Miten toisilla paino nousee raskauden aikana ihan älyttömiin lukemiin???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihmeiita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miulla tuli ekasta varmaan se 20kg. Pakko myöntää että söin ihan liikaa, jälkikäteen sen tajuan (eikä siltikään hävetä) Kakkosen raskausaikana söin vähemmän, silti aina kun vaan oli nälkä, kiloja tuli jotain 10-12.
En kyllä ymmärrä miten se ap:ta haittaa vaikka muut painaisi minkä verran..itsehän he kilonsa kantavat.

mulla raskausmyrkytys ja viimeisen kuukauden aikana paino noussut nesteien takia 10 kg. yhteensa viikolle 37 mennessa 20 kiloa. ja olo on kuin norsulla, mutta turvotuksesta/sairaudesta johtuvaa. En edes massaile ja karkit ja rasvainen ruoka kielletty taudin takia. Pian kuulema kaynnistetaan kun arvot alkavat olemaan huolestuttavat.

Mielestani jokaisella on oikeus kantaa oma painonsa, ei sita toisten tarvitse paivitella tai haveta.

Ekasta tuli 20kg, kuukaus synnytyksestä olin takas normimitoissa. Nyt toisesta taitaa tulla samanverran.. syön kyl normaalisti, mutta en saa urheilla samalla tavalla kuin ennen raskautta/raskauden alussa. Esim. 10km juoksulenkkejä ei voi enää tehdä.. nyt rv 26. Minulle kertyy myös paljon nestettä.

No jaa, mulla on semmoinen käsitys että sellainen ihan hurja painonnousu on usein nestettä ja turvotusta. Itellä oli loppuun asti sormukset kädessä ja painonnousu myös hyvin maltillista, mutta jos olis rykäissyt siihen kunnon turvotukset päälle niin varmasti olisi vaaka heilahtanut ihan eri malliin.

No tuota, minulla oli jo valmiiksi ylipainoa ja tuli 17 kiloa. Oli vielä raskausdiabetes eli herkut pannissa. Kyllä ihmettelin itsekin, kun vaan paino nousi ja nousi. Synnytyksen jälkeen sitten jäi vaan 2 kiloa että kyllä siinä oli vaan vauva yms. + turvotusta.

Mulla tuli painoa 17 kg mutta oli se mahakin valtava.
Tosin söin kyllä kaikkee mitä mieli teki, mutta eipä tuota "läskiä" tullu kun 2-3 kg eli aivan sairaan paljon :p
Niin ja vielä kamalampaa kun oon vaan edelleen ihan normaali painonen.

Mulla oli vaan koko ajan nälkä...ja paino nousi esikoiselta 20 kg vaikka kävin joka päivä (paitsi ihan lopussa, kun iskiaksen takia se ei onnistunut enää) 10 km lenkillä ja jumppasin 2 krt päivässä. Toiselta mulla ei ollut aikaa lenkkeillä ja jumpata yms. kun oli opiskelut, lapsi ja koti hoidettavana...ja iskias alkoi jo ennen plussaamista vaivaamaan niin että jalat meni välillä alta. Painoa tuli 30kg.

Esikoiselta olin alle 3kk päästä normaali painossa, laihduttamatta, siitä puoli vuotta ja olin 10 kg laihempi kuin ennen raskautta. Eli alipainoinen, kun koko ajan olin ollut hoikka. Toiselta on vielä pari kiloa jäljellä, tuskin lähtevätkään, kun poika on jo 2v.

Eiköhän se aika yksilöllistä ole tuokin. Mulla nousi ekassa +10kg, vaikka söin kuin eläin (eli koko ajan ) ja toisessa +6kg. Jälkimmäisessä olikin niin paha olo alusta loppuun, ettei sisällä olis pysynyt kunnolla kuin rapalan uistin. Molemmat on tyttöjä ja tämä jälkimmäinen sellainen tulta ja tappuraa tapaus, että liekö siksi oli niin paha olo jo raskausaikana :/

No. Mulla nousi paino järkyttävät 32 kiloa raskauden aikana, koska a) kuvotukseen parasta lääkettä oli pakastepizza ja b) selkäsärky esti mua liikkumasta normaaliin tapaan. Joo, en ole ylpeä, varsinkaan siitä, että parisenkymmentä kiloista kulkee edelleen mukana, mutta toisaalta on mulla tärkeämpiäkin asioita elämässäni kuin ulkonäkö.

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhipöykerö:
No. Mulla nousi paino järkyttävät 32 kiloa raskauden aikana, koska a) kuvotukseen parasta lääkettä oli pakastepizza ja b) selkäsärky esti mua liikkumasta normaaliin tapaan. Joo, en ole ylpeä, varsinkaan siitä, että parisenkymmentä kiloista kulkee edelleen mukana, mutta toisaalta on mulla tärkeämpiäkin asioita elämässäni kuin ulkonäkö.
Sörhis, kiva kuulla noin rehellistä puhetta! =)

Mulle tuli 22kg, lopussa nousi paino yli 3kg/vko, kun oli raskausmykytys aluillaan..
Että ei tuo lihomista ollut kuin muutaman kilon osalta, nesteitä enimmäkseen. Ja ne lähtikin muutamassa päivässä pois.

Mulle nousi ekan kerran paino 4,5kg (lievä ylipaino ennestään)
Eli sairaalasta kun pääsin, painoin 5kg vähemmän kun aloin odottaa. =O)
Imetysaikana mulle tuli painoa lisää 10 kg... =(
Eli plussaa 5kg "aloituspainoon " nähden.
Aivan sama toistu kuopuksen kanssa.
Eli 10 kg on painoa enempi kuin ennen lapsia.

Mulle raskausaika oli molemmilla kerroilla tosi helppo, ei pahoinvointia, olin tosi energinen ja reipas. sairastin kyllä raskausajan diabetestä ja ruokavalio oli päällä koko ajan.

Imetys ja vauva-aika oli mulle taas raskasta aikaa, silloin tuli syötyä liikaa ja liikuttua liian vähän. Erilaisiahan me ollaan kaikki =)

Mulle tuli 17 kg ja takaapäin jos mua katsoi, niin näytin ihan samalta kuin 50 kiloisena (pituutta 160 cm), joten jos siihen olisi vaikka viisikin kiloa vielä lisännyt, niin en kyllä vieläkään olisi lihavalta näyttänyt. Ja joillekin voi hormonitkin ehdä tepposet.

Raskaus voi eri ihmisillä olla hyvin erillaista. Itse olen AINA ollut hieman alipainoinen ja kärsinyt ihmisten kommenteista: "Voi kun sä oot laiha". Ensimmäisen lapsen odotusaikana paino lähti heti nousuun ja painoa kertyi 18 kg. Muutamassa kuukaudessa paino tipahti lähes samalle tasolle kuin ennen raskautta. Muutaman kilon sain pidettyä, joten ensimmäistä kertaa painoindeksini oli normaali. Eli nyt odotan toista lastani, painoindeksi oli aloittaessa 21! Maha pullahti heti esiin ja painoa alkoi kertyä. Olo oli alussa heikko, ei oksentelua, mutta huonovointisuutta ja heikotusta riitti. Ensimmäisessä heikotus ja huonovointisuus pysyi kurissa tasaisella syömisellä, eli hapankorppua, omenoita ja tuoremehuja kului. Tässä raskaudessa vointi ei tuntunut muuttuvan samaoilla konsteilla. Sama äklötys oli, söin tai en. Moni päivä oli ihan tuskainen, jos kävelin pihalla muutaman sata metriä tuntui siltä että en jaksa takaisin. Voimat katos ihan kokonaan. En ole urheilija ja himoliikkuja, mutta liikun ns. hyötyliikuntana päivittäin... raskausaikana tuntunut että liikkuminen vaikeutuu, Nyt onnistuu joten kuten, mutta painon lisääntyminen rassaa, heikotusta ei ole ollut viikon 16 jälkeen. Raskausviikkoja on 29 ja painoa on n. 18kg omien laskujen mukaan, neuvolan kirjoissa n. 15kg. Olen joka kerta neuvolassa tuskaillut painon nousua ja kysynyt mitä voin tehdä. Olo on kurja, raskas ja liikkuminen kömpelöä. Pahimmillaan painoa tullut 1kg/viikko. Paineet, virtsa, sokerit yms. ovat normaalit. Olen pyrkinyt kaiken aikaa syömään terveellisesti, runsaasti salaattia ja kasviksia... eipä juuri auta. Paino nousee ihan samalla tavalla! Tai en tiedä mitä tapahtuisi jos vaihtaisin epäterveellisempään... suolalla on selkeä vaikutus, jos syön jotakin suolaisempaa niin se näkyy heti. Mutta oikeasti koen että en itse pysty vaikuttamaan painon kehitykseen. Neuvolan terveydenhoitaja ja lääkäri ei ole ottaneet minua edes tosissaan kun olen huolissani painon noususta... lohduttavat vaan, että se häviää. Terveydenhoitaja sanoo että toisilla vaan se paino nousee. Joku syö itsensä lihavaksi, mutta itse koen että raskausaikana tapahtuu jotain mikä muuttaa minun aineenvaihduntaa tai jotain. Olen painon noususta johtuen huolissani Diabeteksestä ja raskausmyrkytyksestä... mutta raskainta tässä on kantaa näitä kiloja, liikkua ja tehdä ns. normaaleja asioita suuren mahan takaa. Rasitus on fyysinen, mutta myös henkinen. Uskon että painon pudotus on yhtä helppoa kuin ensimmäisen jälkeen, ei ole syytä epäillä muuta... mutta koen tämän tuskaisena ja vaikeana.

Eniten ottaa aivoon ihmiset jotka päivittelevät ja kauhistelevat mahani kokoa. Minkäs minä sille voin? En ole ikinä ollut kova syömään herkkuja, olen aina valinnut mielummin aidon ruisleipäsiivun ohuella rasvakerroksella ja tomaatti - kurkku - salaatinlehti peitteellä kuin pullan tai munkin. Juon paljon vettä, syön terveellisesti ja turpoan kuin pullataikina. Tämän keskustelun aloittajan kokemusmaailma taitaa olla tosi suppea! Hänen kommenttinsa on juuri niitä mitkä aiheuttaa mielipahaa ja loukkaantumisia ihmisille jotka eivät todella voi asialle mitään. Lohduttavaa nähdä että on monia muitakin joilla painoa on kertynyt ja osalla varmasti ruuasta, mutta uskon että kyllä löytyy muitakin joilla paino nousee muista syistä. Olisi kiva tietää MIKSI, mutta ainakaan minulle ei vastausta ole toistaiseksi tarjolla. Täytyy toivoa että pää kestää tämän rääkin... koska oikeasti tämä on minulle asia joka on raskas! Samalla toivon ettei takana ole mitään sairautta joka olisi riski minulle tai lapselle.

No mulla ei noussut, mutta mulla oli semmonen ongelma, että mua närästi, mutta vatsalaukun kohdalta, jolloin sen sekoitti helposti nälkään. Oli siis aina nälän tunne, vaikka oli juuri syönyt. Siinä ainakin olisi yksi syy mahdolliseen painon nousuun.

Jaa, en mä vaan tiedä, 25 kiloa nousi kahdessa ekassa raskaudessam kolmannesa vähemmän, kaikista oli paino laitokselle menessä sama. Mulla on kyllä lähteny ne kilot samantien. Kai se on myös nestettä jälkitarkastuksesa on kuitenkin ollu jo lähtöpainossa ja siitä sit viellä imetysaikana pudonnu lisää, kunnes imetyksen loputta pomppaa huimasti :snotty:

Itse olen alipainoinen, ja silti molemmissa raskauksissa painoa on tullut 20-25kg lisää. Ja ihan vain siitä syystä, että olen oikeasti syönyt terveellisesti, säännöllisesti ja riittävästi! Ei siis mitään ylimääräisiä mässytyksiä. Ja molemmilla kerroilla kilot ovat lähteneen alle 6kk pois!
Ja itse ainakin sain todella paljon (ja tarkoitan todellakin paljon) kommentteja raskausaikana, että näytän hyvälle ja hehkeälle. Vaikka paino hipoikin yli 75kg..
Että itse en ainakaan pidä ihmeellisenä jos sitä painoa nyt tuleekin.. Tosin eri onkin sitten ne valmiiksi lihavat mammat, joilla onkin jo valmiina ne tarvittavat ravinnot vauvalle.. :D

18kg tuli, eikä siinä mitään mutta loppuraskauden turvotus huolestutti mua ja neuvolantätsyä.
Kuitenkin kun kaikki muu oli kunnossa niin sain turvota loppuun asti..
Laitokselle jäi 13kg ja loput karistin parissa kuukaudessa.

Ihan normaali neuvolaseuranta se on kai ylipainoisillakin, siihen vaan kommenttina, kun joku sanoi, että läskit ei liho, kun niitä vahditaan tarkemmin. Eri asia sitten, jos on sokeritasapainon kanssa ongelmia ja niitä voi (yllätys, yllätys!) olla myös hoikilla odottajilla. Jokaisella odottajalla on omanlaisensa aineenvaihdunta ja se vaikuttaa kilojen kertymiseen ihan yhtä lailla, kun syömiset ja juomiset. Turvotusta en ainakaan minä ole onnistunut säätelemään. 10kg tullut tässä raskaudessa (viikkoja nyt 34+4) enkä suostu siitä plösöluuserin leimaa otsaani ottamaan, vaikka ketjun aloittajan mielestä varmaan pitäisikin.

Yhteistyössä