Montako kertaa ihmisen pitää leipoa kääretorttu ennen kuin siinä voi onnistua?

Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Kuulkaas rouva Umbrella :D . Tänään tunnin puhelumme aikana et kertaakaan maininnut edes suunnittelevasi kääretortun tekoa. Jos olisit maininnut, niin olisin kertonut sulle maailman yksinkertaisimman perustaikinan ohjeen.

Äippä tän opetti ja toimii AINA. Eli 4 munaa, 2 dl vehnäjauhoa, 2 dl sokeria ja about 1 tl leivinjauhoa. Ja siinä kaikki =) .

Ja mietin sitäkin että millanen se teidän uuni on? Siis josko sulla on sellainen isoniso uuni ja pelli, niin sitten tekisin 1,5-kertaisen taikinan. Eli 6 munaa, 3 dl sokeria ja 3 dl vehnäjauhoja ja leivaria pikkasen lisää. Helppoa eikö totta :D
Mäkin kyllä miettisin tota, et jos sitä taikinaa oli liian vähän siihen pellin kokoon nähden... :whistle:
Eli hyvä pointti :D

Mutta siitä meidän puhelusta viel sen verran, et kiitos, merkitsi paljon se sun ymmärtämys siinä asiassa mistä avauduin :hug:
Eipä kestä =) . Vuoroin vieraissa, mulle taas merkkasi paljon sun tuki ja empatia silloin kun olin sairaalassa :hug:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Ethän avaa uunia kesken paiston?
Tai vatkaa muna-sokerivaahtoa liikaa? Sehän laskee eikä nostata massaa uunissa ollenkaan, jos se on liikaa vtkattu.
Ja eihän kääretortun tartteekaan olla mikäään 7 cm paksu pohja, vaan ohkanen, kestävä ja tasapaksu...
Hmm... Mahdoinko sitten tällä kertaa vatkata liikaa? Kun viimeksi ajattelin sen littanuuden johtuvan siitä, että vatkasin liian vähän. Mutta nyt se oli tosiaan liian littana siis niinkuin paperia, eli lähes säälittävän näköistä kun yritin sitä rullata :ashamed:
Lisäksi se pohja oli kuiva, halkeileva...
Liikaa jauhoja!!

Muna-sokerivaahto on valmista silloin, kun nostat vatkaimen vaahdosta pois, eikä viimeiset tippumassa olevat tipat enää tipu, vaan ne ponnahtaa takasin vatkaimeen, eli se muna on sillon antanu siihen sen tiiviyden ja "sitkauden" mikä pitääkin olla.

*muoks*
Ei voi olla liikaa jauhoja tuon sun ohjeen perusteella.
Kokeilepa jos vähennät sokeria 1 dl:aan ja leivinjauhetta 0.5 tl:aan. Mulla on lähes samat määrät omassa ohjeessa,ja saan aina sen onnistumaan...
Voih, eli vika on sittenkin mussa, mä kun jo ehdin helpottua siitä tiedosta että ohje oli mahdollisesti huono ;)
Mutta kiitos sullekin neuvoista, taas huomaan miten kiva tää palsta on ja miten avuliaita ihmisiä täältä löytyy =)

 
Alkuperäinen kirjoittaja äityli:
Mulla on hyvä perusohje: 1juomalasillinen munia(4kpl), 1juomalasillinen sokeria, 1juomalasillinen jauhoja, 1tl vaniljasokeria ja 1tl leivinjauhetta.En ole aina laittanut tuota leivinjauhetta.Hyvää tulee..
miulla täsmälleen sama ohoje ja joka kerta tulleepi kuohkea ja muheva kääretorttu!

jätä umbrella ne potaattijauhot kettuun siittä takinasta, se saattaapi olla syynä. tai sitte ei oo tarpeeks tuoreet munat :saint:
 
Pinnea laiskana
Mulla on sellainen idioottivarma kääretorttuohje, jonka oon saanu onnistumaan joka kerta. =)
(sillä ohjeella mie sit leivon kakkupohjat yms. kun tiiän että varmasti onnistuu ;) )
 
Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Ethän avaa uunia kesken paiston?
Tai vatkaa muna-sokerivaahtoa liikaa? Sehän laskee eikä nostata massaa uunissa ollenkaan, jos se on liikaa vtkattu.
Ja eihän kääretortun tartteekaan olla mikäään 7 cm paksu pohja, vaan ohkanen, kestävä ja tasapaksu...
Hmm... Mahdoinko sitten tällä kertaa vatkata liikaa? Kun viimeksi ajattelin sen littanuuden johtuvan siitä, että vatkasin liian vähän. Mutta nyt se oli tosiaan liian littana siis niinkuin paperia, eli lähes säälittävän näköistä kun yritin sitä rullata :ashamed:
Lisäksi se pohja oli kuiva, halkeileva...
Liikaa jauhoja!!

Muna-sokerivaahto on valmista silloin, kun nostat vatkaimen vaahdosta pois, eikä viimeiset tippumassa olevat tipat enää tipu, vaan ne ponnahtaa takasin vatkaimeen, eli se muna on sillon antanu siihen sen tiiviyden ja "sitkauden" mikä pitääkin olla.

*muoks*
Ei voi olla liikaa jauhoja tuon sun ohjeen perusteella.
Kokeilepa jos vähennät sokeria 1 dl:aan ja leivinjauhetta 0.5 tl:aan. Mulla on lähes samat määrät omassa ohjeessa,ja saan aina sen onnistumaan...
Voih, eli vika on sittenkin mussa, mä kun jo ehdin helpottua siitä tiedosta että ohje oli mahdollisesti huono ;)
Mutta kiitos sullekin neuvoista, taas huomaan miten kiva tää palsta on ja miten avuliaita ihmisiä täältä löytyy =)
Se ratkaisu on siinä, että sulla on 60 cm leveä hella, mulla 50cm leveä. Eli sulla on sillon peltikin isompi, kun mulla. Eiköstä vaan? Tee seuraava pohja 1.5kertaisena, niin onnistut ihan varmasti, ei kääretortun teko NIIN vaikeeta ole ;)
 
Turkilmas
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
Alkuperäinen kirjoittaja äityli:
Mulla on hyvä perusohje: 1juomalasillinen munia(4kpl), 1juomalasillinen sokeria, 1juomalasillinen jauhoja, 1tl vaniljasokeria ja 1tl leivinjauhetta.En ole aina laittanut tuota leivinjauhetta.Hyvää tulee..
miulla täsmälleen sama ohoje ja joka kerta tulleepi kuohkea ja muheva kääretorttu!

jätä umbrella ne potaattijauhot kettuun siittä takinasta, se saattaapi olla syynä. tai sitte ei oo tarpeeks tuoreet munat :saint:
Ja tää on siis sama ohje kuin minkä mä tarjosin. Juomalasi kun yleensä on se 2 dl. Tällä teen myös täytekakut yms.

Eli Umbbis ota nyt tää perusohje ja kun sen osaat niin voit koittaa muita haastavampia ohjeita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja umbrella78:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Ethän avaa uunia kesken paiston?
Tai vatkaa muna-sokerivaahtoa liikaa? Sehän laskee eikä nostata massaa uunissa ollenkaan, jos se on liikaa vtkattu.
Ja eihän kääretortun tartteekaan olla mikäään 7 cm paksu pohja, vaan ohkanen, kestävä ja tasapaksu...
Hmm... Mahdoinko sitten tällä kertaa vatkata liikaa? Kun viimeksi ajattelin sen littanuuden johtuvan siitä, että vatkasin liian vähän. Mutta nyt se oli tosiaan liian littana siis niinkuin paperia, eli lähes säälittävän näköistä kun yritin sitä rullata :ashamed:
Lisäksi se pohja oli kuiva, halkeileva...
Liikaa jauhoja!!

Muna-sokerivaahto on valmista silloin, kun nostat vatkaimen vaahdosta pois, eikä viimeiset tippumassa olevat tipat enää tipu, vaan ne ponnahtaa takasin vatkaimeen, eli se muna on sillon antanu siihen sen tiiviyden ja "sitkauden" mikä pitääkin olla.

*muoks*
Ei voi olla liikaa jauhoja tuon sun ohjeen perusteella.
Kokeilepa jos vähennät sokeria 1 dl:aan ja leivinjauhetta 0.5 tl:aan. Mulla on lähes samat määrät omassa ohjeessa,ja saan aina sen onnistumaan...
Voih, eli vika on sittenkin mussa, mä kun jo ehdin helpottua siitä tiedosta että ohje oli mahdollisesti huono ;)
Mutta kiitos sullekin neuvoista, taas huomaan miten kiva tää palsta on ja miten avuliaita ihmisiä täältä löytyy =)
Se ratkaisu on siinä, että sulla on 60 cm leveä hella, mulla 50cm leveä. Eli sulla on sillon peltikin isompi, kun mulla. Eiköstä vaan? Tee seuraava pohja 1.5kertaisena, niin onnistut ihan varmasti, ei kääretortun teko NIIN vaikeeta ole ;)
Jep, 60 senttinen tuo uuni on =)

 
ketjua lukematta: huoneenlämpöiset tarvikkeet, ohje jossa on perunajauhoja, vatkaat munia kunnes vaahto on valkoista ja voit kirjoittaa siihen nimikirjaimesi, lisäät varovasti vatkaten sokerin; perunajauho-vehnäjauho-leivinjauhe-sekoituksen tiputtelet sekaan siivilän läpi samalla varovasti hämmentäen.
 
"anonyymi"
täällä eräs ano jättäisi vielä leivinjauheen pois - lasi munia, lasi jauhoja (eniten vehnää, halutessa lisäksi peruna- tai kaakaojauhe) ja vajaa lasi sokeria. liika sokeri lässäyttää. leivinjauheella mulla kuivuu enempi. jäähdytys kahden leivinpaperin välissä, ettei kuivu (kumottu sokeroidulle paperille, pellilä ollut paperi poistetaan vatsa täyttövaiheessa. tsemiä!
 
juuh
olen ap miettinyt samaa. Teen voileipäkakkuja, täytekakkuja, juustokakkuja, muffinsseja yms yms. Pidän pitseäni suht taitavana leipurina, mutta mun kääretorttu ei onnistu ikinä!
 

Yhteistyössä