Monennellako kerralla olette pelkopolilta saaneet sektion?

Ensimmäistä kertaa oon vasta menossa, mut oon jo varautunu, et siellä joutuu monta kertaa käymään. Olis kyllä mielenkiintoista kuulla tähåän vastauksia. Ja vaikka siihenkin, että kuinka paljon on yritetty käännyttää?
 
Turussa kävin pelkopolilla kahdesti. Edellinen synnytys päättyi lapsen kuolemaan. Todettiin, että jokainen synnytys on erilainen eikä VÄLTTÄMÄTTÄ TÄMÄ LAPSI KUOLE??? Riskiä en halunnut ottaa ja toisella kerralla marssin lääkärin puheille potilaslaki kourassa (lainasin kirjastosta, mutta löytyy myös netistä). Ei tarvinnut kauaa keskustella ja päätöksen sain nopeasti!
 
tyhmäkö
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.12.2006 klo 15:56 vieras kirjoitti:
toisella kerralla marssin lääkärin puheille potilaslaki kourassa (lainasin kirjastosta, mutta löytyy myös netistä). Ei tarvinnut kauaa keskustella ja päätöksen sain nopeasti!
En nyt ymmärrä tuota sotilaslakia, miksi sulla oli se kirja mukana? :ashamed: Ja miten se auttoi päätöksen tekoon lääkäriä :ashamed: :ashamed:
 
Po-ti-las-la-ki ei SOTILASLAKI. Koska siellä todetaan, että potilasta on hoidettava yhteisymmärryksessä potilaan kanssa ja potilaan kieltäytyessä jostakin HOITOmuodosta on etsittävä potilaalle sopivampi hoitomuoto. On totta, ettei synnytys ole hoito (juridisesti), mutta antaa pohjaa omille vaatimuksille ja niiden oikeutukselle, eli sieltä löytyy perusteet sektiolle, myös pelkosektiolle. Omista asioista on pidettävä ITSE huolta. Sektio kun on monin verroin alatiesynnytystä kalliimpi niin joskus siitä on "taisteltava" ja tosissaan.
 
Voi kauheaa, vieras, syvin osanottoni menetyksesi vuoksi. Olet ilmeisesti jo synnyttänyt uudelleen sektiolla? Tai jos et ole, kaikki maailman onnentoivotukset minulta sinne!

Muoks. Ja tietysti myös onnea, jos olet jo synnyttänyt!<br><br>
 
minun mietteita
Liekköhän minut passitetaan pelkopolille tällaisen takia?????


mie olen miettiny sektiota. olen nyt viikolla 32 ja viime viikolla lääkäri sanoi että synnytyskanava on ahdas ja vauvakaan ei vielä ole kääntynyt eikä kyllä se vielä ehtií kääntymään. En pelkää synnytystä vaikka se mietityttää mutta olen ajatellu molempia ja tullu oman tilanteeni vuoksi siihen tulokseen että sektio olisi parempi vauvalle sekä minulle. Minulla on rytmihäiriöitä ollut paljon ennen raskaaksi tuloa ja jos ne kestää sen pari minuuttia niin sen jälkeen ei voi tehdä enää mitään raskasta koska hengityskään ei kulje kunnolla. Mielestäni se vaan olisi lapseni ja itseni terveyden puolesta paras ratkaisu

Kertokaahan mielipiteitä?
 
Alatie
Peesi eli sektion saa pyynnöstä per heti ekalla kerralla. Todellakin hoidosta eli tässä tapauksessa alatiesynnytyksestä voi lain mukaan kieltäytyä, joten ainoa vaihtoehto on silloin sektio.

Mulla ei ole ollut rytmihäiriöitä, mutta lisälyöntejä kylläkin. Mietin pitkän aikaa alatiesynnytykseen ryhtymistä ja päätin uskaltaa. Avautumisvaihe oli todella pitkä, raskas ja kivulias, tuli lisälyöntejä, huono olo ja meni taju kankaalle ainakin siinä mielessä, että en muista esim. lääkäriä, joka minua on käynyt katsomassa. Olisin kaivannut monitorointia myös itselleni, jotta olisin pystynyt suhtautumaan luottavammin omaan jaksamiseeni. Jostain kummasta sain onneksi kuitenkin voimaa ponnistusvaiheeseen 19 tunnin avautumisvaiheen jälkeen ja synnytin terveen tytön. Ponnistusvaiheessa ei ollut lisälyöntejä eikä myöskään jälkeenpäin.

Kannattaa ottaa asioista selvää tarkkaan noiden rytmihäiriöiden vuoksi, sekä fyysiseltä kannalta että henkiseltä - siis hakea tietoa ja keskustella usean eri asiantuntijan kanssa. Päädyt sitten alatiesynnytykseen tai sektioon, niin minua ainakin helpotti se, että päätökseni oli tarkkaan harkittu ja tietoinen. =)
 
Sain sektion tayssissa toisella kerralla (olisin varmaan saanut jo ekalla jos olisin itse ollut asiasta varma) synnytystapa-arviossa. Lievää painostusta alatiesynnytykseen oli, mutta ihmeen vähän siihen nähden, että olin kuullut tayssin olevan "sektiovastainen". Yhtäkään pelkopolikäyntiä en käynyt ja kyseessä oli siis pelkosektio. Varmaan tilanteesta riippuu.
 
Teija
Et siis käynyt kertaakaan Taysissa pelkopolilla vaan sait sektion synnytystapa-arviossa? Sinulla oli sitten kaksi synnytystapa-arviointia vai miten sen toisella kerralla sait?
Itse olen menossa Tayssin pelkopolille, sillä tietääkseni muuta tapaa siellä ei ole pelkosektiota saada. Tietty jos jaksaa sitten odottaa synnytystapa-arvioon asti asiasta keskustelemista, niin eihän siinä mitään (ja varmaan sen tälläkin tavalla saa, kuten sinä sait). Itse en sinne asti kestäisi.

Hienoa kuulla, että edes joku on saanut Taysista pelkosektion, sillä itsekin olen ymmärtänyt, että aika kielteisiä siellä ollaan asian suhteen :(
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.12.2006 klo 03:48 Teija kirjoitti:
Et siis käynyt kertaakaan Taysissa pelkopolilla vaan sait sektion synnytystapa-arviossa? Sinulla oli sitten kaksi synnytystapa-arviointia vai miten sen toisella kerralla sait?
Itse olen menossa Tayssin pelkopolille, sillä tietääkseni muuta tapaa siellä ei ole pelkosektiota saada. Tietty jos jaksaa sitten odottaa synnytystapa-arvioon asti asiasta keskustelemista, niin eihän siinä mitään (ja varmaan sen tälläkin tavalla saa, kuten sinä sait). Itse en sinne asti kestäisi.

Hienoa kuulla, että edes joku on saanut Taysista pelkosektion, sillä itsekin olen ymmärtänyt, että aika kielteisiä siellä ollaan asian suhteen :(
Juu, oli kaksi synnytystapa-arviota. Ei se varmaan ihan tavallinen tapa ole, mutta ensimmäisellä kerralla en oikein osannut sanoa mitään kun menin paniikkiin vauvan painoarviosta :ashamed: . Sain siis lisää "miettimisaikaa".

Varmaan sieltä pelkopolilta saa paremmin sitä keskusteluapuakin. Itse pyysin pelkopolille neuvolassa muutamaan kertaan, mutta ei ollut riittävästi pelkoja neuvolan th:n mielestä. Enkä tajunnut "vaatia" kun uskoin, että keskusteluapua yms. saa synnytystapa-arviostakin. Ja näin ei sitten ollutkaan. Sain itse selittää lääkäreille mitä edellisessä synnytyksessä tapahtui, missä ja miksi.. :/

Mutta tosiaan, mitään pahaa painostusta tai vastaavaa ei mielestäni ollut. Toivottavasti saat myös yhtä asiallista kohtelua!
 
tays hyvä paikka
Mun kokemukset Taysista on niin myönteiset, siellä on todella mukavat ja pätevät synnytyslääkärit. Mä olen ne kaikki tavannut kun juoksin diabeteksen takia äitipolilla. Varmasti saat sektion, älä sitä mieti ja pelkää ettet saisi. Minäkin pelkäsin ihan kauheesti ja oli diagnoosina synnytyspelko. En käynyt pelkopolilla, vaan juttelin lääkärin kanssa äitipolilla asiasta. Se kertoi miten hienosti saan kipulääkkeitä ym. synnytyksessä. Tuli synnytys ja kaikki sain ja enemmänkin mitä luvattiin. Olisin varmaan myös saanut sektion jos olisin pyytänyt, semmonen kuva mulle jäi. Jännää oli se, kun olin synnyttänyt niin synnytyslääkäri tuli huoneeseen juttelemaan, et "eihän se nyt niin pelottavaa ollut". Heh
 
TAYS:ssa tehdään viikoittain pelkosectioita, joten kyllä se saa, kun perusteet siihen on olemassa. Työskentelen siellä, joten faktatietoa on tämä. Suunnitelluissa sectioissa melkeinpä yleisimmät syyt on perätila ja pelko. Toki aina tarjotaan alatiesynnytystäkin vaihtoehtona ja kerrotaan faktat siitä, ei keskitytä pelkästään puhumaan sectiosta. Ja moni onkin päätynyt kaskustelun ja asiallisen tiedon jälkeen myös alatiesynnytkseen.
 
Nainen 26
Todella hienoa kuulla, että Taysissa saa sen pelkosection. Asun itsekin Tampereella ja en ole uskaltanut yrittää raskautta pelkoni takia, koska jo nyt olen panikoinut asiasta niin paljon, että olen saanut asian vuoksi muutaman aika pahan paniikkikohtauksen. Mutta kun kerta muutkin ovat saaneet, niin jospa sitä sitten uskaltaisi yrittää, kun on ihan älytön vauvakuume. : )

Hienoa kuulla se joltain joka työskentelee kyseisessä sairaalassa!
 

Yhteistyössä