Miten totuttaa 1v vaunuista sisälle päiväuniin?

Nukkuu päikkärit aina vaunuissa, muutaman kerran viime talvena vaunujen kanssa sisällä nukkui. Mutta omaan sänkyyn ei nukahda ei millään..hoitoon on menossa ensi syksynä, ja sielä ei vaunuissa nukuteta :/ Joten pakko saada ennen sitä totutettua sisäuniin.
 
Ihan samoja pulmia täälläkin! Poika on nyt 1v 2kk, eikä millään suostu nukkumaan sisällä. On koko tähänastisen elämänsä ollut sellainen, että ulos nukahtaa tosta vaan, mutta sisällä tappelee unille menoa vastaan ihan kamalasti. Illalla kyllä suostuu jäämään yöunille sänkyynsä ihan yksin, sinne nukahtaa tosi nätisti ilman mitään nukutuksia tms.
Ihmettelenpä mikä avuksi!
 
No ei siinä muu auta kuin laittaa samoin nukkumaan kuin yö unille. aluksi taistelee unta vastaan ja touhuu sängyssä nukahtamatta, mutta jos sitkeästi asetat vaan makuullee uudestaan ja uudstaan, samoin kuin illalla niin kyllä se siitä sitten. Samanlainen rutiini päikkäreihin kuin yö unilla.
 
Meillä on sama totuttelu edessä. Nyt jo pelottaa... Itse olen päättänyt, että sinä päivänä, kun sisäpäikkärit aloitetaan, niin parvekevaunut roudataan vintille ja ne haetaan sieltä vasta seuraavaa vauvaa varten! Eli vaikka olisi kuinka vaikeaa, niin takaisin ei ole paluuta.

Ei kai siinä auta muu kuin aika. Itse olen sisäpäikkärien totuttelun ajaksi a) rauhoittanut ensimmäisen viikon vierailuilta, b) varannut riittävästi herkkuja äidin mielenrauhan säilyttämiseksi ja c) sopinut isän kanssa, että hän tulee ajoissa töistä kotiin, jotta saan vähän omaa aikaa iltaisin.

Meillä aletaan totutella kesäkuun alussa, tsemppiä teille muillekin :hug: .
 
meillä kävi tosi helposti ulkoota sänkyyn siirtyminen...jätkä nukku ulkona lokakuusta helmikuuhun ku sisälle laittaessa sai tapella, ni annoin sit nukkua ulkona.mutta sit yks kaunis päivä aattelin vaa testaa miten omassa sängyssä nukkuminen toimii ni sinne jätkä nukhati iha ite ja heti..olin iha ällikällä lyöty... :D nyt on vaa semmonen, et mikään muu sänky ku oma ei käy..enää ei nuku rattaissa eikä ees mummilassa, vaikka sielläki on pojalla oma sänky...
 
Hoitopaikka on asia erikseen, tiedän taaperoita jotka nukkuu hienosti päiväunet sisällä hoidossa mutta kotona viikonloppuisin ym. yhä vaunuissa. Meillä vielä mietinnässä, yritänkö edes totuttaa sisäpäikkäreihin. Lapsihan ei ymmärrä, miksi ihmeessä yhtäkkiä pitäisi alkaa nukkua päiväunet sisällä kotona - hoitopaikassa sitten näkee, että muutkin nukkuvat siellä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.05.2006 klo 09:46 milla kirjoitti:
meillä loppu päikkärit kokonaan (2.v) kun siirryttiin sisälle nukkumaan.yritin aina tunnin verran nukuttaa ja huutamiseks se meni.
Yrititkö nukuttaaa väärään aikaan? Meillä ainakin uni rytmi siityi n 30min myöhemmäksi kun sisiä uniin siirryttiin.
 
Miskan äiskä
Meillä siirtyminen sisäpäikkäreihin onnistu ihan hyvin, vaikka sitä vähän peläsin että miten menee. Laitoin samaan aikaan nukkumaan, lauloin tutut laulut ja sitten omaan sänkyyn nukkumaan. Jonkun aikaa poika pulisi itsekseen ja sitten nukahti. On varmaan aika yksilöllistä miten sujuu, mutta kannattaa ainakin kokeilla pitkällä pinnalla, jos ulkona rattaissa nukuttaminen ei enää onnistu. Nyt poika ei enää varmaan nukahtaisi rattaisiin jos ne ei liiku, vaikka nyt voisin taas nukuttaa ulkona.
 
tavallaan unikoulu on pidettävä kun opetetaan sisälle nukkumaan. Meillä poika siirty sisälle nukkumaan samaan aikaan kun siirryttiin kaksista päikkäreistä yksiin. Eli kun tappeli unta vastaan niin kauan, niin päikkäritkin siirty eteenpäin eikä sitten kerettykään nukkumaan kuin yhet unet. Noin viikko meni ennenkuin oppi sisällä nukkumaan.
 
Sellasta kysyisin Jasmiini, et miten perustelevat hoitopaikassa etteivät laita lasta rattaisiin päiväunille???
Meille 1½-vuotias meni vuoden alussa ryhmikseen ja laittavat rattaisiin unille, tyttö ei kyllä tarvi nukuttaa että nukhataa ite. Ja päiväkodissa missä olen töissä meillä on rattaissa nukkuvia lapsia.
 
Tänään sain pojan 1v 4kk nukkumaan kivuttomasti sisälle. Tähän asti hän on nukkunut vaunuissa ulkona säällä kuin säällä. Mutta nyt viikon ajan poika vain istua napotti vaunuissa ja ei suostunut millään nukahtamaan. Muutaman kerran vahingossa nukahti istualleen pitkän lenkin jälkeen. Eilen monen tunnin väsytyksen jälkeen nukahti viereensi sisälle. Ja illalla päätettiin, että nyt on aika siirtyä sisälle nukkumaan, kun ulkona on liian paljon virikkeitä..... Hyvin tänään meni, mutta saa nähdä jatkossa. Nukuttaminen piti tehdä saman kaavan mukaan, kuin illalla. Mutta onnistui. Ei muuta kuin, pitkää pinnaa.... eiköhän se siittä. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.05.2006 klo 13:29 äippä kirjoitti:
Sellasta kysyisin Jasmiini, et miten perustelevat hoitopaikassa etteivät laita lasta rattaisiin päiväunille???
Meille 1½-vuotias meni vuoden alussa ryhmikseen ja laittavat rattaisiin unille, tyttö ei kyllä tarvi nukuttaa että nukhataa ite. Ja päiväkodissa missä olen töissä meillä on rattaissa nukkuvia lapsia.
Mulla myös 1,8v poika ja nukkuu vaunuissa ulkona, myös hoidossa.
 

Yhteistyössä