Miten vapaa-aikaa tasapuolisesti isälle ja äidille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ............öö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ö

............öö

Vieras
Meillä alle puolivuotias vauva, ja on ongelmia vapaa-ajan kanssa (ylläri...) No, tilanne sellainen että miehellä urheiluhararstukset n. 4 h viikossa, ja tekee pitkiä työpäiviä. Mies tulee usein vasta 19 aikaan kotiin ja mä ja vauva mennään nukkumaan jo 21 aikaan (vauva heräilee yöllä paljon) jolloin mies jää valvomaan että saa omaa aikaa. Tällöin katsoo telkkaria ja pelaa tietokoneella tms. Sen lisäksi mies käy jossain iltamenoissa ehkä n. kerran kuukaudessa. Mä en ole kertaakaan vauvan saamisen jälkeen käynyt missään iltamenossa eikä ole tehnyt mielikään että ei siinä mitään. Mutta viikolla kaipaisin hieman omaa aikaa minäkin. En ole vielä kertaakaan itse päässyt urheilemaan koska isän urheiluharrastukset vievät niin paljon aikaa. Sitten kun joskus esim. pe-iltana hällä ei ole mitään niin en vain jaksa lähteä kun olen niin kuitti kaikesta valvomisesta. Kun pe-ilta olisi ainoa vapaa ilta miehellä, ja haluaisin olla hänen kanssaan myös yhteistä aikaa joskus, enkä silloin lähteä urheilemaan. No, tuosta sitten saan kuulla että kun en kerran mennyt taaskaan perjantaina kun olisin voinut, niin mitäs valitan. Mulla on kuulemma omaa aikaa koko päivä kun lapsen kanssa olen kotona, ja esim. lapsen nukkuessa. No, onhan se totta, että voin esim. surffailla netissä tai katsoa telkkua kun lapsi nukkuu, mutta onko se sitten normaalia että tämä on sitä äidin omaa aikaa ja muuta ei sitten olekaan?
Nyt sitten ensimmäistä kertaa vauvan syntymän jälkeen sain sellaisen kutsun bileisiin minne haluaisi mennä, mutta se on samaan aikaan miehen urheiluharrastuksen kanssa, joten hänen mielestään ei ole kohtuullista antaa minun mennä.
Onko teillä muillakin tällaista?

Alkuperäinen kirjoittaja ............öö:
Nyt sitten ensimmäistä kertaa vauvan syntymän jälkeen sain sellaisen kutsun bileisiin minne haluaisi mennä, mutta se on samaan aikaan miehen urheiluharrastuksen kanssa, joten hänen mielestään ei ole kohtuullista antaa minun mennä.

Voi herranjestas mikä äijä. Sanot sille että kuule, minä menen ja sillä sipuli, yhden kerran voit olla treeneistä pois.

Ja jos mies ei hoida, vie lapsi vaikka mummolaan tms. jos lähellä ovat. Pidä nyt puolesi. Miehet ei tajua, että heillä on aina oikeus mennä kun vaan sanovat heippa, mutta ei äiti voi sillä lailla lähteä kotoa. Jos minäkin sanoisin miehelleni yhtäkkiä vaikka ruuan jälkeen, että no nytpä lähden tästä, ei mene kauaa(kuten mieheni yleensä, ja hän saattaa olla jopa 6-8tuntia poissa(autotalli)) hän nauraisi minut siihen paikkaan. Ja vieläpä kun yrittää selittää asian miehelle, ei mene jakeluun.

Minusta miehesi ei ole sisäistänyt rooliaan, vaan oikeuttaa poissaolon urheiluharrastuksella. Haluaako hän iltaisin hoitaa vauvaa ollenkaan?
Teidän pitää kyllä pian sopia uusita säännöistä. Olet uhrannut äitinä omasta elämästäsi, joten nyt on miehesi vuoro. Kaikkein tärkein on nyt teidän YHTEINEN perhe. Molemmille yksi ilta viikossa jotain menoa. Mies hoitaa viikonloppuna enemmän vauvaa, jotta saat yön nukuttua putkeen.
Ohjaa häntä löytämään itse oma paikkansa ja roolinsa perheessänne.

Tälläinen epäsuhtainen asettelu kotona on vaara äidin masennukselle, joka on vakava asia!

Anteeksi, että kommentoin nyt näin inhottavasti, mutta pakko sanoa: voi helvata, mikä järkyttävä p-pää sulla on miehenä! Ensinnäkin: tekeekö hän ylitöitä? Jos myöhäiset kotiintuloajat johtuu ylitöistä, niin käske sen miehesi oikeasti katsoa peiliin ja kysyä itseltään, mikä on hänen elämänsä arvojärjestys. Jos hän tekee normaalia työpäivää, niin silloinhan hän lähtee aamusella suht myöhään ja sinä ehdit aamulla käymään vaikka lenkillä ja asioilla esim. kaupungilla.

Ja kyllähän jokainen aikuinen, pienen lapsen vanhempi ymmärtää ettei harrastuksiaan voi jatkaa niinkuin ennen lasta. Kuitenkin etenkin sinun liikunta ja "vapaa-aika" on tärkeää oman jaksamisesi kannalta, sillä kotihommat ja lapsen hoito on nyt sinun työsi ja kuka hitsi sitä kuukausikaupalla jaksaa, jos on "samoilla töin" 24/7???

Miehesi asenteen voisi ymmärtää, mikäli lapsi oli vain sinun ideasi. Mutta mikäli hänkin oli perheenlisäyksen kannalla, niin pistä nyt miehesi hoitamaan vastuunsa perheestään.

Alkuperäinen kirjoittaja eukkonen76:
Miehesi asenteen voisi ymmärtää, mikäli lapsi oli vain sinun ideasi.

Mun mielestä silloin miehen pitäisi kieltäytyä koko lapsenteosta, ei niin että "okei tehdään nyt sitte" ja jättää vaimon yksin vastuuseen lapsesta. Jos vakituisen kumppanin kanssa sitoutuu siittäjäksi/kantajaksi, sitoutuu myös vanhemmaksi. Jos taas ei halua vanhemmaksi, täytyy olla selkärankaa kieltäytyä koko hommasta.

Yhteistyössä