Miten toimisitte? (Vaitiolovelvollisuudesta asiaa)

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"Kaisa"
loen sh ja jos minulta tulee sivilissä joku kysymään tiedänkö oliko se tai se onnettomuudessa mukana. vastaan sen mukaan olenko kuullu asiam työpaikalta vai siviilistä.
Jos olen kuullu siviilistä ni vastaan Niin se Maija sanoi et Mikko ois ollu siin ämukana.
Tai jos kuulin työpaikalta vastaan esim en osaa kyl sanoa jos alkaa tivaamaan tarkemmin, kuulin kyllä sellaisesta onnettomuudesta mutten voi sanoa ketä siinä on ollu mukana (jos tiedän) (jos en tiedä)kerron esim olleeni muissa tehtävissä.

Mut se pitää muistaa et sivilissä kuultu voi keroa, ei sivilissä kuultu ei voi kertoa.

"Kaisa"
[QUOTE="vieras";24057598]Hohhoijaa!

Pätijät paikalla :D.[/QUOTE]

eikait tallaisessa asiassa voi päteä?
Jos oot tuollaisessa paikassa töissä on mietittävä valmiiksi miten toimii

"Hoitaja"
[QUOTE="vieras";24057414]OIKEESTI!! Mitä vitun väliä?
Jos minulle kävisi niin kammottavasti, että joku läheiseni joutuisi onnettomuuteen, minulle olisi ihan sama, tieäisikö naapurin Martta siitä tänään tai huomenna. Kuuluville se kuitenkin tulee.

Ihan suotta täällä hyökkäätte ao:p kimppuun. Ymmärrän ihan täysin häntä. Se on ihmisyyttä, empatiaa jos luoksesi tulee hätääntynyt ihminen, joka ei ole saanut läheiseensä yhteyttä ja nähnyt kuvan autosta (vai miten aloituksessa sanottiin ). Tosi hyvä, että ap kertoi.
Ajattele azsiaa omalle kohdallesi, jos sinä olisit tuo huolesta puolikuolleena oleva läheinen.

Huvittaa nämä suu vaahdossa VAITIOLOVELVOLLISUUDESTA paasaavat. Tottakai arkaluontoiset asiat pidetään salassa. Lääkäri ei esimerkiksi kerro juhannussaunassa naapureilleen, että Kekäläisen Pirkko kävi tänään poistattamassa peräpukamansa hänen vastaanotollaan, MUTTA tää ap:n tilanne on IHAN eri.

Joillain mennyt pikkuisen hattuun tuo vaitiolovelvollisuus :whistle:
En voi edes kustas sairaalan päivystystä päin, kun olen VAITIOLOVELVOLLINEN!

Pst. Järjenkäyttö sallittua![/QUOTE]

Se on kyllä ihmisyyttä ja empatiaa juu-u. Kyllähän me niitä tunteita tunnemme, mutta jos ollaan töissä tollaisessa paikassa, sulla PITÄÄ olla AMMATILLISUUS ensimmäisenä mielessä, tai jossain takaraivossa, taino, enivei, et voi vaan kertoa kun toinen oli ihan huolissaan.
Mä en tajua miten sä puolustelet aloittajaa tässä, huonoa ammattimaisuutta aloittajalta sanon minä.

Kyllä mullakin monesti meinaa tunteet ottaa vallan kun teen töitä sellaisten ihmisten kanssa, missä on hirveän moni loukkaantunut ja mun asiakkaat on satuttanut ihmisiä ihan hirveillä teoilla, mutta mä kyllä muistan sen, että minä olen TÖISSÄ, ja silloin säilytetään AMMATTIMAISUUS, ja jokainen tietää mitä siihen kuuluu. Esimerkiksi VAITIOLOVELVOLLISUUS. Ihan hoitajan omaksi turvaksi. Mulla ei ainakaan "vaitiolovelvollisuus ole noussut hattuun", vaan haluan ihan pitää maineeni ja työpaikkani, enkä mitään sakkojakaan jaksaisi maksella kun olen höpöttänyt salassapidettäviä asioita.

"vieras"
Jos kysytään että olikohan Maija onnettomuudessa, sanoisin hyvin selvästi että en tiedä (korkeintaan ehkä että sellaista ilmeisesti puhutaan, mutta en todellakaan tiedä) Jos taas kerrotaan sattuipa Maijalle ikävä onnettomuus niin sanoisin ehkä "niin sattui" onnettomuuden yksityiskohtiin en menisi, enkä esim. uhrin vammoihin niitä käskisin tiedustella myöhemmin uhrilta tai mahdollisesti hänen omaisiltaan.
Aika erikoinen vastaus valitsemaasi lainaukseen, koska kommentissani, jota lainasit, kerroin että meidän pienessä kyläpahasessa sana levisi nimenomaan onnettomuuspaikalle ensimmäisenä sattuneiden SIVIILIEN (jotka sitten hälyttivät apua) sekä ohiajaneiden SIVIILIEN kautta, kirjoittaessani että "meillä tapahtui kuolonkolari" en todellakaan tarkoittanut terveyskeskustamme vaan kuntaamme koska täältä kunnasta pahimmat onnettomuuspotilaat ja loukkaantuneet ajetaan suoraan lähimpään yliopistosairaalaan.

[QUOTE="vieras";24058197]Aika erikoinen vastaus valitsemaasi lainaukseen, koska kommentissani, jota lainasit, kerroin että meidän pienessä kyläpahasessa sana levisi nimenomaan onnettomuuspaikalle ensimmäisenä sattuneiden SIVIILIEN (jotka sitten hälyttivät apua) sekä ohiajaneiden SIVIILIEN kautta, kirjoittaessani että "meillä tapahtui kuolonkolari" en todellakaan tarkoittanut terveyskeskustamme vaan kuntaamme koska täältä kunnasta pahimmat onnettomuuspotilaat ja loukkaantuneet ajetaan suoraan lähimpään yliopistosairaalaan.[/QUOTE]

Anteeksi, lainaus tosiaan taisi mennä päin... , enkä edes huomannut tarkistaa asiaa.

Joka tapauksessa samoin suhtaudun asiaan kuuleenko tapauksessa töissä vai siviilissä, ammattilaisilta vai siviili henkilöiltä. Nykyisin en edes itse tee hoitotyötä.

Viimeksi muokattu:
Lääkäri
[QUOTE="vieras";24057414]OIKEESTI!! Mitä vitun väliä?
Jos minulle kävisi niin kammottavasti, että joku läheiseni joutuisi onnettomuuteen, minulle olisi ihan sama, tieäisikö naapurin Martta siitä tänään tai huomenna. Kuuluville se kuitenkin tulee.

Ihan suotta täällä hyökkäätte ao:p kimppuun. Ymmärrän ihan täysin häntä. Se on ihmisyyttä, empatiaa jos luoksesi tulee hätääntynyt ihminen, joka ei ole saanut läheiseensä yhteyttä ja nähnyt kuvan autosta (vai miten aloituksessa sanottiin ). Tosi hyvä, että ap kertoi.
Ajattele azsiaa omalle kohdallesi, jos sinä olisit tuo huolesta puolikuolleena oleva läheinen.

Huvittaa nämä suu vaahdossa VAITIOLOVELVOLLISUUDESTA paasaavat. Tottakai arkaluontoiset asiat pidetään salassa. Lääkäri ei esimerkiksi kerro juhannussaunassa naapureilleen, että Kekäläisen Pirkko kävi tänään poistattamassa peräpukamansa hänen vastaanotollaan, MUTTA tää ap:n tilanne on IHAN eri.

Joillain mennyt pikkuisen hattuun tuo vaitiolovelvollisuus :whistle:
En voi edes kustas sairaalan päivystystä päin, kun olen VAITIOLOVELVOLLINEN!

Pst. Järjenkäyttö sallittua![/QUOTE]

Ei, nimenomaan JÄRJENKÄYTTÖ EI OLE SALLITTUA, sillä nämä asiat eivät ole "harkinnanvaraisia" tai mustatuntuuettävoinkertookoskaseoiseettisestioikein, vaan LAKI MÄÄRÄÄ että me terveydenhuollonammattihenkilöt olemme rangaistuksenkin uhalla vaitiolovelvollisia työssä tietoomme tulevista asioista. EMME saa (onneksi!) itse harkita, mitä, milloin, missä tai kenelle on sallittua asioista kertoa, vaikka kuinka tuntuisi OIKEALLE kertoa huolestuneelle kansalaiselle ettei se jormapekka ollut se uhri/tai valitettavasti oli. JA tässä ap:n tapauksessa uhrista kysellyt ei edes ollut lähiomainen, vaan ap:n itsensä mukaisesti "ystävä", joka ei edes tuntenut lähiomaisia, että olisi voinut suoraan heiltä kysyä.
Asia on ihan yksiselitteinen, eikä siinä PITÄISI olla kenellekään epäselvää. Kuten joku muukin kirjoitti, todella ärsyttävää että jonkun pitää edes tällaisia aloituksia tehdä, asian pitäisi olla aivan selvä kaikille terveydenhuollossa työskenteleville.

Lääkäri

Yhteistyössä