Mitkä on tärkeimmät kriteerit kun valitsette lapsellenne nimeä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Bad Virgin-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Se, että se nimi on meistä kaunis ensinnäkin. Nimen pitää sopia myös aikuiselle eikä vain vauvalle. Nimen pitää olla mielellään kalenterissa. Nimi ei saa olla antohetkellä kaikkein suosituimpien joukossa. Suosimme lyhyitä selkeitä nimiä.

-nimen täytyy olla suomalaisittain tavallinen (ei välttämättä kalenterissa mutta yleisesti tunnettu).

-nimi tulee ääntää kirjoitusasussaan

-nimen täytyy sopia lapsen luonteeseen ja olemukseen

-kolme nimeä,joista yksi suvusta

-nimen täytyy sopia sukunimen kanssa

-nimestä ei saa helposti väännettyä pilkkanimeä eikä nimi itsessään aiheuta ikäviä mielleyhtymiä

-lähipiirissäni ei saa olla ennestään samannimisiä ihmisiä. (sitä perinteenä kulkevaa nimeä lukuunottamatta)

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Molempien keskimmäiset nimet kuulostavat suomalaisilta, mutta ne ovat samassa kirjoitusasussa myös latinan sanoja. Nekin on valittu huolella, kuvaamaan lapsen ominaisuuksia.

Saanko udella näitä keskimmäisiä nimiä? :)

Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Niin ja tuosta että nimi pitää kirjoittaa kuten se lausutaankin,eihän ne ulkomaillakaan niin tee?

Ei,mutta me ollaankin Suomessa asuvia suomalaisia,mulle on yks lysti miten muun maalaiset nimensä lausuvat. Tuskin kukaan antaa Afganistanissa lapselleen nimen sillä perusteella miten suomalaiset sen lausuvat.

Alkuperäinen kirjoittaja Vivian:
Molempien keskimmäiset nimet kuulostavat suomalaisilta, mutta ne ovat samassa kirjoitusasussa myös latinan sanoja. Nekin on valittu huolella, kuvaamaan lapsen ominaisuuksia.

Alma ja Laina

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
1. Että voin pönkittää egoani.
2. Että netissä ihmiset alkaisi kauhistella.
3. Erikoisuudentavoittelu.
4. Se että lapsesta tulisi koulukiusattu.
5. Se että vihaan lapsiani.

Samat kriteerit mullakin :D

No, vakavissaan: Nimien pitää tottakai miellyttää minua, ja jos ne miellyttävät miestäkin niin hyvä :D. Ne pitää olla helpot ja käyttökelpoiset sekä Suomessa että Turkissa. Kolme nimeä pitää olla, yhden nimen on oltava M-alkuinen ja turkkilainen, ja yhden nimen on tultava jomman kumman suvusta. Lisäksi nimet ei saa olla liian samanlaisia keskenään. Ja kutsumanimi mielellään kolmitavuinen koska niistä tykkään eniten :). Eivätkä saa olla sellaisia nimiä, joita on jo joka toisella tuttavapiirissä.

Vakavasti ottaen meillä kriteereinä oli että nimet tarkoittavat jo sanana jotakin. Ja että nimillä on jokin selkeä merkitys . Esim jos vaikka tyttö syntyisi kesällä niin silloin nimeksi sopisi Suvi. Mutta talvella syntyneelle taas Lumi. Lisäksi jokaisen nimen takaa löytyy pieni tarina. Ja myös yhtenä kriteerinä oli ettei nimet ole suosittuja. Poikkeuksena esikoisen keskimmäinen nimi joka peräti löytyy allakasta. Mutta se oli ihan pakko antaa, sillä vauva todellakin näytti nimeltään
:D

Alkuperäinen kirjoittaja Vivian:

Alma ja Laina

Ok, kiitos. :) Alma meillä jo on yhtenä nimenä, mutta se on otettu unkarin, ei latinan kielestä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin ja tuosta että nimi pitää kirjoittaa kuten se lausutaankin,eihän ne ulkomaillakaan niin tee?

Ei,mutta me ollaankin Suomessa asuvia suomalaisia,mulle on yks lysti miten muun maalaiset nimensä lausuvat. Tuskin kukaan antaa Afganistanissa lapselleen nimen sillä perusteella miten suomalaiset sen lausuvat.

Mutta esim mun nimi on Mia,lausutaan Miia jne..

Alkuperäinen kirjoittaja Horuksen silmä:
Vakavasti ottaen meillä kriteereinä oli että nimet tarkoittavat jo sanana jotakin. Ja että nimillä on jokin selkeä merkitys . Esim jos vaikka tyttö syntyisi kesällä niin silloin nimeksi sopisi Suvi. Mutta talvella syntyneelle taas Lumi. Lisäksi jokaisen nimen takaa löytyy pieni tarina. Ja myös yhtenä kriteerinä oli ettei nimet ole suosittuja. Poikkeuksena esikoisen keskimmäinen nimi joka peräti löytyy allakasta. Mutta se oli ihan pakko antaa, sillä vauva todellakin näytti nimeltään
:D

Meilläkin on myös tuo merkitys/vuodenaikaan sopivuus ollut yksi tärkeä juttu. Esikoisen nimi tarkoittaa kuningatarta ja enkeliä, tyttö syntyi joulun alla ja on oma jouluenkelimme :) . Kuopuksen eka nimi sopii myös joulunaikaan, 23.12. hänestä olikin laskettu aika. Kuopuksen toka nimi annetaan miehen kotimaassa perinteisesti tammikuun lapsille, ja tammikuun alussahan tuo poika syntyikin. Lisäksi pojan eka nimi viittaa pienen ajatusleikin kautta myös isän kotimaahan :)

Meillä tämmösiä nimiä..

-Melko harvinainen, mutta kuitenkin olemassa oleva nimi
-Ei r-kirjainta
-Sopii sukunimeen
-Ei liian pitkä
-Miellyttää sekä miestä että minua
-Vauvan täytyy näyttää nimeltään

Sellainen joka miellyttää molempia ja miellään sellainen jonka nimistä ei vielä tunne, ainakaan ihan lähipiiristä, eikä saa tulla mitään vanhaa tuttavaa mieleen ainakaan negatiivisessa mielessä. Ja mulla vielä sellainen etten ois koskaan hoitanut sen nimistä ja olen lto joten niitä on aika harvassa :D Pari nimeä jota ollaan mietitty tosin on ollut hoitolapsinakin, mutta heistä ei mitään negatiivistä sanottavaa joten ollaan kelpuutettu harkintalistalle..

Mä vaan en ymmärrä miks pitää antaa lapselle nimeksi Nea,Pia,Tea ym..jos se kuitenkin lausutaan Neea,Piia,Teea. Rumia nämä nimet eivät ole ja ihan tavallisia,mutta miksi ylipäätään kirjoitusasu on yhdellä vokaalilla jos kuitenkin äännetään kahdella? :)

Nimen pitää olla mielestämme kaunis eikä liian yleinen. Ykköskriteeri on siis että se kuulostaa kauniilta omiin korviin. Nimen on myös oltava kansainvälinen ja suht helppo lausuttava kaikille. Meillä neljä lasta ja kaikkialla maailmassa ihmiset ovat osanneet lausua nimet oikein paitsi suomessa..

Kriteerejä:
- suomalainen (tosin vierasperäisiähän melkein kaikki alkujaan ovat) vanha nimi
- pitää sopia sukunimeen
- nimestä pitää syntyä positiivinen mielikuva
- ei lähipiirissä samannimisiä
- toinen nimi suvusta (meillä mummini toinen nimi)
- ei vierasperäisiä konsonantteja
- nimen tulee olla lapsen oloinen

Mä vaan en ymmärrä miks pitää antaa lapselle nimeksi Nea,Pia,Tea ym..jos se kuitenkin lausutaan Neea,Piia,Teea. Rumia nämä nimet eivät ole ja ihan tavallisia,mutta miksi ylipäätään kirjoitusasu on yhdellä vokaalilla jos kuitenkin äännetään kahdella? :)

Mua ei haittaa että joutuu joskus täsmentämään mikä mun nimi on,sukunimikin on vähän sellainen että pitää välillä sanoa pariin kertaan mikä se on =)

-nimi on maailman kaunein tälle lapselle
-kantajansa näköinen
-nimen tarkoitus
-pitää olla selkeä, jokainen tietää, miten nimi kirjoitetaan
-helppo myös ulkomailla sanoa
-ei liian yleinen (tyylii anna, maija, liisa)
-pitää sopia sukunimen kanssa
-pitää sopia perheen muihin nimiin tyylillisesti
-vanha, suomalainen nimi
-ei saa olla lähipiirissä
-ei saa herättää hölmöjä assosiaatioita
-ei saa tulla helposti nimimuunnoksia nimestä (sirpa kyllikki)
-kumpikaan vanhemmista ei saa tuntea sen nimistä dorkaa henkilöä
-ei saa olla tutuilla elukoilla
-miun äitin pitää tykätä kans nimestä

Ei meillä kyllä mitään erityisiä kriteereitä ollut kun lapselle nimeä mietittiin. Toivoimme että se mieluisin nimi ei olisi kaikkein yleisin kun sukunimi on aika yleinen, mutta tuskin nimi olisi jäänyt antamatta vaikka olisi top 10 listalla ollutkin. Halusimme nimen mikä tuntuu lapsen omalta, mutta ei meillä mitään muita kriteerejä ollut.

Yhteistyössä