Miten toisilla paino nousee raskauden aikana ihan älyttömiin lukemiin???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeiita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Alkuperäinen kirjoittaja T-Bird:
Mä olen kanssa joskus miettinyt, miten on mahdollista et jotkut kerää sen 20-30kg raskauden aikana.
Oli sitten lihava tai laiha alunperin, raskauden aikana ei kuuluis tulla kun ne pakolliset, eli vauva, veri, vesi,istukka jne.

t. itse viimeisilläni raskaana painoin melkein 62kg.

Se on niin yksilöllistä. Kuinka voidaan ketään osoittaa sormella ja syyttää mistään, kun olemme jokainen niin uniikkeja kappaleita??
Mulla lähtöpaino alhainen, ja nytten todellakin tuo 17kg lisää tullut. Aluksi kärsin painonnousustani suunnattomasti, sillä tk oikein ruoski minua asiasta. Pitääkö pyytää anteeksi, että on raskaana ja lihoo, haloo?
Pyh ja pah se ja sama. Raivostuttava aihe.
:kieh:

Multa ei ainakaan tarvii anteeksi pyytää. Mut niitä ylimääräisiä kiloja on turha pistää raskauden piikkiin, MUN mielestä.

öö, kyllä mä vaan pistän ;) mä en noin normaalisti liho vaikka kuinka yritän... joten jos raskaana ollessani lihoin niin silloin se oli raskauden syytä... :D

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyyntynyt:
Mä olen kanssa joskus miettinyt, miten on mahdollista et jotkut kerää sen 20-30kg raskauden aikana.
Oli sitten lihava tai laiha alunperin, raskauden aikana ei kuuluis tulla kun ne pakolliset, eli vauva, veri, vesi,istukka jne.

Mä olen usein miettinyt miten typeriä ihmiset voi olla...
Mutta itse asiaan. Mulle on joka raskaudessa tullut tiukasta ruokavaliosta ja liikunnasta huolimatta vakiomäärä kiloja n. 15, viimesillään olen sitten painanut sen 62-67 kg. Jälkitarkastukseen mennessä kaikki kilot on jo lähteneet ja sitten on menty alipainon puolelle. Mä olen tästä asiantuntijoiden kanssa keskustellut ja monet ovat sanoneet, että jos lähtöpaino on alhainen, paino voi ja saa nousta enemmän. Toisekseen hormonit vaikuttaa lihomiseen, nestettä kerääntyy eri ihmisillä eri tavalla ja toisilla aineenvaihdunta menee säästöliekille raskausaikana. Eiköhän jokainen itse ne kilonsa kanna, ja neuvola huolehtii, jos kiloista on vauvalle haittaa, annetaan me kanssaeläjien kantaa kilonsa rauhassa... Vai mitä Pamppelsson?

Tuosta tummentamastani kohdasta oon täysin samaa mieltä, tai eihän se mielipide asia ole vaan fakta. Tosiaan myös rasvaakin kuuluu kertyä elimistöön raskauden aikana, ihan lääkärikirjojen mukaan. Pitäähän elimistön kerryttää varastoa tulevaa imetystä varten.

Tää nyt ei varsinaisesti liity tähän aiheeseen, mutta; Meidän yksi naapuri oli hieman pullukka, emme edes tieneet hänen olevan raskaana. Ei näkynyt ulospäin millään tavalla. Eräs päivä sitten työnteli vaunuja pihalla. Näinkin voi olla, ettei raskausaikana hirveemmin lihokaan, vaan pysyttelee samoissa lukemissa. Hänelle tuli koko aikana 2kg lisää.

Alkuperäinen kirjoittaja kaamea-akka:
Alkuperäinen kirjoittaja T-Bird:

Se on niin yksilöllistä. Kuinka voidaan ketään osoittaa sormella ja syyttää mistään, kun olemme jokainen niin uniikkeja kappaleita??
Mulla lähtöpaino alhainen, ja nytten todellakin tuo 17kg lisää tullut. Aluksi kärsin painonnousustani suunnattomasti, sillä tk oikein ruoski minua asiasta. Pitääkö pyytää anteeksi, että on raskaana ja lihoo, haloo?
Pyh ja pah se ja sama. Raivostuttava aihe.
:kieh:

Multa ei ainakaan tarvii anteeksi pyytää. Mut niitä ylimääräisiä kiloja on turha pistää raskauden piikkiin, MUN mielestä.

öö, kyllä mä vaan pistän ;) mä en noin normaalisti liho vaikka kuinka yritän... joten jos raskaana ollessani lihoin niin silloin se oli raskauden syytä... :D

Minäkään en ole ikinä ennen saanut itseäni lihomaan syömällä, mutta raskausaikana jopa ajatus ruuasta taitaa nostaa kiloja. ;-) Minulla ruuan määrä ja varsinkaan laatu ei ole muuttunut odotusaikana ainakaan huonompaan suuntaan, päinvastoin salaattia ja hedelmiä sekä marjoja syön enemmän, nytkin muu perhe syö jäätelöä ja minä pakastettuja karpaloita ja mustaherukoita... ilman sokeria, tuleeko kilot muiden syömistä jutuista. ;-)

Mutta todellisuudessa uskon että hormoonit ja aineenvaihdunta vaikuttaa ja kiloja kertyy siksi. Ihmisten elimistöt toimii eri tavoin ja tiedän niitä joilla paino ei nouse yhtään, niitä joilla nousee valtavasti ja niitä joiden painon nousu on normaalirajoissa. Syitä miksi vaihtelua on näin valtavasti on monia... SE MITÄ HALUAN SANOA: ÄLKÄÄ HYVÄT IHMISET TUOMITKO JA SUHTAUTUKO YLIMIELISESTI. IHMINEN VOI AIHEUTTAA PAINONNOUSUN ITSE, MUTTA SYITÄ VOI OLLA PALJON MUITAKIN! Ihmiset kokee että isosta mahasta voi kommentoida ja toisen painon nousua kovastikkin kommentoida ja kauhistella. Samalla voi loukata ja aiheuttaa pahaa mieltä toiselle paljonkin. Olisi hyvä muistaa olla hienotunteinen ja ottaa huomioon että omat kokemukset esim. raskaudesta ja painonnoususta eivät ole samanlaisia kaikilla... Ja kaikki ei ole itseaiheutettua!

Alkuperäinen kirjoittaja ihmeiita:
Kyllä itseeni jo ihan hävettäis jos raskauden aikana paino nousis 20 kiloa! Huhhuh! Eräskin tuttu on nyt kahden raskauden jälkeen aivan terveydelle vaarallisen lihava. Ei voi kuin ihmetellä.

Mulla nousi paino kummassakin raskaudessa parikyt kiloa. Ja ajattele, se oli 50% lähtöpainoon lisää :o Ei se painonnousu, vaan se mitä loppujen lopuks jää...
Ei mulla silti yhtään ylimäärästä kiloa ole, vaikka kahesta muksusta 8 kiloa yhteensä jäikin :)

Samoin :whistle:

esikoisesta tuli 10kg, josta jäi roikkumaan "läskejä" 2kg. Kuopuksesta tuli se hillitön 20kg ja sen jälkeen paino on tippunut paljon alemmas, mitä ennen esikoistakaan oli ;)

En ees jaksanu lukea tätä ketjua, mutta ihan vaan ap: yhtä lailla voit ihmetellä miten ihmeessä voi olla olemassa lihavia ihmisiä? Miten jotkut voi päästää itsensä siihen kuntoon.
Mutta ennemmin sanoisin sulle, että pohdi sä vaan sitä omaa odotustas ja anna toisten ootella rauhassa omiaan.

Niin. ihmiset on erilaisia ja raskaudet on erilaisia. Esikoisesta tuli 18kg lisää, josta kaikki sain pois puoli vuotta synnytyksestä. Kuopuksesta tuli 8kg lisää, jotka lähti 2vk synnytyksestä. En ole mikään laiheliini, joten kokoajan on tavoitteena -10kg elopainosta pois. Niin.

Mulla tuli painoa 10 kg ja sekin VAIVALLA. Lähtöpaino normaali mutta jostain syystä sain syömällä syödä että sain painoo tulemaan. Voi se olla ongelma näinkinpäin. Alussa oli pahoinvointia muttei enää rv17 jälkeen.
7 kg jäi synnärille.

Mulla nousi eka kerralla paino 31 kg, ja se johtui ihan vaan vallan raskausmyrkytyksestä. Yli puolet nesteistä jäi jo sairaalaan. Tokakerralla tuli n. 20, raskausdiabetes. Kummallakaan kerralla en ole herkutellut tai muuta ja normaalipainoinen olen. Nyt rv 12 ja painoa tullut n 2 kg. Että ei ne kaikkien kilot ihan omasta syystä tule.

Mulle tuli painoa lisää vain 4kg. Söin normaalisti ja vähän enemmän :p
Vatsa pyöristyi normaalisti. Lapsi syntyi viikolla 39+0 ja painoi 2510gr ja pituutta 47cm.
Ja olin normaalipainoinen raskauden alkaessa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmeiita:
Kyllä itseeni jo ihan hävettäis jos raskauden aikana paino nousis 20 kiloa! Huhhuh!

No voi voi, mun pitää nyt varmaan hävetä silmät päästä kun raskaana paino nousi 19kg ja mitat viimesillään oli 59kg/165cm..Mut läski mikä läski :(

Sulla on varmaan todellamustavalkoinen ajatusmaailma, etkä käsitä että ihmiset on erikokoisia myös raskauden alettua ja paino myös nousee sitä mittaan?

Mitä!! onko joku painanut 40 kiloa ennen raskautta! Mä kun olen ymmärrtänyt, ettei anorektikot tuu raskaaks, mut ilmeisesti ne voi tulla.

Alkuperäinen kirjoittaja oona1986:
Mitä!! onko joku painanut 40 kiloa ennen raskautta! Mä kun olen ymmärrtänyt, ettei anorektikot tuu raskaaks, mut ilmeisesti ne voi tulla.

:headwall:
Mä painoin 39 ennenku aloin esikoista odottaa, enkä ole anorektikko koskaan ollut. Sille ei mitään voi jos paino ei ota tarttuakseen.
Mä olen kuullu kans lauseen, ettei menkat ala ennenku paino on yli 45... Nuo kaks yhdistäen, mulla ei olis koskaan menkat alkanu enkä olis siis lapsiakaan saanu... :whistle:

Enpä missään vaiheessa mun kirjoituksia sanonut että mua jotenkin häiritsee muiden painot ja painonnousut.
Mutta mä en ymmärrä, miten jotkut isokoiset ihmiset väittävät kilojen johtuvan menneistä raskauksista, joista on ollut kuulemissani tapauksissa parikin vuotta aikaa.
Raskauskilot tulee,mut ne myös menee. Mutta joka yrittää pistää ylipainonsa raskauden pikkiin, kusettaa.

Enpä missään vaiheessa mun kirjoituksia sanonut että mua jotenkin häiritsee muiden painot ja painonnousut.
Mutta mä en ymmärrä, miten jotkut isokoiset ihmiset väittävät kilojen johtuvan menneistä raskauksista, joista on ollut kuulemissani tapauksissa parikin vuotta aikaa.
Raskauskilot tulee,mut ne myös menee. Mutta joka yrittää pistää ylipainonsa raskauden pikkiin, kusettaa.

Tämän minäkin ymmärrän. Aika moni hoikka tai normaalipainoinen saattaa lihoa reilustikin raskausaikana, mutta ne kilot häviää melko pian. Sen sijaan en ymmärrä niitä, jotka vetoaa, että kun oon äiti, niin se selittää lihavuuden tai pari vuotta sitten olin raskaana, nämä on niitä kiloja.

Joo, paitsi jos on puhjennut esimerkiksi hypotyreoosi raskausaikana, niin kuin itselläni. Paisuin 30kg raskausaikana ja synnytyksen jälkeen paino ei laskenut mihinkään, vaikka elin käytännössä rasvattomalla maidolla. Menin lopulta lääkäriin lapsen ollessa puolivuotias ja tuo hypotyreoosi diagnosoitiin. Sain lääkityksen, mutta aikaa meni reilu vuosi ennen kuin pystyin edes haaveilemaan laihtumisesta, sillä hoitotasapaino oli hakusessa tuon ajan ja yleensä, jos vajiksen lääkehoito on "väärällä tasolla", ihminen ei laihdu vaikka mitä tekisi. Eli käytännössä katsoen vasta kun tuo lapsi oli lähemmäs kaksivuotias, pystyin aloittamaan laihduttamisen ja saamaan jopa tuloksia aikaan siinä.

Elämä ei aina ole niin mustavalkoista, vaikka kuinka yrittää putkinäköisesti vetää mutkat suoriksi. Ja siitä syystä onkin huvittavaa, että väität faktatietona tuollaista mitä hengentuotteesi viimeisessä virkkeessä lukee.

Alkuperäinen kirjoittaja auryn:
Mä olen kuullu kans lauseen, ettei menkat ala ennenku paino on yli 45... Nuo kaks yhdistäen, mulla ei olis koskaan menkat alkanu enkä olis siis lapsiakaan saanu... :whistle:

No jos tolle linjalle lähdetään, niin eipä ois mullakaan koskaan menkkoja ollut.

Tai no ois ollut, mutta ainoastaan silloin kun oon ollut paksuna, mutta sitten taas enhän mä ois edes paksuksi voinut koskaan tulla.

Ja mitä tuo sulle ap kuuluu paljon kenelläkin nousee paino? Pitää ottaa huomioon myös lähtöpaino tuohon.

Ite olin 45kg/165cm, ennen raskautta, viimesillään 58kg/165cm ja nyt raskaudesta aikaa 2kuukautta ja mitat 45kg/165cm.

Esikoisen aikaan en muista kauan meni, mut melko nopsaan putos 39-40kiloon, sain siittä kuitenkin ostettua 45kiloon ja sitä enempää en oo painanut koskaan "normaali" tilassa.

Jostain syystä mulla kertyy kaikki painoksi joka puolelle... Sukuvika :D Turvotusta järjettömästi ja kai verensokereillakin on jotain tekemistä asian kanssa. Pahimmillaan tullut raskausaikana 27kg ja se oli kamalaa. Ei kai kukaan ehdoin tahdoin halua sellaista oloa, en mä ainakaan.
Mutta kyllä niistä kiloista joka kerta hankkiudun eroonkin, ensinnäkin haluan mahtua entisiin vaatteisiin, en tykkää olla paksun olon kanssa kun liikkuminenkin on vaikeaa ja kaikenlisäksi en halua ehdoin tahdoin diabetesta tai muuta vastaavaa, johon ylipaino altistaa.
Eli minäkään en ihan ymmärrä, kun lasten ollessa jo isoja syytetään raskauksia ylipainosta. Ei useamman vuoden jälkeen niillä asioilla ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

Mulla nousi paino raskauden aikana legendaariset 17kiloa mut synnytyssaliin nistä jäi jo yli 11; tyttö 4,5kg lapsivettä oli yli 6 litraa + istukka ja loput oli poissa pari viikkoa synnytyksestä.

Alkuperäinen kirjoittaja Marja:
Mulla nousi paino raskauden aikana legendaariset 17kiloa mut synnytyssaliin nistä jäi jo yli 11; tyttö 4,5kg lapsivettä oli yli 6 litraa + istukka ja loput oli poissa pari viikkoa synnytyksestä.

Tää on kuin mun kynästä :)

Se on helppoa, kun sen osaa! Yli 20kiloa tuli kummallakin kerralla. Lähes kaikki tuntui olevan vatsan seudulla. Takaapäin ei musta edes huomannut, että olin raskaana.
Kummasti on kaikki sulanut pois ja vähän enemmänkin...

Olisko niin, että toisilla turvottaa enemmän kuin toisilla ja tosiaan hormonaaliset muutoksetkin ovat erilaisia? Ja toisilla on enemmän "vararavintoa" antaa omasta kropastaan, toisilla ei ole sitä ollenkaan. Että itse painaisin 62kg, saisin tosiaan lihota sen 20kg. Että niin me ollaan erilaisia...

Yhteistyössä