moccamaster ja kiinteän vesisäiliön puhdistus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kahvipannu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä laitan säiliön vettä puolilleen ja harjaan pullo/tiskiharjalla. kaadan veden pois tai annan valua keittimen läpi. Huuhtelu muutaman kerran tämän jälkeen.

laita hetkeksi etikkaa (n 1-2dl) tai ruokasoodaa (n 0,5dl) vesisäiliöön veden kanssa ja sitten keittimen läpi ja sitten muutama pannullinen pelkkää vettä, meillä ainakin auttaa molemmat konstit.

Liotat sitruunahappoa ta etikkaa veteen, hinkkaat sisäpinnat (puhtaalla) harjalla, kun happovesi sisällä ja keität "kahvia". Sen jälkeen huuhtelet MONTA kertaa.

Mie olen kokeillut nuo kaikki edellä mainitut konstit ja hyväksi havainnut. Mutta nyt sain hyvän vinkin ja kokeilin sitä pari vk sitten. Eli laitoin pienen tilkan konetiskiainetta mulla oli jauheena mutta nestemäinen olisi kuulemma parempi.
Ja vesisäiliö vettä täyteen ja eikun tulille, valutin noin 3-5 säiliöllistä vettä kun huuhtelin ja kyllä kiiltää :)

Miten puhtaasta vedestä likaantuu? Ette kai te sillä kahvipannulla lisää vettä säiliöön?

Mulla on erikseen puhdas litranmitta jolla vesi laitetaan, niin ei tule mitään putsattavaa säiliöön. Ja sitten silloin tällöin keitän etikat läpi koneesta.

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;22280571:
ne 2 ruuvia pohjalta auki ja koko säiliö tiskikoneeseen.

ihanko oikeasti otat irti sen säiliön? itse just männä viikolla katselin niitä ruuveja ja mietin että josko uskaltais irrottaa ni sais pestyä. tuotahan uskaltais kokeilla jos se on joltain onnistunut..ja tieten toivoa että itsekin saa sen vielä kiinni...meinaan että on todella helppo purkaa, mutta kasaaminen ei aina oo niin helppoa...

[QUOTE="vieras";22280734]ihanko oikeasti otat irti sen säiliön? itse just männä viikolla katselin niitä ruuveja ja mietin että josko uskaltais irrottaa ni sais pestyä. tuotahan uskaltais kokeilla jos se on joltain onnistunut..ja tieten toivoa että itsekin saa sen vielä kiinni...meinaan että on todella helppo purkaa, mutta kasaaminen ei aina oo niin helppoa...[/QUOTE]

suoraan vetämällä ei sa repiä, siellä on pari sähköliitintä ja yks kumiletku kiinni. varovasti vaan ...

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;22280571:
ne 2 ruuvia pohjalta auki ja koko säiliö tiskikoneeseen.

[QUOTE="vieras";22280734]ihanko oikeasti otat irti sen säiliön? itse just männä viikolla katselin niitä ruuveja ja mietin että josko uskaltais irrottaa ni sais pestyä. tuotahan uskaltais kokeilla jos se on joltain onnistunut..ja tieten toivoa että itsekin saa sen vielä kiinni...meinaan että on todella helppo purkaa, mutta kasaaminen ei aina oo niin helppoa...[/QUOTE]

Mäkin mietin samaa tuossa muutama päivä sitten että uskaltaisiko ne irrottaa.

Ehkä sitten uskaltaa.

Haihdutusvastuksen katkaisimen koho (kiiltävän kannen alla), se kaipaa myös pesua ja on todennäköisesti myös "ruskea", jos säiliö on likainen. Kansi vain varovasti nostamalla irti. Jollain palstalla ihmeteltiin miksi keittimeen jää noin kupillinen vettä, se johtuu juuri haihdutusvastuksen kohosta ja katkaisijasta, jotka mielestäni katkaisevat virran liiän aikaisin. Suunnittelu hieman pielessä?

[QUOTE="peksu";26007998]Haihdutusvastuksen katkaisimen koho (kiiltävän kannen alla), se kaipaa myös pesua ja on todennäköisesti myös "ruskea", jos säiliö on likainen. Kansi vain varovasti nostamalla irti. Jollain palstalla ihmeteltiin miksi keittimeen jää noin kupillinen vettä, se johtuu juuri haihdutusvastuksen kohosta ja katkaisijasta, jotka mielestäni katkaisevat virran liiän aikaisin. Suunnittelu hieman pielessä?[/QUOTE]

Ei ole suunnitteluvirhe vaan ihan tarkotuksella näin tekee, suojaa erinäisiä sisäisiä osia kuumuudelta ja jäähdyttää ne nopeammin sammumisen jälkeen, josta seurauksena pitempi käyttöikä osilla.

Moccamasterin vesisäiliön saa hyvin puhdistettua kirkkaaksi nestemäisellä konetiskiaineella. Irroita metallikansi varovasti koukulla vetäen säiliöstä. Kaada säiliöön haaleaa vettä vähän ja sitten tiskiainetta.Harjaa pehmeällä tiskiharjalla. Huutele säilöä hanan alla aluksi .Sitten 3-4 kertaa keitä säiliön kautta. Varmasti puhdas.

Mä oon käyttänyt ihan vaan lämmintä vetta, Fairya ja tiskiharjalla pessyt sekä sitten huuhdellut. Kahviveden laitan puhtaalla muovikannulla, en kahvinkeittimen kahvipannulla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras myös;22282508:
Mäkin mietin samaa tuossa muutama päivä sitten että uskaltaisiko ne irrottaa.

Ehkä sitten uskaltaa.

Töissä saatiin rikottua yksi keitin juurikin irrottamalla se säiliö. Säiliön alla olevat tiivisteet falskasivat eivätkä pitäneen enää kunnolla vettä säiliössä.

[QUOTE="vesseli";29456314]Pulmani on vesi tulee liian nopeasti läpi,joten pitää sammuttaa useampaan kertaan,ettei mene suodattimen yli.Mitä pitäisi tehdä? Keitin vain pari vuotta vanha.[/QUOTE]

Käännät tippalukon auki-asentoon ;)

[QUOTE="vieras";22280593]Miten puhtaasta vedestä likaantuu? Ette kai te sillä kahvipannulla lisää vettä säiliöön?

Mulla on erikseen puhdas litranmitta jolla vesi laitetaan, niin ei tule mitään putsattavaa säiliöön. Ja sitten silloin tällöin keitän etikat läpi koneesta.[/QUOTE]

Vesijohtovesi EI ole puhdasta vettä. Siinä on mm. kalkkia. Tislattu vesi on ns. puhdasta vettä.

[QUOTE="vesseli";29456314]Pulmani on vesi tulee liian nopeasti läpi,joten pitää sammuttaa useampaan kertaan,ettei mene suodattimen yli.Mitä pitäisi tehdä? Keitin vain pari vuotta vanha.[/QUOTE]

Keität kahvit liian lämpimästä vedestä. Kahvit kuuluu aina keittää kylmään veteen. Moccamaster kiehauttaa veden, mutta jos vesi on valmiiksi lämmintä niin silloin se alkaa suoraan lirauttelemaan liian nopeaan tahtiin. Halpiskeittimet ei kiehauta, vaan lämmittävät, siksi kahvi niistä on aina haaleaa eikä kuumaa.
Ja tosiaan kannattaa tarkistaa että tippalukko toimii kunnolla.

Keität kahvit liian lämpimästä vedestä. Kahvit kuuluu aina keittää kylmään veteen. Moccamaster kiehauttaa veden, mutta jos vesi on valmiiksi lämmintä niin silloin se alkaa suoraan lirauttelemaan liian nopeaan tahtiin. Halpiskeittimet ei kiehauta, vaan lämmittävät, siksi kahvi niistä on aina haaleaa eikä kuumaa.
Ja tosiaan kannattaa tarkistaa että tippalukko toimii kunnolla.

HÖPÖ HÖPÖ! Jokaikinen tavallinen kahvinkeitin kiehuttaa veden, koska juuri tämä kiehuva vesi nostaa höyrynpaineella veden suodattimeen. Halpiskeittimissä tulee se ongelma, että vesi ennättää jäähtyä ennen kuin se saavuttaa suodattimen.

Wifan Svart Presisjonissa ei ole tuota Moccamasterissakin olevaa heikkoutta ja tekeekin selkeästi parempaa kahvia kuin esim. Moccamaster (voit lukea asian useista kotimaisista ja ulkomaisista testeistä):