Miten vältän jatkossa pojan parhaan kaverin kyläilyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aamuilma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aamuilma

Vieras
Ongelmansa kullakin :) Pojallani on paras kaveri, joka asuu n 4km päässä. Ovat 6-vuotiaita. Kaveri tykkää rakennella kaikkea teknistä ja omistaa mm tietokoneita 2 kpl, kamerakännykän, videokameran, tv:n, sähköauton jne. No, ei siinä mitään :)

Toissapäivänä tämä kaveri oli taas meillä leikkimässä enkä kerta kaikkiaan kestä edes 2 h vierailua häneltä. Taidan olla vain yliväsynyt tai jotain, mutten vain enää tahdo tätä kaveria kylään meille. En voi hetkeksikään tehdä mitään muuta vierailun ajan, vaan koko ajan pitää seurata mitä he tekevät. Muiden kavereiden kanssa tätä ongelmaa ei ole.

Kaveri ryntäilee paikasta toiseen kiljuen ja huutaen ihan täysiä. Suosikkileikkejä on mm hakata ihan täysillä poikani 3-vuotiaan pikkusiskon rumpusettiä ja huutaa ja kiljua mikrofoniin. Eilen sanoin äänentasosta ja voimankäytöstä rumpuja soittaessa 3 kertaa ja siltikään ei mennyt perille. Kaveri availee kaikki laatikkomme kuin olisi kotonaan ja tarkastelee, löytyiskö niistä mitään kivaa leikkeihin. Kun kiellän, sanoo vain katselevansa. Kun pyydän uudelleen laittamaan laatikon kiinni, sanoo uudelleen vain katselevansa ja kaivelee laatikkoa. Kun menen laittamaan laatikon kiinni, puuskahtaa hän ja on selvästi loukkaantunut. Lempipuuhaa on viritellä sähköjohtoja ympäri taloa. Mitään ns tavallista (= majanrakennus, autoilla leikkiminen, ulkona leikkiminen tms) leikkiä hän ei tee, vaan alkaa mököttämään jos kaverit leikkivät jotain sellaista. Kun annoin hänelle vettä ja pyysin juomaan sen keittiössä, oli hän jo mukin kanssa poikani huoneessa ja vesi pitkin laminaattia. Leikkejä siivoamaan hänet saa pakottaa ja siitäkin hän livahtaa pois heti kun silmä välttää tai ei käske. Ulkona hän oli poiminut kukat etupihan kukkapenkistäni (johon siis omilla lapsillanikaan ei ole asiaa).

Kun kaverin isä tuli hakemaan lastaan kotiin, alkoi taas melkein 20min maanittelu ja houkuttelu että lapsi suostuu lähtemään kotiin. Ennen lähtemistä hän kuitenkin mielenosoituksellisesti pamauttelee huoneen ovet kiinni niin, että taulut helisee ja potkii tavaroita. Ja isä hyssyttelee eteisessä.

Poikani sanoo viihtyvänsä tämän kaverin seurassa, koska kaverin leikit ovat niin jännittäviä, mutta itse saan olla terhakkaana vahtimassa kaveria enemmän kuin omaa vilkasta 3-vuotiastani. Jotenkin vaan olen aina noiden vierailuiden jälkeen tosi uupunut ja vihainen...yleensä aina jokin menee vierailun aikana rikki, koska kaveri hakkaa leluja niin kovasti tai "rakentelee" niistä. Minnekään muualle hän ei suostu lähtemään leikkimään; ts leikkipuistoon tai pois sisältä, vaan on sitten siellä kädet puuskassa mököttämässä jossain nurkassa ja kotiin lähdön aikana tuhahtelee vanhemmilleen että oli tosi tyhmää ja tylsää. Näin oli myös poikani synttäreillä n kk sitten, kun muut lapset leikkivät innolla pullonpyöritystä, aarteenetsintää jne.

Vinkkejä, miten selviytyä näistä vierailuista? Tai ollako vaan kutsumatta kylään? Lapsemme ovat samassa eskariryhmässä.

se on semmonen homma että sinä kyllä äitinä päätät mikä seura on parasta tuon ikäselle. Teet selväksi etteivät enää leiki, AINAKAAN muutamaan vuoteen. Niin tekisin minäkin ihan saletisti. Jos ei osata käyttäytyä, eikä tuo ees vaikuta normi lapselta,niin sitten ei tulla meille. PISTE!
Sinä päätät ketä kämpässäsi käy. Ei oo vaikeeta. lapselle kova paikka mutta menee aikansa kanssa ohi.
Ja voit sanoa lapsen vanhemmile SUORAAN miksi näin!
pysy lujana!!
minusta tommosen lapsen pääkoppa kannattais tutkituttaa.. :D ( nii ei siis millään pahalla, nyt joku saa tästä jotaki kiksejä ja alkaa hirveä räkytys sota takasin niinku täällä aina)
mutta kuitenkin, haloo!!! :kieh:

selitä lapsellesi tilannetta, ja jos ei tajua ni ei tajua. Tajuaa aikansa kanssa.
:whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
kuulostaa hemmotellulle ainoalle lapselle. et kutsu kylään. tosin silloin ei ehkä omasikaan pääse kylään.

minusta tuossa ei ole ongelmaa, jos kerran kaverille matkaa 4 km ja lapsellasi muita kavereita ja sisko.

kerrot vain että et jaksa hänen vierailuja. en jaksaisi minäkään. täysin itsekäs paskiainen jolle ei ole koskaan sanottu ei.

tosi kinkkinen tilanne. jos yrittäisit, että vierailut tapahtuisi tämän villin pojan kotona eikä teillä? voisithan ihan hyvin kertoa pojan vanhemmille, että olet tällä hetkellä väsynyt ja he varmasti tietävät oman poikansa käytöksen joten ei pitäisi loukkaantua.

tai jos sovitte,että poika tulee "teille" menette suoraan leikkipuistoon tai uimaan tai jotain muuta, käymättä edes teillä.

minä en ainakaan jaksaisi tollasia vierailuja ollenkaan :( mutta ei sitä voi omalta lapseltakaan parasta kaveria kieltää...

Eihän sun mikään pakko ole ottaa sellaista lasta kylään, joka tuntuu sinusta hyvin rasittavalta!

itselläni on kolme lasta, ja aikojen saatossa olen oppinut sanomaan joskus ei - oikeastaan monestikkin. Silloin, kun itsestä siltä tuntuu, että nyt ei kertakaikkiaan hermo piisaa jonkun kaverin vierailua, sanon asian niin kuin se on eli nyt en jaksa ottaa vieraita vastaan. Aluksi tästä jurnutettiin, niin omat kuin vieraat vanhempineen, nykyään asia menee jakeluun kerta heitolla pienten mukinoitten kanssa. Ja kyllä meillä lapset saa silti tulla leikkimään! Todella usein on koko meidän pikkutalo täynnä lasten kavereita ja äiti on vain iloinen, kun lapsilla on hauskaa. Mutta omat rajat on tunnettava ja niitten mukaan mentävä: jos tuntee itsensä väsyneeksi, ei ole mitään järkeä ottaa vastaan vieraita passattavaksi ja tiuskia sitten heille. Tämän olen myös lapsillemme selittänyt.

Niin, ja tuollainen vastaava tapaus on myös meidän yhdellä lapsella kaverina. Se vielä, että asuvat sen verran kaukana, että lapsi on kyytitysten varassa. Ja AINA häntä tullaan hakemaan paljon myöhemmin, kuin on alunperin ollut puhe. Erityisesti hänen kyläilyjä olen karsinut.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
No olis jo senkin lapsen isän aika lopettaa hyssyttely, anna ma arvaan ettei tällä lapsella ole sisaruksia?

Ei mullakaan sisaruksia ole ollut mutten ole käyttäytynyt noin, ei myöskään isäni ole minua, ainokaistaan kohtaan käyttäytynyt noin kun tässä kerrottiin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja mii:
tosi kinkkinen tilanne. jos yrittäisit, että vierailut tapahtuisi tämän villin pojan kotona eikä teillä? voisithan ihan hyvin kertoa pojan vanhemmille, että olet tällä hetkellä väsynyt ja he varmasti tietävät oman poikansa käytöksen joten ei pitäisi loukkaantua.

tai jos sovitte,että poika tulee "teille" menette suoraan leikkipuistoon tai uimaan tai jotain muuta, käymättä edes teillä.

minä en ainakaan jaksaisi tollasia vierailuja ollenkaan :( mutta ei sitä voi omalta lapseltakaan parasta kaveria kieltää...

Ööööh..6-vuotiaalta? Ymmärtäisin ehkä jos kyseessä olisi vaikkapa 15-vuotias, ettei parasta kaveria voi kieltää kun kaverisiteet ja suhteet ovat jo niin vahvat ja lapsi lähellä aikuisuutta jne. mutta kyllä minun mielestäni on täysin asiallista puuttua 6-vuotiaan kaveritouhuihin, jos tuntuu että siellä on joku joka ei ole hyväksi lapselle.

Tosin itse kyllä muistan että parhaan kaverini seura kiellettiin minulta useampaan kertaan ala-asteelta ylä-asteelle, nyt aikuisia ja edelleen parhaita ystäviä.

Olisko lapsella jokin vamma? Kaverin lapsella kun on Touretten syndrooma,
niin n. 9-vuotiaana poika riehui täällä meillä. Meni kattoja pitkin ja piti meteliä.
Mummunsa luona ei käynyt kuin syömässä ja nukkumassa, tuli meille riehumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Olisko lapsella jokin vamma? Kaverin lapsella kun on Touretten syndrooma,
niin n. 9-vuotiaana poika riehui täällä meillä. Meni kattoja pitkin ja piti meteliä.
Mummunsa luona ei käynyt kuin syömässä ja nukkumassa, tuli meille riehumaan.

just. no luitko miten kakaran isä käyttäytyy? tottakai noita vammoja tulee jos saa käyttäytyä huonosti niin tottakai silloin oppii siihen

Yhteistyössä