Miten voi 5 henkisen perheen ruokakulut olla vain 300€?

• Viestiketjun aloittaja kysyn vaan
  • Ensimmäinen viesti
"jeps"
Me pystyttäis tuohon hyvinkin ilman satunnaisia herätteitä. Mehut, marjat, perunat, porkkanat, punainen liha ovat ilmaisia. Suosin kausituotteita ja teen paljon itse. Kahvileivät teen aina itse. Nyt ruokalasku pienenee ennestään, kun palaan töihin ja kotona tarvitsee arkisin tehdä vain yksi lämmin ruoka.

"Ellu"
No syövät kaikki töissä, koulussa ja hoidossa eikä työpaikkaruokailuja ole laskettu tähän. Voi olla, että vanhemmat eivät sitten paljon muuta syökään kuin työpaikkaruoan arkisin. Aamulla ehkä puuroa ja illalla leipää...

"vieras"
Ehkä jos metsästää, kalastaa, viljelee ja on kasvimaa pihassa.

Meillä menee vähintään 600e kuussa, mutta yleisemmin ehkä 700-800e/kk. Ja meillä ei edes ole vielä teini-ikäistä lasta vaan yksi kouluikäinen ja kaksi alle kouluikäistä.

"Säästäjä"
No ei meillä kyllä aina noin vähällä pärjättäisi, mutta jos syövät paljon puuroja, perusruokia, edullista. Eikä taida mitään herkkuja saada. Eli ei siis oikein mitään extraa niin ehkä se riittää.... Halvoista ruoista tulee mieleen keitot, makaronilaatikko, kaalilaatikko, edullinen liha (broilerin koipireisi, kalapuikot, jauheliha....) ei tosiaan mitään kallista kalaa eikä mitään kovin erikoista, koska ne on kallista.

"Vieras"
Minä taas en ole ikinä tajunnut, että MITEN kukaan saa tuhlattua satoja euroja ruokaan rahaa viikossa? Meillä saisi selkä vääränä kantaa ties mitä ekstraherkkuja kassitolkulla, että menisi se 300 euroa viikossa. Ei edes metsästetä, kalasteta tai kasvateta mitään itse.

"vieras"
Meillä kaksi lasta+äiti varaa tuon verran rahaa (sis.pesuaineet ja wc-paperit jne). Onnistuu, jos katsoo/vertailee hintoja, ja minä saan koulussa ilmaisen lounaan, lapset syö hoidossa... Eli päivässä kotona ruokaillaan vaan ilta/aamu puuro tai leivät ja kevyt illallinen. Lapsille ei aina ruoka maistu kotiin tultua.

Meillä meni 4 henkisenä perheenä ruokaan muistaakseni noin 350€ kun vähän tarkemmin katsoin, että mitä ostin. Eikä se mitään kituuttamista ollut ja vähemmälläkin kyllä pärjää jos on pakko.

Meillä oli tuolloin synttäritkin juhlittavana, eli tuohon summaan sisältyi kakkutarpeet, keksit, juomat yms. mitä synttäreillä on ollut tapana tarjoilla. Eikä täysin herkutta eletty muutoinkaan, enkä tehnyt niin paljon ruokia itse, kuin mitä joku kodinhengetär tekee.

Kyllä siinä luova saa olla, että tuolla summalla porukan ruokkii, mutta jos osa perheestä syö jonkun aterian kodin ulkopuolella (koulussa, pk:ssa, töissä), niin eiköhän tuolla pärjää ilman sen suurempaa kituuttelua.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28660152]Meillä kaksi lasta+äiti varaa tuon verran rahaa (sis.pesuaineet ja wc-paperit jne). Onnistuu, jos katsoo/vertailee hintoja, ja minä saan koulussa ilmaisen lounaan, lapset syö hoidossa... Eli päivässä kotona ruokaillaan vaan ilta/aamu puuro tai leivät ja kevyt illallinen. Lapsille ei aina ruoka maistu kotiin tultua.[/QUOTE]

Mutta ap:n esimerkkiperheessä oli lisäksi vielä teini + isä, jotka todennäköisesti syövät paljon enemmän kuin te kolme yhteensä.

kolmen kohta teinin äiti
Meillä menee reilu tuo viikossa. Eikä pahemmin herkkuja ostella, mitä nyt jätskiä näin kesäisin aika paljon, talvella ei sitäkään. Kunnollista perusruokaa. Isosyömäisä ollaan varmaan, ja paljon lasten kavereita ruokapöydässä.

"vieras"
Jossain maalla tuo on hyvinkin yleistä, mutta cityihmisellä todella vaikea toteuttaa, paitsi väliaikaisesti jos on iso pakkanen täytetty kamalla.

Ystäväperheeni maalla varmasti pääsee tuohon, pakastin on täynnä metsästettyä riistaa, kalastettua kalaa, omasta maasta on perunat ja juurekset, marjat metsästä ja pihasta.
Noistahan saa tehtyä vaikka mitä ja kuinka pitkäksi aikaa.

Jos katastrofi tulisi ja kaupasta loppuisi ruoka, niin he porskuttaisi varastoillaan vielä piiiitkään.

"anni"
No kyllä voi hyvin mennä vaan 300 eur, jos on pakkasessa marjoja, lihaa, perheessä leivotaan kaikki itse. Ja tosiaan syödään paljon puuroja, keittoja, itsetehtyä leipää ja leivonnaisia... mutta tuolla 300 eurolla ei kyllä saa sitte näitä "vara-aineksia" tuonne pakkaseen ja kaappeihin. Eli ne on siellä jo ennestään.

"vieras"
4 hengen perheessä menee vaihtelevasti 600-650e kun ei tartte kamalan tarkasti hintoja katsella. Mies karppaa, kaksi alle kouluikäistä lasta.

300 pystyisin tekemään ruoat jos mies ei olis vähähiilarisella. Paljon keittoja, laatikkoruokia, aamupalaksi puuroa, hyödynnetään ilmaiset marjat ja sienet. Onnistuisi ihan hyvin, mutta vaatisi jonkun verran etukäteissuunnittelua.

Limsaa, karkkia yms turhaa tuolla rahalla ei kyllä sitten ostella. Mutta jos on itsellä esim. marjapensaita ja kasvimaa niin siitä saa talveksi ruoan jatketta kummasti. Puuron kanssa kiisseleitä, sosekeittoihin porkkanaa yms.

[QUOTE="Vieras";28659863]Minä taas en ole ikinä tajunnut, että MITEN kukaan saa tuhlattua satoja euroja ruokaan rahaa viikossa? Meillä saisi selkä vääränä kantaa ties mitä ekstraherkkuja kassitolkulla, että menisi se 300 euroa viikossa. Ei edes metsästetä, kalasteta tai kasvateta mitään itse.[/QUOTE]

helposti.eikä tarvi olla ees herkkuja.Kun haluaa syödä mahollisimman puhtaasti tuotettua,ja kasviksia,marjoja,hedelmiä niin kaikki maksaa.halvemmalla pääsis ku vetäis jotain einespaskaa :(

"Vieras"
Ai kun hassua! Kyllä meillä riittää hyvin:) syödään kunnon ruokaa ja aina hyvää lihaa ja kasviksia jne. Syödään töissä ja kolussa/päiväkodissa, niitä ei ole laskettu. Pakastimessa on marjoja ja viikolla aamuisin on yleensä maitoon keitettyä puuroa ja marjoja. Iltaisin esim. Makaronilaatikko, uunikalaa. Usein filettäkin, ostan usein kokonaisen naudan fileen ja se leikataan pakastimeen. Ei se ole niin kallis. No salaatit, tillit, persiljat, tijamit yms, sipulit saan kesällä kasvimaasta, kantsii harkita jos on pienikin pihamaa! Kaikki ruoka tehdään itse, valmiiksi marinoitua ei osteta, eikä eineksiä, pullat tykkään leipoa itse ja usein sämpylääkin. Mehuja teen itse kun on marjapensaita. Kesällä myös kalastetaan.

Ehkä se on tuo itse tekeminen, mistä säästöä tulee.

"Vieras"
[QUOTE="Vieras";28660816]Ai kun hassua! Kyllä meillä riittää hyvin:) syödään kunnon ruokaa ja aina hyvää lihaa ja kasviksia jne. Syödään töissä ja kolussa/päiväkodissa, niitä ei ole laskettu. Pakastimessa on marjoja ja viikolla aamuisin on yleensä maitoon keitettyä puuroa ja marjoja. Iltaisin esim. Makaronilaatikko, uunikalaa. Usein filettäkin, ostan usein kokonaisen naudan fileen ja se leikataan pakastimeen. Ei se ole niin kallis. No salaatit, tillit, persiljat, tijamit yms, sipulit saan kesällä kasvimaasta, kantsii harkita jos on pienikin pihamaa! Kaikki ruoka tehdään itse, valmiiksi marinoitua ei osteta, eikä eineksiä, pullat tykkään leipoa itse ja usein sämpylääkin. Mehuja teen itse kun on marjapensaita. Kesällä myös kalastetaan.

Ehkä se on tuo itse tekeminen, mistä säästöä tulee.[/QUOTE]
Ja myös sienestetään ja marjastetaan, se on kivaa ja hyödyllistä.

Rollolainen
helposti.eikä tarvi olla ees herkkuja.Kun haluaa syödä mahollisimman puhtaasti tuotettua,ja kasviksia,marjoja,hedelmiä niin kaikki maksaa.halvemmalla pääsis ku vetäis jotain einespaskaa :(
einekset usein halkvempia kuin ne kasvikset aj lihat. esim pussillinen pyttipannua ( 1kg) vain 2e, ei siihen hintaan kyllä kannata alkaa 5:lle pottuja pilkkomaan ja lihoja pienimään + sipulia paistamaan, voi maksa jopa enemmän.

"vieras"
einekset usein halkvempia kuin ne kasvikset aj lihat. esim pussillinen pyttipannua ( 1kg) vain 2e, ei siihen hintaan kyllä kannata alkaa 5:lle pottuja pilkkomaan ja lihoja pienimään + sipulia paistamaan, voi maksa jopa enemmän.
Ehkä kyse olikin siitä että ei haluta syödä ruoaksi pyttipannua. Oli se sitten halpaa taikk ei. Makkarakin on halpaa, mutta ei me silti syödä sitä. Ruoka on se mistä en tingi kun ei ole pakko. Tänään syötiin villisian ulkofilettä ja omalta pihalta kerättyä salaattia.

Yhteistyössä