Mites tämä korjataan? Vettäpitävä haalari

Ai jai, en olis ottanut tuollaista edes vastaan, vaikka kuinka olis hyvä muuten. Roskiin nakkaisin, kun muuten sais aina miettiä, pitääkö vai ei.

No kyllä mä ton otin ja meinaan koittaa korjata, kun kerran ilmaiseksi sain. :D Mulla on tapana pistää kurikset oikein pahalle säälle päälle kuitenkin, oli vettäpitävä tai ei. Mutta silti ois toi kiva korjata niin, ettei nyt ihan hirveesti kärsis.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;24854931:
Sain poitsulle ensi kevääksi vettäpitävän Jonathan tähti -haalarin. Muuten on kuin uusi, mutta sen peppusauma on ratkennut. Miten tuon korjaa, ettei vedenpito kärsisi liikaa? Onko jotain liimaa vai kuinka?
Ostat tekstiililiimaa ja liimaat sillä ensin ja sitten ompelet. Se liima jää tiivisteeksi siihen ompeleeseen :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;24854986:
Sitten pitäs tehdä vuoriin reikä... Vai miten meinasit, että tuon teipin saa sisäpuolelle sauman ompelun jälkeen? Tietty saishan sen vuorin sitten korjata. Totta.

Ainiin, tuossa on vuori vielä erikseen..noita välikausihaalareita kun on joka lähtöön, niin ei voi tietää :D
Jeesusteippi ei kauheasti tykkää pyykkikoneesta, joten jos meinaat koneessa käyttää niin voi varautua että se jesari lähtee osittain irti. Jos taas aiot vain pyyhkiä haalareita kostealla puhtaaksi, niin aika hyvin kyllä kestää.

Yksi vaihtoehto on sitten että ompelet ensin ja päälle sellainen liimattava paikka-kangas. Myydään jokaisessa isossa marketissa ja ompelutarvikeliikkeessä. Paikkaa saa eri väreissä, on vedenkestävä, noin 10x15 cm kokoinen ja maksaa ehkä 3 euroa.
Leikattavissa vaikka tähden muotoon ja siinä on siis se liima valmiina, ei tarvitse muuta kuin laittaa oikealle paikalleen.
Sekään ei välttämättä pyykkikonetta kestä (jotkut on meillä jopa kestäneet senkin, paikkailen tuolla aina yhden pojan housun polvet kun kaikki hajoaa...), mutta siitä kankaan päältä se on helppo vaihtaa tarvittaessa.

Joo, tommosta paikkaa vois harkitakin. =)

Mistä saa semmosta liimaa, jonka päältä voi ommella ja joka kestää pesussa? Tai siis, ettei ole liian tahmeeta sitten vielä ommella... Riittäsköhän tuo pelkällä liimalla, kuinka hyvin ne kangasliimat yleensä pitää?

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;24855111:
Ahaa, tämmönen vois olla helpoin kikka. :D Tiiätkö saako Eurokankaasta? (esim.)

Kosteussuojattua haalaria ei saa silittää niin kuumalla, että tuo kävis, valistettiin mua kangaskaupasta. Niillä on sellaista liimattavaa paikkajuttua, joka pitää vettä - tarkoitettu esim. sadetakkien ja telttojen korjaukseen. Mulla oli juurikin peppusauma rikki lapsen uusista vedenpitävistä housuista, ja kun liimasin siihen tommoisen paikan, näyttää nyt että peffassa on vain yksi heijastin lisää. Suosittelen :)

... se on siis semmoista heijastavasta aineesta tehtyä kangastarraa, tavallaan. Ei erillistä liimaa - tarrasta leikataan sopiva pala, pyöristetään reunat, taustapaperi pois ja liimataan puhtaaseen haalariin. Menee noin 20 sekkaa, kestää pesua ja leikkejä :)

Yhteistyössä