Moukka yövieras

  • Viestiketjun aloittaja Paha mieli
  • Ensimmäinen viesti
huokaileeee
Alkuperäinen kirjoittaja Ap täällä;29947029:
muonitus sinänsä ongelma ollutkaan, vaan vieraamme odotti pöydässä kuin ruustinna konsanaan valmista muonaa, eikä tarjonnut apua :( itse vielä rv 30 ja helvetinmoisissa liitoskivuissa kärvistelen.

Onko sinulla mies, peräkamarinpoika vai hiiri kumppanina?
kaikilla ei varmaankaan ole työtöntä luuserimiestä joka voi pitää kädestä kiinni vaimoaan kun hän on ihan raskausviikoilla 30
 
Harvemmin meille tulee vierasta koko viikonlopuksi. Varmaan ihan siitä syystä, etten juuri jaksa vuorokautta pidempään katsoa ketään perheeseen kuulumatonta pyörimässä mun kodissa. Se on stressaavaa ja ahdistavaa.
Yövieraan saapuessa en odota hänen tuovan ruokia mukanaan. Tarjoan kyllä sapuskat. Mutta kyllä mä suuresti ärsyynnyn, jos se tyyppi ei millään tavalla tarjoa apuaan tai osallistu mihinkään, vaan istuu perseellään ja odottaa, että sitä passataan.
 
no ei meille ole koskaan vieraan tarvinnut ruokia tuoda tai tuliaisia lapsille. ja tuo matka nyt on puoli tuntia suuntaansa, että eipä tuostakaan narista voi. mutta ilmeisesti vieras oli muuten sellainen, jota et teille olis edes halunnut. tuollaisille mä yleensä sanon jonkun teko syyn, ettei voi tulla. meikäläisen on helppo vedota, että oon töissä, jos sellainen, jota en tänne halua yrittää meille. mutta jos ihminen muuten on sellainen, josta tykkään, en tuollaisesta alkais narisemaan
 
"mko"
Mä en jaksanut koko ketjua lukea mutta.. Mä olisin itse vieraana kyllä tuonut esim pihakukkasia, lapsille namuja, grillattavaa ym. ei kävis mielessäkään että en tois mitn. bensarahatkin oisin voinut laittaa hanskalokeroon ja myöhemmin viestä että siellä on.
 
omat tapani
Jokaisessa perheessä on ne omat tavat joihin on totuttu ja toisessa perheessä kun pidetään kohteliaana tuoda tuomisia yökylään mennään voi toinen perhe kokea tuomiset taas loukkauksena.

Itselläni oli aikoinaan aikamoinen opettelu anopin meille tullessä yökylään kun meillä oli tavat niin paljon erilaisemmat.
Minut on juurikin kasvatettu ja opetettu että ennen kyläpaikkaan menoa kysyn tuonko omat petivaatteet (lakana pussilakana tyynyliina + pyyhe) mukanani vai saanko lainata kyläpaikasta,
kuin taas anopista tämä on itsestään selvyys kyselemättä että kylään mennään sinne ei tarvi kuin itse saapua paikalle ja kaikki saa kyläpaikasta.
Minut on myös opetettu että jotakin pientä viemistä pitää olla vaikka kukkia emännälle ehkä kahvipaketti ja jotakin herkkuja kahvipöytään.
Kuin taas anopilleni tämä edelleen itsestään selvää kun kylään mennään sinne ei tarvitse mitään viedä :)
Minä olen myös tottunut siihen että kyläpaikasa tarjotaan aina apua,
mahdollisesti pedataan se oma sänky laittamalla ne petivaatteet ja pois lähtiessä ottaen ne pois ja kysyen laitanko tuulettumaan pesuun vai viikkaanko vain pinoon sängylle,
kuin taas anopille on itsestään selvyys edelleen että kylässä ollaan kylässä siellä saa istua sohvalla ja siellä ei todellakaan tarvitse mitään tehdä,
ja jos sattuu kahvihammasta kolottamaan niin sitten sanotaan isäntäperheelle että keittävät kahvit ;)
Minut on myös opetettu että jos isäntäperhe ei sauno ja itse haluat pesulle on kohteliasta kysellä saisinko käydä suihkussa (tuskin sitä nyt kukaan kieltämäänkään)
kuin taas anopilleni on aivan luonnollista mennä pesulle keneltäkään mitään kyselemättä ja huutelee peseytymisen jälkeen ovenraosta jos joku voisi tuoda pyyhkeen kun ei hänellä omaakaan pyyhettä ole,
tai katsoen että wc hyllyllä on hiusharja ja käyttäen sitä jotta ei omaansa tarvitse käyttää.

Muistampa yhdenkin anopin vierailun kuinka hän ei ottanut papilijottejaan mukaan kun kuvitteli minulla sellaiset olevan ja kauhisteli kun minä en sellaisia käytä :D

Toiset vain siis on niin tottuneet kun menevät kylään että on siellä kuin hotellissa kuin toiset on tottuneet enemmänkin kodinomaisesti kysymään ja tarjoilemaan apuja :)
Tapoja monia ja alkuun minäkin manasin tuota anopin tapaa kun koin oman tapani oikeaksi mutta onneksi kuitenkin yökyläilyä meidän suunnalle tapahtuu sen verran harvoin :D :D
Joten olkoot hänellä omat tapansa ja minulla omani :)
 
vieras...
Ai kauhee, jos joku kävisi meidän hanskalokeroon jotain bensapennosia piilottamassa, olisipa kiusallista!

Minä olen huono viemään viemisiä. Meillä seisoo kaapeissa ihan tyhjänpanttina tuomisina saatuja viinejä, kynttilälyhtyjä ja lapsille tarkoitettuja pehmoleluja, jotain erikoiskahviakin ja mm. oikein nättiin purkkiin pakattuja kapriksia. Mut kun ei tule käyttöön. Suklaat tulee, mutta parempi olis kun ei tulis. Joskus tajuan kysyä että voinko tuoda jotain, ja silloin jos jotain nimetään niin vien.
 
omat tapani
Joskus tajuan kysyä että voinko tuoda jotain, ja silloin jos jotain nimetään niin vien.
Ja minusta on todella noloa alkaa ainakaan itse nimeämään mitä vieraan pitää tuoda.
Tuoppa kuule kahvipaketti ja sitten vaikka kahvipöytään jotakin pullaa ja tuo lapsille myös jotkut karkit vaikka karkkikoppa :D jotenkin nolo! Sama kuin kutsuisin kylään ja antaisin tilinumeron johon voi sitten maksaa yösijastaan tai miettiä jääkö yöksi ollenkaan jos ei maksa mitään :D

Vastaan aina kysymykseen mitä voisin tuoda mukanani,
että ei sinun tarvi mitään tuoda.
Kuitenkin minut on kasvatettu niin että tosiaan tyhjin käsin kyläpaikkaan en mene ja aina jotakin viemistä pitää olla.
 
nohh
Ja minusta on todella noloa alkaa ainakaan itse nimeämään mitä vieraan pitää tuoda.
Tuoppa kuule kahvipaketti ja sitten vaikka kahvipöytään jotakin pullaa ja tuo lapsille myös jotkut karkit vaikka karkkikoppa :D jotenkin nolo! Sama kuin kutsuisin kylään ja antaisin tilinumeron johon voi sitten maksaa yösijastaan tai miettiä jääkö yöksi ollenkaan jos ei maksa mitään :D

Vastaan aina kysymykseen mitä voisin tuoda mukanani,
että ei sinun tarvi mitään tuoda.
Kuitenkin minut on kasvatettu niin että tosiaan tyhjin käsin kyläpaikkaan en mene ja aina jotakin viemistä pitää olla.
Ei tämäkään aina mun mielestä noloa ole. Tutuilla lähin kauppa 30km päässä, ja en pidä ollenkaan nolona, jos kysyttäessä sanovat tarvitsevansa kaupasta jotain. On meinaan melkonen matka sinne kauppaan.
 
Meillä ja meille tulevilla on ollut aina tapana että ihan reilusti kysytään, tuodaanko jotain tullessamme. Koska meillä kavereiden kanssa ruukataan viedä kahvipaketit ja muut jos toiselta kaapista puuttuu. Ja itse soitellaan kylään tulijoille "tuotko sitä ja sitä tullessas kun unohdettiin kaupasta".
Toimii puolin ja toisin eikä rahoja tms. koskaan penätä.
Jos ei mitään "tarvitse" viedä, niin yleensä silti nappaan lapsille jotkut pienet tuliaiset ja aikuisille esim. jotain kahvin kanssa tarjottavaa tai viinipullo tms.

Meillä näin noin suunnilleen kaikkien ystävien ja sukulaistenkin kanssa,
muilla taas toisin :)
 
  • Tykkää
Reactions: ~SeaWind~
dk
Pakko sanoa, että musta olis lähinnä ärsyttävää jos vieras alkais vaikka laittelemaan astioita kaappiin tai kattamaan pöytää tai mitään muutakaan kysymättä tai pyytämättä. Tai jos toisi ruokaa mukanaan; jos meille tulee vieraita niin me on hankittu ruoat valmiiksi, ja mitäs niille sitten tehtäisiin?

Kyllä vieras on vieras. Mutta jos kylään tulee joku lähisukulainen tai läheinen ystävä, asia on toisin. Toisaalta, sellainen tosi läheisen "vieraan" kanssa varmaan osaisi ap:kin jo paremmin kommunikoida?
 
Vieras ss
Ja minusta on todella noloa alkaa ainakaan itse nimeämään mitä vieraan pitää tuoda.
Tuoppa kuule kahvipaketti ja sitten vaikka kahvipöytään jotakin pullaa ja tuo lapsille myös jotkut karkit vaikka karkkikoppa :D jotenkin nolo! Sama kuin kutsuisin kylään ja antaisin tilinumeron johon voi sitten maksaa yösijastaan tai miettiä jääkö yöksi ollenkaan jos ei maksa mitään :D

Vastaan aina kysymykseen mitä voisin tuoda mukanani,
että ei sinun tarvi mitään tuoda.
Kuitenkin minut on kasvatettu niin että tosiaan tyhjin käsin kyläpaikkaan en mene ja aina jotakin viemistä pitää olla.
Meillä on yks kaveriperhe (kanta-Hämeestä , ite ollaan pohjois Karjala-Savo akselilta). Aika uusia tuttua, eka kertaa viime juhannuksena he kutsui meidät kotiinsa grillaamaan. No vastattiin kutsuun kyllä ja parin päivän kuluttua tuli ilmoitus, että omat grillattavaa ja juomat mukaan....olin kyllä ihan että "mitä ihmettä"??? Mut eipä siinä, mentiin oman kassin kanssa ja katoin kyllä tarkkaan, ettei vahingossakaan syöty heidän ruokia!
 
Suomen sisälläkin on näköjään paljon erilaisia tapoja ja odotuksia niin vierailta kuin isänniltäkin, ovatko sitten alueellisia, sukupolvellisia vai suvun sisäisiä säännöstöjä. Edelleen väittäisin, että puhumalla saa asiat suoriksi; kirjoittamattomat ja ääneenlausumattomat säännöt on vaikea selvittää, jos tulee eri vierailukulttuurista toiseen. Sitten menee vaikeaksi, jos kirjoittamattomissa säännöissä sanotaan, että vierailun käytännöistä puhuminen on kiellettyä, kuten tuolla yllä tuli ilmi ainakin yhdessä kommentissa.
 
Pakko sanoa, että musta olis lähinnä ärsyttävää jos vieras alkais vaikka laittelemaan astioita kaappiin tai kattamaan pöytää tai mitään muutakaan kysymättä tai pyytämättä. Tai jos toisi ruokaa mukanaan; jos meille tulee vieraita niin me on hankittu ruoat valmiiksi, ja mitäs niille sitten tehtäisiin?

Kyllä vieras on vieras. Mutta jos kylään tulee joku lähisukulainen tai läheinen ystävä, asia on toisin. Toisaalta, sellainen tosi läheisen "vieraan" kanssa varmaan osaisi ap:kin jo paremmin kommunikoida?
En usko että ap odotti vieraansa tuovan mitään ruokakassia, en minä ainakaan odottaisi, ja ihmettelisin kyllä, jos rupeaisi jotain itse kokkailemaan, kun luonnollisestikin olisin varannut tarjottavat. Mutta yleensä sitä tuodaan isäntäväelle vähän jotain kättä pidempää. Ei sen tarvitse olla mitään yltiöerikoista, esimerkiksi kaverini toi juuri kahvipöytään leipomansa piirakan. Kyllä se siihen pöytään mahtui omien leipomusteni viereen, ja viestitti kuitenkin, että hän on ajatellut minua, toisin kuin nämä moukat, jotka eivät saa edes kiitosta kakistettua ulos, kun on ensin viikonlopun ollut hyysättävänä.
 
Suomen sisälläkin on näköjään paljon erilaisia tapoja ja odotuksia niin vierailta kuin isänniltäkin, ovatko sitten alueellisia, sukupolvellisia vai suvun sisäisiä säännöstöjä. Edelleen väittäisin, että puhumalla saa asiat suoriksi; kirjoittamattomat ja ääneenlausumattomat säännöt on vaikea selvittää, jos tulee eri vierailukulttuurista toiseen. Sitten menee vaikeaksi, jos kirjoittamattomissa säännöissä sanotaan, että vierailun käytännöistä puhuminen on kiellettyä, kuten tuolla yllä tuli ilmi ainakin yhdessä kommentissa.
Varmaan on joo sukupolvesta kiinni, tuntuu nimittäin, ettei nämä nykyiset nuoret aikuiset oikein hallitse vierailuetikettiä. Johtuneeko siitä, että ovat vielä tottumattomia, kun tähän asti äitinsä ovat hoitaneet kukkapuskat tai muut tuomiset?
 
serkku
Meillä on yks kaveriperhe (kanta-Hämeestä , ite ollaan pohjois Karjala-Savo akselilta). Aika uusia tuttua, eka kertaa viime juhannuksena he kutsui meidät kotiinsa grillaamaan. No vastattiin kutsuun kyllä ja parin päivän kuluttua tuli ilmoitus, että omat grillattavaa ja juomat mukaan....olin kyllä ihan että "mitä ihmettä"??? Mut eipä siinä, mentiin oman kassin kanssa ja katoin kyllä tarkkaan, ettei vahingossakaan syöty heidän ruokia!
Meillä asuu sukulaisia päijät hämeessä.
Muuttaneet sinne siis.
Kun me lapset olimme pieniä tämä kyseinen pariskunta kutsui meidän perheen heille usein yökylään kun tuota matkaakin oli.
Tosin kerta kaksi vuodessa siellä käytiin (kun on niin lähisukulasia)
ja syykin on tässä ;)
Kun menimme kylään, saattoi olla huoneessa 2x 80cm patjaa mihin piti sitten koko 4henkisen perheen mahtua nukkumaan :O
Veimme aina jotakin syötävää mukanamme mutta sitä ei koskaan tarjoiltu meille.
Perheessä ruokittiin omat lapset salaa keittiössä jolloin isäntäväki teki selväksi ettei heidän keittiöön ole mitään asiaa ja kohta on vasta vieraiden aika.
Kun tuli se "vieraiden aika" tarkoitettiin sillä sitä että nämä on vain aikuisille,
perheen emäntä (oikein opettaja ihminen, kun itseään tituleerasi hienommaksi ja paremmanluokan kansalaiseksi)
sanoi siis suoraan että meillä lapsilla ei ollut asiaa pöytään.
Likellä ei mitään ruokapaikkaa.
Me lapset menimme nälissämme nukkumaan ja seuraavana aamuna taas vielä enemmän nälissämme heräsimme,
tuli aamupala ja taas perheen emäntä teki hyvin selväksi sen että tarjottavat on vain aikuisille.
Äiti sitten antoi meille omansa jotta saimme sen puoliksi,
tosin tämä selkeästi loukkasi tuon perheen emäntää :(
Kyseinen paremman luokan perhe sitten ihmetteli kuinka me ei heillä koskaan viihdytty kun heti aamusta tuli kiire pois.

Ja nämä ihmiset vielä sukulaisia ja tosiaan meidät kutsuttiin perheenä joten en tajua kyseisen perheen asennetta miksi kutsuivat meidät sinne.
Joskus äiti sanoi tuosta suoraan että miksi he näin toimivat oli tuon äidin vastaus että täällä hämeessä on vain tällainen tapa ja hänestä tämä on hyvä eikä yhtään törkeä.

Arvatkaapa kaksi kertaa olenko itse nyt aikuisena näihin ihmisiin/serkkuihini missään yhteydessä ;)
 
niinnoh
Voihan sitä muistaa toista muutenkin kylään mennessä, esimerkkinä meidän perhe kutsuttiin viikonlopuksi ystävien luokse, kysyin 2 krt mitä toisin tullessani, painottivat ettei mitään saa tuoda, grillattavatkin oli jo hankittu.
Päätettiin miehen kanssa varata pöyttä koko poppoolle ravintolasta brunssia varten. ( Oltiin muutenkin silloin menossa yhdessä kaupungille.)
Ystäväperhe ilahtui kovin tästä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;29948112:
En usko että ap odotti vieraansa tuovan mitään ruokakassia, en minä ainakaan odottaisi, ja ihmettelisin kyllä, jos rupeaisi jotain itse kokkailemaan, kun luonnollisestikin olisin varannut tarjottavat. Mutta yleensä sitä tuodaan isäntäväelle vähän jotain kättä pidempää. Ei sen tarvitse olla mitään yltiöerikoista, esimerkiksi kaverini toi juuri kahvipöytään leipomansa piirakan. Kyllä se siihen pöytään mahtui omien leipomusteni viereen, ja viestitti kuitenkin, että hän on ajatellut minua, toisin kuin nämä moukat, jotka eivät saa edes kiitosta kakistettua ulos, kun on ensin viikonlopun ollut hyysättävänä.
Musta on loukaavaa tuoda kahvipöytään omia leipomisia tai kaupasta ostettuja. Minä olen nähnyt vaivaa vieraan eteen ja sillon ei sovi tuoda omia tuomisia.
Se viestittää ettei emänän leipomukset maistu.
 
Musta on loukaavaa tuoda kahvipöytään omia leipomisia tai kaupasta ostettuja. Minä olen nähnyt vaivaa vieraan eteen ja sillon ei sovi tuoda omia tuomisia.
Se viestittää ettei emänän leipomukset maistu.
Ei siinä mitään, saathan sinä siitä mielesi pahoittaa. Murjotatko yhtälailla, jos teille tuodaan viinipullo? "Vai ei meidän valitsemat viinit kelpaa..."
 
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;29948160:
Ei siinä mitään, saathan sinä siitä mielesi pahoittaa. Murjotatko yhtälailla, jos teille tuodaan viinipullo? "Vai ei meidän valitsemat viinit kelpaa..."
Tuotu viinipullo menisi kaapiin ja joisimme niitä joita olen sitä tilaisuutta varten hommannut. Mielestäni tuliaiset ovat lahjoja ja niistä nautitaan myöhemmin kun vieras on lähtenyt.
 
serkku
Tuotu viinipullo menisi kaapiin ja joisimme niitä joita olen sitä tilaisuutta varten hommannut. Mielestäni tuliaiset ovat lahjoja ja niistä nautitaan myöhemmin kun vieras on lähtenyt.
Näin sanoi muuten tuo meidän sukulaisen rouvakin :O
Oletko sattumoisin päijäthämeestä? Kun siellä tuntuu olevan aika junttimainen tuo vieraanvaraisuus ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Björn ja plörö
Eli olet :LOL: :LOL: Toisaalta hyvä että ovat sitten keskittyneet sinne yhteen suuntaan että muualla Suomea osataan edes alkeellisemmat käytöstavat :)
Mitä junttia, siinäpä sinulla mietittävää, kerron loppupäivästä jos et siihen mennessä ole sitä itse tajunnut ;)
Et osaa itsekään asiaa selittää, no minäpä osaan.

Jos emäntä on vartavasten leiponut ja hankkinut tarjottavaa vieraalle niin on hyvin töykeetä viedä mukanaan omat eväät joita sitten kuuluukin syödä hyvän tavan mukaan. Tämä on ajattelematonta isäntäparia kohtaan, asia jota sinä et nähtävästi pysty ymmärtämään.
 

Yhteistyössä