Miten toimisitte? (Vaitiolovelvollisuudesta asiaa)

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Mitenkäs te muut toimisitte seuraavassa tilanteessa:eek:lisitte töissä esim. päivystyksessä ja olisi tapahtunut onnettomuus ja teiltä tultaisiin huolissaan/hädissään kysymään uhrin henkilöllisyyttä? Kyselijä olisi ollut uhrin kanssa tekemisissä (ei kuitenkaan mikään lähiomainen tai muu sukulainen, lähinnä ystävä) ja haluaisi nyt varmistuksen uhrin henkilöllisyydestä.

pl
[QUOTE="minä";24056916]Missään nimessä et saa kertoa jos sinua sitoo vaitiolovelvollisuus!![/QUOTE]

Niin. Paitsi jos satut olemaan Scarlett, sillä on ihan omat vapautensa. Silloin voi vaikka nettiin tulla kertoilemaan töissä sattuneita tapauksia, eikä se haittaa mitään.

alkuper.
No selvennettäköön vielä, eli olen kyllä polilla töissä ja nuo vaitiolovelvollisuusasiat on kyllä tiedossa. Ei vaan ole aina niin yksinkertaista kun näkee miten hädissään toinen on ja ei tunne omaisia joilta olisi asian voinut varmistaa. Ko. tapauksessa kysyjä oli nähnyt lehtikuvan onnettomuusautosta ja ei ollut saanut uhriin puhelimitse yhteyttä joten halusi jotenkin varmistuksen asiasta. En itse ollut edes töissä ko päivänä joten minulla ei edes ollut tietoa asiasta, lupasin kuitenkin ottaa asiasta selvää. Sainkin uhrin nimestä varmistuksen sitten ihan muuta kautta ja tämän sitten kerroin asianomaiselle. Eli en mielestäni rikkonut vaitiolovelvollisuutta. Ei kyllä tullut itselle mieleenkään että olisin esim työpaikalleni soittanut ja kysynyt sieltä. Ja tosiaan jos kyseessä olisi ollutkin joku muu kuin kysyjän epäilemä henkilö en olisi sanonut sitä nimeä vaan todennut että tuttusi ei ollut siinä onnettomuudessa.

Lääkäri
No selvennettäköön vielä, eli olen kyllä polilla töissä ja nuo vaitiolovelvollisuusasiat on kyllä tiedossa. Ei vaan ole aina niin yksinkertaista kun näkee miten hädissään toinen on ja ei tunne omaisia joilta olisi asian voinut varmistaa. Ko. tapauksessa kysyjä oli nähnyt lehtikuvan onnettomuusautosta ja ei ollut saanut uhriin puhelimitse yhteyttä joten halusi jotenkin varmistuksen asiasta. En itse ollut edes töissä ko päivänä joten minulla ei edes ollut tietoa asiasta, lupasin kuitenkin ottaa asiasta selvää. Sainkin uhrin nimestä varmistuksen sitten ihan muuta kautta ja tämän sitten kerroin asianomaiselle. Eli en mielestäni rikkonut vaitiolovelvollisuutta. Ei kyllä tullut itselle mieleenkään että olisin esim työpaikalleni soittanut ja kysynyt sieltä. Ja tosiaan jos kyseessä olisi ollutkin joku muu kuin kysyjän epäilemä henkilö en olisi sanonut sitä nimeä vaan todennut että tuttusi ei ollut siinä onnettomuudessa.
Ei missään nimessä saa kertoa mitään. Nämä asiat on ihan selkeitä, ja olet kyllä rikkonut vaitolovelvollisuutta. Tuosta voi tulla jo seuraamuksia, jos asia leviää uhrin/iomaisten tietoon. Vaikka kuka olisi kuinka huolissaan, ei ole meillä mitään oikeutta kertoa sairaalassa hoidettavana olevista kenellekään mitään. Ei voinnista, ei nimestä, ei henkilöllisyydestä, ei onnettomuudesta yleensäkään. Onnettomuustilanteita varten on olemassa viralliset tiedottajat ja uhri/lähiomaiset tiedottavat asiasta niille joille haluavat. Piste.

Terveisin lääkäri

"vieras"
Jos saamasi nimitieto ei ollut peräisin työpaikaltasi, vaan ihan jostain muualta ja kerroit sen eteenpäin olematta silloin työvuorossa, ns. siviilinä, niin silloin et ole rikkonut vaitiolovelvollisuuttasi. Kerroitko kyselijälle sen ettei nimitieto ole peräisin typaikaltasi?

"kätilö"
Kyllä tällaisten tulisi olla ihan perusasioita. Ei ole hoitajan asia tiedottaa huolestuneille kanssaihmisille. Sä olet selkeästi hyödyntänyt omaa asemaasi (eli ilmeisesti kysynyt työkaverilta) ja rikkonut vaitiolovelvollisuuttasi.

nooo
Jos kyseessä on uhrille oikeasti läheinen ihminen niin kyllä ne lähiomaiset hoitaa tiedottamisen. Sit jos tosiaan ollaan jollain lehtikuvasta auton tunnistamisen tasolla kavereita niin tuskin omaisetkaan infoavat ja jokatapauksessa todellakaan et saa sanoa mitään.

"vieras"
[QUOTE="vieras";24057077]Jos saamasi nimitieto ei ollut peräisin työpaikaltasi, vaan ihan jostain muualta ja kerroit sen eteenpäin olematta silloin työvuorossa, ns. siviilinä, niin silloin et ole rikkonut vaitiolovelvollisuuttasi. Kerroitko kyselijälle sen ettei nimitieto ole peräisin typaikaltasi?[/QUOTE]

Samaa mieltä

Lääkäri
Niin, ilmeisesti työkaverilta kysytty, eihän sitä nimeä saa varmennettua muuten kuin jotenkin onnettomuudessa osallisena (poliisi, ensivaste, sairaala) ja mukana olleilta. En ymmärrä miten nämä perusasiat on edelleen joiltakin noin hukassa. Vihaiseksi pistää.

Sama lääkäri

alkuper.
[QUOTE="vieras";24057077]Jos saamasi nimitieto ei ollut peräisin työpaikaltasi, vaan ihan jostain muualta ja kerroit sen eteenpäin olematta silloin työvuorossa, ns. siviilinä, niin silloin et ole rikkonut vaitiolovelvollisuuttasi. Kerroitko kyselijälle sen ettei nimitieto ole peräisin typaikaltasi?[/QUOTE]

Siis sen nimen sain selville yhdeltä tuttavaltani joka ei siis ole missään tekemisissä työpaikkani kanssa ja tosiaan en ollut edes töissä ko päivänä. Eli ihan siviilinä toimin joten edelleenkin olen sitä mieltä että mitään vaitiolovelvollisuutta en rikkonut vaikka edellä kirjoittanut lääkäri sitä mieltä olikin, muuten kyllä allekirjoitan hänen kirjoituksensa mitä tulee vaitiolovelvollisuusasioihin.

nooo
Siis sen nimen sain selville yhdeltä tuttavaltani joka ei siis ole missään tekemisissä työpaikkani kanssa ja tosiaan en ollut edes töissä ko päivänä. Eli ihan siviilinä toimin joten edelleenkin olen sitä mieltä että mitään vaitiolovelvollisuutta en rikkonut vaikka edellä kirjoittanut lääkäri sitä mieltä olikin, muuten kyllä allekirjoitan hänen kirjoituksensa mitä tulee vaitiolovelvollisuusasioihin.
Mun mielestä kyllä teit väärin jo siinä kohtaa kun lupasit ottaa selvää uhrin henkilöllisyydesta ja kysyjä tiesi että olet ko. paikassa töissä. Olisit vaan sanonut, ettet voi kertoa mitään.

Lääkäri
Kyllä kai tämä tuttava oli jotenkin osallinen työroolissa onnettomuuteen, miten hän muuten olisi uhrin nimen tiennyt? Eli vaitolovelvollisuutta on rikkonut joko tuttavasi, tai sitten sinä.

nooo
Siis tuskin se ihminen olisi kysellyt keneltä vaan, vaan kyseli siksi sulta, koska tiesi että oot siellä polila töissä. Ja jos sait tiedon joltain joka ei ole teillä töissä niin mistä tiedät ettei valehdellut (ollut esim. vaan arvailua tai kuulopuhetta)? Eli olet nyt ehkä levittänyt väärää tieoa onnettomuuden uhrista.

Miltä susta itsestäsi tuntuisi jos joku sulle läheinen ihminen (lapsi, vanhempi, aviomies esim.) kuolisi onnettomuudessa ja joku sun hyvänpäiväntuttu kyselisi sun työkaverilta, että oliko se kuollut just se sun omainen? Olisiko susta ihan ok, että tää sun työkaveri levittäisi tietoa eteenpäin (riippumatta siis siitä, mistä olisi tietonsa saanut)? Haluisitko oikeesti, että kaikki joille asia ei edes kuulu, tietäisi asiasta? Vai etkö itse tiedottaisi niille joille haluat kertoa?

Yhteistyössä