Monille meistä, jotka rokottivat lapsensa, päätös ottaa rokote oli vaikea

Ärsyttää lukea jatkuvasti "mitäs otitte?" Ja "miltä nyt tuntuu?"-tyylisiä aloituksia. Mä harkitsin rokotetta pitkään ja pelkäsin sen haittavaikutuksia. Päätös ei tod. ollut itsestäänselvyys. Kuitenkin median pelottelu tulevilla sikainfluenssakuolemilla tepsi ja otin kun otinkin rokotteen itselleni (olin raskaana) ja esikoiselleni.

Halusin vaan kertoa tämän, kun tuntuu että monilla on se käsitys, että rokotteen ottaneet jotenkin olivat varmoja oikeasta päätöksestä ja morkkasivat muita. Mä uskon että isolle osalle päätös oli yhtä vaikea kuin itsellenikin.
 
Samaa mieltä kanssasi. Monelle päätös on ollut vaikea, suuntaan tai toiseen. Mulla ei ainakaan sitä käsitystä ole, etteikö moni olisi pohtinut asiaa todella vakavasti. Jotkut ehkä eivät vaivautuneet paljon ajattelemaan tai ottamaan selvää mutta suurin osa kyllä. Sen perusteella mitä silloin infoa oli, jokainen teki elämäntilanteeseensa sopivan ratkaisun. Täytyy vain toivoa että tästä selkkauksesta päästään mahdollisimman vähällä yli ja haitat jäävät pieniksi. Toivon voimia vaikean päätöksen tehneille rokottaneille ja pikkasen enemmän ymmärrystä niille jotka eivät rokotetta ottaneet, ettei nyt syyllistetä ja haukuta rokottaneita! Ja niille päättäjille vastuuntuntoa että totuus koko härdellistä tulisi ilmi!
 
t
Juu, mietin pitkään ja olin sitä mieltä etten ota sitä pojalle. Neuvolassa kuitenkin suostuttelivat sen ottamaan ja mies alkoi kans painostaan että se pitää ottaa. Täällä kuoli vielä nuori tyttö sikainfluenssaan. No pojalle se otettiin sitten mutta meillä jäi jostain syystä kuiten itse se laittamatta.
 
vieras
Tää nyt on ihan typerää jossittelua. Oli 50% mahdollisuus siihen, että rokotteesta tulee jotain haittavaikutuksia: niitä tulee tai niitä ei tule, sama se on sikainfluenssan suhteen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:
Ärsyttää lukea jatkuvasti "mitäs otitte?" Ja "miltä nyt tuntuu?"-tyylisiä aloituksia. Mä harkitsin rokotetta pitkään ja pelkäsin sen haittavaikutuksia. Päätös ei tod. ollut itsestäänselvyys. Kuitenkin median pelottelu tulevilla sikainfluenssakuolemilla tepsi ja otin kun otinkin rokotteen itselleni (olin raskaana) ja esikoiselleni.

Halusin vaan kertoa tämän, kun tuntuu että monilla on se käsitys, että rokotteen ottaneet jotenkin olivat varmoja oikeasta päätöksestä ja morkkasivat muita. Mä uskon että isolle osalle päätös oli yhtä vaikea kuin itsellenikin.
moikka, varmasti juuri näin. mä en ainakaan ole hetkeäkään ajatellut, että kaikki olisivat sen sokeasti vain ottaneet, uskon, että monikin sitä mietti pitkään ja paljon. olihan tällä palstallakin valtavat väännöt aiheesta, mä kovasti koetin kertoa kaikkea mitä olin ottanut rokotteesta selvää, että ihmisillä olisi ollut jotain oikeaa tietoa.

itse olin jo silloin ja nyt vain surullinen, kun niin moni sen otti. toivottavasti teille ei aiheudu rokotteesta mitään eikä kenellekään muullekaan.


 
Komppaan kyllä, ei ollu ihan itsestään selvää, että lapset rokotetaan, ja sitä kyllä mietittiin puolin ja toisin miehen kans. Päätös rokottaa tehtiin, ja jos siitä nyt jotain seuraa, niin sitten eletään sen kanssa. Sillä hetkellä vaan tuntu, et rokottamisesta ehkä on enemmän hyötyä, kun haittaa.
 
niinpä
kauan mietittiin ja otettiin rokotukset. Luojan kiitos ettei oo mitään siitä tullut (pahat oireet tuli mpr rokotteesta) mutta tästä ei mitään. Toivottavasti ei tulekkaan. Ja tuota nukahtamis tautiahan vasta tutkitaan, senhän on voinut laukasta sikainfluenssan sairastaminenkin.
 
Vieras
Ei ollut vaikea päätös. Järkisyyt sanoivat, ei kannata rokotuttaa.
Jotkut ottavat perusteellisesti asioista selvää ja tekevät sitten johtopäätökset luottaen itseensä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Ei ollut vaikea päätös. Järkisyyt sanoivat, ei kannata rokotuttaa.
Jotkut ottavat perusteellisesti asioista selvää ja tekevät sitten johtopäätökset luottaen itseensä.
Tämä syyttäminen tässä vaiheessa ei auta enää ketään!
 
tarinansa jo kertonut
Juuri näin asia varmasti oli monen kohdalla. Kirjoitin jo toiseen ketjuun oman tarinani siitä, miten olin kuolla tavallisen influenssan jälkitauteihin perusterveenä nuorena aikuisena. En jaksa toistaa kaikkea, kun vanha viestikin saattaisi tuolta löytyä, mutta totean, että lääkärin mielestä olimme minä ja vauva hengenvaarassa, koska perheessämme osa sairasti sikainfluenssaa. Koska raskaana ollessa on vieläkin riskialttiimpi tilanne kuin ei-raskaana ollessa, ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin ottaa se piikki, vaikka kuinka arvelutti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Ei ollut vaikea päätös. Järkisyyt sanoivat, ei kannata rokotuttaa.
Jotkut ottavat perusteellisesti asioista selvää ja tekevät sitten johtopäätökset luottaen itseensä.
Tiedän monia jotka ottivat perusteellisesti selvää ja silti syystä tai toisesta rokottivat lapsensa. Ja muistuttaisin että lapsen kohdalla asiasta päättämästä on yleensä 2 ihmistä jolloin päätöksenteko vaikeutuu entisestään.
 
Tiedän, että monille se oli vaikea, mutta jollain tasolla olen tyytyväinen että ne henkilöt, jotka vuosi sitten kivittivät niitä jotka eivät rokotetta ottaneet, saivat tästä nyt hieman ajattelemisen aihetta ja ehkä sitä kapeaa katsettaan oppisivat hieman laajentamaan.
 
murmur
Niin tai näin aina väärinpäin...kannattaa myös miettiä sitä, mitä olisi voinut tapahtua, jos sikaflunssa olisi päässyt iskemään raivokkaammin syystä, että rokotetta ei olisi otettu niinkin paljon kuin sitä otettiin....Että onko nyt tutkittavana olevat mahdolliset sivuvaikutukset pahempia kuin esim. lapsen kuoleminen? Itse otettiin ja lapsikin rokotettiin heti kun täytti 6 kk. Ei kai sitä auta muuta kuin toivoa, ettei rokote ole aiheuttanut mitään ja että se on saattanut pelastaa minun/läheiseni hengen/terveyden.
 
Tsirpukka
Meillä teini otti koulun puolesta viime syksynä rokotteen.
Taapero jäi ilman rokotetta,koska aina juuri silloin oli flunssassa,kun oli rokotteita tarjolla ja sittenpä ne jo loppukin :/.
Maanantaina 2v neuvola ja tuskimpa tässä tilanteessa nyt rokotetaankaan :/,saati jotta otettaskaan rokotetta...En tiijä,kakspiippunen juttu.
Mut eikös ne kuitenkin rokota sitä kausi-influenssaa vastaan syksyllä?
 
asian kääntöpuoli
mulle on tullut näistä sika-rokotteista paasaamisen myötä sellainen ajatus, että mitäs sitten jos tuleekin joku oikeasti tappava influenssa ja kukaan ei ota rokotetta juuri tämän sikapiikkifiaskon vuoksi..
 
Kohta kolmen äiti
Sama homma tämän kuin muidenkin varsinkin uusien rokotteiden kohdalla, pitää oikeesti miettiä etukäteen ja ottaa itse selvää! Neuvolan th tai edes THL:n tyypit EIVÄT VOI TIETÄÄ uusien rokotteiden tulevista haitoista! Muualla maailmalla niitä oli jo havaittu, mutta suomessa taaas yllättäen niiden uutisointi oli hyvin vähäistä. Tämä koskee siis muitakin kuin pelkkää sikainfluenssarokotetta.
 
Yksi syy varmaan siihen, että rokotuksesta varoittavaa tietoa ei otettu todesta, on se, että moni sellainen automaattisesti leimattiin jonkinsortin hörhöksi. Saattoi olla uskovaisen kirjoittamaa tietoa mitä on rokotteesta tonkinut, saattoi vain muuten olla joidenkin silmissä "kiihkoilija" jota ei siis kannata ottaa tosissaan. Rokotusinfon sivut julistettiin huuhaaksi jne. Kyllä siinä ihmiset aikamoiseen sekasortoiseen tilanteeseen joutuivat ja mieluummin ymmärrettävistä syistä, kuuntelivat sitten näitä "asiantuntijoita" jotka vakuuttivat rokotteen vaarattomaksi. Kaikki siinä olevat ainekset kun ovat suurinpiirtein samoja mitä jokapäiväisessä elämässämme tulee vastaan..
 
Alkuperäinen kirjoittaja asian kääntöpuoli:
mulle on tullut näistä sika-rokotteista paasaamisen myötä sellainen ajatus, että mitäs sitten jos tuleekin joku oikeasti tappava influenssa ja kukaan ei ota rokotetta juuri tämän sikapiikkifiaskon vuoksi..
Varmasti on kovempi kynnys ottaa se rokote tulevaisuudessa.
 
namanda
Vaikka itselleni oli alusta asti selkeää että rokotetta ei meillä oteta, ymmärrän hyvin heitä, jotka ovat päättäneet sen ottaa. Mediassa ja lääkäreissä painostus oli suuri. Sikainfluenssa puettiin kuolemaksi ja rokote oli ainoa tie pelastua. Asian toista puolta ei uutisoitu tarpeeksi. Asialla oli vieläpä niin hirveä kiire.
Kuulostaa puhelinmyyjän taktiikalta..
 
Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
Alkuperäinen kirjoittaja asian kääntöpuoli:
mulle on tullut näistä sika-rokotteista paasaamisen myötä sellainen ajatus, että mitäs sitten jos tuleekin joku oikeasti tappava influenssa ja kukaan ei ota rokotetta juuri tämän sikapiikkifiaskon vuoksi..
Varmasti on kovempi kynnys ottaa se rokote tulevaisuudessa.
Tämäkin totta! Mihin ihmiset jatkossa uskaltavat luottaa jos eivät lääkäriin eivätkä edes asiantuntijatahoihin? Uhkakuvana on todellakin se, että ihmiset eivät uskalla enää ottaa mitään ja mitäs sitten jos se rokote silloin olisikin ihan hyvä ja kunnollinen joka on ainoa joka auttaa? :/

Toisaalta, tiedättekö että WHO voi määrätä jonkin rokotteen pakolliseksi? Entäpä sitten jos ei siitä huolimatta halua ottaa rokotetta? Tuleeko poliisi ja vie väkisin piikille?! Aika karmeata sekin olisi. :eek:
 

Yhteistyössä