Mitkä asiat ärsyttävät häissä?

  • Viestiketjun aloittaja -
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Laittakaa siihen tilinumeron viereen vaikka joku hyväntekeväisyyskohteen tilinumero myös. Itse ennemmin tuen hääparin puolesta vaikka malawilaisia orpoja kuin annan rahaa lahjaksi.
meinaan mä tiedän, että muutama tuttu hääpari maksoi lahjarahoilla suurimman osan häistään, vaikka muka keräsivät rahaa "häämatkaan". Eivätpä vielä oo matkaan pääseet :D
No mitäs pahaa tuossa on? Sama minulle, mihin se lahjarahani menee. Ja paljon mielummin häihin kuin niinpäin, että häitä juhlisivat lainarahalla.

Ei ne tavaralahjatkaan aina käyttöön tule, jäävät kaappeihin tai päätyvät kirpparille, tuskin vastaa sitä, mitä varten ne on ostettu.

En ymmärrä, miksi joillekin on niin perin tuskallista antaa toisille lahjaksi jotakin mitä nämä oikeasti haluavat ja tarvitsevat, ei jotain mitä on satuttu löytämään halvalla tai mistä halutaan itse päästä eroon. Ostatteko ihan vittuillaksenne lapsillennekin aina joululahjaksi juuri ne lelut, mitä he eivät toivoneet? Vai miksi aikuiset ovat jotenkin eri asia?
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23838486]Mikset voinut suoraan ilmoittaa, ettet tule? Minusta tuo on todella törkeää, että tuloosi varaudutaan, suunnitellaan pöytäjärjestelyt ja varataan sinullekin ruokaa ja sitten et tulekaan, vaikka tiedät varsin hyvin "esteesi" jo etukäteen.[/QUOTE]

Siksi että osaan olla huonotapainen myös.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";23838526]Häävieraiden tehtävä ei ole kustantaa teidän pesukonetta. Vaikka kuinka tarttisitte. Lahjankaan ei välttämättä ole tarkoitus olla aina tarpeellinen, se voi ola myös esim. erikoinen tai ikimuistoinen. "tärkeintä ei ole itse lahja vaan ajatus"- on unohtunut monelta hääparilta.

Meillä on jo kaikkea, mennään naimisiin, ollaan sanottu että mitään ei tartte tuoda kuin itsensä. Jos joku haluaa jotain tuoda niin voi tuoda mitä tahtoo, suklaasta lakanoihin. Kaikki otetaan vastaan hymyssä suin. Itseasiassa on hyvin hauskaa availla paketteja kun ei tiedä mitä sieltä tulee, ja ikimuistoisimmat lahjat taitaa olla ne joita ei yhtään ole osannut toivoa/ kuvitellut olevan olemassa/ kuvitellut tarvitsevansa/ ei olisi ikinä ostanut itse.[/QUOTE]

Mulle ei ole ajatus tärkein, mulla on noita "ajatuksia" jo kaapit täynnä ja erittäin harvoin yksikään niistä on ollut niin osuva, että olisi oikeasti minua ilahduttanut. Sukulaiset ei usko etten tahdo mitään lahjoja. Ajattelin säilyttää heillä mahdollisuuden ilahduttaa meitä antamalla rahaa kun jotain tahtovat kuitenkin antaa. Mutta parempi ehkä jättää kutsumatta sitten kokonaan, jos kerran tuo lahjalista tai tilinumero on noin suuri pahanmielen aihe.
 
Jos ei kerta mitään tarvii niin eikö se ole sama lahjoittaa ne lahjavarat hyväntekeväisyyteen? Kun aika moni hääpari perustelee rahatoivetta sillä, että kaikkea jo on.
No jos niin on niin mielummin annan sen lahjaan varatun rahan heille, kellä ei ole mitään.
Vai olisiko kuitenkin niin, että hääparille kuitenkin se oma napa on lähin napa?
 
"eee"
[QUOTE="ehkäpä";23834373]Eihän se taikauskoista ole vaan yltiöromanttista!! :D Tämä tuli siis miehen puolelta tämä pyyntö. Lisäksi juuri vihkimisen jälkeen on kampaus ja meikki täydellisimmillään, tietysti sitä haluaa kuvat ottaa juuri silloin. Vieraille voi järjestää jotain ohjelmaa sinä aikana, kaasot ja bestmanit ovat sitä varten :)[/QUOTE]

Miksi ihmeessä kampaus ja meikki olisivat täydellisimmillään kirkon jälkeen eivätkä sitä ennen? Todella hölmö kommentti, asiahan on aivan päinvastoin :D Alttarilla moni herkistyy kyyneliin, sit huulikiillot suudellaan pois, tukka on täynnä riisiä jne. Kyllähän ulkonäkö paremmassa kondiksessa on just kampaajalta/meikkaajalta tullessa, siis ennen kirkkoa.
 
"vieras"
Jos ei kerta mitään tarvii niin eikö se ole sama lahjoittaa ne lahjavarat hyväntekeväisyyteen? Kun aika moni hääpari perustelee rahatoivetta sillä, että kaikkea jo on.
No jos niin on niin mielummin annan sen lahjaan varatun rahan heille, kellä ei ole mitään.
Vai olisiko kuitenkin niin, että hääparille kuitenkin se oma napa on lähin napa?
Se, etten tarvitse satunnaista lahjatavaraa, ei tarkoita etten tarvitsisi mitään. Tarvitsemme kyllä hyvin montaakin asiaa ja hyvin moni lahja tekisi minut onnelliseksi sekä helpottaisi elämääni todella paljon, mutta mikään niistä ei ole sellaisia, mitä sukulaiset todennäköisesti ymmärtäisivät antaa häälahjaksi ilman suoraa kehoitusta.

Hyväntekeväisyystilinumeron voin tietysti liittää kutsuun, mutta siitä vasta monet närkästyvätkin, he kun tahtoisivat muistaa nimenomaan hääparia, eivät jotain järjestöä jonka arvomaailma ei edes välttämättä osu ollenkaan heidän omansa kanssa yksiin vaikka hääparille olisikin tosi tärkeä asia. Meillä ja useimmilla sukulaisilla on todella erilainen maailmankatsomus. Monista on myös sopimatonta tuoda iloisen juhlan yhteydessä esille ikäviä asioita, kuten köyhyyttä, ympäristön saastumista, kodittomia eläimiä...
 
voi vitsi
[QUOTE="vieras";23838705]Se, etten tarvitse satunnaista lahjatavaraa, ei tarkoita etten tarvitsisi mitään. Tarvitsemme kyllä hyvin montaakin asiaa ja hyvin moni lahja tekisi minut onnelliseksi sekä helpottaisi elämääni todella paljon, mutta mikään niistä ei ole sellaisia, mitä sukulaiset todennäköisesti ymmärtäisivät antaa häälahjaksi ilman suoraa kehoitusta.

Hyväntekeväisyystilinumeron voin tietysti liittää kutsuun, mutta siitä vasta monet närkästyvätkin, he kun tahtoisivat muistaa nimenomaan hääparia, eivät jotain järjestöä jonka arvomaailma ei edes välttämättä osu ollenkaan heidän omansa kanssa yksiin vaikka hääparille olisikin tosi tärkeä asia. Meillä ja useimmilla sukulaisilla on todella erilainen maailmankatsomus. Monista on myös sopimatonta tuoda iloisen juhlan yhteydessä esille ikäviä asioita, kuten köyhyyttä, ympäristön saastumista, kodittomia eläimiä...[/QUOTE]

Älä viitti. Nousee ihan myötähäpeä ohimoille noista sun sepustuksista.

Nykyparit on itsekeskeisiä. Kylmä raha kelpaa, muuta on turha tuoda. Mittään ei tartteta mutta raha kelpaa aina.
 
=)
[QUOTE="vieras";23838205]Tilinumero kutsussa ja lahjalista kutsun liitteenä ovat mauttomia. Kaikista ärsyttävintä on saada kutsun mukana juhlaohjesääntö, jossa yksityiskohtaisesti ohjeistetaan vieraita pukeutumisesta, kirkossa istumisesta ja ruokailusta. Vieraisiin voisi suhtautua kunnioittaen ja olettaa, että vieraat kyllä osaavat tarvittaessa kysyä lahjatoiveita, istua oikealla puolella kirkkoa ja antaa hääparin lähisukulaisi kutsut... siis jos niihin lyödään joku mukahauska lässytys ja luritus niin voi jo ounastella, että häissä on ohjelmana jotain tuttujuttua ja muuta supten ruokailla ensin. Toimi ainakin meidän häissä.[/QUOTE]

meiltähän löytyi noi kaikki mauttomuudet :D Tai no lässytykset ja luritukset poissa eikä kyllä ollu mitään tuttujuttuakaan. Juhlaohjeeseen päädyttiin sen takia että meillä oli ortodoksihäät eikä suurin osa vieraista tienny niistä mitään. Muutamalla sanalla kerrottiin mitä kirkossa tapahtuu ja missä vieraat voivat siellä olla. Lisäks suurin osa vieraista tuli eri paikkakunnilta joten eivät tienneet paikkoja ja olimme heille myös "ohjeessa" kertoneet siinä hotellin mistä meillä oli kiintiö varattuna (vieraille hyvällä hinnalla varanneet huoneet). Meillä ainakin vieraat kiitteli juhlaohjetta.
 
Non compos mentis
Paha ruoka. :D

2000-luvulla, mitä häissä olen ollut, on ruoka ollut sen verran eksoottista ja erikoista, ettei ole mulle maistunut. Ei sillä, en minä vaadi kaikkiin häihin karjalanpaistia, mutta silti... Nälkäinen juhlavieras on minusta hieman nolo juttu.
 
"vieras"
Älä viitti. Nousee ihan myötähäpeä ohimoille noista sun sepustuksista.

Nykyparit on itsekeskeisiä. Kylmä raha kelpaa, muuta on turha tuoda. Mittään ei tartteta mutta raha kelpaa aina.
Mitä sen itsekeskeisempää siinä nyt on kuin ottaa vastaan mikä tahansa muu lahja? Rahaahan niihinkin kuluu, sen lisäksi paljon vaivaa.

Itse tuskin olen häitä juhlimassa joten ei tarvitse kenenkään meille lahjoittaa rahaa sen enemmän kuin muutakaan. Mut näin vieraan näkökulmasta arvostan kyllä sitä, ettei mun tarvitse kuluttaa aikaa kaupungilla lahjan etsimiseen, vaan voin hoitaa muistamisen ihan tilisiirrolla. Minusta se on erittäin huomaavaista vieraita kohtaan. En kuitenkaan kehtaisi mitään olla viemättä.

Yksissäkään häissä en ole ollut, missä rahalahjakaan olisi ollut pakollinen. Aina on mainittu, että JOS tahdotte muistaa. Summakin on ihan vapaavalintainen.
 
Huom harmaana
Näinpä. Mua ärsyttää kovin kommentit meidän häistä, kun siellä ei ole alkoholitarjoilua. On vain ruokaviinit + onnittelumaljat. Kommentit on luokkaa "tylsät häät" kun ei olekkaan mitkään ilmasen viinan bileet.
Ei meilläkään ollut muuta kuin onnittelumaljat ja viiniä ruuan kanssa. Muut sai hääväki ostaa ihan omalla rahalla, ravintolassa kun oltiin. Eikä kukaan valittanut että oli tylsää, päinvastoin tunnelma ja häät ylipäänsä saivat tosi paljon (aitoja) kehuja vierailta. Ihmiset viihtyivät erinomaisesti.
 
"Lissu"
Musta tuo tilinumero kutsussa on hyvä juttu. Ei tarvitse tuskailla mitä taas keksisi lahjaksi, mitä pari tarvisi ja minkä sarjan astioita heillä on. Voi vaan siirtää rahan ja osallistua näin vaikka häämatkaan. :)

Yleensä ottaen mua ei ärsytä häissä juuri mikään, paitsi jos tunnelma on tosi jäykkä tai juhlat on liian hienostelevat.
 
"vieras"
Älä viitti. Nousee ihan myötähäpeä ohimoille noista sun sepustuksista.

Nykyparit on itsekeskeisiä. Kylmä raha kelpaa, muuta on turha tuoda. Mittään ei tartteta mutta raha kelpaa aina.
Miksi pitäisi tarvita jotakin sellaista, mitä ei tarvitse? Kyllähän hääparit varmaan ovat kiitollisia lahjoistaan, mutta ei ne ei-tarvitut muutu tarvituiksi vain sen vuoksi, että ne saa lahjaksi.

Nykyihmiset ei enää tarvitse arkielämän peruskittiä. Yhdessä on asuttu iät ja ajat ja se sama iät ja ajat on ostettu arjessa tarvittavia asioita. Jos halutaan mennä häämatkalle, rakentaa grillikatos tai mitä tahansa muuta häälahjarahalla niin miksi siinä vieraaksi tulevan maailma kaatuu? Kyllähän silti voi ostaa jotakin ihan muuta, mikäli niin on ajatellut, mutta en ymmärrä, miksi olla noin periaatteellisesti sitä vastaan, että laittaa rahaa johonkin, mikä toisilta uupuu. Meneekö asia samoin esim. synttäri- ja joululahjoilla? Onko toiveet ja tarpeet niissäkin iso no-no?
 
Mollie
Nykyparit on itsekeskeisiä. Kylmä raha kelpaa, muuta on turha tuoda. Mittään ei tartteta mutta raha kelpaa aina.
Mä en ymmärrä, miksi olisi yhtään sen itsekeskeisempää pyytää lahjaksi rahaa kuin jotain Arabian astioita tai Marimekon lakanasettejä. Rahaa nekin maksaa.

Minusta on ihanan helppoa, jos joku toivoo lahjaksi rahaa. Eipä tarvitse tässä meidän käpykylässä yrittää epätoivoisesti etsiä muita sopivia lahjoja.
 
Jee jee
Onneksi tuli mentyä naimisiin jo 16 v sitten. Silloin häät olivat useimmilla vielä aika vaatimattomia nykyisiin verrattuna. Meillä ei ollut leikkejä eikä lahjalistoja/tilinumeroita, mutta ei myöskään alkoholitarjoilua. Kuvat otettiin ennen vihkimistä, sitten onnittelut, sapuskointi ja hyvissä ajoin vanhempi väki sekä lapsiperheet pääsivät maha täynnä herkkuja kotiin (ruoka oli tosi hyvää, paikallinen pitopalvelu laittoi). Biletysväki siirtyi vähitellen läheiseen hotelliin (jossa osalla yöpyminen) ja bileet jatkuivat kosteammissa tunnelmissa. Näin jäi se ihme vetkuilu hääpaikalla pois ja kuitenkin oli ihan kivat juhlat kaikilla (toivottavasti :D ). Häitä kun mietittiin, oli mielessä juuri se, ettei porukan tarvitsisi odotella hääparia juhlapaikalle. Toinen asia oli mieheni ajatus. Häntä raivostutti muissa juhlissa, että kun kahvia kaadettiin lisää, olivat kerma/maito sekä sokeri kuitenkin noutopöydässä ja niitä piti lähteä kuitenkin pahimmillan hyvin täyden kupin kanssa hakeamaan. Meillä oli joka pöydässä omat pikkukannut ja sokerikot, en tiedä onko se sitten nykyhäissä jo ihan perusjuttu!
 
Jee jee
Tuosta rahalahjasta vielä. Tutut menivät naimisiin ja heillä kutsussa oli tilinumero mahdollisia lahjarahoja varten. He keräsivät rahaa uutta muurattua leivinuunia varten maalaistaloonsa. Minusta se oli oikein kiva ajatus ja mielelläni lahjarahat annoin. Kävimme myöhemmin kylässä ja he esittelivät uutta leivinuuniaan ja naureskelivat, ettei erotilanteessa ainakaan voi häälahjaa puolittaa. Leivinuuni muistuttaa heitä joka päivä yhteisestä taipaleesta.
 
"morsian"
Onneksi tuli mentyä naimisiin jo 16 v sitten. Silloin häät olivat useimmilla vielä aika vaatimattomia nykyisiin verrattuna. Meillä ei ollut leikkejä eikä lahjalistoja/tilinumeroita, mutta ei myöskään alkoholitarjoilua. Kuvat otettiin ennen vihkimistä, sitten onnittelut, sapuskointi ja hyvissä ajoin vanhempi väki sekä lapsiperheet pääsivät maha täynnä herkkuja kotiin (ruoka oli tosi hyvää, paikallinen pitopalvelu laittoi). Biletysväki siirtyi vähitellen läheiseen hotelliin (jossa osalla yöpyminen) ja bileet jatkuivat kosteammissa tunnelmissa. Näin jäi se ihme vetkuilu hääpaikalla pois ja kuitenkin oli ihan kivat juhlat kaikilla (toivottavasti :D ). Häitä kun mietittiin, oli mielessä juuri se, ettei porukan tarvitsisi odotella hääparia juhlapaikalle. Toinen asia oli mieheni ajatus. Häntä raivostutti muissa juhlissa, että kun kahvia kaadettiin lisää, olivat kerma/maito sekä sokeri kuitenkin noutopöydässä ja niitä piti lähteä kuitenkin pahimmillan hyvin täyden kupin kanssa hakeamaan. Meillä oli joka pöydässä omat pikkukannut ja sokerikot, en tiedä onko se sitten nykyhäissä jo ihan perusjuttu!
Kuulostaa ihanalta. Mutta nykypäivänä tärkeintä on että kaikki pokkuroi hääparia (etenkin morsianta), ja ei missään nimessä saa tuoda marimekkoa tai arabiaa kun hääparilla tietty on jo KAIKKEA. Raha toki kelpaa, mutta ei mitkään likaset hilut vaan suoraan pankkitilille persoonattomasti kiitos. ((Mistä voi kumminkin tarkistaa antoiko virtaset 100€ tai vähemmän (että sitten tietää mitä vastaisuudessa antaa heille lahjaksi), olihan virtasilla sentään 5 kakaraakin mukana.))
 
Samalla kertaa ärsyttää turhan tiukka aikataulu ja samalla liian lavea. Me tykätään juhlia jne mut kahesti on luovutettu kesken juhlien monien muiden kanssa kun kertakaikkiaan aikataulu pissii ja vanuu jokasuuntaan. Kukaan ei tiedä mitään, mitään ei tapahdu, kaikki aikavälit ja odottelut liian pitkiä jne...Toisissa häissä yksinkertaisesti aivan liikaa ohjelmaa, ruokailu liiankin lavea jne...ja taas hyydyimme kuten moni muukin vieras.
Eka tapauksessa vihkiminen oli klo 14 ja vasta kahvissa oltiin siinä klo 20 aikaan...Arvatkaas miten hirveästi siihen väliin mahtui odottelua, luppo aikaa ja ihmettelyä missä mennään...Me häivyttiin kahvilta ja ohjelmaosuus oli tulematta...Sanon vaan että EI NÄIN.
 
Tuosta rahalahjasta vielä. Tutut menivät naimisiin ja heillä kutsussa oli tilinumero mahdollisia lahjarahoja varten. He keräsivät rahaa uutta muurattua leivinuunia varten maalaistaloonsa. Minusta se oli oikein kiva ajatus ja mielelläni lahjarahat annoin. Kävimme myöhemmin kylässä ja he esittelivät uutta leivinuuniaan ja naureskelivat, ettei erotilanteessa ainakaan voi häälahjaa puolittaa. Leivinuuni muistuttaa heitä joka päivä yhteisestä taipaleesta.
Joo, tää onkin ihan kiva asia silloin kun se raha tosiaan laitetaan johonkin sellaiseen, mihin sitä pyydetään.

Mun yks tuttavapariskunta halusi kans rahaa pesutornia varten ja sen tosiaan ostivat, lähettivät kiitoskortit myös niin, että pesutorni oli kuvassa (tosi kiva idea).

Mutta tosi usein just johonkin häämatkaa varten pyydetyt rahat menee paikalliseen prismaan ja siinä ei mun mielestä ole ideaa.
 
"vieras"
Pitäisikö sinun lukea viestit kokonaan läpi? Olenkin sanonut että sitä tumput suorassa tarvi seistä, onhan kaasot olemassa jotka voi tarjoilla odotuksen ajan juotavaa. Ei ole missään vaiheessa ollut puhetta, että pitää antaa vieraiden odotuttaa tylsistyneenä.
Voi luoja jos joku ääliö kuvittelee että kaaso häihin ja järjestelyihin liittyvien tehtäviensä ohella vielä tarjoileekin häissä? Tarjoilu kuuluu kyllä keittiöhenkilökunnalle tai pitopalvelulle.
 
"vieras"
Paha ruoka. :D

2000-luvulla, mitä häissä olen ollut, on ruoka ollut sen verran eksoottista ja erikoista, ettei ole mulle maistunut. Ei sillä, en minä vaadi kaikkiin häihin karjalanpaistia, mutta silti... Nälkäinen juhlavieras on minusta hieman nolo juttu.
Surkeaa on, kun jotkut luulevat tarjoavansa vieraille hyvää ruokaa ja pöydässä on sitten karjalanpaistia ja lakkatäytekakkua, hyi olkoon...
 
"Bantsku"
[QUOTE="vieras";23839404]Surkeaa on, kun jotkut luulevat tarjoavansa vieraille hyvää ruokaa ja pöydässä on sitten karjalanpaistia ja lakkatäytekakkua, hyi olkoon...[/QUOTE]

Samaa mieltä, mutta kun taitaa jotkut ruuat olla sellasia jotka jakaa ihmiset selvemmin kahtia.

Eiks kukaan ole vielä kehitellyt sellaista nettivastauslomaketta hääkutsuihin, joissa vois samalla äänestää mitkä olis tulevien kemujen parhaat tarjottavat. Ohjelma laskis parhaat kombinaatiot. Hääpari ne tietenkin taas sotkis, kun pitää ehdottomasti saada tarjolle joku päähänpinttymä.

Joillakin ihmisillä taas ilmeisesti ihan oikeasti se tyyriimpi hintalappu tuntuu makuaistissa saakka. Vai eiks noi oo euron kalliimpia tuotteita ?
 

Yhteistyössä