Miten

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ehditte kaiken?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ehditte kaiken?

Vieras
Miten ihmeessä ehditte tehdä kaiken? Tarkoitan työn, vauvan ja kodinhoidon? Olin aina ajatellut haluavani monta lasta, mutta miten ihmeessä tässä useampi menisi kun ei meinaa tämän yhdenkään kanssa pärjätä. Itsekseni teen kaikki kotityöt, mies auttaa ainoastaan sotkemisessa ja syömisessä ;-) Vauvalla ikää 2kk ja sitten vielä hoidettavanani 30 lehmän lypsykarja... mies hoitaa kyllä eläinten ruokkimiset, mutta minä kaiken muun hoidon. Tuntuu ettei millään ehdi tehdä kaikkea...

No tuota... multa puuttuu ne lehmät. Olen siis vain vauvaa varten, teen osan kotitöistä ja mies hoitaa osan. Helpottaa tosi paljon kun ruuanlaiton, siivoamisen yms. voi toisinaan jättää miehen hommaksi. Mulle ei ois tullu mieleenkään olla miehen kanssa joka ei osaa itsestään ja kodista huolta pitää. Olen vauvani äiti, en mieheni! Nii ja kun vauva on nyt kasvanut ja tarvitsee vähemmän äidin jatkuvaa huolenpitoa voin aloitella taas pikkuhiljaa omia harrastuksiakin ja isi saa olla vauvan kanssa kahden.

sit kun on useampi lapsi on myös useampi käsipari kotitöihin!! Meillä tekee hommia molemmat vanhemmat sekä kaikki kolme lasta (neljäs on vasta karvan alle puolivuotias joten hänen ""pestinsä"" alkaa vasta myöhemmin). kukin ikänsä ja taitojensa mukaan.
minä sanon aina, että niin kauan kuin meillä ei näy palvelijoita pyörimässä niin jokainen hoitaa oman osansa tästä ""perheyrityksestä"".

toki silti tuntuu välillä ettei millään ehdi kaikkea. joten en ihmettele jos et sinäkään ehdi. mitäs jos ensitöiksesi kysäisisit mieheltäsi kumman hän haluaa hoitaa huomenna - vauvan vai lypsävät??? näin minä tekisin... =)

Samoin ajattelen minä!!! Meillä esikoinen 10,5 v. hoitelee jo kovasti pikkusiskoaan. Isoveljestä on oikeasti ISO APU. Ja kyllä minä olen jo alkanut harrastaa omia menojakin sen mukaan, miten vauva syö (on pelkällä rintamaidolla). Kylläpä nuo ovat pärjänneet sen pari tuntia, mitä olen ollut poissa pyöräilemässä, shoppailemassa tai mitä milloinkin. Mutta miksi ihmeessä alkuperäinen yrittää tehdä töitäkin??? Eikö hän pidä äitiyslomaa??? Huh, huh, sanon minä. Taidan tosiaan päästä helpolla...

Sullahan on äitiysloma vielä menossa. Eikö karjan hoitoon saa sille ajalle lomittajaa tms., koska käsittääkseni se on lakisääteinen loma töistä. Tai en tiedä miten maataloudessa nämä menee. Mutta käsittäisin, että se aika on varattu lapsen hoitoon. Kotitöistä senverran, että itse olin ekat 5kk niin väsynyt, että käytännössä nukuin päivällä aina kun lapsikin nukkui. Sitten siinä välissä hiukan hoitelin kotitöitä sen minkä jaksoin ja vauvalta ehdin. En ottanut stressiä siivoamisesta, koska suurempi siivous tehtiin yhdessä aina viikonloppuisin.

Niin. Mä en just sen takia ole ajatellutkaan mennä töihin kun vasta kun lapsi on isompi. ..siis koska epäilen että elämä menee kiireeksi sitten ja sellasta en halua.

osa aiemmin tärkeistä hommista on karsiutunu kylmästi pois, kodin siivosta voi joskus tinkiä, ei tarvi aina olla niin kiiltävää. Multa tosin kanssa puuttuu noi lehmät (mutta ystävällä on kyllä ollu äippälomalla lomittaja,eikö teillä?). Kyllä mies osallistuu jahka ehtii, pistää pesukoneen päälle/hakee kuivat pyykit ulkoa/täyttää tiskikoneen tmv. Mä teen paljon hommia lapsen kanssa, pienenä istui kaukalossa kun pesin ikkunoita/vaihdoin verhoja, leivoin tmv. Nyt eilen perattiin nti 1 veen kanssa herneitä salaattiin, (aika paljon kyllä meni lattialle :), mutta jouti salaattiinkin asti. Ja mitä et ehdi tänään tehdä, jätä se huomiseksi.

Ei ole enää lomittajaa ei... on niin kallista pitää vierasta töissä, niin täytyy yrittää pärjätä itse että saadaan joskus velatkin maksettua.

Miten ihmeessä olette nämä maaseudun miehet saaneet osallistumaan ns. ""naisten töihin""? Meillä alkaa heti välitön saarna siitä miten hän tekee kaikki traktorityöt jne. No, sitähän ei kukaan huomaa, että myös minä sillä traktorilla osaan ajella ja teen myös niitä ns. miesten töitä. Itse kun en ole maalta kotoisin, niin olen tottunut siihen että myös miehet tekee kotitöitä, mutta mutta... ei täällä vaan. Koko ajan vaan väsyttää ja inhottaa että lapsellani on näin saamaton äiti, ettei millään kaikkea saa hoidettua :-( Olin ajatellut olevani iloinen ja kaunis äiti... juu-u, toiveunta...

Ota alkuperäinen sellanen asenne sitten, että työt tulee hoidettua ja suut jotakuinkin ruokittua ja esim. kodin siisteydestä tingit. Pyykkejä ei tarvitse silittää (en siis tarkoita kirjaimellisesti) jne... Itsellä kans perheyritys, joten töitä täytyy tehdä, olin töissä vielä 1vk ennen synnytystä, vaik olin jo ä-lomalla!

Ihan mielenkiintoinen aihe, itse mietin tuota ennen vauvan syntymää paljonkin, mutta toki vähän eri näkökulmasta kuin aloittaja, sillä minulla ei ole karjaa hoidettavana. Siinä on taatusti paljon työtä.

Meillä homma hoituu kyllä tosi jouhevasti miehen kanssa, mies päivällä töissä ja minä hoidan sillä aikaa pyykit ja vauvan, tiskit ja teen ruokaa. Kun mies tulee töistä he lähtevät pojan kanssa kävelylle ja minä saan omaa aikaa kylpyyn tai lähden jumppaan (pumppaan maitoa varalta jääkaappiin). Pari kertaa viikossa pojat lähtee ajelulle ja minä siivoan kunnolla- imuroin, pyyhin pölyt ja moppaan. Mies tiskaa aina kun on kotona ja viikkaa pyykit pois. Viikonloppuisin mies tekee vielä enemmänkin kun on enemmän aikaa, oikeastaan enemmän kuin minä ja minä saan vain maata vauvan kanssa. Meillä siis molemmat tekee tasapuolisesti ja lapsi kasvaessaan saa tehdä oman osuutensa tietysti.

Eri asia on tietysti jos on vielä eläimiäkin huollettavana mutta minusta tämä vauva-aika ainakin on aika ihanaa kun vauva nukkuukin niin paljon että vaikka mitä ehtii. Loppuajan voi vauvan sitoa itseen kiinni ja ripustaa vaikka pyykkiä vauvan ollessa mukana touhuissa. Meillä vauva tosin on vasta vähän yli 1kk, joten en tiedä kuinka kiireistä tästä vielä tulee..

Iloista mieltä kuitenkin kiireenkin keskelle!

Niinpä. Olen joutunut tinkimään perfektionismista, mitä tulee kodinhoitoon: nykyään meillä ei silitetä juuri mitään pyykkejä, siivousta aina tilanteen mukaan (jaa useammalle päivälle) jne. En enää ajattelekaan kesken olevaa remonttia, se saa odottaa tulevaisuutta.

Mitä sitten tulee maalaismieheen, niin taitaa se osallistuminen olla yksilöllistä. Maalta ollaan, mutta mies osallistuu lapsen hoitoon kiitettävästi. Tosin kukaan ei voi olla useammassa paikassa yhtä aikaa, joten vuorottelua ja joustoa tarvitaan. Karjaa ei onneksi ole enää edes appi-vanhemmilla, joten päänsäryt rehun- ja heinänteon yms. kanssa on historiaa.

Jaksamista sinulle!

Pakko laittaa kannustusviestiä sinulle. Maalasmiehet ovat kyllä ihan oma lajinsa, mutta pidä sinä puolesi. Aikuinen mies osaa aivan varmasti korjata omat jälkensä mm. ruokapöydässä ja pistää likaiset haalarinsa pesukoneeseen. Vaatii kyllä kovan kovaa vastaan kun lopetat miehesi passaamisen, mutta pitkän päälle se on aivan välttämätöntä. Vauvan kannalta on erittäin tärkeää, että pysyt hyvässä kunnossa ja jaksat mm. imettää.

Ajattele, että ""ennen vanhaan"" taloissa oli porukkaa enemmänkin kuin yksi pariskunta. Silloin lapselle riitti perään katsojia ja kotityötkin jaettiin nuorempien ja vanhojen kesken. Myös silloin oli äidillä ns. lapsivuodeaika ainakin 3 kk synnytyksen jälkeen.

Itse olen myös kokenut olevani laiska ja aikaan saamaton kaupunkilaisnaikkonen, kun pitäisi oman kodin lisäksi pystyä hoitamaan viikonloppuisin isoa maalaistaloa (jossa asuu anoppi) ja nyt kesällä siivota myös kahdella mökillä. Tuntuu, että yksi kämppä olisi aivan tarpeeksi vaativa työmaa vauvan hoidon ohella. Pahin räksyttäjä on ollut anoppi, jonka mielestä hän itse on jo eläkeläinen, eikä siis osallistu edes oman asuntonsa siivoukseen puutarhatöistä puhumattakaan. No, eipä tule siis tänä kesänä kummoista sipulisatoa, ei oman maan salaattia eikä juureksia. En yksin kertaisesti voinut olla kitkemässä joka viikonloppu 1 v tytön ja ison mahani (toinen lapsi tulossa) kanssa.

Oletpa ahkera:) Itse en juuri jaksanut ajatella siivousta ym. kun vauva oli noin pieni. Pitkien päiväunien ajan sittä vaan kulki ns. usvassa, ja mietti milloinkahan vauva herää syömään. Vatsa myöhemmin, kun rytmi tasoittui sai tehtyäkin jotain.

Älä vaan vasytä itseäsi.

Yhteistyössä