miten yksinhuoltajilla on varaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pakko päästä pois :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pakko päästä pois :(

Vieras
jos asunnon vuokra on esim. 600-700? ja saa kelalta n.400? + lapsilisät, niin eihän siihen jää laskuihin, ruokaan ym rahaa. Tiedän että sen lisäksi saa esim. elatusmaksut mutta kai aika vähän, vai? Ja kai siihen menee aikaa ennen kun niitä saa, entäs ensimmäinen kuukausi? mistä rahaa vuokratakuun ja vuokraan?

Mä pärjäsin kun olin yh ja mulla oli vuokra 800?, siihen päälle auton lyhennykset ja muut pakolliset.
Miksi ei pärjäisi? Järjestelykysymys, sanon minä!

muoks; silloin ennen kun menin töihin hoitovapaalta niin oli kyllä tiukkaa, mut tein keikkaduunia ja sillä elin ja pärjäsin.

Ohan niillä yksinhuoltajilla muitakin tuloja kuin lapsilisät... Ja niihinkin maksetaan korotusta. Muita tuloja äitiysraha/kotihoidontuki/työttömyystrurva, riippuen tilanteesta. Asumistukee saa jos ei oo töissä ja tulot on pienet, ja ehkäpä myös toimeentulotukea.

Elatusmaksut on apaut 130-170 eur/lapsi/kk. Eli ei ihan "vähän" vaan saattaa olla juuri sen verta mitä tarttee. Lisäksi lapsilisään tulee YH-korotus 46,60eur/lapsi/kk.

Avioerossa tehdään ositus, eli jos on yhteistä asuntoa tms avio-oikeuden alaista omaisuutta, niin sitten liikutellaan tasingolla rahaa niin, että molemmilla on eron jälkeen yhtä suuret nettovarallisuudet.

Vuokratakuisiin tietty pitää löytää pätäkkää jostain. Lainaamalla voisi onnistua, jos onnistuu. Sosiaalitoimistokin on tämmöisiä tilanteita varten, sinne kannattaa olla yhteydessa!

Alkuperäinen kirjoittaja Emäntä:
Minkä ikäinen lapsi? Koska olet miehestäsi eronnut?

6kk ja vanhempi lapsi on 3v.
En ole vielä eronnut, olemme kauan puhunut avioerosta ja tänään päätin etten aio jatkaa enää, en jaksaa tällaista avioliittoa enää. Tiedän että olen onnellisempi yksin vaikka alussa voi olla rankkaa.

Kyllä mä hyvin pärjään, ei ole ongelmia isompia ainakaan. No onneksi mun tulot on sellaset n. 1200 e kuussa, vuokra on vesimaksun kanssa 530 e, mun omavastuu on vajaa 190 e mutta mä maksan vuokranantajille ton vuokran kokonaisuudessaan koska asumistuki tulee mulle itelle (eläkkeensaajan asumistuki). Tässä kuussa ei ole tullut edes isompia laskuja onneksi. Ja aina mä jostain nappaan ylimääräistä rahaa, myyn vaikka jotakin jollekin niin siitä saa jo vähäsen.

Vaikka ensin sinne sossuun ja sitten asuntotoimistoon. Sossu katsoo että miehelläsi on vastuu elättämisestäsi kunnes olette eronneet. Mutta kyllä ne sulle siellä kertoo miten kannattaa toimia.

eli ois kuitenkin sopuero tulossa? kai sillon mies voi viimesen kerran auttaa teidät slkuun, ettei jää lapset tyhjän päälle. arjesta selviät varmasti taloudellisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
otanko ensin yhteyttä sossuun vai etsinkö ensin asunnon ja sitten yhteys sossuun?

Silloin kun musta tuli yh, siirsin ensin mun ja lapsen paperit siskon luokse, laitoin sitten kaupungille asuntohakemuksen. Kun sain tiedon tulevasta asunnostani, soitin sossuun ja saman tunnin aikana sossu faksasi takuuvuokran maksusitoumuksen kaupungin asuntovuokrayksikölle.
Seuraavalla viikolla muutin.

(ja paperit siirsin siskon luokse vain siksi, että pystyisin vetoamaan siihen, ettei hänen ja miehensä pienessä kaksiossa ole tilaa myös mulle ja tyttärelle kovin pitkäksi aikaa. Ja se toimi :whistle: )

Voit ottaa varmasti heti yhteyden ja ne neuvovat. Saat varmasti toimeentulotukea ja muihinkin pakollisiin menoihin apua, esim. jos on muutto tai jotain pakollista hankittavaa. (Vauvahan on työsi nyt! Saat kyllä tukea ja neuvolastakin voidaan neuvoa mistä paikoista! EHdit tehdä töitä myöhemmin kun vauva kasvaa!)

Minkä takia tulot on vaa 400? kk?

Mä olen nyt äitiyslomalla, sen jälkeen jään hoitovapaalle, mutta silloinkin tulot on korkeammat kun 400?+lapsilisät...

Sitten kun olen hoitovapaalla, ovat tulot näin:

Kotihoidontuki+hoitolisä+kuntalisä=n.670?
Lapsilisä+yh-lisä=146,60
Elatustuki=129,90

Yhteensä siis muutaman euron alle 950?. Ajattelin opiskella lukion loppuun ja tehdä mahdollisuuksien mukaan vähän lisätöitä hoitovapaalla. Lisätöiden myötä tulot voisivat olla siis n. 1100-1200 ? kuussa. Sillä elää yksi aikuinen, yksi lapsi ihan hyvin. Jos olisi lisää lapsia, olisi myös lisää lapsilisiä yms.

Mulla on ainakin tällä hetkellä tosipienet asumismenot, mutta kyllä muutkin voi järjestellä elämänsä niin että on pienet menot ;)

Olet sitten minimiäippärahoilla vissiin? Hae toimeentulotukea jos et mitenkään saa menemään yhteen mitään.

Tulevaisuudessa aion sitten hyviin töihin jotta voin maksaa "velkani" yhteiskunnalle takaisin ja antaa lapsille jotain vähän ylimääräistäkin.

Mulla oli aikoinaan vuokra n.400 euroa. Asumistuki 300.
Lapsilisä yh korotuksella 136 euroa, Toimeentulotuki 400-700 euroa.
Kunta maksoi elatustuet 118 euroa.
Hyvin pärjäsi! Näistä etuuksista nautin n. puolivuotta kunnes tapasin nykyisen mieheni.
Sossusta on oikeesti tosi vaikee saada rahaa, ei sitä niin vaan saa kun menee pyytämään..
Piti olla KAIKKI laskut, tiliotteet ym. mukana ja sen mukaan tehtiin aina päätös kuukaudeksi.

Yhteistyössä