Miten voi 5 henkisen perheen ruokakulut olla vain 300€?

• Viestiketjun aloittaja kysyn vaan
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
einekset usein halkvempia kuin ne kasvikset aj lihat. esim pussillinen pyttipannua ( 1kg) vain 2e, ei siihen hintaan kyllä kannata alkaa 5:lle pottuja pilkkomaan ja lihoja pienimään + sipulia paistamaan, voi maksa jopa enemmän.
Mut kuka haluaa syödä tuollaista moskaruokaa? Hei, koita joskus tehdä ruokaa ihan oikeista raaka-aineista ja huomaat, että on halvempaa ja paaaljon parempaa!

"sipsi"
Meillä kaksi aikuista ja teini, ruokaan menee ehkä 120e vko. Joskus enemmän, joskus vähemmän. Esim. nyt huomattavasti vähemmän, kun leivän päällykkeinä on kotimaista tomaattia ja kurkkua. Tyttö harrastaa aktiivisesti, siksi tehdään lämmin tuoka joka pv, tosin helteillä on syöty paljon lämpimiä leipiä (juusto, tomaatti) ja kanasalaattia :)

Eineksiä meillä inhoaa ihan kaikki... Joten vaikka maksaisi rahaa, aikaa ja vaivaa tuo itse tekeminen, niin tehdään kotiruokaa. Einekset jäävät meillä ihan tyystin syömättä, kaikilta. Paitsi koirat syö joskus maksalaatikkoa napujen jatkeena.

"poikia3"
Meitä on 5, pojat ovat 8-, 11- ja 16-vuotiaat. Ruokaan ja hygieniatuotteisiin meillä menee 80 - 120 euroa viikossa. Tuolla rahalla saa ihan hyvä ruokaa kaupasta, hedelmiä ja kasviksia myös. Ja jopa karkkipäivän karkit ja limut mahtuvat mukaan.

Kaupassa käydään kerran viikossa ja yritetään käyttää kaikki ruoka mitä ostetaan. Ruuan tähteet hyödynnetään. Esim. kanapadan tähteet voi käyttää täytettyihin paprikoihin. Perunamuussin lopusta tehdään lihaperunasoselaatikkoa tai laitetaan sämpylätaikinaan. Ostetaan kausituotteita esim. nyt saa edullisesti hunajamelonia ( 99 snt kilo), iltapalalla on siis tarjolla sitä, eli minä valitsen hedelmät hinnan perusteella. Ostetaan laputettuja lihoja ja niitä pakastetaan. Meillä esim. syötiin juhannuksena porsaanleikkeitä - ne oli tehty - 30 % laputetusta possun sisäfileestä. Ostetaan edullisempia vaihtoehtoja merkkituotteiden sijaan, usein ne kaupan omat merkit ovat hyviä. Seurataan kauppojen hintatasoa, jotta tiedetään mikä on minkäkin kaupan hintataso. Tuotteita myös varastoidaan. Jos juusto on edullista, sitä voi ostaa parikin, kahviakin mahtuu varmaan kaappiin enemmän, samoin vessapaperia, dödöä ja pesuaineita.

Pelkkää jauhelihaa, kanankoipia jne. ei tarvitse ostaa. Eihän niitä kokolihoja syödä kuitenkaan joka päivä. Esim. meillä voidaan ihan hyvin syödä vaikkapa leikkeitä, grillailla pihvejä tai tehdä karjalanpaistia. Kalaa meillä syödään harvemmin, sillä mieheni ei sitä syö mutta kyllä kalakin mahtuu budjettiin.

Sen sijaan, jos minun pitäisi pyrkiä 300 euroon olisi sen saavuttaminen vaikeaa, olisi luovuttavat kaikista ostetuista herkuista. Esim. olisi tehtävä enemmän makkararuokia, leivottava kaikki leivät itse ja ennen kaikkea kaupassa olisi pidettävä tosi tiukkaa kuria, heräteostoksia ei saisi tehdä lainkaan.

Yhteistyössä