut bensarahaa antaa, taidan olla aika moukka.

Kulttuuri eroja näemmä. Ehkä kannattaa kertoa mitä vieraalta odottaa ennen kuin tulee kylään.
 
Leonor harmaana
En jaksa lukea ketjua, mutta teillä oli ehkä kommunikaatio-ongelma :D Meillä käy yövieraina vain tosi hyvät ystävät/sukulaiset ja uskallan niille kyllä sanoa miten toimia. Esim. Olin raskaana sairaslomalla kohdunkaulan lyhentymisen vuoksi ja pari ystävää tuli viikonlopuksi. Sanoin suoraan jo etukäteen, että mä sitten makaan sohvalla ja lepäilen suurimman osan ajasta. Toimi hyvin. Vieraille voi myös ehdottaa, että entä jos tilataan ruokaa tai syödään ulkona, jos ei huvita passata. Mä jotenkin oletan, että ette ole kovin hyviä kavereita kuitenkaan, koska kuulostaa ettet sä k.o. kaverin seurasta olis nauttinut vaikka olisi vienyt lapset Disney Landiin ennen vierailuaan.
 
vierus.
Pohjois-Suomesta olen ja mulla ainakin on tapana viedä tuliaisia. Yleensä kahvipaketti tai suklaarasia talviaikaan. Jos on lapsiperhe niin lapsille karkkia. Joskus ollaan viety kukkiakin. Kohteliasta minusta.

Omat vanhempani eivät tuollaista tuliaisten tuomista harrasta, mutta minusta tuomiset on mukavia, kun itsekin niitä olen saanut.
 
Mä oon Etelä-Pohjanmaalta. En mäkää odota, että ruokakassin kans tullaan kylään, mutta kyllä se olis kohteliasta antaa bensarahaa jos pitää useita kymmeniä kilometrejä kuskata.

Jos mun työ tulis joku kylään ku oon kutsunu kahvittelemaan ja vieras tois jonku piirakan tms. niin kyllä mä sen laittaasin tarjolle samantien ja tarvittaes laittaasin jonku oman leivonnaasen vaikka pakkaseen. En todellakaa ottaasi asiaa niin, että mun leipomukset ei kelpaa vaan asia olis niin, että vieras haluaa olla kohtelias.
 
  • Tykkää
Reactions: Inanna

Yhteistyössä