Mitenhän sitä selviää ens kuusta :( *turhis valitus*

  • Viestiketjun aloittaja hyppää kaivoon
  • Ensimmäinen viesti
vieras minäkii
on todellakin sossulla käyny moka ja paha sellanen.niiden kuuluis maksaa sun sähkölaskut ym.menot.sulla pitäs joka kuukausi jäädä käteen sen toimeentulotuen verran.eli 400-> eli käytännössä se työmarkkinatuki.muut menot sit sielt sossust.
jurppii ihan sun puolesta jo toi sossu.
 
"aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja vieras minäkii;28795739:
on todellakin sossulla käyny moka ja paha sellanen.niiden kuuluis maksaa sun sähkölaskut ym.menot.sulla pitäs joka kuukausi jäädä käteen sen toimeentulotuen verran.eli 400-> eli käytännössä se työmarkkinatuki.muut menot sit sielt sossust.
jurppii ihan sun puolesta jo toi sossu.
Nyt taas muistaa miksi sieltä ei sitä 9euroa joka kuukausi viitsi hakea. silloin vaan kun on lääkemenoja lisäksi tai lääkärilaskuja yms...

Sähkö mulla kuuluu vuokraan. Mutta joo, ei kuukauden rahalla voi elää kahta kuukautta ja maksaa kahta vuokraa.
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";28795125]Diakoniatoimistoa ehdotan minäkin[/QUOTE]

Ei diakoniasta saa mitään jos ei saa sossustakaan. Voi olla jollain paikkakunnalla toisin (toivon että ap:n paikkakunnalla on) mutta ainakin meillä jos ei ole oikeutettu toimeentulotukeen niin ei ole oikeutettu diakonian apuunkaan. Tekevät myös yhteistyötä. Mutta tosiaan riippuu paikkakunnasta...
 
"vieras"
Puhuit tuosta että toimeentulotuessa voi olla -20%, minun mielestä noita vähennyksiä ei sinun tilanteessa kuitenkaan saisi tehdä, koska eihän tuo sairastuminen ollut sinun oma valinta.

Ja tuo ettei diakoniatoimisto auta jos ei ole oikeus toimeentulotukeen, minua ne pyysi tuomaan vain paperit joista näkyy tulot. Eihän ne nyt ap:n tapauksessa mitenkään voisi jättää auttamatta.
 
"aloittaja"
Ne soittaa sossusta huomenna tai ens viikolla. Tänään ei kuulemma päässyt kenenkään virkailijan puheille joten pitää sitten odotella soittoa.

Työkkäriin soitin ja asiaa kyselin ja siellä asiat ihan oikein heidän mielestään. En ole työkykyinen joten en ole oikeutettu työmarkkintatukeen. Ja sairaspäivärahaa en saa.

Joten tilanne edelleen auki.
 
karenssi
[QUOTE="aloittaja";28795217]En, vaan olen sairaslomalla ja työvoimatoimiston mukaan en silloin ole oikeutettu työmarkkinatukeen koska olen työkyvytön. Ymmärrän tämän, mutta putosin täysin tyhjän päälle. Ja koska työmarkkinatuki katkaistiin niin luultavasti, en ole 100% varma, toimeentulotukeen tulee 20% leikkaus.

Mutta siis en saa elokuussa toimeentulotukea, katsovat tän kuun tulot tuloiksi eivätkä näköjään huomio sitä etten saa mitään tuloa ensi kuussa. Pitäisi siis neljän viikon rahalla, työmarkkinatuki, elää 6 viikkoa ja maksaa kaksi vuokraa. Ei onnistu.[/QUOTE]

Mutta silloinhan olet oikeutettu sairaspäivärahaan ja sen ei pitäisi vaikutta toimeentulotukeen. Paitsi jos on kyse "itsehankitusta" saikusta, esim kauneusleikkaus tai jos vuoden kaikki sairaspäivät on käytetty.
 
"aloittaja"
En ole vielä ottanut yhteyttä diakoniaan. Mun pitää saada sossusta mun tiliotteet takaisin, eivät niitä jostain syystä takas lähettäneet. Selvitän ensin tän rahasotkun sossun kanssa ja sitten haen apua muualta jos sossusta en mitään saa.

On täällä leipäjono, täytyypä katsoa että milloin.
 
karenssi
Sellainenkin asia tuli mieleeni, että ainakin työssä käyvillä, siis työpaikan omaavilla pitää 90 sairaspäivän jälkeen tehdä kuntoutussuunnitelma. Ilman sitä kela lopettaa päivärahan maksun ja sen puute vaikuttaa myös sossun tukiin. En tiedä kuka tuon suunnitelman tekisi työttömälle ja vaaditaanko sitä, mutta lue kaikki kelan päätökset tarkkaan, jos syy löytyy tuon puutteesta.
 
"aloittaja"
Sellainenkin asia tuli mieleeni, että ainakin työssä käyvillä, siis työpaikan omaavilla pitää 90 sairaspäivän jälkeen tehdä kuntoutussuunnitelma. Ilman sitä kela lopettaa päivärahan maksun ja sen puute vaikuttaa myös sossun tukiin. En tiedä kuka tuon suunnitelman tekisi työttömälle ja vaaditaanko sitä, mutta lue kaikki kelan päätökset tarkkaan, jos syy löytyy tuon puutteesta.
En osaa sanoa tähän mitään... Mulla ei ole vielä tuo 90 päivää täyttynyt.

Täytyy tutkia päätöksiä uudelleen.
 
"aloittaja"
[QUOTE="Susu";28799368]Jos olisit töissä alunperin, niin luuletko et olisit samas tilantees??[/QUOTE]

No aina voi työpaikalle tulla yt-neuvottelut ja sen jälkeen potku persiille. Ei mikään ole mustavalkoista tässä elämässä.

Ja sitäkö mun nyt sit pitäis surkutella, että voi voi kun en ole töissä. Nyt en edes töitä vois tehdä, ehkä raha-asiat olis paremmin mut turha miettiä sitä mitä ei ole. Mitä se hyödyttää...
 
"Susu"
[QUOTE="aloittaja";28799397]No aina voi työpaikalle tulla yt-neuvottelut ja sen jälkeen potku persiille. Ei mikään ole mustavalkoista tässä elämässä.

Ja sitäkö mun nyt sit pitäis surkutella, että voi voi kun en ole töissä. Nyt en edes töitä vois tehdä, ehkä raha-asiat olis paremmin mut turha miettiä sitä mitä ei ole. Mitä se hyödyttää...[/QUOTE]

Jälkeenpäin ajattelu ei hyödytä mitään muuta kun että siitä vois ottaa opiks jotta ens kertaa ei tule. Jotenkin musta tuntuu ettet ole ihan just jäänyt yt-neuvottelujen jälkeen työttömäks.
 
"aloittaja"
[QUOTE="Susu";28799407]Jälkeenpäin ajattelu ei hyödytä mitään muuta kun että siitä vois ottaa opiks jotta ens kertaa ei tule. Jotenkin musta tuntuu ettet ole ihan just jäänyt yt-neuvottelujen jälkeen työttömäks.[/QUOTE]

Hmm, taitaa sulla olla koko ketju lukematta... Ja enpä missään vaiheessa väittänytkään että olisin jäänyt yt-neuvottelujen takia työttömäksi :)

En ala sulle koko elämääni kertomaan, mutta töitä on tullut tehtyä. Tosian ei viimeiseen reiluun vuoteen. Kuten ketjussakin lukee. Ja tää tilanne tuli niin yllätyksenä että ei siihen osannut varautua. Mutta kaikesta oppii tietty. Ainakin sen ettei mitään voi pitää itsestäänselvyytenä.
 
"aloittaja"
Otan huomenna yhteyttä sosiaaliasiamieheen ja vähän kyselen että meneekö tää nyt ihan oikein ja että mitä kannattais tehdä sekä sanoa...

Jos eivät perusturvasta soitakaan.
 
"aloittaja"
Onpas outoa. Kukaan ei soittanut tänään sossusta ja kun koitti soittaa neuvontaan niin meni suoraan vastaajaan koko päivän. Jätin viestin mut ei mitään koko päivänä...

Olikohan niillä joku koulutuspäivä tms, jo on kumma kun ei siitä eilen mainittu mitään :(

Asia menee siis vklopun yli.
 
"vieras"
1. Olihan kaikki tarvittavat liitteet soskussa? Päätös työmarkkinatuen lakkauttamisesta, sairaspäivärahan kielteinen päätös, sairaslomatodistus jne..?
2. Oletko saanut sairaspäivärahalle kieltävän päätöksen lyhyelle ajalle? Kyseessä olisi omavastuuaika. Kerropa nyt tarkkaan mitkä ne kelan perustelut siinä päätöksessä ovat olleet..?
 

Yhteistyössä