montako lahjaa annatte per muksu??

Jarnuska harmaana
Yksi muksu ja kyllä niitä paketteja vaan kertyy... Itse ostan noin 10, mies siihen muutaman lisää, omat vanhemmat toiset 10, appivanhemmat muutaman paketin... Siihen vielä ystävät ja sukulaiset ja yhteensä paketteja kertyy noin reilut 30. :)

Mukavahan se on katsoa kun pikku-mies innoissaan avaa saatuja lahjoja, aina niistä valikoituu se illan suosikki, mutta talven mittaan kaikki saadut lahjat saavat kyllä tämän ykkös-suosikin aseman :)

En jaksa alkaa jokaiseen päänaukomiseen reagoimaan, sillä olen tästä jo kertaalleen keskustellut pitkästi ja asiallisesti. Jotkut kykenevät pysymään asialinjalla, toiset näemmä ei.

http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/1885012-tylsa-lahjakysymys-taaltakin-mulla-kohta-2-vuotias-enka-aikonut-ostaa-lahjan-lahjaa-mutta/

Mulle ei vielä tänä päivänäkään kukaan ole selventänyt että millä tavoin nuo lasteni lahjamäärät ovat älyttömiä. Enkä usko että kukaan sitä tulee koskaan selittämäänkään. Helppo se on puskista huudella ilman että hetkeksi pysähtyy miettimään asiaa sen enempiä.

Nuo "osaako lapsi edes arvostaa"-huutelut yms. ovat juurikin niitä, joista huomaa ettei asiaa olla ajateltu sekunnin sadasosaakaan. Kyllä...ihan varmasti lapset osaavat arvostaa. Tosin meillä ei tarvitse erikseen kumartaa, niiata ja ylistää jokaista lahjaa siinä avaamishetkellä. Riittää että niillä leikitään, kun siltä tuntuu. Ja joka ikisellä lelulla lapset ovat leikkineet, eli jokainen lelu on tullut käyttöön ja niitä on sitä kautta arvostettu.

kjl
Meillä esikoinen (10v) saa 3 pkt, keskimmäinen (7v) 4 pkt ja kuopus (3v) 3 pkt. Nämä siis meiltä. Sen lisäksi saavat paketit kummeiltaan ja isovanhemmiltaan eli paketteja kertyy n. 7-10 per lapsi. Kuopus saa ilmeisesti vähiten tällä kertaa.

Osa noista paketeista on anoppilassa eli eivät aattona kovin montaa pakettia saa per lapsi. Se mua vähän pelottaa, kun anoppilaan mennään, että anoppi on puhunut mulle ainoastaan siitä, mitä on ostanut noille isommille. Toivottavasti ei käy sitten niin, että siellä odottaa paketit isompia, mutta kuopukselle ei olisikaan mitään. Aina kun ei ihan varma voi olla. Olen jo miettinyt, että pitäiskö kuopusta varten ostaa itse vielä pari pakettia ja ottaa ne mukaan, jos huonosti käy. Hän kun tosiaan muutenkin jää vähimmälle noitten pakettien suhteen.

"vieras"
Meillä on molemmille lapsille 7-10 pakettia ja muutama yhteinen. Sukulaisilta tulee myös. Tuntuu aivan liian paljolta, mutta rakastan ostaa lahjoja ja lapset eivät saa muulloin leluja kuin jouluna ja synttäreinä.

No ei todellakaan ole vähän jos on sellasta mitä lapsi todella toivonu. Miks ihmeessä pitää ostaa hulluna rojua, joka jää sit vaan nurkkiin lojuun.
No niinpä! Meilläkin ostetaan itse vaan muutama lahja lapsille, sit toivelistan mukaisia toiveita on kerrottu sukulaisille, jotka ovat kyselleet mitä ostaisivat. En näe mitään järkeä ostaa älytöntä määrää tavaraa.

Ego
No ei todellakaan ole vähän jos on sellasta mitä lapsi todella toivonu. Miks ihmeessä pitää ostaa hulluna rojua, joka jää sit vaan nurkkiin lojuun.
Tähän iso peesi.
Tyttö toivonu meiltä tasan 5 lahjaa ja ne hän saa. Olen kysynyt monta kertaa nyt mitä haluaa ja tulos aina sama. Itse sanoi että muulla ei väliä kunhan saa sen ison petshoptalon ja Helinäkeiju dvd:n. Noh, tottakai saa loputkin listasta. Kai sieltä kummeilta tulee pari pakettia. Aivan riittävästi tuossa määrässä.

"Kenguru"
Itseäni myös vähän ihmetyttää tuo toisten lahjojen määrän kauhistelu.
Ei kannata kysellä, tai lukea vastauksia jos ei pysyty vastaanottamaan niitä;)
Joidenkin kohdalla vain tietynlaiset vastaukset "kelpaavat", ja eikä tämä koske ainoastaan tätä ketjua.
Meidä lapset saa meiltä isompi n. 14 lahjaa, pienempi n 11 lahjaa, sitten saavat kaksi yhteistä.
Iso koko perheen paketti on xbox pelikonsoli + kinetik.

Tänä vuonna lahjoja vähemmän, aloitin vähentämisen jo viime vuonna. Neljä lasta 3-7-vuotiaat. Leluja on hirveästi, ei tule pikkukrääsää kauheasti nyt, vaan sellaista, millä oikeasti tulevat leikkimään. Eli olisiko 5-7 lelua per lapsi multa ja mieheltä. Sitten tulee äidiltäni, isältäni, lasten isältä, en tiedä vielä tuleeko siskoltani ja exän äidiltä.

Kun vielä odotin kaksosia, esikoinen 3v sai kymmeniä leluja, mikä oli jo ihan liikaa.

OHo
Meillä saavat noin 5-6 lahjaa, joista yksi on isompi. Ja sitten yhteisesti saavat pari lahjaa.
Toinen joulu tulee sitten perään kun käydään ostaan alennusmyynnistä vaatteita.

"vieras"
[QUOTE="mä";22687418]Sinulta vain 4 lahjaa? :O Ei todellakaan tulisi mieleen jättää lasta noin vähälle![/QUOTE]

Kyllä, 4 lahjaa! :D Meillä kun ostetaan leluja yms. pitkin vuotta. Tarpeen mukaan! Eikä 1,5v. osaa kaivata enempää, ei edes tuota neljää. Ei mielestäni mitään järkeä opettaa lasta siihen, että joulu on yhtä kuin SUUUURI lahjavuori. Muistan itse lapsena sitä joulun jälkeistä kilpailua kavereiden kanssa, MONTA lahjaa sai. Sitten vasta puhuttiin, mitä kukanenkin sai.. On siinä arvomaailma pienillä jo heti vähän pielessä :/ Mutta luulen, että kunhan meilläkin ikää tulee, voi lahjamäärä hieman tuosta kasvaa, mutta ei missään nimessä 50 lahjaa / lapsi. En silti sano, että olisi väärä tehdä niin. Jokainen toimii tavallaan. Mutta minä en niin tekisi. :)

Mä aiemmin ostelin enemmän, mutta nyt on jo niin paljon tuota lelua, kirjaa ja tavaraa meillä että siistä syystä en ostanut tänä vuonna ku yhdet per nenä, tai no pojille jouduin ostaa huuto.netistä kolme legopakettia kun se yks minkä oisin halunnu oli kaupoista loppu ja tuossa tuli sit samaa sarjaa enemmänkin, siis pojille yhteiseks nuo kolme legopakettia.. Olisihan se kivaa antaa niitä paketteja enemmän, lapset niin rakastaa niiden aukasemista mutta kun ei yksinkertaisesti ole tarvetta niin kokeillaan tämä joulu näin.. Kyllähän ne sukulaisilta jotain viel saa..

"vieras"
Huh Huh! te jotka ostatte noin 40 pakettia/lapsi mihin saatte mahtumaan kaiken roinan? meillä ainakaan ei olis edes tilaa noin isolle määrälle tavaraa, eikä meidän lapset varmaan osais edes kaikki lahjoja arvostaa jos noin paljon saisi...

"joo"
esikoinen saa 3-5 pakettia (10v kyseessä) keskimmäinen 3-5 (5v) ja kuopus 3-5 (6kk) sitten lahjoja tulee sukulaisilta ja kummeilta, ehkä jokainen saa noin 10 pakettia. Yhtenä jouluna lapset sai ihan järjettömän paljon lahjoja ja mun mielestä se homma meni ihan yli, kaikki vaan revittiin auki ja ne jäi sille tielle. Mä jotenkin toivoisin että saataaisiin nauttia yhdessä joulutunnelmasta ja pelattaisiin yhdessä lahjaksi saatuja pelejä jne. Ei noilla isommilla edes kauheasti ollut toiveita, molemmat saa käytännössä sen mitä toivoivatkin, mun mielestä supersuloisia toiveita oli villasukat, suklaata ja keskimmäinen toivoi kivoja vaatteita :) poikia siis molemmat ja sen lisäksi molemmat saavat yhdet tosi isot lahjat (matkat) ja tiedän että esikoinen kun kuulee minne pääsee mikään lahja mitä me tai joku ostaa ei voita sitä reissua, eli tiedän lapsen tulevan tosta reissusta niin onnelliseksi ettei tosi, tämä reissu on jotain mitä poika ei edes arvata. Tästä iso kiitos kuuluu minun rakkaalle sisarelleni. Pienempi pääsee sitten laskettelumatkalle, joka sekin varmasti on todella mieluisa :)

Kukin mun mielestä tavallaan, meidän lapsilla on selkeät jutut mitä haluavat, pienin saa paketteja koska tykkää repiä paperia :) Ehdotin isovanhemmille, että ostavat vain lahjapaperia, jota pikkuinen voi repiä :) Ihan tarve tavaraa tälle pienimmälle tulossa, eli vaatteita aika paljon, olin ehtinyt myydä melkein kaikki isompien vauvanvaatteet pois, joten vaatteet tulevat ihan tarpeeseen

[QUOTE="vieras";22688101]Huh Huh! te jotka ostatte noin 40 pakettia/lapsi mihin saatte mahtumaan kaiken roinan? meillä ainakaan ei olis edes tilaa noin isolle määrälle tavaraa, eikä meidän lapset varmaan osais edes kaikki lahjoja arvostaa jos noin paljon saisi...[/QUOTE]

Meillä on pienten huoneessa kirjahylly, jossa on 16 paikkaa lelukoreille. Sinne saa melko hyvin mahtumaan. Myös vaatekaappien alimmat hyllyt on otettu lasten lelukäyttöön. Lisäksi meillä on lattialla lelutynyyri ja muutama lelukori. Leluista osa on myös alakerrassa.

"kohta neljän äiti"
Me itse ostetaan yksi isompi lahja per lapsi, sitten ehkä jotain pientä pari pakettia, sellaisia mitä muutenkin tulisi ehkä ostettua mutta joulun alla tulee kietaistua pakettiin. Eli noin 2 lahjaa per lapsi omasta pussista, loput noin 5-7 pakettia tulee mummeilta ja kummeilta. Ja sekin tuntuu liialta. Onneksi ollaan saatu itse vaikuttaa lahjoihin, jotta tulee edes jotain järjellistä. Lapset on onnessaan kaikesta!

Yhteistyössä