Monille meistä, jotka rokottivat lapsensa, päätös ottaa rokote oli vaikea

Alkuperäinen kirjoittaja siitäs saatiin:
Hyvä kuitenkin että me muut otimme rokotteen niin vapaamatkustajat eivät sairastuneet ja voivat nyt sanoa hähhähhää.
Tämäkään ajatus ei ole ihan näin yksinkertainen. Loppujen lopuksi ei voida todeta edes, oliko rokotteesta mitään hyötyä ja hiipuiko sikainfluenssa ihan itsekseen.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Ei ollut vaikea päätös. Järkisyyt sanoivat, ei kannata rokotuttaa.
Jotkut ottavat perusteellisesti asioista selvää ja tekevät sitten johtopäätökset luottaen itseensä.
Tämä syyttäminen tässä vaiheessa ei auta enää ketään!
Ei tuossa ollut mitään syyttämistä, ainoastaan järkeä.
 
joo
Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
Alkuperäinen kirjoittaja asian kääntöpuoli:
mulle on tullut näistä sika-rokotteista paasaamisen myötä sellainen ajatus, että mitäs sitten jos tuleekin joku oikeasti tappava influenssa ja kukaan ei ota rokotetta juuri tämän sikapiikkifiaskon vuoksi..
Varmasti on kovempi kynnys ottaa se rokote tulevaisuudessa.
Tämäkin totta! Mihin ihmiset jatkossa uskaltavat luottaa jos eivät lääkäriin eivätkä edes asiantuntijatahoihin? Uhkakuvana on todellakin se, että ihmiset eivät uskalla enää ottaa mitään ja mitäs sitten jos se rokote silloin olisikin ihan hyvä ja kunnollinen joka on ainoa joka auttaa? :/

Toisaalta, tiedättekö että WHO voi määrätä jonkin rokotteen pakolliseksi? Entäpä sitten jos ei siitä huolimatta halua ottaa rokotetta? Tuleeko poliisi ja vie väkisin piikille?! Aika karmeata sekin olisi. :eek:
Tätä itekkin miettinyt. Otettiin sikarokote kun lääkäri ja neuvola suositteli. Mutta jos oikeasti tulee joskus tappava tauti niin voinko enään luottaa lääräkin tai neuvolan mielipiteeseen? En.
 
Rokotettu on
Jälkiviisas on aina helppo olla. Miehen kanssa pohdittiin pitkään, rokottaako lapsia vai ei. Seurasin keskustelupalstoja, juttelin tutun sairaanhoitajaksi opiskelevan kanssa (joka oli asiaa kysynyt opettavalta lääkäriltä ja lääkäri ei rokotuttanut itseään eikä perhettään. Opiskelijoita vaadittiin rokotuksiin) ja tietysti katsoin uutisia. Siskoni ei rokotuttanut lapsiaan, mutta itse päädyin rokotuksiin viime hetkellä (seurasin, tuleeko uutisia sivuvaikutuksista ja pahempia ei silloin uutisoitu). Ei todellakaan helppo päätös eikä hätiköiden tehty ja minusta kansalaisten pitäisi pystyä luottamaan annettuihin ohjeisiin ja siihen että varoitukset mahdollisista sivuvaikutuksista annettaisiin ajoissa (siis vastuuta viranomaisille). Mitä jos olisi tullut hurja epidemia, kun rokotuksia ei olisi otettu ja silloin itkettäisiin, että miksei rokotteita ollut? Tee niin tai näin, aina se on väärinpäin. Turha syyllistää rokotteen ottaneita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Alkuperäinen kirjoittaja siitäs saatiin:
Hyvä kuitenkin että me muut otimme rokotteen niin vapaamatkustajat eivät sairastuneet ja voivat nyt sanoa hähhähhää.
Tämäkään ajatus ei ole ihan näin yksinkertainen. Loppujen lopuksi ei voida todeta edes, oliko rokotteesta mitään hyötyä ja hiipuiko sikainfluenssa ihan itsekseen.
Niin, kumma juttu että tuon "pahan sikainfluenssa epidemian" aikaan omat lapsenikaan eivät saaneet edes nuhaa vaivakseen..........

Mistään vapaamatkustamisesta ei ole kyse, jestas että jotkut ei vieläkään suostu tajuamaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja siitäs saatiin:
Hyvä kuitenkin että me muut otimme rokotteen niin vapaamatkustajat eivät sairastuneet ja voivat nyt sanoa hähhähhää.
Hienoa kun otitte, pelastitte puolaisiakin kuolemalta siinä sivussa, ja monia muitakin eurooppalaisia. :flower: Puolalaiset kun olivat niin hölmöjä etteivät rokottaneet ollenkaan ja esim Ranskassakin rokotusprosentti jäi monta kertaa pienemmäksi kuin Suomessa. Kiitos suomalaisten rokotteen ottaneiden, siellä ei kuollut yhtään enempää ihmisiä possulunssaan kuin suomessakaan. :flower:
 
Ja toisaalta onhan sekin tullut ilmi, että lääkärit ja terveydenhoitajat eivät edes itse olleet kovinkaan tietoisia rokotteesta, haittavaikutuksista jne. koska heillä ei ollut siitä yhtään sen enempää informaatiota. Minusta todella outoa ja pistää ihmetyttämään että miksei sitä tietoa ollut, mitä salattiin, mitä haluttiin varjella? Ja miksei sitäkään tiedotettu että kyseessä on uuden teknologian nanorokote, jonka terveyshaittoja ei ole tutkittu? Varmaan siksi, että sen jälkeen ei todellakaan olisi uskallettu rokottaa. Ja jos ei olisi rokotettu, niin lääkefirma ei olisi saanut rahaa jne....
 
Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
Alkuperäinen kirjoittaja asian kääntöpuoli:
mulle on tullut näistä sika-rokotteista paasaamisen myötä sellainen ajatus, että mitäs sitten jos tuleekin joku oikeasti tappava influenssa ja kukaan ei ota rokotetta juuri tämän sikapiikkifiaskon vuoksi..
Varmasti on kovempi kynnys ottaa se rokote tulevaisuudessa.
Tämäkin totta! Mihin ihmiset jatkossa uskaltavat luottaa jos eivät lääkäriin eivätkä edes asiantuntijatahoihin? Uhkakuvana on todellakin se, että ihmiset eivät uskalla enää ottaa mitään ja mitäs sitten jos se rokote silloin olisikin ihan hyvä ja kunnollinen joka on ainoa joka auttaa? :/

Toisaalta, tiedättekö että WHO voi määrätä jonkin rokotteen pakolliseksi? Entäpä sitten jos ei siitä huolimatta halua ottaa rokotetta? Tuleeko poliisi ja vie väkisin piikille?! Aika karmeata sekin olisi. :eek:
Niin. Eipä se auta paljo muuta ku toivoa, että ne viranomaiset ois niin fiksuja, että ei tottelis määräyksiä sellaisessa tilanteessa. Ja että muutkin ihmiset olis niin fiksuja, että tekis pakkorokottamisen mahdollisimman hankalaksi. Linnottautuisivat kotiinsa vaikka.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Tiedän, että monille se oli vaikea, mutta jollain tasolla olen tyytyväinen että ne henkilöt, jotka vuosi sitten kivittivät niitä jotka eivät rokotetta ottaneet, saivat tästä nyt hieman ajattelemisen aihetta ja ehkä sitä kapeaa katsettaan oppisivat hieman laajentamaan.
No nyt täytyy sanoa että peesailen Emilyniä. Niin paljon kuin täälläkin oli niitä haukkumisketjuja jossa syyllistettiin jos ei aikonut ottaa rokotetta. Ehkäpä suurimmat suunsoittajat nyt miettivät kerran jos toisenkin ennenkuin rääpivät päätään joka asiasta.

Meillä minä päätin etten ota, eikä pikkupoika ota, 15v sai itse päättää ja otti. Näillä mennään.
 
Minua kaduttaa se, että lapseni saivat piikin. Olin alunperin rokotetta vastaan ja piikin ottamista pohdittiin meillä pitkään. Kuitenkin tilanne oli se, että nuorimmaisellani on ollut astmaan viittaavia oireita ja on hyvin mahdollista, että hänellä on astma. Vaikkei hänellä diagnoosia olekaan, niin silti hän kuului mielestämme riskiryhmään. Kaikki lapsemme saivat sitten piikin. Nyt minua kaduttaa, etten tehnyt jykevää päätöstä itse vaan myönnyin terveydenhuollon ammattilaisten mielipiteille.
Toisaalta, jos kuopus olisi sairastunut, niin kuoleman riski olisi ollut.

Kun kahdesta pahasta pitää valita, ei oikeata päätöstä ole olemassakaan. On vain huonoja vaihtoehtoja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Alkuperäinen kirjoittaja siitäs saatiin:
Hyvä kuitenkin että me muut otimme rokotteen niin vapaamatkustajat eivät sairastuneet ja voivat nyt sanoa hähhähhää.
Hienoa kun otitte, pelastitte puolaisiakin kuolemalta siinä sivussa, ja monia muitakin eurooppalaisia. :flower: Puolalaiset kun olivat niin hölmöjä etteivät rokottaneet ollenkaan ja esim Ranskassakin rokotusprosentti jäi monta kertaa pienemmäksi kuin Suomessa. Kiitos suomalaisten rokotteen ottaneiden, siellä ei kuollut yhtään enempää ihmisiä possulunssaan kuin suomessakaan. :flower:
:D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Tiedän, että monille se oli vaikea, mutta jollain tasolla olen tyytyväinen että ne henkilöt, jotka vuosi sitten kivittivät niitä jotka eivät rokotetta ottaneet, saivat tästä nyt hieman ajattelemisen aihetta ja ehkä sitä kapeaa katsettaan oppisivat hieman laajentamaan.
No nyt täytyy sanoa että peesailen Emilyniä. Niin paljon kuin täälläkin oli niitä haukkumisketjuja jossa syyllistettiin jos ei aikonut ottaa rokotetta. Ehkäpä suurimmat suunsoittajat nyt miettivät kerran jos toisenkin ennenkuin rääpivät päätään joka asiasta.

Meillä minä päätin etten ota, eikä pikkupoika ota, 15v sai itse päättää ja otti. Näillä mennään.

No joo, tästä olen myös vähän samaa mieltä. Toivottavasti joku oppii olemaan syyllistämättä. Myös he, jotka eivät rokotetta ottaneet.
 
kotilohikäärme
Alkuperäinen kirjoittaja Orion-:
Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Alkuperäinen kirjoittaja idunnor:
Alkuperäinen kirjoittaja asian kääntöpuoli:
mulle on tullut näistä sika-rokotteista paasaamisen myötä sellainen ajatus, että mitäs sitten jos tuleekin joku oikeasti tappava influenssa ja kukaan ei ota rokotetta juuri tämän sikapiikkifiaskon vuoksi..
Varmasti on kovempi kynnys ottaa se rokote tulevaisuudessa.
Tämäkin totta! Mihin ihmiset jatkossa uskaltavat luottaa jos eivät lääkäriin eivätkä edes asiantuntijatahoihin? Uhkakuvana on todellakin se, että ihmiset eivät uskalla enää ottaa mitään ja mitäs sitten jos se rokote silloin olisikin ihan hyvä ja kunnollinen joka on ainoa joka auttaa? :/

Toisaalta, tiedättekö että WHO voi määrätä jonkin rokotteen pakolliseksi? Entäpä sitten jos ei siitä huolimatta halua ottaa rokotetta? Tuleeko poliisi ja vie väkisin piikille?! Aika karmeata sekin olisi. :eek:
Niin. Eipä se auta paljo muuta ku toivoa, että ne viranomaiset ois niin fiksuja, että ei tottelis määräyksiä sellaisessa tilanteessa. Ja että muutkin ihmiset olis niin fiksuja, että tekis pakkorokottamisen mahdollisimman hankalaksi. Linnottautuisivat kotiinsa vaikka.
Käsittämätön pykälä!
Muttamutta... Aika mahdoton käytännössä toteuttaa. Pitkien välimatkojen maa. Joka toisessa torpassa ainakin joku sorsapyssy.
 
poipoipoi
Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Tiedän, että monille se oli vaikea, mutta jollain tasolla olen tyytyväinen että ne henkilöt, jotka vuosi sitten kivittivät niitä jotka eivät rokotetta ottaneet, saivat tästä nyt hieman ajattelemisen aihetta ja ehkä sitä kapeaa katsettaan oppisivat hieman laajentamaan.
Peesi. En todellakaan toivo, että tulisi enempää sairastuneita, mutta ei ollut asiallista ja empaattista suhtautuminen rokottamattomiin silloin aikoinaan. Sitähän oli silloin hemmetin Tyhmä kun ei uskonut viranomaisten vakuutteluja. Sitä oli jopa lapsensa tappaja kun ei halunnut antaa rokotetta, jota ei ole riittävästi testattu jne..
 

Yhteistyössä