Mitkä on tärkeimmät kriteerit kun valitsette lapsellenne nimeä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Bad Virgin-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
-Nimellä mielellään saa olla jokin tarkoitus/alkuperä
-Suomalainen nimi
-Lapsen näköinen nimi
-Kolme nimeä
-Sellainen että sopii omaan suuhun
-Kun sen sanoo, niin kaikki tietää miten se kirjoitetaan
-Sellainen nimi, mistä ei helposti väänny lempinimi.

Hmm. mun kriteerini olivat ne , että ne osataan lausua täällä ja että pidän niistä, ja toki se mitä ne tarkoittavatkin hieman merkitisivät.
Miehellä oli yksi lisäkriteeri ja se toteutui.

Kiva, pirteä, ei ihan tavallinen, sopiva meidän sukunimeen, joka ei ole suomalainen, ei helposti väänneltävissä, jollain tapaa saman henkinen sisarusten nimien kanssa... Juu. Tommoset kriteerit. =)

-Sointuvuus
-lapsen olemus/syntymäajankohta
-merkitys (pidän erityisesti runollisista, luontoon liittyvistä nimistä)
-persoonallisuus (mutta ei mikään väkinäinen erikoisuudentavoittelu)

Kuopuksemme esim. on nimeltään Tenho Tähtivalo liittyen jouluiseen syntymäajankohtaan. :) Tuosta tähtivalosta kehkeytyi myöhemmin kavereiden suussa englanninkielinen "taitelijanimi": Charm Starlight. Kun pojan isä on esiintyvä artisti niin siinä se vitsi piileekin. :D

No mun mies sano ettei nimeä jossa on S tai R, juu en tiedä mikä päähänpisto, mut sano syyksi että jos tulee jompi kumpi "vika" niin ei kiusata kun joutuu nimensä sanomaan.
Ite oon sitä mieltä että ei tahallaan höhlää nimeä, eikä liian yleistä! Siksi sen keksiminen onkin niin vaikeaa :headwall:
Niin ja luonteeseen sopiva tietty =)

Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Mitkä on tärkeimmät kriteerit kun valitsette lapsellenne nimeä? Mä haluan kauniin nimen lapselleni,ei tarvitse olla sellainen nimi joka kirjoitetaan samalla tavalla kuin lausutaan ja kolmas on, että nimiä pitää olla kolme =)

Onko ollut viime aikoina kivaa laskea rahoja ? :laugh:

No mä tein silleen, että vaikka mulla oli oma lemppari, niin kysyin mieheni mielipidettä ja sitten me keksimme nimen, joka on taatusti kansainvälinen, miehen isoisän nimi, jossa ei ole ärrää eikä ässää. Toiseksi nimeksi tuli isäni nimi, jossa ei myöskään ole ärrää eikä ässää ja kolmanneksi pidempi nimi anopin puolelta, ei ärrää eikä ässää.

- sopii lapselle
- selkeä
- yks osainen
- ei esiinny r eikä s, eikä c, x, w, z, q, å, .. Eli hyvin suomenkieleen sopiva pitää olla
- ei oo kellään tosi läheisellä
- kumpiki tykkää
- ei mikään kummajainen (kuten tarzan..)

Nimen piti olla helposti lausuttava aidin ja isan kielissa ja ennenkaikkea asumamme maan kielessa.
Mietittiin tarkasti millaisia assosiaatioita nimesta tulee kaikilla kolmella kielella ja kuukkelista katsottiin myos.
Lapsen nakoinen ja oloinen.
Ei lyhyt toksaytys muttei liian pitkakaan.
Toiselle ja kolmannelle lapselle haluttiin nimet jotka jollakin tapaa sointuivat esikoisen nimeen.
Ja vaikeaa oli! :D

Yhteistyössä