Mokkapalojen kevennys :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :))
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:))

Vieras
Onko jollain vinkkiä/kokemusta miten tai saako ylipäätään mokkapalojen perusreseptiä mitenkään kevennettyä, edes pikkusen?

Ja tietty niin ettei koostumus kärsi kamalasti ja niin että kuitenkin tunnistaa mokkapaloiksi?

Oli ehkä jo liikaa vaadittu ;)

korvaisin puolet voista öljyllä ja sokeriakin vois hiukan vähentää.Olikos siinä ohjeessa taikinassa kermaakin? siitäkin laittaisin puolet maidoksi ja uskoisin et tulee oikein hyviä. :P
Pullataikinastakin voi puolet rasvasta vaihtaa öljyksi.

En tiedä mitään järkymmän makuista kuin joku pulla tai piirakka mistä tehty joku kevyt versio. Sama melkein syödä sit pahvia. Mutta makunsa kullakin. Ja kaikkeen tottuu.
Muutama kaveri jotka tekevät noita sokerittomia ja rasvattomia leivonnaisia aina kun leipovat niin sit kiittelevät kun on normiohjeella tehtyjä tarjottavia et kun on hyvää.
Tähän samaan kategoriaan kuuluu kahvi. On kavereita jotka keittää jotain euroshopper mömmöä aamulla ja päivän litkivät sitä samaa pannullista. Meillä taas keitetään joka kerta uutta kahvia ja merkki yleensä juhlamokkaa. Saa vaan varata moninkertasen määrän tuota kahviakin kun joku kolme isoa kuppia normi mitä sit juovat.

[QUOTE="Mä";23827765]korvaisin puolet voista öljyllä ja sokeriakin vois hiukan vähentää.Olikos siinä ohjeessa taikinassa kermaakin? siitäkin laittaisin puolet maidoksi ja uskoisin et tulee oikein hyviä. :P
Pullataikinastakin voi puolet rasvasta vaihtaa öljyksi.[/QUOTE]

En ole nähnyt missään reseptissä kermaa. Itse käytän aina kasvimargariinia ja rasvatonta maitoa. En nyt koe niiden muuttavan mokkiksia mitenkään kevyiksi, mutta kaitpa sillain voita kevyempää tulee. Kuorrutesokeri noissa kai "pahin" on, eikä sitä oikein voi korvata millään.

Ap:lle vinkkinä: leivo vain puolikas annos esim. matalaan piirakkavuokaan. :) Meillä ainakin käy niin, kun leipoo koko pellillisen, että tulee syötyä monen monta palaa heti ekana päivänä.

Höh, ei linkitys mennyt läpi...

Olen muutaman kerran kokeillut tällä ohjeella... Eli tuossa ei ole rasvaa pohjassa ollenkaan!
olikohan sellainen kategoria kuin suklaiset herkut tms...
kattilassa-porisee.vuodatus.net

Olen joskus vahingossa tehnyt terveellisiä mokkapaloja kun unohdin lisätä rasvan (joka jäi epähuomiossa mikroon kököttämään)... Mitään huomattavaa muutosta lopputuloksessa ei tapahtunut :)

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;23828033:
Linkitykset jää helposti spämmiin, jotka siten poimitaan sieltä palstalle. Joskus kestää, joskus kestää kauemmin!

Mutta älkäähän hätäilkö...... kyllä ne sieltä palstalle poimitaan kaiken roskan seasta nekin! :)

Joo, ensi kerralla odottelen vähän kauemmin :)

Yhteistyössä