Miten veritulppa todetaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ÖpöNaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ÖpöNaana:
mitäs oireita on et tajuisin lähtee?jotenki nyt tottunu tähän olotilaan ja kukaan ei oo reagoinu mitenkää ni...
mitähän yksityisen kautta kuvaus tulis maksaan?

mulla oli ne keuhko-oireet tosi lievät. en ois välttämättä lähtenyt lääkäriin, ellei ois jalka ollut kipeä. mullakin isällä ja pappalla ollut keuhkoveritulppa, joten se hieman vaikutti tutkimuksien nopeuteen. ja tehtiin se hyytymistekijä-tutkimus.

Alkuperäinen kirjoittaja flea:
mitäs oireita on et tajuisin lähtee?jotenki nyt tottunu tähän olotilaan ja kukaan ei oo reagoinu mitenkää ni...
mitähän yksityisen kautta kuvaus tulis maksaan?

mulla oli ne keuhko-oireet tosi lievät. en ois välttämättä lähtenyt lääkäriin, ellei ois jalka ollut kipeä. mullakin isällä ja pappalla ollut keuhkoveritulppa, joten se hieman vaikutti tutkimuksien nopeuteen. ja tehtiin se hyytymistekijä-tutkimus.
ei mul enää jalkoja särje,kylki eniten häirii+tietty se et happi ei normaalisti kule..vasen käsi pakottaa mut mul on kyl niskatki ihan junkkurassa.
pakko se sit huomen on työterveydessä käydä jospas laittasivat lähetteen kuvauksiín,siitäkö näkee tulpat?vai vaan keuhkoissa?

Alkuperäinen kirjoittaja flea:
Alkuperäinen kirjoittaja Accra:
mä laitoin mahaan,ihan hyvin sain laitettua (oli sitä omaa löysää vatsaa ennestäänkin :laugh: :laugh: )..tosiaan,ku sain km:n ni sisätautilääkäri sano,et marevanit ei oo hyvä vaihtoehto,ku imettää..sillon vuonna 2000 silloinen sisätautilääkäri taas sano,et siirrytään suoraan marevaneihin synnytyksestä.Et oo saanu maksukattoa täyteen,et kela korvais?

mulle sanottiin jo, että marevania ei voi imetyksen takia käyttää. maksukatto täytyy just ennen vuoden loppua, joten saan loput 3kk sitten ilmaiseks. nyt vaan jännää, kun jouduin uhkaavan ennenaikaisen synnytyksen takia vuodelepoon, että onkohan pian tulpat jaloissa, kun ei liiku ollenkaan...
voi että..no,onneksi saat kuitenkin ennalta ehkäisevää hoitoa!Kiva "tavata" kerrankin joku,joka pistelee itseään myös :)

ei mul enää jalkoja särje,kylki eniten häirii+tietty se et happi ei normaalisti kule..vasen käsi pakottaa mut mul on kyl niskatki ihan junkkurassa.
pakko se sit huomen on työterveydessä käydä jospas laittasivat lähetteen kuvauksiín,siitäkö näkee tulpat?vai vaan keuhkoissa?

??

hitto ko mä oon tällänen "yliherkkä"...
mua oikeesti pelottaa :ashamed:
vasen käsi puutunu,hieroskelen niskoja samaan aikaan...
ja tein virheen ja googletin,eli paniikkia lisään itelleni...
Äh mix mä oon tämmönen--
no mut huomen aamulla soitan työterveyteen jos ne vois ottaa asian hoitoon...

Äh mix mä oon tämmönen--
koita ottaa ihan rennosti :hug: ja aamulla sit ensi töiksi vaadit päästä tutkimuksiin!

Äh mix mä oon tämmönen--
koita ottaa ihan rennosti :hug: ja aamulla sit ensi töiksi vaadit päästä tutkimuksiin!

juu yritän....Pöhkö kysymys,voix iskee päälle niin et vaik ens :ashamed: yöllä tulis sydäri?

Äh mix mä oon tämmönen--

juu yritän....Pöhkö kysymys,voix iskee päälle niin et vaik ens :ashamed: yöllä tulis sydäri?
en usko..koita saada ajatukset muualle =)

noi tulpat on kyllä ikäviä peikkoja... mullakin aina, kun tulee jotain vaivaa, niin ensimmäisenä tukokset mielessä. ja välillä tuntuu, että lääkärit on jopa liian herkkiä tutkimuksiin, kun sairaalaan mua laittavat. tietty mulla hankala tapaus, kunnei ollut mitään tiettyä syytä altistua tulppaan, vaan tuli täysin odottamatta.

käväsin päivystyksessä...kuunteli keuhkot+paineli...
kuulosti hyvältä,sano vaan et turhaan ressaan tulpilla sun muilla.
sano et mun suurin syy on stressi joka kasvattaa kipuja.
kirjotti voltarenille reseptin ja sano et voin ottaa jos ahistaa pojan ventolinea.
tuijotteli mun tissejä puhuessaan ja siihen et suvussa tulppia totes et
Jos pappa kuollut tulppaan ei se meinaa et sinäkin...

öö eli ei mitää vastauksia :ashamed:
paitsi se minkä tiesinkin et oon vainoharhanen ja yliherkkä...

Mulla ei ollut mitään jalkakipuja. Eräänä aamuna vaan tajuton kipu vas. kyljessä, ajattelin että olen nukkunut huonosti. Lähdin kuitenkin päivystykseen, koska hengittäminen oli tosi ongelmallista, hyvin pinnallisesti pystyin hengittämään. Se taas aiheutti sen että koko ajan haukotutti, joka taas koski järkyttävästi kylkeen jolloin "lopetin haukotuksen ns. kesken.
Vahvojen särkylääkkeiden ja kuuden tunnin jonotuksen ja tutkimisen jälkeen minut siirrettiin sairaalaan, ilman järkevää diagnoosia. Sairaalassa totuus alkoi valkenemaan ja sieltä siirrettiinkin sitten HYKSiin lujaa ambulanssilla. Reissuni kesti reilun kuukauden. Jostain syystä vereni ohentui viikon jälkeen liikaa ja se tihkuin keuhkoihin, jolloin jouduin leikkaukseen.
Yksittäistä syytä keuhkoembolialleni ei osattu nimetä, mutta e-pillerit, ylipaino imettiin osasyyllisiksi. Kirjojen mukaan minun ikäiselläni ei tällaista tautia olisi pitänyt olla (olin alle 30v.)
Kaikkien raskauksieni ajan olen käyttänyt Fragminia heti plussasta lähtien.
Sitä en enää muista millä ne saivat sen selville siellä ekassa sairaalassa, että on tulppa kyseessä, koska aikaa on kulunut jo kymmenen vuotta.

Toivotaan että sinulla ei ole tulppaa, en toivo vihamiehellenikään moista kokemusta. :-(

Mulla itellä alko tulppaoireet illalla nukkumaan mennessä. Alkoi olkapääkipu vasemmassa olassa vihlovana ja äity niin pahaksi et menin sit päivystykseen ku ei kipulääkkeet auttanu. Siellä vain diagnosoitiin aluksi kuumetta, crp koholla ja antihiootit. Näistä ei mitään apua! kolme seuraavaa yötä ramppasin päivystyksessä ja samaa paskaa diagnosoitiin eri paketissa. Sitten meni neljännellä kerralla lekurilekki sormi suuhun ku aloin vaatia, ettei tää ole normaalia... Noh siitä sit sisätautilääkärille, joka otti suoraan oikeat testit eli fidd-arvot ja ne oli koholla ja keuhkokuvaan ja siellä oli embolia. Siitä parantuneena on jäänyt hengästyessä kylkikipua, joka ei vaivaa levossa. Sitä on vuosi tutkittu mutta ei ole syytä löydetty. Hiukan on paranoidiksi tullut eri kiputilojen kanssa, mut päivä kerrallaan :)

Yhteistyössä