Miten usein lapset mummolassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja outolintu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
esikoinen ehkä joka toinen kk(joskus pitempiki väli ja sillon pitempään kerral) mun äidilläni ja toises mummulas ollu kerran yötä ikää 5v3kk kuopus ollu mun äidillä 2 kertaa ja toises ei kertaakaa ikää 2v9kk!!

Minä luottaisin oman äitini arvioon,jos hän sanoisi jaksavansa 6 lapsenlapsen kanssa niin varmasti myös tekisi sen.Tällä hetkellä lapsia on kaksi,kolmas syntyy kesällä ja uskon että kun pieninkin tulee kyläilyikään niin ovat koko kolmikko ihan yhtä tervetulleita kun nämä jo olevat.

Määrä riippuu meillä kovasti tarpeesta,välillä saattaa olla aikoja jolloin ovat putkeen pidempiä aikoja/useammin,välillä tulee kuukaudenkin taukoja.Meillä on kyllä huipputilanne,hoitopaikka löytyy kun sitä tarvitaan.

No esikoinen on nyt kolmatta viikonloppua putkeen isovanhemmillaan. Mieluusti pitäisin tytön kotona mutten viitti aiheuttaa riitaa esikon isän suvun kanssa :snotty:
Kuopus on ollut vissiin joku pari kuukautta sitten mummillaan parisen tuntia ja yötä ollut tasan kerran, uutena vuotena.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
eio
Itse mietit, että tilanne on jotenkin... sairas? Eikö se ole silloin jotenkin problemaattinen sun mielestä jossain suhteessa? Ei vain oikein käy se pointti ilmi.

Ei siinä sitte mitään jos ei käynyt pointti ilmi. Sittenhän kuvio on sun mielestä ok ja se on mulle ok että on sulle ok. Osa vastaajista on lukenut saman pontittoman avauksen ja ymmärtänyt ihmetykseni

Eli ymmärtäneet ihmetyksesi mistä? Musta ihmiset vastaa lähinnä, kuinka usein niiden omat lapset on mummolassa, ei juuri muuta.

Meillä ei ikinä... omat vanhempani eivät halua hoitaa ja miehen äiti on kuollut ja isänsä on huonossa kunnossa muuten! olkaa onnelisia te jotka joskus edes saatte hoitoon vaikka sen kauppareissun ajaksi. nim. äiti + 2,6 ja 7v tytöt

Alkuperäinen kirjoittaja hk:
Alkuperäinen kirjoittaja joopa joo:
meidän 5v on melkein joka viikonloppu pe-su mummulla

Huhhuh.

no huhhuh!!täähän ei tarkota sitä et juoksen baareissa joka viikonloppu....vaan ite oon kotona 2veen kanssa,toinen menee mummulle kun haluaa tai mummu haluaa

hm. täähän olisi aivan ihana tilanne. Miten helppoa olsii hoitaa kahta lasta jos saisi sitä pienempää helliä usein rauhassa ja olla kuin lomalla, kun olisi vaan yksi ja isompi saisi sitä ekstrahuomiota mummolta. saisi olla tärkeä ja rakastettu.
Meillä sama tilanne kuin ap:lla. Lapsenlapsia paljon molemmin puolin ja me asumme kauempana kuin muut, joten isovanhemmat puhuvat niistä lähellä asuvista ja hoitavat heitä. Jos ajamme pitkän matkan ,vastassa usein lasten serkut tai he jo hoidettavina. Olemme sitten hoitaneet itse.

Alkuperäinen kirjoittaja -.-:
eio
Itse mietit, että tilanne on jotenkin... sairas? Eikö se ole silloin jotenkin problemaattinen sun mielestä jossain suhteessa? Ei vain oikein käy se pointti ilmi.

Ei siinä sitte mitään jos ei käynyt pointti ilmi. Sittenhän kuvio on sun mielestä ok ja se on mulle ok että on sulle ok. Osa vastaajista on lukenut saman pontittoman avauksen ja ymmärtänyt ihmetykseni

Eli ymmärtäneet ihmetyksesi mistä? Musta ihmiset vastaa lähinnä, kuinka usein niiden omat lapset on mummolassa, ei juuri muuta.

jotkut on tulkinneet aloituksen laajemmin ja keskustelleet avausviestin sisällöstä

Alkuperäinen kirjoittaja intellektuelli:
Alkuperäinen kirjoittaja -.-:
eio

Okei, nyt ymmärsin pointin. Musta ap vain vaikersi sitä, että hänen siskon lapset ovat aina mummolassa ja hänen lapet eivät pääse koskaan. Sitten hän rivien välissä vertasi itseään siskoonsa: korosti, miten ei itse vie lapsia mummolaan pienenä, sisko vie. Toi myös esiin, miten siskon lapset ovat siellä aina ja pitkiä aikoja ja korosti, miten hän itse hoitaa omat lapsensa itse. Sitten hän kyseli, miten usein muiden lapset on mummolassa ja mietti, mitä itse tekisi. Eihän siinä vaihtoehtoja ole, kun hällä on niin tiukat rajat, miten hoito pitäisi toteuttaa. Ei toiset ihmiset (mummot, vaarit, ukit) lähde tuollain hänen pillinsä mukaan tanssimaan.

Mun lapset on mummolassa keskimäärin kerran kuussa. ON olleet useampiakin öitä, mulla ei ole mitään tiukkaa rajaa, että esim. 2v. voi olla kaksi yötä. Musta se on ihan hatusta vedetty suositus. Kerran 2 v. oli 4 yötä, hyvin oli mennyt. Toiselle mummolle en lapsia jätä, hän on niin väsyneen ja uupuneen oloinen muutaman tunnin hoidostakin.

jotkut on tulkinneet aloituksen laajemmin ja keskustelleet avausviestin sisällöstä

Pikkasen toi lainaus meni sekaisin... siis näin:

Okei, nyt ymmärsin mäkin pointin, käytiinkin vain yleistä keskustelua siitä, miten usein lapset on mummolassa. Eikä niinkään siitä, onko ap:n tilanne ... sairas. Musta se ei ole yhtään sairas, ap:lla vain kovat vaatimukset. Musta ap vain vaikersi sitä, että hänen siskon lapset ovat aina mummolassa ja hänen lapet eivät pääse koskaan. Sitten hän rivien välissä vertasi itseään siskoonsa: korosti, miten ei itse vie lapsia mummolaan pienenä, sisko vie. Toi myös esiin, miten siskon lapset ovat siellä aina ja pitkiä aikoja ja korosti, miten hän itse hoitaa omat lapsensa itse. Sitten hän kyseli, miten usein muiden lapset on mummolassa ja mietti, mitä itse tekisi. Eihän siinä vaihtoehtoja ole, kun hällä on niin tiukat rajat, miten hoito pitäisi toteuttaa. Ei toiset ihmiset (mummot, vaarit, ukit) lähde tuollain hänen pillinsä mukaan tanssimaan.

Mun lapset on mummolassa keskimäärin kerran kuussa. ON olleet useampiakin öitä, mulla ei ole mitään tiukkaa rajaa, että esim. 2v. voi olla kaksi yötä. Musta se on ihan hatusta vedetty suositus. Kerran 2 v. oli 4 yötä, hyvin oli mennyt. Toiselle mummolle en lapsia jätä, hän on niin väsyneen ja uupuneen oloinen muutaman tunnin hoidostakin.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Vastaus: sä olet tavallaan kateellinen ja tunnet ylemmyydentuntoa tuosta. Vaikeahan noita on myöntää mutta totta se on.

Omat 4 ja 2 v yökylässä joka toinen viikonloppu suurin piirtein, viikolla välillä pari-kolme tuntia isomman kauppareissun ajan tai muuten vaan.

Mun on ihan pakko vääntää vastaan: en ole kateellinen, vaan ihmettelen. No ehkä siitä olen kateellinen ettei minun lapsista tykätä yhtä paljon. Mutta jos luit koko jutun, niin pidin mummola-määrää outona jo ennen kuin meillä oli lapset edes suunnittelun asteella

meillä pojat 3 ja 5 vee, eivätkä ole koskaan olleet missään yökylässä. Toiset isovanhemmat asuu 5km päässä ja toiset 20km päässä meistä. Eivätpä ole mummot tai papat koskaan edes pyytäneet poikia yöksi. Olen miettinyt, että sitten joskus jos pyytävät niin tilanne voi olla etteivät he edes lähde, kun eivät ole tottuneet olemaan heillä yötä. Toisaalta surullista toisaalta ei. Toinen mummo sanoi jo ennekuin lapsia odotin, että minä en sitten rupea mummona hoitamaan viikonloppuna lapsenlapsia. Jos lapsia tehdään niin ne myös itse hoidetaan. Tämä mummo joka asuu 20km päässä on nähnyt poikia viimeksi jouluaattona. Että näin meillä..

En lukenut koko ketjua, mutta sellainen ajatus tuli mieleen, että todennäköisesti siskosi lapsista on tullut mummolle läheisempiä, koska viettävät siellä enemmän aikaa.. Ikävä tosiasia. Ja sille ei oikein mitään voi.

Sinä olet kuitenkin halunnut hoitaa lapsesi itse ja se seuraus siitä on. Mutta silläkin "uhalla", että näin käy, olet mielestäni toiminut oikein. Tottakai on hyvä, jos lapset kunnolla tutustuvat isovanhempiinsa ja viettävät aikaa myös heidän kanssaan. Saavat sieltä erilaista "elämänkokemusta". Mutta kyllä se oma äiti ja isä on kuitenkin ne tärkeimmät ihmiset.

Ymmärrän sinua hyvin.

Oudolta tuntuu nämä isovanhemmat jotka ovat epäreiluja lapsenlapsilleen.

voiko olla niin, että unohtaa miltä äitinä tuntuu omien lasten kohtelu? vai ollaanko tahallisesti ilkeitä? voiko olla niin, että itsekin äiti ei ymmärrä, ettäjokainen lapsi ansaitsee saada mummolta omaa aikaa, eikä aina niin, että serkut ovat aina mukana. kyllä pitäisi osata sanoa ei sille, joka on tottunut hoidattamaan lapsensa mummolassa.

Alkuperäinen kirjoittaja giglin:
Pikkasen toi lainaus meni sekaisin... siis näin:

Okei, nyt ymmärsin mäkin pointin, käytiinkin vain yleistä keskustelua siitä, miten usein lapset on mummolassa. Eikä niinkään siitä, onko ap:n tilanne ... sairas. Musta se ei ole yhtään sairas, ap:lla vain kovat vaatimukset. Musta ap vain vaikersi sitä, että hänen siskon lapset ovat aina mummolassa ja hänen lapet eivät pääse koskaan. Sitten hän rivien välissä vertasi itseään siskoonsa: korosti, miten ei itse vie lapsia mummolaan pienenä, sisko vie. Toi myös esiin, miten siskon lapset ovat siellä aina ja pitkiä aikoja ja korosti, miten hän itse hoitaa omat lapsensa itse. Sitten hän kyseli, miten usein muiden lapset on mummolassa ja mietti, mitä itse tekisi. Eihän siinä vaihtoehtoja ole, kun hällä on niin tiukat rajat, miten hoito pitäisi toteuttaa. Ei toiset ihmiset (mummot, vaarit, ukit) lähde tuollain hänen pillinsä mukaan tanssimaan.

Minkä pillin? Mummolassa saa olla mummon säännöillä, en pistä vastaan. Mutta onhan se selvä, että jos talo on täynnä lapsia, ei juuri vaipoista pääsemäisillään oleva taapero siihen jengin jatkoksi oikein sovi, vaan tarvitsisi ns omaa huomiota. Mun mielestä äidiltä on outoa, että valittaa ettei lapset mee sinne, ja jos kysyy millon sopii lapset viedä, niin ikinä ei ole sellaista viikonloppua ettei siskon lapset siellä olisi. En ole pahoillani siitä ettei lapseni hänellä ole, sillä pieninä en ole niitä raaskinut antaakaan, enkä edelleenkään haluaisi yökylään, isommat on anoppilassa muutaman kerran vuodessa. Mun mielestä ne vois yhtä hyvin olla äidillä,kun se aina kinuu ettei näe lapsia. Mutta kuinka ollakaan, aina jos sanoo että selvä, miten ensi viikolla, niin siellä on siskonlapset silloin

Alkuperäinen kirjoittaja Mari:
En lukenut koko ketjua, mutta sellainen ajatus tuli mieleen, että todennäköisesti siskosi lapsista on tullut mummolle läheisempiä, koska viettävät siellä enemmän aikaa.. Ikävä tosiasia. Ja sille ei oikein mitään voi.

Sinä olet kuitenkin halunnut hoitaa lapsesi itse ja se seuraus siitä on. Mutta silläkin "uhalla", että näin käy, olet mielestäni toiminut oikein. Tottakai on hyvä, jos lapset kunnolla tutustuvat isovanhempiinsa ja viettävät aikaa myös heidän kanssaan. Saavat sieltä erilaista "elämänkokemusta". Mutta kyllä se oma äiti ja isä on kuitenkin ne tärkeimmät ihmiset.

Ymmärrän sinua hyvin.

joo ovat läheisempiä. se on tullu selväksi. Ja itte en niin tilanteesta kärsi, mutta harmittaa kun vanhin lapsista alkaa jo itse tajuta että hän ei ole mummulle niin tärkeä, kun ei uskalla mennä sinne koko viikoksi. Hän siis haluaakin isovanhemmille vain 1-2 yöksi, mutta minun vanhemmilla ei ole ollut ikinä yötä, sillä mummolle tämä ei ole sopinut. Ainakaan siten etteivät serkut olisi siellä.

meillä noin 2 kertaa vuodessa yökylässä. Itse olen sitä mieltä että mummolan tarkoitus ei ole se että siellä hoidatetaan lapsia. Muuten käymme noin 2 krt viikossa yhdessä kylässä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meillä noin 2 kertaa vuodessa yökylässä. Itse olen sitä mieltä että mummolan tarkoitus ei ole se että siellä hoidatetaan lapsia. Muuten käymme noin 2 krt viikossa yhdessä kylässä.

juuri tuo. Mielestäni koti on koti, ja on hienoa jos isovanhemmilta saa hoitoapua tarvittaessa, ja on hienoa jos sekä lapset että isovanhemmat nauttivat keskenään viettämästään ajasta, mutta outoa jos lapset on vanhempien vapaapäivinä mummolassa enemmän kuin kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

juuri tuo. Mielestäni koti on koti, ja on hienoa jos isovanhemmilta saa hoitoapua tarvittaessa, ja on hienoa jos sekä lapset että isovanhemmat nauttivat keskenään viettämästään ajasta, mutta outoa jos lapset on vanhempien vapaapäivinä mummolassa enemmän kuin kotona.

juuri tuo = peesi.
Ajattelin jos tuli epäselvästi :)

Alkuperäinen kirjoittaja voi:
Alkuperäinen kirjoittaja joopa joo:
meidän 5v on melkein joka viikonloppu pe-su mummulla

Huhhuh.

no huhhuh!!täähän ei tarkota sitä et juoksen baareissa joka viikonloppu....vaan ite oon kotona 2veen kanssa,toinen menee mummulle kun haluaa tai mummu haluaa

hm. täähän olisi aivan ihana tilanne. Miten helppoa olsii hoitaa kahta lasta jos saisi sitä pienempää helliä usein rauhassa ja olla kuin lomalla, kun olisi vaan yksi ja isompi saisi sitä ekstrahuomiota mummolta. saisi olla tärkeä ja rakastettu.
Meillä sama tilanne kuin ap:lla. Lapsenlapsia paljon molemmin puolin ja me asumme kauempana kuin muut, joten isovanhemmat puhuvat niistä lähellä asuvista ja hoitavat heitä. Jos ajamme pitkän matkan ,vastassa usein lasten serkut tai he jo hoidettavina. Olemme sitten hoitaneet itse.

johtuuko teillä toi vain välimatkasta, vai onko muutakin?

esikoinen 12 v. on parina viime kesänä ollut mummolla pari yötä. 7 ja 5 v:t eivät ole olleet kertaakaan. Pääsisivät kyllä, mutta me hoidamme lapsemme itse ainakin siihen asti, kun heissä ei enää ole varsinaisesti hoidettavaa. Joten ehkä tuo 7v menee ensi kesänä ekaa kertaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mia:
meidän lapset ei ole koskaan mummoloissa.Iso vanhemmat käy 4krtaa vuodessa meillä.edes jouluja ei olla yhdessä.

edes jouluja? Mun mielestä nimenomaan joulut sun muut "kuuluu" olla oman perheen kanssa, koska muutenhan se olisi epäreilua jompia kumpia isovanhempia kohtaan

Yhteistyössä